Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo-raad |
Citeertitel | Verordening Wmo-raad |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2008 | Nieuwe regeling. | 04-09-2008 De Langstraat, 19 maart 2009 | 4 september 2009, nr. 12 |
De raad van de gemeente Geertruidenberg;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 juli en 26
gelet op artikel 150 van de gemeentewet en artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke
overwegende dat de Wmo bepaalt dat het college van burgemeester en wethouders de ingezetenen van de gemeente en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen betrekt bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning;
overwegende dat met de invoering van de Wmo de wettelijke basis (wet voorzieningen gehandicapten) is komen te vervallen voor de verordening cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid;
gezien de door de fracties van de SP en het CDA ingediende en aangenomen amendementen:
1. tot het intrekken van de verordening cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid;
2. tot het vaststellen van de hierna volgende Verordening Wmo-raad:
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder: a. Wet Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning; b. Wmo-raad Geertruidenberg: een orgaan bestaande uit vertegenwoordigers van de deelnemende cliëntgroepen en belanghebbenden; c. Cliëntgroepen: cliënten die op enigerlei wijze te maken hebben met de Wmo. De Wmo-raad beperkt zich echter tot de cliëntengroepen voortvloeiend uit de prestatievelden van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. d. Leden: vertegenwoordigers van de deelnemende cliëntgroepen en burgers met of vanuit een kennisachtergrond, die niet door de deelnemende cliëntgroepen wordt afgedekt; e. Leden: vertegenwoordigers van de deelnemende cliëntgroepen en burgers met of vanuit een kennisachtergrond, die niet door de deelnemende cliëntgroepen wordt afgedekt; f. Belangenorganisatie: enig georganiseerd verband waarin zowel het meeste bestuurlijk als ook het uitvoerende werk door vrijwilligers wordt verricht en dat als taak heeft het behartigen van belangen van de aangesloten achterban; g. Professionele ondersteuner: een beroepskracht gefinancierd door de gemeente die de Wmo-raadondersteund voor van administratieprocedurele ondersteuning tot voorbereidende beleidsinhoudelijke en adviserende activiteiten; h. Burgerparticipatie: een proces waarbij gemeente, betrokken cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen (uit “Burgerparticipatie”, Hendriks, Eijsermans 2004). i. Beleidsfasen: voorbereiding, ontwikkeling, uitvoering en evaluatie. j. Werkagenda: is een agenda met onderwerpen waarover de gemeente Geertruidenberg advies van de Wmo-raad vraagt. Deze werkagenda inclusief tijdpad wordt door de gemeente in samenspraak met de Wmo-raad jaarlijks vastgesteld. k. College: het college van burgemeester en wethouders van Geertruidenberg; l. Raad: de gemeenteraad van de gemeente Geertruidenberg. m. Gemeente: gemeente Geertruidenberg
Het formuleren van collectieve wensen van burgers die al of niet vertegenwoordigd zijn door lokale vrijwilligers- en belangenorganisaties in de gemeente. Deze collectieve wensen worden vertaald in beleidsvoorstellen en/of adviezen en aangeboden aan het college op grond waarvan gemeentelijk Wmo-beleid mede kan worden vastgesteld.
De Wmo-raad fungeert als adviesorgaan voor de gemeente betreffende de vormgeving, het volgen en het evalueren van het gemeentelijk Wmo-beleid en is tevens centraal aanspreekpunt voor aanbieders en niet-georganiseerde burgers. De Wmo-raad heeft de volgende functies: a. Een beleidsmatige functie: kritische reflectie op het te ontwikkelen Wmo-beleid door de gemeente. b. Een signaleringsfunctie: de Wmo-raad signaleert leemten en knelpunten in beleid en uitvoering ofwel re-actieve beleidsvorming. c. Een ideeën- en creativiteitsfunctie: de Wmo-raad draagt ideeën en suggesties aan ter verbetering van het Wmo-beleid, de zogenaamde pro-actieve beleidsvorming.
1. De Wmo-raad bestaat uit afgevaardigden van de genoemde cliëntgroepen die op één of andere manier raakvlakken hebben met de onder artikel 7 genoemde beleidsterreinen en prestatievelden. 2. Burgers met of vanuit een kennisachtergrond die vanwege hun kennis en affiniteit met de Wmo, een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het Wmo-beleid kunnen lid zijn van de Wmo-raad; 3. De Wmo-raad bestaat uit maximaal 13 leden en minimaal uit 9 leden. 4. Leden zijn woonachtig in de gemeente en niet tevens: a. door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt; b. lid van de gemeenteraad, van het college of een raadscommissie van de gemeente; 5. De samenstelling van de Wmo-raad en een profielschets van een Wmo-raadslid zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
Artikel 5 Samenwerking met andere adviesorganen
In de gemeente zijn er ook andere adviesorganen actief. De informatie-uitwisseling kan op verschillende manieren plaatsvinden: a. door uitwisseling van verslagen/notulen van de vergaderingen; b. door uitwisseling van informatie tussen de betreffende voorzitters op verzoek van één van hen; c. door een lid van de Wmo-raad zitting te laten nemen in relevante adviesorganen en vice versa.
Artikel 5 bis - Professionele ondersteuning
De Wmo-raad doet een bindende voordracht, binnen het door de gemeenteraad vastgestelde budget, aan het college, terzake de hun beschikbare professionele ondersteuning.
De Wmo-raad adviseert gevraagd en ongevraagd: het college geeft de Wmo-raad de gelegenheid om problemen aan te dragen en oplossingen te formuleren. De ideeën van de Wmo-raad spelen een volwaardige rol in de afwegingen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid. De gemeente neemt de ideeën van de Wmo-raad mee in de ontwikkeling van het beleid, maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan beargumenteerd afwijken.
Artikel 7 Prestatievelden en werkagenda
De gemeente stelt in overleg met de Wmo-raad een jaarlijkse werkagenda op, met daarin de onderwerpen waarover de Wmo-raad door het college geconsulteerd wordt. Tevens wordt in de werkagenda per onderwerp de termijn aangegeven, waarop; - het voorgenomen besluit door het college plaatsvindt; - de adviesaanvraag door het college aan de Wmo-raad plaatsvindt; - de Wmo-raad zijn advies aan het college moet verstrekken; - een eventuele commissievergadering plaatsvindt; - het college een besluit neemt; - de gemeente een schriftelijke reactie geeft over de door de Wmo-raad ingediende beleidsvoorstellen en -adviezen; - de gemeenteraad een besluit neemt.
Hoofdstuk 3 Het college kan alleen geheimhouding of vertrouwelijkheid opleggen wanneer sprake
Hoofdstuk 4 FACILITEITEN EN VERGOEDINGEN
De gemeente faciliteert de Wmo-raad door: 1. Vergaderruimte beschikbaar te stellen mcl. koffie/thee, zonodig met faciliteiten zoals een beamer, scherm of flip-over. 2. Een budget vast te stellen op jaarbasis te besteden aan: - Individuele onkostenvergoeding volgens de standaardvergoedingen voor adviesorganen bestemd voor kantoorkosten, correspondentie, telefoon, computergebruik, internet-aansluiting, aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften en overleg met, en activering van de achterban; - Daarnaast is er een collectieve vergoeding beschikbaar voor deskundigheids- bevordering, inhuren van deskundigen en faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en pr. 3. Desgewenst ambtelijke aanwezigheid voor toelichting Wmo-vraagstukken. 4. Het inzetten van een onafhankelijke professionele ondersteuner voor 16 uur per maand gedurende de eerste drie jaar. Daarna zal de inzet van de ondersteuner geleidelijk afgebouwd worden naar een minimum van 8 uur. 5. De professionele ondersteuner is niet tevens: - door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt; - lid van de gemeenteraad of van het college of van een raadscommissie van de gemeente. 6. Een profielschets van de ondersteuner is vastgelegd in het huishoudelijk reglement. 7. De faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.