De raad van de gemeente Stadskanaal;
gelezen het voorstel van het presidium van 21 maart 2003, nr. R 6088;
besluit:
vast te stellen de volgende
Instructie voor de griffier van de gemeente Stadskanaal
Artikel 1 Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en de leden van de raad.
Artikel 2 Agendering
De griffier ondersteunt de raad en de commissie van overleg bij het vaststellen van de agenda voor de raads- en commissievergaderingen.
Artikel 3 Bijstand raadsvoorzitter
- 1.
De griffier staat de voorzitter van de raad terzijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.
- 2.
De griffier staat de voorzitter van de commissie van overleg terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de commissie van overleg.
Artikel 4 Vergaderingen van de raad en de commissies
- 1.
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de raad en de commissies en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.
- 2.
In overleg met de voorzitter van de desbetreffende commissie, kan de griffier zich doen vervangen door de plaatsvervangend griffier of een andere ambtenaar bij de vergaderingen van de commissies.
- 3.
De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda's, notulen en overige stukken aan raads- en commissieleden.
Artikel 5 Ondersteuning presidium
- 1.
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.
- 2.
Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 6 Ondersteuning onderzoekscommissie
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 8 Organisatie werkzaamheden van de griffie
- 1.
De griffier geeft leiding aan de griffie.
- 2.
De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.
- 3.
De medewerkers van de griffie (de hem toegevoegde ambtenaren), waaronder de plaatsvervangend griffier, handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.
Artikel 9 Verhindering en vervanging
- 1.
Indien de griffier meer dan vijf dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan het presidium.
- 2.
Bij afwezigheid van de griffier, wordt hij vervangen door een door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier.
Artikel 10 Slotbepaling
- 1.
In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voorzover nodig, overleg met de voorzitter van het presidium.
- 2.
Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.