Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Loppersum

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Loppersum
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpLeges

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-05-2012art. 1.1.3.3, 1.2.1.4, 1.2.1.5, 1.7.2.1.1, 1.7.2.2.1, 1.7.3.1.1, 1.7.3.1.2 van de tarieventabel

23-04-2012

Ommelander Courant, 01-05-2012

Onbekend
11-04-201208-05-2012art. 2.1.1.3, art. 2.1.1.4, art. 2.3.7, 2.9 Tarieventabel

26-03-2012

Ommelander Courant, 10-04-2012

Onbekend
06-12-201101-05-2012Nieuwe regeling

07-11-2011

Ommelander Courant, 28-11-2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

"VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2012".

De raad van de gemeente Loppersum;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 oktober 2011;

gelet op de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b. van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

"VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2012".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

één en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • e.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. 1.De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekend schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Wijze van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

  • 1. Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

  • 2. Ingeval op de voet van artikel 25 van de Invorderingswet 1990 uitstel van betaling is verleend wordt geen invorderingsrente in rekening gebracht indien deze voor alle op één kennisgeving vermelde gevorderde bedragen gerekend over de volledige looptijd van het genoten uitstel in totaal een bedrag van € 46,40 niet te boven gaat.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de tabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

  • 1. 1.Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

    • a.

      van zuiver redactionele aard zijn;

    • b.

      een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

      • 1.

        Onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

      • 2.

        hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

      • 3.

        hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

      • 4.

        onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

      • 5.

        Hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

      • 6.

        onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

      • 7.

        hoofdstuk 16 (kansspelen);

        één en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De legesverordening 2011 van 15 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 2,5% waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid opgenomen datum van ingang van de heffing blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12a Overgangsrecht

  • 1. De verordening tot wijziging van de legesverordening 2010 van 27 september 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid opgenomen datum van ingang van de heffing blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als "LEGESVERORDENING 2012".

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering ,

van de raad van de gemeente Loppersum,

gehouden op 7 november 2011, nr. 5.

De raad voornoemd,

R.S. Bosma, griffier. A. Rodenboog, voorzitter.

Tarieventabel

behorende bij de Legesverordening 2012.

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

 

Hoofdstuk 1.1 Burgerlijke stand

 

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis op:­
1.1.1.1Maandag en dinsdag van 11.00 – 16.00 uur en woensdag en donderdag en vrijdag. Telkens van 9.00 – 16.30 uur€ 274,20
1.1.1.2Op zaterdag van 10.00 – 16.00 uur€ 764,40
1.1.2Als dag en uren voor kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerregistratie zijn aangewezen de maandag en dinsdag van 10.00 – 11.00 uur. De kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerregistratie kan alleen in het gemeentehuis.­
1.1.3Het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in de Doopsgezinde kerk te Middelstum, de kerk te Eenum, de kerk te Westeremden en de kerk te Wirdum, de Doopsgezinde kerk te Zijldijk en de kerk te Westerwijtwerd op:  
1.1.3.1Maandag tot en met vrijdag van 10.00 – 16.00 uur€ 577,65
1.1.3.2Zaterdag van 10.00 – 16.00 uur€ 1.024,45
1.1.3.3Het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in de borg Ewsum te Middelstum op:­
1.1.3.4Maandag tot en met vrijdag van 10.00 – 16.00 uur€ 762,60
1.1.3.5Zaterdag van 10.00 – 16.00 uur€ 1.209,00
1.1.4Het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een gebouw dat eenmalig aangewezen wordt als ‘huis der gemeente’:­
1.1.4.1Maandag tot en met vrijdag van 10.00 – 16.00 uur€ 527,90*
1.1.4.2Zaterdag van 10.00 – 16.00 uur€ 974,70*
1.1.5Benoeming van een ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde een ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Loppersum, voor de periode van 1 dag.€ 50,00

*Dit bedrag wordt vermeerderd met de vergoeding die de gemeente aan de eigenaar/beheerder van het gebouw, dat eenmalig aangewezen wordt als ‘huis der gemeente’ aan huur moet betalen.

 

1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:­
1.1.5.1Een trouwboekje of partnerboekje € 11,80
1.1.5.2Een duplicaat-trouwboekje of duplicaat-partnerschapsboekje€ 21,20
1.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen of opgaven, geen authentiek uittreksel, afschrift of ander bewijs van inschrijving zijnde, per persoon€ 5,60
1.1.7Gereserveerd­
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 7,00
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
Alinea­Voor schriftelijke inlichtingen of opgaven, geen authentiek uittreksel, afschrift of ander bewijs van inschrijving zijnde, per persoon€ 5,60

Hoofdstuk 1.2 Reisdocumenten

 

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:­
1.2.1.1Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 48,70
1.2.1.2Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort)€ 48,70
1.2.1.3Tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 48,70
1.2.1.4Tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 9,35
1.2.1.5Tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 21,85
1.2.1.6Tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 8,70
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:­
1.2.2.1Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt € 30,00
Alinea­In andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1€ 40,05
1.2.3De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met met een bedrag van € 45,90
1.2.4Het tarief genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.­
1.2.5Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€ 21,80
1.2.6Het tarief genoemd in de onderdelen 1.2.1. tot en met 1.2.4 wordt, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met€ 25,60

 

Hoofdstuk 1.3 Rijbewijzen

 

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 37,00
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 39,50
1.3.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met€ 25,60

 

Hoofdstuk 1.4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 3,90
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar€ 484,50
1.4.2.3Tot het verstrekken van een, desgevraagd gewaarmerkt, afschrift van hem/haar betreffende gegevens in de basisadministratie€ 5,60
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.­
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 3,90
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:€ 484,50
1.4.5Tot het verstrekken van gegevens op papier aan afnemers en bijzondere derden, per verstrekking€ 2,60
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 7,00

Hoofdstuk 1.5 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.6 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.7 Bestuursstukken

 

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1Een afschrift van de gemeentebegroting€ 97,00
1.7.1.2Een afschrift van de gemeenterekening€ 97,00

 

1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:­
1.7.2.1Tot het verstrekken van:­
1.7.2.1.1Een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina€ 0,20
1.7.2.1.2Een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina€ 0,20
1.7.2.2Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalender- jaar:  
1.7.2.2.1Op de verslagen van de raadsvergaderingen € 95,70
1.7.2.2.2Op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen€ 95,70
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:­
1.7.3.1Tot het verstrekken van:­
1.7.3.1.1Een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,20
1.7.3.1.2Een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,20
1.7.3.2Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:­
1.7.3.2.1Op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie€ 95,70
1.7.3.2.2Op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie€ 95,70

Hoofdstuk 1.8 Vastgoedinformatie

 

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: ­
1.8.1.1Van makelaars/taxateurs tot het verstrekken van informatie ten behoeve van taxatieopdrachten, per aanvraag€ 89,60
1.8.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen€ 4,70
1.8.2.2Gereserveerd­
1.8.2.3Gereserveerd­
1.8.2.4Gereserveerd­
1.8.2.5Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 6,90

 

Hoofdstuk 1.9 Overige publiekszaken

 

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn€ 5,60
1.9.3Tot het verkrijgen van een verklaring van Nederlanderschap€ 5,60
1.9.4tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of foto per verstrekking€ 5,60
1.9.5Voor het ter legalisatie opzenden van een stuk€ 5,60

Hoofdstuk 1.10 Gemeentearchief

 

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 7,00
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:­
1.10.2.1Een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina€ 4,60
1.10.2.2Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 4,60

Hoofdstuk 1.11 Huisvesting

 

1.11Het tarief bedraagt voor het regelmatig verstrekken van opgaven van verleende vergunningen tot het in gebruik nemen van woongelegenheid, wanneer deze wordt verstrekt: ­
1.11.1Eenmaal per week, per jaar€ 55,50
1.11.2Eenmaal per maand, per jaar€ 34,50
1.11.3Eenmaal per kwartaal, per jaar€ 20,50

Hoofdstuk 1.12 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.13 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.14 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.15 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.16 Kansspelen

 

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezig- heidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:­
1.16.1.1Voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 58,00
1.16.1.2Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten€ 23,05
1.16.1.2.1Vermeerderd met een bedrag per speelautomaat van€ 34,85

Hoofdstuk 1.17 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.18 Gereserveerd

Hoofdstuk 1.19 Verkeer en vervoer

 

1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:­
1.19.1Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 36,80
1.19.2Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 36,80
1.19.3Tot het verkrijgen van een gehandicapten- parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 17,00

Hoofdstuk 1.20 Diversen

 

1.20.1Gereserveerd­
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:­
1.20.2.1Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,20
1.20.2.2Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:­
1.20.2.2.1Per pagina op papier van A4-formaat€ 2,40
1.20.2.2.2Per pagina op papier van een ander formaat€ 5,00
1.20.2.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: ­
1.20.2.3.1Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:­
1.20.2.3.1.1In formaat A5€ 1,70
1.20.2.3.1.2In formaat A4€ 2,40
1.20.2.3.1.3In formaat A3€ 5,00
1.20.2.3.1.4In formaat A2€ 5,00
1.20.2.3.1.5In groter formaat dan A2€ 14,50
1.20.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 14,10
1.20.2.5Het tarief bedraagt voor het afgeven van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,20
1.20.2.6Voor het raadplegen van het kadaster:­
1.20.2.6.1Indien daarbij van gemeentewege hulp wordt verleend, voor ieder kwartier of gedeelte daarvan€ 9,20
1.20.2.6.2Indien daarbij van gemeentewege geen hulp wordt verleend€ 1,80
1.20.2.6.3Bij jaarabonnement, zonder dat van gemeentewege hulp wordt verleend€ 52,60

 

TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVING

1. VERGUNNING

Hoofdstuk 2.1 Begripsomschrijvingen

 

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:­
2.1.1.1Aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2Bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;­
2.1.1.3Sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;­
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.­
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.­
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.­

Hoofdstuk 2.2 Gereserveerd

Hoofdstuk 2.3 Omgevingsvergunning

 

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.­
2.3.1Bouwactiviteiten­
2.3.1.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo, bedraagt het tarief2,8%
­Van de bouwkosten, met een minimum van€ 76,00
2.3.1.1.2In afwijking van het bepaalde in artikel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de activiteit bouwen voor een civiel-technisch werk, zoals een brug, tunnel, viaduct, sluis en dergelijke 1%
­van de bouwkosten.­
2.3.1.2Welstandstoets­
­Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 wordt het tarief, indien een welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met een bedrag dat door de welstandscommissie bij de gemeente in rekening wordt gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.3.1.2.1Wanneer een omgevingsvergunning wordt geweigerd, worden de gemaakte kosten met betrekking tot het welstandsadvies in zijn geheel geheven.­
2.3.1.3Verplicht advies agrarische commissie: Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 65,15
2.3.1.4Achteraf ingediende aanvraag  
­Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:150%
­van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.­
2.3.2Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 407,15
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 399,30
2.3.3.1.1Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 680,20
2.3.3.2.1Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.3.3.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 3.224,00
­Het tarief heeft betrekking op de te voeren procedure, de vereiste ruimtelijke onderbouwing en de oplevering conform digitale vereisten, waaronder een plankaart. Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd welke redelijkerwijs niet als standaard binnen een ruimtelijke onderbouwing gebracht kunnen worden, zoals veldonderzoeken, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toege- past (tijdelijke afwijking):€ 399,30
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 399,30
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 989,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 989,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 680,20
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:­
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 399,30
2.3.4.1.1Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 680,20

 

2.3.4.2.1Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.3.4.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 3.224,00
 Het tarief heeft betrekking op de te voeren procedure, de vereiste ruimtelijke onderbouwing en de oplevering conform digitale vereisten, waaronder een plankaart. Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd welke redelijkerwijs niet als standaard binnen een ruimtelijke onderbouwing gebracht kunnen worden, zoals veldonderzoeken, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.3.4.4Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toege- past (tijdelijke afwijking)€ 372,60
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 372,60
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 989,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 989,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 652,40
2.3.5in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid­
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 420,25
2.3.5.2Als er reeds met de werkzaamheden is begonnen voordat de vergunning is verleend, wordt het tarief verhoogd met 50%.
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening van de gemeente Loppersum aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:­
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 112,45
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 112,45

 

2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 112,45
2.3.6.3Als er reeds met de werkzaamheden is begonnen voordat de vergunning is verleend, wordt het tarief verhoogd met100%
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht. ­
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:­
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 372,60
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, € 372,60
2.3.8Gereserveerd  
2.3.9Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 14,15
2.3.10Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van hout- opstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of op grond van artikel 4:10 of 4:11 van afdeling 3, hoofdstuk 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief met betrekking tot monumentale bomen€ 46,10
2.3.11Gereserveerd  
2.3.12Gereserveerd­
2.3.13Gereserveerd  
2.3.14Andere activiteiten­
2.3.14.1De legesbedragen voor het afgeven van een gunstige beschikking op aanvragen voor een vergunning of een ontheffing, dan wel van elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechts- regels, zijn genoemd: per beschikking € 14,15
2.3.14.2Het onder lid 1 genoemde bedrag wordt verhoogd met een vast bedrag van € 53,55
 wegens kosten verbonden aan het publiceren in één of meer dagbladen van een ontheffing of vrijstelling van een bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening.­
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:­
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;­
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.­
2.3.16Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:­
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 77,10
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 112,25
2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.­
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. ­
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen­
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 294,20
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloop- Activiteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevings- vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4 en 2.3.5, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 8 weken na het in behandeling nemen ervan 50%
­van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. Geen teruggaaf wordt verleend voor de kosten voor reeds gemaakte advertentiekosten en kosten van Welstands- en Monumentenzorg Groningen;­
2.5.1.2Indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan50%
­op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;­
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande, dat de kosten met betrekking tot welstandszorg geheel wordt geheven.­
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloop- activiteiten­
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
­van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.­
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.­
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan€ 31,00
 wordt niet teruggegeven.­

 

Hoofdstuk 2.6 Gereserveerd

 

Hoofdstuk 2.7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 54,75

 

Hoofdstuk 2.8 Herzieningen/wijzigingen van bestemmingsplannen zonder activiteiten

 

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 5.652,05
2.8.1.1Het tarief heeft betrekking op de te voeren procedure, de vereiste ruimtelijke onderbouwing middels een bestemmingsplan en de oplevering conform digitale vereisten. Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd welke redelijkerwijs niet als standaard binnen een bestemmingsplan gebracht kunnen worden, zoals veldonderzoeken, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmings- plan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 3.224,00
2.8.2.1Het tarief heeft betrekking op de te voeren procedure, de vereiste ruimtelijke onderbouwing middels een wijzigingsplan en de oplevering conform digitale vereisten. Indien er nadere onderzoeken dienen te worden uitgevoerd welke redelijkerwijs niet als standaard binnen een wijzigingsplan gebracht kunnen worden, zoals veldonderzoeken, wordt het tarief verhoogd met de kosten die daarvoor bij de gemeente in rekening worden gebracht, met dien verstande dat dit bedrag verhoogd wordt met 10%.­

 

Hoofdstuk 2.9 Sloopmelding

 

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 372,60

 

Hoofdstuk 2.10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

2.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 14,15
2.10.2Het onder artikel 2.10.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met een vast bedrag van € 53,55
 wegens kosten verbond aan het publiceren in één of meer dagbladen van een ontheffing of vrijstelling van een bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening.­

 

TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

 

Hoofdstuk 3.1 Horeca

 

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ­
3.1.1Verkrijgen van een vergunning voor het in behandeling nemen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet, als sprake is van vestiging van een nieuwe onderneming of overname van een bestaande onderneming:€ 224,00
3.1.2Verkrijgen van een vergunning voor het in behandeling nemen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet, als sprake is van wijziging van een bestaande vergunning:€ 56,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 33,60
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet of artikel 3 van de Drank- en Horecaverordening€ 16,80
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gemeentelijk verlof voor het verstrekken van alcoholvrije drank voor het gebruik ter plaatse, als er sprake is van vestiging van een nieuwe onderneming of overname van een bestaande onderneming:€ 112,00
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gemeentelijk verlof voor het verstrekken van alcoholvrije drank voor het gebruik ter plaatse, als sprake is van wijziging van een bestaande vergunning of verlenging van een bestaande vergunning€ 33,60
3.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van horeca-inrichtingen:€ 16,80

 

Hoofdstuk 3.2 Organiseren evenementen of markten

3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van­
3.2.1Een vergunning op ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover niet elders in deze legesverordening of in andere verordeningen daarvoor een tarief wordt genoemd, geldend voor ten hoogste: een dag€ 10,10
3.2.2Een vergunning op ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover niet elders in deze legesverordening of in andere verordeningen daarvoor een tarief wordt genoemd: een week€ 25,40
3.2.3Een vergunning op ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover niet elders in deze legesverordening of in andere verordeningen daarvoor een tarief wordt genoemd, geldend voor ten hoogste: een maand€ 48,55

 

3.2.3Een vergunning op ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover niet elders in deze legesverordening of in andere verordeningen daarvoor een tarief wordt genoemd, geldend voor ten hoogste: een periode van zes maanden€ 129,15
3.2.4Een vergunning op ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover niet elders in deze legesverordening of in andere verordeningen daarvoor een tarief wordt genoemd, geldend voor ten hoogste: een jaar€ 200,30

 

Hoofdstuk 3.3 Prostitutiebedrijven

 

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:­
3.3.1Een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening:€ 171,00

 

Hoofdstuk 3.4 Kinderopvang

 

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het exploiteren van  
3.4.1Een kinderdagverblijf€ 562,80
3.4.2Een gastouderbureau€ 562,80
3.4.3Een gastouderopvang€ 476,50
3.4.4Een commerciële peuterspeelzaal€ 562,80

Hoofdstuk 3.5 Gereserveerd

Hoofdstuk 3.6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de brandbeveiligingsverordening:­
3.6.1Voor een periode van maximaal 7 dagen€ 171,00
3.6.2Voor een periode van meer dan 7 dagen€ 256,35

Hoofdstuk 3.7 in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.7.1Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van ontheffing tot het verbranden van slootmaaisel ter bestrijding van bruinrot, zoals bedoeld in artikel 10.2 Wm juncto artikel 5.34 Algemene Plaatselijke Verordening€ 38,55
3.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 14,15

Behorende bij raadsbesluit van 7 november 2011, nr. 5.

De griffier van Loppersum,

R.S. Bosma.