Organisatie | Westvoorne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Winkeltijden Westvoorne 2012 |
Citeertitel | Verordening Winkeltijden Westvoorne 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Winkeltijden |
Geen
Winkeltijdenwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 09-12-2013 | Onbekend | 06-12-2011 Weekblad Westvoorne | Verordening Winkeltijden Westvoorne 2012 |
Artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Artikel 6. Openstelling van levensmiddelenwinkels op zon- en feestdagen, 4 mei en 24 december
Het college kan op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a en b van de wet genoemde verboden aan winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Drank en Horecawet;
Artikel 7. Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties
veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.
Toelichting bij de Verordening winkeltijden Westvoorne 2011
Toerismebepaling, artikel 3, derde lid onder a van de Winkeltijdenwet
In de winkeltijdenwet ligt vast dat alleen wanneer er duidelijk sprake is van toeristische aantrekkingskracht, die niet afhankelijk is van de openstelling van winkels, (een gedeelte van) de gemeente aangewezen mag worden waar winkels op zon- en feestdagen geopend mogen zijn. Er zal aannemelijk gemaakt moeten worden dat een gebied een toeristische aantrekkingskracht heeft die los staat van eventuele winkelopenstellingen. Er moet sprake zijn van substantieel en autonoom toerisme in de gemeente.
Voor de regio Voorne-Putten is recreatie en toerisme een belangrijke motor voor de economie. Met een totaal bedrag van € 257 miljoen aan toeristisch-recreatieve uitgaven en een marktaandeel van 4,6% in de markt voor dag- en verblijfstoerisme in Zuid-Holland is het belang van het toerisme in de regio Voorne-Putten aanzienlijk. De directe en afgeleide toeristisch-recreatieve bestedingen zorgen ervoor dat in totaal rond de 2.700 voltijdbanen in de sector omgaan.
Westvoorne is binnen de regio Voorne-Putten één van de gemeenten met de meeste toeristische aantrekkingskracht. Voornamelijk het badstrand bij Rockanje en het achterliggende duingebied trekken veel bezoekers. Het duingebied is een bijzonder Natura2000 gebied met veel unieke flora en fauna. Ook komen er veel liefhebbers van (extreme) sporten zoals kitesurfen, mountainbiken, duiken en paardrijden naar Westvoorne.
Het aantal dagtochten naar Westvoorne per jaar bedraagt bijna 1.4 miljoen. Gemiddeld maken de inwoners van Westvoorne 96,5 dagtochten per jaar. Het aantal overnachtingen per jaar is op Voorne-Putten het hoogst in de gemeente Westvoorne met 625.000 overnachtingen per jaar. De directe werkgelegenheid door dagbezoeken bedraagt 270 voltijdbanen en tevens een directe toegevoegde waarde van € 12,9 miljoen. De meerdaagse bezoeken zorgen voor een directe werkgelegenheid van 340 voltijdbanen en een omzet van € 30,2 miljoen. In totaal is 33% van de werkgelegenheid in Westvoorne gerelateerd aan toerisme en recreatie.
Op grond van bovenstaande gegevens en cijfers kan geconcludeerd worden dat er in gemeente Westvoorne sprake is van een substantieel en autonoom toerisme. De bron van de cijfers over het aantal overnachtingen, opbrengsten en bezoekers is de rapportage van Ecorys Nederland BV, “Monitor toerisme en recreatie Voorne-Putten/ Rozenburg”.
Op basis van artikel 3, zesde lid van de nieuwe Winkeltijdenwet dient er een belangenafweging plaats te vinden op een zestal onderwerpen:
Wanneer winkels als gevolg van de wetswijziging op zondag moeten sluiten, zal de werkgelegenheid in de detailhandel per saldo enigszins afnemen. Want hoewel de omzet zich zal verplaatsen naar andere dagen van de week of naar andere ondernemers, zal de arbeidsvraag niet volledig volgen. De extra omzet op werkdagen zal veelal met de reeds aanwezige bezetting worden gerealiseerd. Voornamelijk jongeren en vrouwen zullen getroffen worden door deze daling in de werkgelegenheid.
De werkgelegenheidsgegevens van 2010 voor Westvoorne zijn (de gegevens komen uit de Economische Monitor Voorne-Putten):
Het percentage werkzame personen in de horeca is 9,8%, in de detailhandel is 15,8% en in het toerisme is 11,5%. Het totale percentage in deze branches is 37,1%. Meer dan één derde van de werkgelegenheid in Westvoorne komt uit deze drie branches. Dit is te beschouwen als een substantieel deel van de werkgelegenheid in Westvoorne.
In het collegeakkoord 2010-2014 en de Toekomstvisie wordt veel aandacht gegeven aan het versterken van de lokale economie. De toeristische sector is van groot belang voor de lokale economie aangezien ruim één derde van de werkgelegenheid aan deze sector gerelateerd is. De winkelopenstelling is ondersteunend voor de toeristische aantrekkingskracht, voornamelijk voor de dag- en verblijfsrecreatie.
Het aantal bedrijfsvestigingen voor Westvoorne in 2010 (de gegevens komen uit de Economische Monitor Voorne-Putten):
Het percentage bedrijfsvestigingen in Westvoorne behorende bij detailhandel is 12%, bij recreatie en toerisme 10% en bij horeca 7,1%. Het totale percentage bedrijfsvestigingen voor deze drie sectoren bedraagt 29,1%. Ook dit is te beschouwen als een substantieel deel van de bedrijfsvestigingen in Westvoorne.
Hoewel het belang van de zondagsrust door de Zondagswet wordt beschermd, moet dit ook onderdeel uitmaken van de belangenafweging omtrent winkelopening op zondag. Van oudsher bestaat in Westvoorne tijdens het zomerseizoen al de mogelijkheid voor winkels om op zondag open te gaan in het kader van de toerismebepaling. Gedurende de jaren dat deze mogelijkheid geboden wordt, zijn er geen klachten of bezwaren binnen gekomen.
De winkeltijdenwet houdt geen verplichting in tot opening van winkels op zondagen. Evenmin dwingt de Winkeltijdenwet tot winkelen op zondag. De zondag wordt niet meer ingevuld zoals dat in het verleden gebruikelijk was. Daar waar nodig wordt de zondagsrust beschermd door de Zondagswet. Wij verwachten dan ook dat er geen sprake zal zijn van verstoring van de zondagsrust.
Op basis van de ervaringen van de afgelopen jaren verwachtten wij niet dat er sprake zal zijn van de verstoring van de zondagsrust.
4. Winkeliers met weinig personeel:
Uit onderzoek is gebleken dat in de huidige huurcontracten van de winkeliers geen verplichtingen zijn opgenomen tot opening van winkels op zondag. Evenmin dwingt de Winkeltijdenwet tot opening op zondag. Winkeliers met weinig personeel worden niet verplicht om op zondag open te gaan. Iedere winkelier kan voor zichzelf de afweging maken om open te gaan op zon- en feestdagen.
De zeggenschap over werktijden op zondag zou door winkelopening op zondag onder druk komen te staan. De Arbeidstijdenwet en CAO beschermen de belangen van de werknemers ten opzichte van werktijden op zondag. Veelal zal nieuw personeel ingezet worden op de zondagen. Meestal kiest personeel voor werken op zondag omdat de beloning voor werken op zondag hoger is en dat zij op andere dagen vrij kunnen zijn. De bezwaren tegen het werken op zondag worden steeds minder. Bij de nieuwe verruimde openingstijden voor winkels verwachten wij dat meer mensen aan het werk kunnen gaan. Omdat er geen sprake is van verplichte opening en de belangen van werknemers goed zijn beschermd door de wet, is de verwachting dat de belangen van het winkelpersoneel niet worden geschaad.
6. De leefbaarheid, veiligheid en openbare orde:
Bij de huidige toerismebepaling zijn geen problemen dan wel klachten bekend op het gebied van de veiligheid en de openbare orde. Goede veiligheid en openbare orde dragen bij aan de leefbaarheid van de gemeente.
Bij de nieuwe verruimde openingstijden voor winkels op zondag verwachten wij niet, op basis van de ervaringen van de afgelopen jaren, dat er sprake zal zijn van openbare orde of veiligheidsproblemen en daaraan gekoppeld de leefbaarheid. Wij verwachten geen verslechtering in de situatie.