Organisatie | Asten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie Deurne, Asten en Someren 2012 |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie Deurne, Asten en Someren 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie Deurne, Asten en Someren 2008, en bevat een toelichting
gelet op de artikelen 81o en 149 van de Gemeentewet
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2012 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 22-11-2011 Peelbelang, 8 december 2011 | 11.11.09 |
De raad van de gemeente A s t e n;
Gelet op de gemeenschappelijke wens van de raden van de gemeenten Deurne, Asten en Someren om een gezamenlijke rekenkamerfunctie vorm te geven;
Gezien het voorstel van de griffie d.d. 4 oktober 2011
Gehoord het advies van de commissie Algemeen Zaken en Control d.d. 3 november 2011
gelet op de artikelen 81oa en 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de Verordening op de Rekenkamercommissie Deurne, Asten en Someren 2012
De raad benoemt de voorzitter van de rekenkamercommissie. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het oudste externe lid in jaren op als voorzitter.
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Asten van 22 november 2011
De raad voornoemd,
De griffier,
ir. C.W.J.B. Verborg
De voorzitter,
ir. J. Beenakker
(gebaseerd op de Modelverordening op de rekenkamercommissie van het VNG van 09-07-2003)
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
In deze verordening is gekozen om de begrippen doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid (die in artikel 182 van de Gemeentewet zijn genoemd) niet in artikel 1 op te nemen om te voorkomen dat in de verordening eigen definities gehanteerd worden. Wel wordt in deze toelichting uiteengezet wat onder deze termen wordt verstaan: Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81oa van de wet(zie bijlage voor wettekst) regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie. In Deurne Asten Someren is gekozen voor een rekenkamerfunctie in de vorm van een gemeenschappelijke rekenkamercommissie uitsluitend bestaande uit externe leden. Omwille van de onafhankelijkheid kunnen raads- en of (burger)commissieleden van deze gemeenten geen lid van de rekenkamercommissie zijn. Omdat het een gezamenlijke commissie betreft vindt vooraf afstemming plaats tussen (een afvaardiging van) de gemeenteraden over de te benoemen leden. Een benoeming geschiedt altijd unaniem. Gelet op het beperkte budget en de wens van een slagvaardige commissie en op de actualiteit inspelende onderzoeken is er gekozen voor een compacte commissie bestaande uit maximaal drie commissieleden.
Op grond van artikel 81 oa, derde lid van de Wet is art. 81f van de Wet van toepassing (zie bijlage voor wettekst). Art. 81f regelt de onverenigbare functies van de leden van de commissie. Dit art. 81f sluit raads- en commissieleden voor een rekenkamerlid niet uit. Dat ligt echter in deze verordening reeds besloten in de keuze voor een externe commissie. Daardoor zijn raads- en commissieleden van de deelnemende gemeenten niet benoembaar. De raad benoemt de leden en de voorzitter. Omwille van de flexibiliteit is in het tweede lid gekozen voor een (her)benoemingstermijn van drie jaar. Bij een tussentijdse benoeming treedt het betreffende lid wat zittingsduur betreft in de plaats van het lid in wiens plaats hij is benoemd. Op deze wijze blijft de (her)benoeming van de commissie op één tijdstip liggen.
De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet (zie bijlage voor wettekst). Deze bepaling wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie.
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties. Uiteraard vindt ook hierover vooraf overleg plaats tussen de deelnemende raden of een vertegenwoordiging hiervan om de eenheid in de benoeming te bewaren.
In dit artikel is de vergoeding die externe leden voor hun werkzaamheden ontvangen, vastgelegd.
Om extra benoemingshandelingen door de raden te voorkomen is ervoor gekozen om niet een secretaris te laten aanwijzen maar het secretariaat te beleggen bij de griffie van de gemeente Deurne. De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren en in het derde lid is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van het secretariaat ten opzichte van de rekenkamercommissie.
Artikel 81i van de Gemeentewet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamercommissie. In het reglement van orde moeten/kunnen zaken als de vergoeding, volgorde van aftreden bij een meerhoofdige rekenkamercommissie, verhouding secretaris-voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts geregeld.
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid, van de Wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren. De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerponderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Het college wordt de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamercommissie verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamercommissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
Eventueel zouden zaken die in dit artikel zijn opgenomen ook in een reglement van orde kunnen worden geregeld.
De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.