Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Appingedam

Privacyreglement BRP gemeente Appingedam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAppingedam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacyreglement BRP gemeente Appingedam
CiteertitelPrivacyreglement BRP gemeente Appingedam
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bescherming persoonsgegevens
  2. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens BES
  3. Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-12-201106-01-2014Nieuwe regeling

06-12-2011

De Eemslander, 14-12-2011

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement BRP gemeente Appingedam

Burgemeester en wethouders van de gemeente Appingedam

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens BES en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

 

besluiten:

Het Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Appingedam vast te stellen 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder: a. de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;b. besluit het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;c. verordening: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 10 november 2011;d. basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Appingedam als bedoeld in artikel 2 van de wet;e. basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Appingedam;f. GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;g. PIVA-V de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 3a van de Wet basisadministratie persoonsgegevens BES (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit PIVA-V; h. autorisatiebesluit GBA-Veen besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;i. autorisatiebesluit PIVA-V een besluit als bedoeld in artikel 20, derde lid, en artikel 26, eerste lid, van de Wet basisadministratie persoonsgegevens BES (Bonaire, Sint Eustatius en Saba); j. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen;k. geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Appingedam en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;l. authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;m. aangehaakt gegeven: in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;n. verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit GBA-V en het autorisatiebesluit PIVA-V;o. Bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;p. beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit GBA-V en het autorisatiebesluit PIVA-V;q. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;r. binnengemeentelijke afnemer: a. De binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet; b. De instantie, die een taak uitoefent, die door het gemeentebestuuris opgelegd en/of belast is met de uitvoering van publiekrechtelijke taken met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet;s. derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;t. vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet. 

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

  • 1

    Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het hoofd afdeling Publiekszaken.

  • 2

    Bewerker van de gemeentelijke basisregistratie personen is het GemCC

  • 3

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;c. verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen.

     

Artikel 3 Authentieke gegevens en verplicht gebruik

  • 1

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2

    De binnengemeentelijke afnemer die bij de vervulling van zijn taak informatie over een ingeschrevene nodig heeft die in de vorm van een authentiek gegeven beschikbaar is in de basisadministratie, gebruikt voor die informatie dat gegeven.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de

  • 1

    1. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:a. de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publiekszaken;b. de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;c. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers. 

  • 2

    De in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3

    Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit GBA-V en het autorisatiebesluit PIVA-V hebben de in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V en de PIVA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 4

    Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

 

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1

    Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in Bijlage 3 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2

    De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2

    De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3

    De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.

  • 4

    In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

     

Artikel 10 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder.

  • 2

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1

    Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de verantwoordelijke.

  • 2

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

  • 4

    Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden binnen 3 maanden na een daartoe strekkend besluit door de beheerder uit de basisregistratie verwijderd.

Artikel 13 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan

Artikel 14 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1

    Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement BRP gemeente Appingedam”.

  • 2

    Het reglement ligt ter inzage in het Stadskantoor.

  • 3

    Het reglement treedt in werking op 6 december 2011.

  • 4

    Het GBA privacyreglement gemeente Appingedam vastgesteld op 30 september 2008 wordt met ingang van de in lid 3 genoemde datum ingetrokken.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Appingedam,

 

de secretaris, de burgemeester,

de heer H.B.J. Mulder mevrouw H.K. Pot

 

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie, de GBA-V en de PIVA-V 1  

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Appingedam hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie, de GBA-V en de PIVA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit GBA-V en het autorisatiebesluit PIVA-V.

 

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset Basisregistratie 

GegevenssetGBA-V 

GegevenssetPIVA-V 

Afdeling Publiekszaken/ Burgerzaken

Uitvoering Burgerlijk Wetboek; wet GBA, Kieswet, Paspoortwet, Wegenverkeerswet, Nationaliteitswet-geving, CRIB, Wet op de Lijkbezorging, Wet op de Justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag, Wet Rampen en zware ongevallen.

Alle gegevens op de persoonslijst

Alle gegevens, die in de GBA-V geraadpleegd kunnen worden.

Alle gegevens, die in de PIVA-V geraadpleegd kunnen worden.

Afdeling Publiekszaken/WMO 

Uitvoering Wet voorziening gehandicapten en WMO

Gegevens opgenomen in de categorieën 01, 04, 05, 06, 07, 08, 58, 10, 60 en 11

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 11a, 11b en 12 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 10a, 10b en 11 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Afdeling Publiekszaken/Belastingen 

Uitvoering wetgeving gemeentelijke belastingen en afvalstofheffing

Gegevens opgenomen in de categorieën 01, 05, 06, 07, 08 en 58

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 2 en 3 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 1 en 2 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Afdeling Staf en Ondersteuning/Financiën 

Uitvoering Invorderingswetgeving

Gegevens opgenomen in de categorieën 01, 05, 06, 07, 08 en 58

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 2 en 3 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

De gegevens opgenomen in de Bijlage 1 en 2 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Afdeling Belastingen gemeente Groningen

Uitvoering wetgeving gemeentelijke belastingen en afvalstofheffing

Gegevens opgenomen in de categorieën 01, 05, 06, 07, 08 en 58

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 2 en 3 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 1 en 2 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Bestuurssecretariaat

Bijhouden Jubilea (100 jarigen en huwelijksjubilea)

Gegevens opgenomen in de categorieën 01, 05 en 08

---

---

Afdeling Beleid en Realisatie/Onderwijs

Uitvoering Onderwijswetgeving en Leerplichtwet

Gegevens opgenomen in de categorieën 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 58, 10, 60, 11 en 09

De gegevens opgenomen in de Bijlage 20 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

---

VTH

Ruimtelijke Ordening en uitvoering van de WABO

Gegevens opgenomen in de categorieën 01, 05, 06 en 08

De gegevens opgenomen in de Bijlage 9 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

De gegevens opgenomen in de Bijlage 8 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.  

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen. 2  

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen. 

 

 

Organisatieonderdeel

Organisatieonderdeel

Gegevensset

Stichting voor Inburgering & Integratie  

Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers 

Mutatiegegevens: vestigingen,binnenverhuizingen en vertrekken. 

Afdeling Publiekszaken/WMO

Uitvoering WMO 

Mutatiegegevens: binnenverhuizingen,vertrekken en overlijden.

Afdeling Beleid en Realisatie/Onderwijs

Uitvoering Leerplichtwet

Mutatiegegevens: geboorten, binnenverhuizingen, vestigingen, vertrekken en overlijden.

.

 

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt 3  

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Registratie

Wettelijk kader

Gegevensset

Civision Belastingen

Uitvoering wetgeving gemeentelijke belastingen en afvalstofheffing

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 2 en 3 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Civision Innen

Uitvoering wetgeving gemeentelijke belastingen en afvalstofheffing

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 2 en 3 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Civision Kadaster

Uitvoering wetgeving gemeentelijke belastingen en afvalstofheffing en wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 2, 3 en 9 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Key2Finance

Financiële Administratie

De gegevens opgenomen in Bijlage 1 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011.

Gouw (TST)

Uitvoering wetgeving gemeentelijke belastingen en afvalstofheffing

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 2 en 3 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

PC-Gravenadministratie

Uitvoering Wet op de lijkbezorging

De gegevens opgenomen in Bijlage 1 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011.

Inforing

Uitvoering Wet voorziening gehandicapten en WMO

De gegevens opgenomen in de Bijlagen 11a, 11b en 12 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

Civision Onderwijs

Uitvoering Onderwijswetgeving en Leerplichwet

De gegevens opgenomen in de Bijlage 20 van het Autorisatiebesluit BZK d.d. 20-07-2011

 

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt 4  

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

 

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

 

 Voor de bijhouding van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

  Buitenlandse EU-overheden

 Volgens gemeentelijke verordening, er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang!

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA(zeer beperkte verstrekkings-mogelijkheden) 

 Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP)www.cbpweb.nl  

 Ter uitvoering van de opgedragen taken en er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang!Advies: toestemming burger vragen. 

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid)

 Volgens gemeentelijke verordening, er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang!

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA(zeer beperkte verstrekkings-mogelijkheden) 

 Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) 

 Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Culturele organisaties

 Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Fondsverwervende organisaties

 Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Instellingen/organisaties ten behoeve van:-Maatschappelijke dienstverlening-Algemene/geestelijke gezondheidszorg-Kinderopvang-Jeugdwelzijnswerk-Ouderenzorg-Gehandicaptenzorg-Werkvoorziening 

 Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte berde)

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Kerken (niet zijnde de SILA) 

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Kredietbank(privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) 

 Voor de aan deze organisatie opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Inburgeringsbureaus(niet-gemeentelijke) 

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Migrantenorganisaties

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Natuurlijke personen

 Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Onderwijsinstellingen

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

Ouderenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

 Patiëntenverenigingen

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Pensioenfondsen

 Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 

 Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Sportorganisaties en-verenigingen 

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Thuiszorgorganisaties

 Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Vakorganisaties

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

 Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Vrouwenorganisaties

 Voor het bijhouden van de ledenadministratie

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Woningbouwverenigin-gen/woning-corporaties

 Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

 Art. 100 Wet GBA

 Ziekenhuizen

 Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg

 Vrije derde

 Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

 Mogelijk

 Ja

Art. 100 Wet GBA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. 5  

In de gemeente Appingedam niet van toepassing.

Toelichting 1 Nieuwe Toelichting

Toelichting op het privacyreglement BRP van de gemeente Appingedam

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (BRP). De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishou¬ding met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de BRP. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Artikel 1In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basis¬registratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoons¬gegevens van personen die in gemeente Appingedam woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig. De onder g en h van dit artikel genoemde autorisatiebesluiten. De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente Appingedam, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend.

Artikel 2Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij het hoofd afdeling Publiekszaken.

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personenIn het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen, de GBA-V en de PIVA-V.Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "on-line verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA. Lid 1, sub b heeft betrekking op de toegang door een bewerker.

Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals belastingen of Sociale Zaken, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de lid Wet GBA.

Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemersEr zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke mutatieberichten en selecties.

Artikel 6. Verbanden met andere registratiesOp grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

Artikel 8. Overige verstrekkingenGemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden.

Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.

Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking.

Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt.

Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.

Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd.

Artikel 9Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.

Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om• nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie;• nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;• binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Appingedam als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.

Artikelen 10 tot en met 12De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.

Artikel 13. BeveiligingDe GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging: Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:• Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;• de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;• de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

In gemeente Appingedam zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zullen worden opgenomen in een beveiligingsplan.

Artikel 15. SlotbepalingGegeven de substantiële wijzigingen stellen wij voor om het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 30 september 2008 in zijn geheel te vervangen door het onderhavig Reglement basisregistratie personen.