Artikel 1 Begripsbepalingen
- a.
Raad: raad van de gemeente Loppersum.
- b.
Commissie: gemeentelijke Rekenkamercommissie.
- c.
Voorzitter: voorzitter van de Rekenkamercommissie.
- d.
Secretaris: secretaris van de Rekenkamercommissie.
- e.
Gemeente: gemeente Loppersum.
- f.
Doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt
mogelijke inzet van middelen.
- g.
Doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten
van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
- h.
Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en
regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en
collegebesluiten.
Artikel 2 Rekenkamercommissie
- 1.
Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid
als Rekenkamercommissie.
- 2.
De commissie is belast met het onderzoeken van de doelmatigheid en
doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid en de rechtmatigheid van de
bestedingen.
- 3.
De commissie bestaat uit drie tot vijfleden.
Artikel 3 Benoeming leden
- 1.
De raad benoemt op voordracht van het presidium vier externe leden van
de commissie.
- 2.
De raad kan de commissie uitbreiden met maximaal twee
uit de raad te benoemen leden.
- 3.
De commissieleden worden benoemd voor een periode gelijk aan de
zittingsduur van de raad. Na afloop daarvan kunnen zij opnieuw als lid
van de commissie worden benoemd.
Artikel 4 Eed of belofte
Op de externe leden van de commissie is artikel 81g van de Gemeentewet van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 5 Voorzitter
- 1.
De raad benoemt uit de externe leden een voorzitter van de
commissie.
De commissie wijst uit haar midden een van de andere externe leden aan
als waarnemend voorzitter.
- 2.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van
de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de
uitgangspunten en de werkwijze en bevordert een zorgvuldige
besluitvorming.
Artikel 6 Vergoeding
- 1.
De externe leden ontvangen een door de raad vast te stellen vergoeding
voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie.
- 2.
De vergoeding komt ten laste van het budget van de commissie.
- 3.
De vergoedingen worden jaarlijks aangepast conform het indexcijfer voor
de vergoedingen aan raadsleden.
Artikel 7 Secretariaat
- 1.
Het secretariaat wordt extern ingevuld.
- 2.
De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar
werkzaamheden terzijde.
- 3.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over
de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.
- 4.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en
de vorming van dossiers.
Artikel 8 Ontslag en non-activiteit
- 1.
De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.
- 2.
Een extern lid van de commissie wordt door de raad ontslagen:
- a.
- b.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het
lidmaatschap van de commissie;
- c.
wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke
uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een
uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot
gevolg heeft;
- d.
indien het lid bij onherroepelijk geworden uitspraak onder
curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard,
surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is
gegijzeld.
- 3.
Een extern lid van de commissie kan worden ontslagen indien:
- a.
hij blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;
- b.
hij handelt in strijd met artikel 81h van de Gemeentewet.
- 4.
Het lidmaatschap van een commissielid eindigt:
- a.
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt
is de functie van commissielid te vervullen.
- 5.
Een extern lid wordt op non-activiteit gesteld indien:
- a.
hij zich in voorlopige hechtenis bevindt;
- b.
hij bij een nog niet onherroepelijke rechterlijke uitspraak
wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een
uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot
gevolg heeft;
- c.
hij onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is
verklaard, surseance heeft verkregen of wegens schulden is
gegijzeld, ingevolge een nog niet onherroepelijk geworden
rechterlijke uitspraak.
- 6.
De raad beëindigt de non-activiteit zodra de grond voor die
non-activiteit is vervallen.
Artikel 9 Geheimhouding
De leden van de commissie en degenen die ten behoeve van de commissie
werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen waarvan zij
kennis nemen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker.
Artikel 10 Reglement van orde
De commissie stelt een Reglement van orde voor haar vergaderingen en andere
werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisname
aan de raad.
Artikel 11 Onderzoeksplan
- 1.
De commissie bepaalt zelf de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert
de probleemstelling en stelt de onderzoeksopdracht vast.
- 2.
De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen
van een onderzoek. De commissie bericht de raad binnen een maand in
hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het
verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
- 3.
De commissie stelt jaarlijks een onderzoeksplan voor het daaropvolgende
jaar vast en brengt dit ter kennis van de raad en van het college van
burgemeester en wethouders.
- 4.
Alvorens het onderzoeksplan vast te stellen stelt zij de leden van de
raad in de gelegenheid onderwerpen voor onderzoek aan te dragen.
- 5.
De commissie stelt inwoners van de gemeente Loppersum in de gelegenheid
onderwerpen voor onderzoek aan te dragen
Artikel 12 Werkwijze en bevoegdheden
- 1.
De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering,
begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar
vastgestelde onderzoeksopzet.
- 2.
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur de
mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht
voor de uitvoering van onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur
zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie
gestelde termijn te verstrekken.
- 3.
Indien de commissie mondelinge inlichtingen van een in dienst van de
gemeente zijnde ambtenaar noodzakelijk acht, richt zij een daartoe
strekkend verzoek aan het college.
- 4.
Tot de door de commissie te onderzoeken onderwerpen behoren alle
gemeentelijke taken. Onderwerp van onderzoek kunnen ook zijn, indien en
voor zover de gemeente uit andere hoofde over deze bevoegdheid
beschikt:
- a.
door de gemeente gesubsidieerde instellingen, die voor minimaal
50% van hun begroting door de gemeente worden gefinancierd, over
de jaren dat dit het geval is;
- b.
naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met
beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan 50% van
het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat dit het
geval is;
- c.
openbare lichamen en gemeenschappelijke organen, ingesteld
krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de
gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in
de regeling.
De commissie is bevoegd mondeling en schriftelijk informatie in
te winnen bij de onder a, b en c genoemde organisaties.
- 5.
Voor de uitvoering van het onderzoek kan de
commissie, met inachtneming van het beschikbare budget externe personen
of bureaus inschakelen
- 6.
De commissie stelt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden in het
voorgaande jaar vast. Dit verslag wordt ter kennis aan de raad
gebracht.
Artikel 13 Vergaderingen
- 1.
De commissie vergadert zo vaak als zij dit nodig acht.
- 2.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.
- 3.
De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
Artikel 14 Quorum
- 1.
Een vergadering wordt niet gehouden als niet ten minste de helft van het
aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
- 2.
Indien het vereiste aantal leden niet is opgekomen wordt een nieuwe
vergadering uitgeschreven met dezelfde onderwerpen als voor de in het
eerste lid genoemde vergadering en die gehouden wordt uiterlijk binnen
veertien dagen na de vergadering waarin het vereiste aantal leden niet
aanwezig was.
In deze vergadering beraadslagen en besluiten de aanwezige leden over
de aanhangige onderwerpen.
Artikel 15 Rapportage
- 1.
De commissie stelt het college van burgemeester en wethouders en
betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door de commissie te bepalen
termijn hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie
kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering
(mee)onderwerp van onderzoek is geweest. De commissie bepaalt wie verder
als betrokkenen worden aangemerkt.
- 2.
Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de
nota van conclusies en aanbevelingen en de zienswijzen als bedoeld in
het eerste lid van dit artikel zo spoedig mogelijk aan de raad
aangeboden.
Een afschrift van het rapport wordt toegezonden aan het college en de
betrokkenen.
- 3.
De door de commissie uitgebrachte rapporten zijn openbaar. Op grond van
de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur
kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of
gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
Artikel 16 Budget
- 1.
De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de gemeentebegroting
beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de
uitvoering van haar taken.
- 2.
Ten laste van het in het vorengaande lid bedoelde budget worden de
kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen aan de externe leden;
- b.
- c.
externe onderzoekers die door de commissie zijn
ingeschakeld;
- d.
eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de
uitoefening van haar taak.
- 3.
De commissie is voor de besteding van het budget uitsluitend
verantwoording verschuldigd aan de raad.
Artikel 17 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 maart 2011, onder
gelijktijdige intrekking van de Verordening gemeentelijke
rekenkamercommissie van 2007
Artikel 18 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als ”Verordening gemeentelijke
Rekenkamercommissie Loppersum”.