Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode Integriteit voor politieke ambtsdragers |
Citeertitel | Gedragscode Integriteit voor politieke ambtsdragers |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 15, lid 3 en artikel 41c, lid 2 en artikel 69, lid 2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2007 | 03-12-2015 | nieuwe regeling | 24-09-2007 Onbekend | 2007-73 | |
24-09-2007 | 24-09-2007 | Onbekend | 24-09-2007 Onbekend | 2007-73 |
gezien het feit dat door vaststelling van de herziene gedragscode "Integriteit voor politieke ambtsdragers"uw raad en het college beschikt over een geactualiseerde gedragscode. De op 31 januari 2005 door uw raad vastgestelde gedragscodes vervallen ingaande de datum van vaststelling van de herziene gedragscode;
gezien de bespreking in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen van 3 september 2007;
Het doel van deze gedragscode is om politieke ambtsdragers een houvast te bieden bij het bepalen van normen omtrent de integriteit van het bestuur. De code kan de discussie stimuleren om lokaal tot regels te komen, waarbij rekening kan worden gehouden met specifieke omstandigheden. De code bevat regels zowel voor het bestuursorgaan in zijn geheel als voor zijn leden afzonderlijk.
Gedragscodes zijn voor gemeenten en provincies verplicht gesteld op grond van de Gemeentewet en de Provinciewet. Het zijn de raad en de provinciale staten die zowel voor de eigen leden als voor burgemeester en wethouders respectievelijk de commissaris van de Koningin en de gedeputeerden een gedragscode vaststellen. Ook in de Waterschapswet zal de verplichting tot het vaststellen van gedragscodes worden opgenomen.
Voor de opstelling van deze code is ook gebruik gemaakt van bestaande voorbeelden in gemeenten, provincies en waterschappen.
Met uitzondering van enkele artikelen is hierna de tekst van de modelverordening (aangeboden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij brief van 7 februari 2007, kenmerk 2007-0000009363) geheel overgenomen. Voor de duidelijkheid en de leesbaarheid werden begrippen die in de modelcode zijn opgenomen en die geen betrekking hebben op de gemeente uit de navolgende tekst weggelaten.
De code is geschreven voor bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers van gemeenten. Onder bestuurders wordt verstaan burgemeesters en wethouders. Onder gekozen volksvertegenwoordigers wordt verstaan raadsleden. Op een enkele uitzondering na richten de gedragsregels zicht tot al deze politieke ambtsdragers.
De code heeft vooral bestuurlijke en politieke relevantie. Politieke ambtsdragers zijn op de naleving van gedragscodes aanspreekbaar. Wanneer zij zich er niet aan houden kan dat gevolgen hebben voor hun functioneren en voor hun positie. Het rechtskarakter van een gedragscode is dan van een interne regeling in aanvulling op de wettelijke regels. De Gemeentewet laat de gemeenten veel vrijheid bij de inhoudelijke invulling. Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of elders geregeld zijn, bijvoorbeeld over fraude, valsheid in geschrifte en over nevenfuncties. Dergelijke voorschriften zijn niet in de code opgenomen. De code is belangrijk als beoordelingskader voor dagelijks bestuur en algemeen bestuur bij vragen, twijfels en discussies. De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedureafspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie en daarmee de controleerbaarheid vergroten.
De codes bestaan uit twee onderdelen.
Deel I beschrijft een aantal kernbegrippen van integriteit en plaatst daarmee het vraagstuk in een breder kader. Zij vormen als het ware de algemene uitgangspunten voor de gedragscode. De gehanteerde begrippen zijn in dezelfde of soms iets andere bewoordingen in de publicatie terug te vinden.
Deel II bevat de feitelijke gedragsregels, waarbij een aantal thema’s wordt onderscheiden:
Deel I Kernbegrippen integriteit van politieke ambtsdragers
Leden van het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeente stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer.
Integriteit van politieke ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders dan wel aan de gemeenteraad maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen.
Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst bestuurlijke integriteit van politieke ambtsdragers in een breder perspectief:
Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden.
Deel II Gedragscode politieke ambtsdragers
4. Geschenken, diensten en uitnodigingen
Geschenken en giften die een politieke ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen kunnen worden behouden.
5. Bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, buitenlandse reizen en voorzieningen
Een politieke ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Indien het toestemming aan een bestuurder betreft wordt het algemeen bestuur van de besluitvorming in het dagelijks bestuur op de hoogte gesteld.
Een politieke ambtsdrager meldt het voornemen van een buitenlandse reis of van een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag gedaan wordt.
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politieke ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
besluit genomen in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Rijssen-Holten op: 24 september 2007
griffier
drs. H.A.J. van de Vliert
voorzitter
drs. mr. B. Koelewijn
Naast vergoedingen voor nader aangeduide kosten zoals reis- en verblijfkosten, heeft de politieke ambtsdrager aanspraak op een vaste (forfaitaire) onkostenvergoeding of ambtstoelage. Bij de opbouw van deze onkostenvergoedingen zijn de volgende
Representatie (koffie, thee, hapjes, drankjes, etentjes met zakelijke relaties, attenties e.d.). Tevens worden onder deze categorie begrepen de noodzakelijke kosten voor de representatie die door de partner worden gemaakt in verband met de functie-uitoefening als politieke ambtsdrager. Voorbeelden zijn uitgaven en (reis)kosten verbonden aan bezoeken van zieken, bejaarden, 100-jarigen en het bijwonen van georganiseerde activiteiten, bijeenkomsten en recepties.
Uitgaven voor (abonnementen voor) vakliteratuur, losbladige uitgaven, naslagwerken.
Contributies/lidmaatschappen: lidmaatschap vakbond, belangenvereniging, beroepsvereniging, bestuurdersvereniging e.d.
De kosten van zakelijke gesprekken waaronder ook van de mobiele telefoon. De kosten van telefoonabonnementen vallen niet onder de vaste vergoeding.
Pennen, potloden, papier, zakelijke agenda e.d. en ook de kosten voor het verzenden van post en het kopiëren van stukken.
Zakelijke giften die de politieke ambtsdrager louter als zodanig doet, en die men als privépersoon niet zou hebben gedaan, aan inzamelingsacties, collectes e.d. (in de regel voor plaatselijke en/of regionale doeleinden). Giften aan een politieke partij of verkiezingscampagne maken hier geen deel van uit.
Individuele bijdragen van leden voor deelname aan fractieactiviteiten.
Representatieve ontvangsten aan huis
Hieronder vallen de kosten verbonden aan kleine ontvangsten in de eigen woning die direct verband houden met de uitoefening van het ambt in het eigen huis (consumptieve verstrekkingen e.d.).
Excursies die worden gevolgd ten behoeve van de uitoefening van het politieke ambt (inclusief reis- en verblijfskosten).