Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Aa en Hunze

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Aa en Hunze
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van Leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Legesverordening 2011 wordt met de inwerkingtreding van de Legesverordening 2012 ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156 lid 1 en 2 
  2. Gemeentewet, art. 229 lid 1 
  3. Wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart, art. 1 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Regeling met betrekking tot de heffing en de invordering van gemeentelijke belastingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-201201-01-2013Bijlage

14-03-2012

De Schakel, 28-03-2012

2012/17
01-04-201201-01-2013Titel 2 Tarieventabel

11-04-2012

De Schakel, 25-04-2012

2012/022
01-01-201201-01-2013nieuwe regeling

09-11-2011

De Schakel, 16-11-2011

2011/57-1f
01-01-201201-01-2013Bijlage

21-12-2011

De Schakel, 28-12-2011

2011/71

Tekst van de regeling

De raad der gemeente Aa en Hunze;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze, d.d. 13 oktober 2012, nummer 2011/57-1f;

gelet op:

besluit:

vast te stellen de:

“Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012” (Legesverordening 2012)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a

    ‘dag’ : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b

    ‘week’ : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c

    ‘maand’ : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d

    ‘jaar’ : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e

    ‘kalenderjaar’ : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    stukken, inlichtingen of nasporingen in hun persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester hunner woon- of verblijfplaats, of op andere wijze, van hun onvermogen doen blijken;

  • 2.

    het bewijs van in leven zijn, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, provinciën, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen;

  • 3.

    de stukken en legalisaties van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • 4.

    de stukken, inlichtingen of nasporingen door openbare besturen, ambtenaren en instellingen in het openbaar belang aangevraagd;

  • 5.

    de agenda’s voor de vergaderingen van de raad, zowel met als zonder bijbehorende voorstellen, wanneer deze worden gevraagd ten behoeve van de pers of indien deze worden gevraagd ten behoeve van een in de gemeente Aa en Hunze gevestigde politieke formatie; aan een politieke formatie zullen ten hoogste 5 exemplaren kosteloos worden verstrekt;

  • 6.

    bewijzen van onvermogen;

  • 7.

    stukken door ambtenaren benodigd tot het bekomen van pensioen en voor die, benodigd tot het verkrijgen van weduwen- en wezenpensioen;

  • 8.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • 9.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • 10.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand)

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten)

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen)

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens)

    • 5.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag)

    • 6.

      hoofdstuk 13 (kansspelen)

  • een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De “Legesverordening 2011” van 10 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2012”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Aa en Hunze, gehouden op 9 november 2011

De griffier, De voorzitter,

T. Santes, Drs. H.F. van Oosterhout.

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 13 Kansspelen

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Ventvergunningen

Hoofdstuk 3 Standplaatsvergunning

Hoofdstuk 4 Muziekvergunning

Hoofdstuk 5 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 
1.1.1.1maandagmorgen en dinsdagmorgen om 9.30 uur€ 0,00
1.1.1.2maandagmorgen en dinsdagmorgen om 10.30 en 11.30 uur€ 300,00
1.1.1.3maandagmiddag en dinsdagmiddag tussen 13.00 en 16.30 uur€ 300,00
1.1.1.4woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.30 uur en 16.30 uur€ 300,00
1.1.1.5maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 21.00 uur€ 450,00
1.1.1.6.zaterdag, zondag en algemeen erkende feestdagen€ 573,00
1.1.2Indien de voltrekking van een huwelijk dan wel registratie van een partnerschap plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis dan wordt het tarief als bedoeld onder 1.1.1. verhoogd met€ 0,00
1.1.3Het tarief voor de omzetting van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap bedraagt€ 46,50
1.1.3.1 Indien de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt op een: a. vrijdag bedraagt het tarief € 300,00
 b. zaterdag, zondag en algemeen erkende feestdag bedraagt het tarief€ 573,00
1.1.4Indien de omzetting van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis dan wordt het tarief als bedoeld onder 1.1.3 verhoogd met€ 0,00
1.1.5 Het tarief voor een eenmalige benoeming van een externe buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand bedraagt € 100,00
1.1.5.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor 1 dag bedraagt € 200,00
1.1.6Voor het luiden van de klok wordt geheven€ 21,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
1.1.7.1een trouwboekje of partnerschapboekje€ 14,50
1.1.7.2een duplicaat trouwboekje of partnerschapboekje€ 14,50
1.1.8Het tarief bedraagt voor het door de gemeente toewijzen van getuigen, in verband met de voltrekking van een huwelijk dan wel de registratie van een partnerschap, welke in dienst zijn van de gemeente voor iedere getuige€ 28,50
1.1.9Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 11,50
1.1.10Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
   

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 48,70
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 48,70
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 48,70
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 9,35
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 21,85
1.2.1.6tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 21,85
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder€ 40,05
1.2.1.8tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar€ 30,00
1.2.1.9tot het verstrekken van een verklaring van vermissing reisdocument€ 14,50
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 45,90
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€ 21,80
   

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.3.1.1tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 34,00
1.3.1.2tot het verstrekken van een verklaring van vermissing rijbewijs€ 14,50
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 33,50
1.3.3Voor de afgifte van het formulier Eigen verklaring (voor Verklaring van geschiktheid) wordt het door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat vastgestelde bedrag in rekening gebracht 
   

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon: - waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd - die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van een uittreksel GBA via de website€ 0,00
1.4.2.2tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 7,50
1.4.2.3tot het verstrekken van een internationaal uittreksel, per verstrekking€ 10,00
1.4.2.4tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
1.4.2.4.1voor 100 verstrekkingen€ 93,00
1.4.2.4.2voor 500 verstrekkingen€ 310,00
1.4.2.4.3voor 1.000 verstrekkingen€ 465,00
1.4.2.4.4voor 5.000 verstrekkingen€ 1.551,00
1.4.2.4.5voor 10.000 verstrekkingen€ 3.102,50
1.4.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 11,50
   

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de KieswetNihil
   

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:
1.6.1.1Ten hoogste € 5,00 als het afschrift bestaat uit ten hoogste 49 pagina’s
1.6.1.2Ten hoogste € 24,50 als het afschrift bestaat uit ten hoogste 50 tot 100 pagina’s
1.6.1.3Ten hoogste € 36,50 als het afschrift bestaat uit meer dan 100 pagina’s
1.6.2De vergoeding voor het bericht dat op een andere gegevensdrager wordt verstrekt dan papier bedraagt ten hoogste € 47,00
1.6.3De vergoeding voor het bericht, bestaande uit een afschrift van een vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie, bedraagt ten hoogste € 47,00
1.6.4Als voor hetzelfde bericht op grond van 1.6.1 tot en met 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd wordt de hoogste gevraagd
  

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€ 57,50
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 31,00
1.7.1.3een afschrift van de gemeenterekening met bijbehorende bijlagen€ 68,00
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.2.1op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen en marktplaatsen€ 41,00
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
1.7.3.1tot het verstrekken van een afschrift van de algemene plaatselijke verordening, per exemplaar€ 25,00
   

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: 
1.8.1.2in formaat A4 of kleiner, per bladzijde€ 0,25
1.8.1.3In formaat A3 of groter, per bladzijde€ 0,50
1.8.1.4tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm² lichtdruk€ 3,50
   

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,50
1.9.2tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het bewijs van in leven zijn€ 5,00
1.9.3tot het verkrijgen van iedere andere verklaring omtrent een persoon€ 5,00
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, dat niet bestemd is om als reisdocument te dienen€ 5,00
1.9.5tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 11,50
   

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief en in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 11,50
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina€ 0,25
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 6,00
   

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 76,50
1.11.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 76,50
   

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit WinkeltijdenwetNihil
   

Hoofdstuk 13 Kansspelen

1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.13.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 57,50
1.13.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van € 34,00 € 23,00
1.13.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€ 231,00
1.13.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€ 92,50
 vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van € 136,00 
   

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 139,50
1.14.2Het tarief bedoeld onder 1.14.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerkosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen 
   

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 35,50
1.15.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 35,50
1.15.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 35,50
   

Hoofdstuk 16 Diversen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.16.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 3,50
1.16.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.16.1.2.1per pagina€ 0,25
1.16.2kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk€ 3,50
1.16.3een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 5,00
1.16.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 5,00
   

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1aanlegkosten:
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2bouwkosten:
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.3sloopkosten:
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.4 Wabo: Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar isNihil
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag (o.a. schetsplan) om een omgevingsvergunning:€ 76,50
   

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 4.538,-- bedragen:€ 115,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 4.538,-- tot € 22.689,-- bedragen:€ 115,00
vermeerderd met:1,87%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 4.538,-- te boven gaan 
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 22.689,-- tot € 45.378,-- bedragen:€ 527,00
vermeerderd met:1,71%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 22.689,-- te boven gaan 
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 45.378,-- tot € 113.445,-- bedragen:€ 974,00
vermeerderd met:1,54%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 45.378,-- te boven gaan 
2.3.1.1.5indien de bouwkosten meer dan € 113.445,-- bedragen:€ 2.215,00
vermeerderd met:1,39%
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 113.445,-- te boven gaan 
   
2.3.1.2Extra welstandstoets 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: 
2.3.1.2.1indien de bouwkosten minder dan € 2.500,-- bedragen€ 0,00
2.3.1.2.2indien de bouwkosten € 2.500,-- tot € 10.000,-- bedragen€ 35,00
2.3.1.2.3indien de bouwkosten meer dan € 10.000,-- bedragen€ 25,50
 vermeerderd met: 
 2 ‰ over de bouwkosten tot € 250.000,-- 
 1 ‰ over de bouwkosten van € 250.000,-- tot € 450.000,-- 
 ½ ‰ over de bouwkosten van € 450.000,-- tot € 2.250.000,-- 
 ¼ ‰ over de bouwkosten van € 2.250.000,-- 
  Voor woningen worden de verhoging per woning berekend Etage en galerij worden beschouwd als een bouwplan.  
2.3.1.2.4De bedragen in dit onderdeel worden rekenkundig afgerond op hele euro’s 
   
2.3.1.3Achteraf ingediende aanvraag 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:25%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met dien verstande dat de verhoging niet meer bedraagt dan€ 1.107,00
   
2.3.1.4Beoordeling aanvullende gegevens 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:Nihil
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:1,39%
 van de aanlegkosten, met een minimum van:€ 143,50
 en een maximum van:€ 10.565,00
   
2.3.2.2Beoordeling bodemrapport 
 Onderdeel 2.3.15 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.15 zelf toepassing vindt. 
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
2.3.3.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 143,50
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met: 
 Indien de bouwkosten minder dan € 5.000,-- bedragen€ 148,00
 Indien de bouwkosten € 5.000,-- of meer, doch minder dan € 25.000,-- bedragen€ 191,00
 Indien de bouwkosten € 25.000,-- of meer doch minder dan € 50.000,-- bedragen€ 363,00
 Indien de bouwkosten € 50.000,-- of meer bedragen€ 554,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met: (voormalig projectbesluit)€ 6.528,00
2.3.3.5Het in 2.3.3.4 genoemde bedrag wordt voorts verhoogd als ten aanzien van de aanvraag een onderbouwing moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht (adviezen over bijvoorbeeld flora en fauna wetgeving, watertoets, cultuurhistorie, archeologie) met een bedrag blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Dit bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeeld. 
2.3.3.6indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 148,00
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 348,50
2.3.3.8indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 348,50
2.3.3.9indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 348,50
2.3.3.10indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 
 het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met€ 348,50
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
2.3.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 143,50
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 287,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 6.528,00
2.3.4.4Het in 2.3.4.3 genoemde bedrag wordt voorts verhoogd als ten aanzien van de aanvraag een onderbouwing moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht (adviezen over bijvoorbeeld flora en fauna wetgeving, watertoets, cultuurhistorie, archeologie) met een bedrag blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Dit bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeeld. 
2.3.4.5indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 287,00
2.3.4.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 348,50
2.3.4.7indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 348,50
2.3.4.8indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 348,50
2.3.4.9indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 348,50
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.5.1inrichtingen, al dan niet gebouwd, 
 met een bruto vloeroppervlakte tot 100 m2€ 170,00
2.3.5.2van 100 m2 tot 500 m2€ 170,00
 vermeerderd met € 1,10 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 100 m2 te boven gaat 
2.3.5.3van 500 m2 tot 2.000 m2€ 670,00
 vermeerderd met € 0,55 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 500 m2 te boven gaat 
2.3.5.4van 2.000 m2 tot 5.000 m2€ 1.598,50
 vermeerderd met € 0,28 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 2.000 m2 te boven gaat 
2.3.5.5van 5.000 m2 tot 50.000 m2€ 2.527,00
 vermeerderd met € 0,02 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 5.000 m2 te boven gaat 
2.3.5.6boven 50.000 m2€ 3.558,50
2.3.5.7Het tarief voor het overschrijven van de vergunning op een andere naam, zonder dat de vergunning wordt gewijzigd, bedraagt€ 126,00
   
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening gemeente Aa en Hunze aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van de gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1Voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 153,00
2.3.6.1.2Voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 153,00
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening gemeente Aa en Hunze aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van de gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 153,00
   
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 158,50
   
2.3.7.2Beoordeling bodemrapport 
 Onderdeel 2.3.1.3 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.6.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden. 
   
2.3.7.3Asbesthoudende materialen 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.6.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:€ 63,50
   
2.3.8Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:Nihil
   
2.3.9Uitweg/inrit 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, worden geen leges geheven. 
   
2.3.10Kappen 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, worden geen leges geheven 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:Nihil
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:Nihil
   
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 153,00
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 153,00
   
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
2.3.13.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 153,00
   
2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 76,50
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;  
2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
   
2.3.15Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.15.1voor de beoordeling van een historisch bodemonderzoek conform NEN 5725€ 57,50
2.3.15.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 63,50
2.3.15.3voor de beoordeling van een verkennend bodemonderzoek conform NEN 5740€ 115,00
2.3.15.4voor een nader onderzoek naar aanleiding van een verkennend bodemonderzoek€ 57,50
   
2.3.16Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.16.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.16.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
   
2.3.17Advies 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 153,00
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16. De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 
   

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloop-activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van vier weken na het in behandeling nemen ervan75%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van vier weken na het in behandeling nemen ervan50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
2.5.1.3indien de aanvraag om een vergunning niet-ontvankelijk wordt verklaard, dan wel buiten behandeling wordt gesteld50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
2.5.1.4indien de aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken op verzoek van Bouw- en Woningtoezicht, in het belang van de procedure,100%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.2.1Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 26 weken na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.2.2indien de aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken als gevolg van bijzondere omstandigheden in de privesfeer100%
   
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 30,00 wordt niet teruggegeven. 
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend. 
   

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:Nihil
   

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 72,00
   

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 6.528,00
2.8.2Genoemde bedragen worden voorts verhoogd indien ten aanzien van de aanvraag een onderbouwing moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht (adviezen over bijvoorbeeld flora en fauna wetgeving, watertoets, cultuurhistorie, archeologie), met een bedrag blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Dit bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeeld.
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een wijzigingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en of b, van de Wet ruimtelijke ordening:€ 2.550,00
2.8.4Genoemde bedragen worden voorts verhoogd indien ten aanzien van de aanvraag een onderbouwing moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht (adviezen over bijvoorbeeld flora en fauna wetgeving, watertoets, cultuurhistorie, archeologie), met een bedrag blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Dit bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeeld.
   

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9Voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de Bouwverordening worden geen leges geheven 
  

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 76,50
   

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 231,50
   

Hoofdstuk 2 Ventvergunning

3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
3.2.1tot het verkrijgen van een niet-commerciële ventvergunning€ 0,00
3.2.2tot het verkrijgen van een commerciële ventvergunning€ 92,50
   

Hoofdstuk 3 Standplaatsen

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
3.3.1een niet-commerciële standplaatsvergunning€ 0,00
3.3.2een commerciële standplaatsvergunning€ 142,00
   

Hoofdstuk 4 Muziekvergunning

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het maken van muziek op straat of het doen van vertoningen op de openbare wegNihil
   

Hoofdstuk 5 Prostitutiebedrijven

3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.5.1een exploitatievergunning voor een prostitutiebedrijf€ 464,00
   

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting voor: 
3.6.1.1 inrichtingen, al dan niet gebouwd, met een bruto vloeroppervlakte tot 100 m2 € 170,00
3.6.1.2 van 100 m2 tot 500 m2 vermeerderd met € 1,10 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 100 m2 te boven gaat € 170,00
3.6.1.3 van 500 m2 tot 2.000 m2 vermeerderd met € 0,55 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 500 m2 te boven gaat € 670,00
3.6.1.4 van 2.000 m2 tot 5.000 m2 vermeerderd met € 0,28 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 2.000 m2 te boven gaat € 1.598,50
   
3.6.1.5 van 5.000 m2 tot 50.000 m2 vermeerderd met € 0,02 per m2 voor zover het brutovloeroppervlak de 5.000 m2 te boven gaat € 2.527,00
3.6.1.6boven 50.000 m2€ 3.558,50
3.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting vermeld in de Brandbeveiligingsverordening met een tijdelijk karakter voor: 
3.6.2.1een periode van maximaal drie dagen€ 168,00
3.6.2.2een periode van meer dan drie dagen doch minder dan acht dagen€ 449,50
3.6.2.3 een periode van acht dagen of langer vermeerderd met € 4,80 per dag boven de acht dagen € 449,50
3.6.3Het tarief voor het overschrijven van de vergunning op een andere naam, zonder dag de vergunning wordt gewijzigd, bedraagt€ 126,00
3.6.4Voor inrichtingen vermeld in de Brandbeveiligingsverordening met een tijdelijk karakter waarmee geen commercieel belang is gemoeid geldt, ongeacht het aantal dagen, een bijzonder tarief van€ 16,50

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 111,00
   

Behorende bij raadsbesluit van 9 november 2011

De griffier,

T. Santes