Organisatie | Hengelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie 2012 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
WWB artikel 47
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2013 | Onbekend | 20-12-2011 Gemeenteadvertentie 27-12-2011 | 11G201801 | |
01-01-2012 | 01-01-2013 | Onbekend | 20-12-2011 Gemeenteadvertentie 27-12-2011 | 11G201801 |
De raad van de gemeente Hengelo,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 november 2011, gelet op de Wet werk en bijstand (WWB),
overwegende dat op grond van artikel 47 van de Wet werk en bijstand de gemeenteraad bij verordening regels stelt met betrekking tot de wijze waarop de cliëntenparticipatie is geregeld;
vast te stellen de hierna volgende 'Verordening Cliëntenparticipatie 2012'
De cliëntenorganisatie draagt tevens zorg voor de behartiging van belangen van individuele cliënten, voor zover deze betrekking hebben op het ontvangen van een uitkering van de gemeente Hengelo op het terrein van de sociale zekerheid. Hiertoe houdt de cliëntenorganisatie een spreekuur voor cliënten.
Artikel 7 Informatievoorziening
Sociale Zaken draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren.
Burgemeester en wethouders kunnen jaarlijks subsidie aan de cliëntenorganisatie verstrekken ten behoeve van de werkzaamheden van de organisatie, de activiteiten van de cliëntenraad en de huisvesting.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat medewerkers van Sociale Zaken cliënten die lid zijn of lid zijn geweest van de cliëntenraad, uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze benadelen ten aanzien van hun uitkering en hun bejegening.
Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenorganisatie over het voorgaande jaar verslag uit aan burgemeester en wethouders omtrent:
Burgemeester en wethouders evalueren een keer per jaar het functioneren van het overleg met de cliëntenraad.
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorzien burgemeester en wethouders, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de cliëntenraad en/of de cliëntenorganisatie.
Toelichting op de Verordening Cliëntenparticipatie 2009
De Wet werk en bijstand schrijft in artikel 47 voor dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop in de gemeente de participatie van cliënten wordt vormgegeven.
Naast personen, die een uitkering ontvangen van Sociale Zaken worden ook vertegenwoordigers van de groep 'niet uitkeringsgerechtigden' en vertegenwoordigers van de groep uitkeringsgerechtigden op grond van de Algemene nabestaandenwet, die ondersteuning genieten bij arbeidsinschakeling en sociale activering, in staat gesteld deel te nemen aan de cliëntenparticipatie. De belangen van hen die gebruik maken van het minimabeleid van de gemeente worden ook door de cliëntenraad behartigd.
In de verordening is vastgelegd hoe de cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet en hierbij moet de wijze geregeld worden waarop periodiek overleg gepleegd wordt met de cliënten of hun vertegenwoordigers, hoe de agenda wordt samengesteld en hoe zij worden voorzien van de benodigde informatie.
In Hengelo wordt de cliëntenparticipatie voornamelijk vormgegeven door het voeren van periodiek overleg met de cliëntenraad.
De cliëntenraad stelt de agenda van de overlegvergadering vast en kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan Sociale Zaken over alle onderwerpen met betrekking tot cliëntenparticipatie. Dit geldt tevens ten aanzien van algemene, niet beleidsmatige, cliëntaangelegenheden zoals spreekuren en overige bereikbaarheid.
Sociale Zaken draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot zijn taakgebied behoren en die nodig is om adequaat aan het overleg te kunnen deelnemen. Zo mogelijk wordt een verwijzing naar aanvullende informatie op het internet gegeven.
Sociale Zaken betrekt, waar mogelijk, de cliëntenraad bij het ontwikkelen en aanpassen van de informatievoorziening aan cliënten, bijvoorbeeld waar het gaat om formulieren en voorlichtingsmateriaal, algemene cliëntaangelegenheden zoals het vaststellen van de spreekuren en overige bereikbaarheid.
Sociale Zaken kan besluiten tot het houden van klanttevredenheidsonderzoeken. De cliëntenraad kan om advies gevraagd worden inzake het opstellen hiervan en wordt nadien geïnformeerd omtrent de uitkomsten.