Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels subsidieverstrekking 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels subsidieverstrekking 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Subsidieverordening Olst-Wijhe
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2011 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 29-11-2011 Huis-aan-Huis, 14-12-2011 | Collegestuk 11.051182 |
Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:
Stichting Kindercentrum Wijhe, peuterspeelzaal
Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:
Tertiaire voorzieningen zijn voorzieningen die gericht zijn op het individueel welbevinden van burgers waarbij de gemeente uitgaat van een grote eigen verantwoordelijkheid van die burgers. Hiertoe behoren alle niet onder de primaire en secundaire voorzieningen te rangschikken algemene maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn:
Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.
Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:
Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van de VNG wordt vastgesteld. Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van Cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de Cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.
Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2012 is deze vastgesteld op 0%.
Ruim voor de gestelde indieningstermijnen worden voorbedrukte aanvraag- en vaststellingsformulieren verzonden naar de organisaties die budgetsubsidies en structurele subsidies ontvangen. De organisatie dient het formulier volledig in te vullen en voorzien van de benodigde bijlagen terug te sturen naar de gemeente. Het aanvraagformulier moet door minimaal twee bestuursleden ondertekend zijn.
In artikel 5.1.e van de ASV is het volgende opgenomen: “Indien een aanvrager naar oordeel van het college ook zonder de gevraagde subsidie over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, kan subsidieverlening geweigerd worden. Het college kan hiertoe nadere regels stellen.” Met betrekking tot de subsidieverlening aan de secundaire organisaties wordt opgemerkt dat organisaties in aanmerking komen voor structurele subsidie indien zij voldoen aan gestelde doelen zoals verwoord in deze notitie. Hierbij is (in principe) niet van belang hoe de financiële situatie van de organisatie is.
In aanvulling op artikel 20 van de van de ASV worden de volgende bevoorschottingstermijnen gehanteerd:
Subsidiebedragen aan de primaire organisaties worden afgerond op honderdtallen.
Aanvragen die na sluitingsdatum binnenkomen
In artikel 10.1 van de ASV is vastgelegd tot wanneer subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van artikel 10.3 van de ASV wordt hier beschreven welk beleid gehanteerd wordt indien aanvragen na de gestelde datum worden ingediend.
Ontbreken van een vaststelling
In artikel 16.1 van de ASV is vastgelegd wanneer organisaties uiterlijk verantwoording moeten afleggen over het ontvangen subsidiebedrag. In artikel 19 van de ASV is vastgelegd dat indien er geen verantwoordingsgegevens worden ontvangen, het subsidiebedrag ambtshalve wordt vastgesteld. In aanvulling hierop wordt opgemerkt dat hieraan voorafgaand eerst een eenmalige rappel wordt afgegeven (op grond van artikel 4:44 lid 3 Awb). Als er geen gehoor wordt gegeven aan de rappel, dan wordt er uitgegaan van het standpunt dat er geen activiteiten hebben plaatsgevonden met als gevolg dat het subsidiebedrag op nul euro wordt vastgesteld.
Bij het vaststellen van variabele subsidiebedragen (zoals bij muziekverenigingen, zang/dans- en toneelverenigingen en jeugdverenigingen) worden bedragen tot € 25,- niet nabetaald dan wel teruggevorderd van de organisaties.
Strekking Accountantsverklaring
In artikel 16.2 van de ASV is opgenomen dat bij een subsidie tussen de € 50.000,- en € 150.000,- de aanvraag tot vaststelling vergezeld dient te gaan van een beoordelingsverklaring. Bij een subsidie hoger dan € 150.000,- dient de aanvraag tot vaststelling vergezeld te gaan van een accountantsverklaring. Op grond van artikel 16.3 van de ASV wordt opgemerkt dat het moet gaan om goedkeurende verklaringen. Indien de verklaring een andere strekking heeft (afkeurend, oordeelsonthouding, met voorbehoud), heeft het college de mogelijkheid om nader onderzoek in te stellen en het definitief subsidiebedrag afwijkend vast te stellen.
Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.
Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
·Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe
In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 5% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag aan Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe. Uiteindelijke doelstelling is een besparing van 10%, waarbij is onderzocht op welke wijze aan de randvoorwaarde om in twee hoofdkernen een volwaardige bibliotheekvoorziening te houden, kan worden voldaan. Definitieve besluitvorming hierover vindt plaats bij de behandeling van de kadernota in 2015.
Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening.
Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen van) sport.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
- een vast basisbedrag gebaseerd op 10% van de accommodatiekosten. Het gaat hierbij niet om de werkelijke accommodatiekosten, maar om de accommodatiekosten vanuit 2002. Indien er een nieuwe sportvereniging bij komt, wordt beoordeeld welke accommodatiekosten meegenomen worden voor de berekening van het basisbedrag. Het basisbedrag bedraagt minimaal € 131,50 en loopt op met schijven van € 131,50.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Voor sportverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving te hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
In 2008-2009 heeft een evaluatie plaatsgevonden van het vaste basisbedrag. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het besluit om de huidige systematiek niet te wijzigen. Dat wil zeggen dat voor de berekening van het basisbedrag nog steeds wordt uitgegaan van de accommodatiekosten uit 2002 in plaats van de werkelijke accommodatiekosten. Dit bedrag staat vast en wordt niet jaarlijks opnieuw vastgesteld, aangezien het om een bijdrage in de kosten gaat.
Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening.
Sportactiviteiten die een bijdrage leveren aan het stimuleren van sport en het promoten van de gemeente Olst-Wijhe met een bovenlokale uitstraling en die bewezen hebben dat structurele subsidie noodzakelijk is.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De activiteit waarvoor tijdig een subsidieaanvraag 2012 is ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
·Stichting Olst-Wijhe in beweging
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Behoud van een breed en gevarieerd aanbod van voorzieningen en waar mogelijk het verbeteren en bevorderen van de sociale samenhang (gemeenschapsgevoel) door het creëren van ontmoetingsplaatsen voor inwoners.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
Het verzorgen van diverse muziekactiviteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
AMV Wesepe krijgt subsidie omdat het vanwege praktische redenen niet realiseerbaar is dat Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe Algemene Muzikale Vorming geeft aan de basisschoolleerlingen in Wesepe. Om het voorzieningenniveau in Wesepe te handhaven, is besloten de cursus AMV te subsidiëren en dit via Plaatselijk Belang Wesepe te realiseren.
Met ingang van 2009 ontvangt Stichting Muziekonderwijs jaarlijks een extra bedrag van € 1.000,- voor het onderhoud van een uniforme template ter verbetering van de administratie van de registratie van leerlingen en docenten en de daaraan gekoppelde vergoedingen. Dit extra bedrag is opgenomen in het basisbedrag.
Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.
Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
3.4 Zang, dans en toneelverenigingen
Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.
Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Hobby en Modelbouwclub Olst is geen amateurkunstvereniging, maar is wel een secundaire voorziening die op basis van dezelfde grondslagen gesubsidieerd wordt. Derhalve wordt zij hier genoemd.
3.5 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen
Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.
Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het kunst en cultuurgebeuren in de gemeente Olst-Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Historische vereniging ‘t Olster Erfgoed ontvangt naast het vaste bedrag van € 749,-- tevens een bedrag van € 36.000,- voor activiteiten in relatie tot het Infocentrum IJssel Den Nul. Aan deze subsidieverstrekking zijn nadere voorwaarden verbonden, zie collegebesluit/advies d.d. 18 oktober 2011, kenmerk 11.047227.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het aanbieden van verschillende vormen van (jeugd)theater.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
- Stichting Theaters Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 8.000,- (€ 10.000,- min 20%, zie bijzonderheden).
- Stichting Theaters Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 1.610,- voor jeugdtheater.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
·Stichting Theaters Olst-Wijhe
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Voorwaarde voor de subsidieverstrekking van € 10.000,- was dat beide partijen in de nabije toekomst verder zouden gaan als één rechtspersoon. Met ingang van 1 januari 2011 wordt aan deze voorwaarde voldaan en wordt de subsidie verstrekt aan “Stichting Theaters Olst-Wijhe”. Het subsidiebedrag van € 10.000,- is voor 2009 en 2010 beschikbaar gesteld met de bedoeling de subsidie daarna te evalueren. De gemeenteraad vindt het belangrijk te volgen of het subsidiebedrag passend blijft bij de opbrengsten die van de theaters verwacht worden. In verband met de heroverweging in 2011 is een evaluatie, of het subsidiebedrag definitief kan worden vastgesteld of eventueel bijgesteld moet worden, uitgesteld. In januari 2012 zal de evaluatie alsnog plaatsvinden.
De zorg voor dieren, weiden, stallen en afrasteringen van de kinderboerderijen in Olst-Wijhe.
Het in standhouden van een kinderboerderij in Olst en in Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
-De bedragen onder ‘grondslagen’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
-Het verschil in de hoogte van de subsidiebedragen is als volgt verklaarbaar. Stichting Kinderboerderij Wijhe is eigenaar van het dierenverblijf en onderhoudt het gebouw zelf. In het subsidiebedrag is een vergoeding opgenomen ten behoeve van dit onderhoud. De gemeente is eigenaar van het hoofdgebouw van Stichting Kinderboerderij de Vijverhof en neemt het onderhoud hiervan voor haar rekening. Met ingang van 2007 ontvangt Stichting Kinderboerderij De Vijverhof naast het reguliere subsidiebedrag een bijdrage van € 264,- voor groenonderhoud en € 290,- voor dagelijks onderhoud.
Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.
Activiteiten die bijdragen aan het in standhouden van de speeltuin Kindervreugd Is Oudervreugd in Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.
Activiteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente door het geven van juiste en up-to-date informatie aan (potentiële) bezoekers.
Activiteiten van de hieronder genoemde instelling die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente.
Toeristische voorzieningen en activiteiten.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling en wordt de hoogte van het bedrag bepaald.
Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van de promotie van evenementen en sociaal-culturele activiteiten binnen de gemeente Olst-Wijhe en daardoor het stimuleren van deelname en bezoekersaantallen.
Activiteiten die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag voldoet aan bovengenoemde doelstelling. Indien de aanvraag voldoet, ontvangt de aanvrager een subsidie gebaseerd op 75% van de daadwerkelijke kosten.
Uitvoering van de bijdrageregeling voor de evenementenladders wordt, in opdracht van de gemeente Olst-Wijhe, uitgevoerd door ‘De Goede Lichtreklame’.
5.1 Professioneel Sociaal Cultureel Werk
Een bijdrage leveren aan het realiseren van de doelstellingen het Integraal Jeugdbeleid: handhaving, verbetering en opzetten van algemene voorzieningen voor alle jeugd om kansen van jongeren te bevorderen, waarin ook aandacht is voor probleemsituaties om zoveel mogelijk uitval te voorkomen en waarbij zo mogelijk sprake is van meetbare resultaten.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2011 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2011 is:
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag aan Landstede Welzijn Olst-Wijhe:
5.2 Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk
Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Voor Vogelvreugd Olst-Diepenveen geldt een basisbedrag van € 131,50 en een bedrag van € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2012 wordt peildatum 1 januari 2011 gehanteerd.
-Voor jeugdverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van hetgeen bepaald is in artikel 11.2.b van de ASV hoeven jeugdverenigingen geen begroting in te dienen, aangezien de hoogte van het subsidiebedrag niet begrotingsafhankelijk is. Dit is in de lijn met ons uitgangspunt alleen die gegevens te vragen die nodig zijn voor de berekening van het subsidiebedrag, artikel 11.2.b van de ASV moet hier nog op aangepast worden.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het bieden van voldoende aanbod van peuterspeelzaalactiviteiten teneinde de sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling van peuters te bevorderen alsmede de recreatieve ontplooiing te stimuleren.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat het peuterspeelzaalwerk gefaseerd geintegreerd wordt in de kinderopvang. Dit betekent een korting op het subsidiebedrag van:
7.1 Algemeen Maatschappelijk Werk
Het bieden van hulp en/of begeleiding aan mensen met materiële en/of immateriële problemen. Het AMW vormt een kernvoorziening naast de andere eerstelijnsvoorzieningen als huisarts en thuiszorg. Het vervult daarmee een scharnierfunctie tussen gezondheidszorg en welzijnszorg, tussen individu en samenleving en tussen materiële en immateriële problemen.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
·Carinova, divisie Jeugd & Maatschappelijke Zorg
In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Carinova een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de tussenrapportage en jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.
Het verlenen van diensten die gericht zijn op het ondersteunen van individuele en groepen ouderen, meestal nog zelfstandig wonend, met als oogmerk het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid. Daarnaast wordt getracht een samenhangend pakket van voorzieningen te realiseren.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2011 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2011 is:
·Stichting Welzijn Ouderen Olst-Wijhe
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 10% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor Stichting Welzijn Ouderen Olst-Wijhe:
7.3 Overig maatschappelijk werk
Het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.
Activiteiten en voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van burgers.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVKK) ontvangt een vast bedrag van € 211,- + een variabel bedrag van € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt 1 januari van het betreffende subsidiejaar gehanteerd. Daarbij wordt uitgegaan van het voorlopig vastgestelde aantal inwoners.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor ontwikkelingssamenwerking:
8.1 Jeugdgezondheidszorg Uniformdeel
Het bewaken en bevorderen van de gezondheid van jeugdigen van 0-19 jaar.
Het aanbieden van het uniform deel van het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg. Het uniform deel bestaat uit producten en activiteiten zoals omschreven in de productgroepen in het wettelijk basistakenpakket JGZ.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De hoogte van het subsidiebedrag is gelijk aan de uitkering die het Rijk beschikbaar stelt via de Brede doeluitkering Jeugd en Gezin.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen voor jeugdgezondheidszorg worden voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
·Carinova, divisie Jeugd en Maatschappelijke Zorg
Het subsidieplafond is gelijk aan de doeluitkering die de gemeente Olst-Wijhe voor de uitvoering van dit onderdeel van de Rijksoverheid ontvangt.
De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.
8.2 Jeugdgezondheidszorg Maatwerkdeel
Het bewaken en bevorderen van de gezondheid van jeugdigen van 0-19 jaar.
Activiteiten op het gebied van de jeugdvolksgezondheid die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen voor jeugdgezondheidszorg worden voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.
9.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning
Het bieden van informatie, advies, praktische, educatieve en emotionele ondersteuning aan mantelzorgers om zo overbelasting te voorkomen.
Activiteiten op het gebied van (intensieve) vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
-Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van begrip en herkenning van (ernstig) psychische klachten, de bevolking bewust te maken wat zij zelf aan deze klachten kan doen en haar wegwijs te maken naar instanties die haar zo nodig verder kunnen helpen.
Activiteiten op het gebied van collectieve preventie Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ) die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
-Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het verlagen van de financiële drempel voor mensen die vanwege hun beperking gebruik willen maken van een alarmeringssysteem.
Het verstrekken van personenalarmering aan mensen met een beperking.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
€ 2,84 per gebruiker, per maand.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het totale bedrag wordt als subsidie beschikbaar gesteld aan Carinova, Meer Zorg Thuis. Er is geen indicatiestelling nodig. Carinova vraagt het subsidie aan, niet de individuele gebruiker (om zodoende de administratieve last bij de burger te beperken), en verstrekt per maand korting (gelijk aan het subsidiebedrag) aan de abonnees personenalarmering.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
Het realiseren respectievelijk bevorderen van participatie in alle kernen van Olst-Wijhe bij de vormgeving en instandhouding van de leefbaarheid in hun eigen woon- en leefomgeving.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen de uitvoering van de jaarplannen ten behoeve van het hierboven gestelde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Alle hieronder genoemde instellingen ontvangen een vast bedrag van € 771,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2012 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2012 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het stimuleren van maatschappelijk integratie door het aanbieden van maatschappelijke begeleiding aan inburgeraars.
Activiteiten gericht op het maatschappelijk begeleiden van inburgeraars.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De kosten voor dit totale pakket worden geschat op € 645,- per inburgeraar per jaar. Het exacte bedrag is afhankelijk van het productaanbod van de instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt vooraf verleend op basis van een door de instelling opgegeven schatting van aantal inburgeraars. Achteraf wordt het subsidiebedrag vastgesteld op basis van het werkelijke aantal inburgeraars.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
Bevorderen van de verkeersveiligheid.
Subsidie wordt verstrekt voor niet-infrastructurele verkeersveiligheidsprojecten.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het ingediende werkplan van Veilig Verkeer Nederland.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van Veilig Verkeer Nederland verwacht dat zij uiterlijk 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar een werkplan en begroting indient en uiterlijk 1 februari na afloop van het subsidiejaar verantwoording aflegt. Deze afwijkende termijnen zijn noodzakelijk in verband met de Provinciale verordening die hiertoe is opgesteld.
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
In stand houden van de VAC: Voorlichting en adviescommissie woningbouw en woonomgeving.
Activiteiten van de VAC op het gebied van toetsen van plannen voor de woonomgeving, structuurplannen, bestemmingsplannen, verkeer- en herinrichtingsplannen.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De VAC ontvangt een vast bedrag van € 1.262,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
·Voorlichting en adviescommissie woningbouw en woonomgeving Olst-Wijhe.
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat de subsidieverstrekking stopt per 1 januari 2014.
14. Milieueducatie en voorlichting
Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de Olst-Wijhese bevolking.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Een vast bedrag van € 474,- ten behoeve van IVN de Grutto Olst-Wijhe algemeen en een bedrag van maximaal € 564,- ten behoeve van de Heemtuin.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die tijdig een subsidieaanvraag 2012 heeft ingediend en in aanmerking komt voor subsidie 2012 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Activiteiten of projecten mogen niet behoren tot het reguliere basispakket van de betreffende organisatie of vereniging. Activiteiten die door andere organisaties vanuit hun reguliere basispakket geleverd kunnen worden, worden ook niet gesubsidieerd. Activiteiten die in strijd zijn met de uitgangspunten die in de vastgestelde gemeentelijke beleidskaders geformuleerd zijn, worden niet gesubsidieerd. Tenslotte worden activiteiten of projecten die vanuit de vastgestelde beleidskaders gefinancierd kunnen worden, niet vanuit het Welzijnsfonds gefinancierd.
De ‘grootgebruikers’ zoals genoemd onder A-1 kunnen een subsidieaanvraag doen voor door hen georganiseerde incidentele activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg. De voorkeur verdient dat verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen (verenigingsniveau overstijgend); het is echter ook mogelijk dat elke vereniging afzonderlijk een aanvraag indient.
De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken, en betreft:
uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen;