Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling uitruil eindejaarsuitkering gemeente Velsen ten behoeve van een vergoeding woon-werkverkeer |
Citeertitel | Regeling uitruil eindejaarsuitkering gemeente Velsen ten behoeve van een vergoeding woon-werkverkeer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-11-2011 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 08-11-2011 De Jutter / De Hofgeest, 17 november 2011 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
De kortste afstand van de eigen woning van de medewerker naar de standplaats, gemeten door de ANWB-routeplanner. Wanneer redelijkerwijs aannemelijk kan worden gemaakt dat de kortste route niet kan worden afgelegd (bijvoorbeeld omdat de routeplanner uitgaat van het gebruik van een veerpont), is het feitelijke aantal kilometers leidend.
Artikel 2 Karakteristiek van de regeling
De medewerker die wenst deel te nemen aan deze regeling, verminderd zijn of haar eindejaarsuitkering met hetzelfde bedrag dat hij of zij ontvangt voor een vergoeding voor woon-werkverkeer. Deze mogelijkheid is geregeld in artikel 4a:3 van de CAR.
Artikel 3 Uitvoering van de regeling
De medewerker dient schriftelijk te verklaren dat hij voor de vergoeding woon- werkverkeer afstand doet van (een deel van) zijn eindejaarsuitkering. Daartoe dient hij het deelnameformulier "Uitruil eindejaarsuitkering ten behoeve van vergoeding reiskosten woon-werkverkeer” volledig in te vullen en te ondertekenen.
Voor de bepaling van het aantal kilometers van het woon-werkverkeer wordt de “kortste route” van het woonadres naar de standplaats berekend via de routeplanner van de ANWB. Hierbij wordt uitgegaan van 214 werkbare dagen per jaar. Of de route al dan niet met een vervoermiddel wordt afgelegd evenals het type vervoermiddel, is niet relevant voor de bepaling van het aantal kilometers. Een print van de berekening van de routeplanner van de ANWB wordt bij de aanvraag bijgevoegd.
Artikel 4 Gevolgen van de keuze
De medewerker verklaart schriftelijk op de hoogte te zijn van de mogelijke consequenties die een verlaging van de eindejaarsuitkering kan hebben, doordat deze wordt uitgewisseld tegen een bestedingsdoel. Zonder uitputtend te zijn gaat het dan om een verlaging van het loon in het kader van de sociale verzekeringswetten en/of een verlaging van het inkomen in het kader van inkomensafhankelijke subsidies.
Deze gevolgen zijn voor rekening en risico van de medewerker.
De toepassing van deze regeling dient te passen binnen de (fiscale) wet- en regelgeving. Het college behoudt het recht de regeling aan te passen op grond van fiscale wijzigingen.
Artikel 6 Onrechtmatig gebruik
Wanneer de medewerker onjuiste gegevens verstrekt en/of onrechtmatig gebruik maakt van deze regeling, wordt de eventuele naheffingsaanslag (inclusief de boete en heffingsrente) van de belastingdienst met terugwerkende kracht op de medewerker verhaald.
Het aantal woon-werk kilometers wordt berekend over de periode van 1 januari t/m 31 december van enig kalenderjaar. Voor de berekening van het aantal kilometers woon-werkverkeer is de feitelijke situatie leidend. Wanneer iemand tussentijds in of uit dienst treedt, wordt dit in de berekening verdisconteerd.
Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden
Het college is bevoegd om in gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet een voorziening te treffen.
Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als de “Regeling uitruil eindejaarsuitkering gemeente Velsen ten behoeve van een vergoeding woon-werkverkeer” en treedt in werking met ingang van de dag volgend op die waarbij deze op de wettelijk voorgeschreven wijze is gepubliceerd.