Organisatie | Maassluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad en raadscommissies |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad en raadscommissies Maassluis 2016.
Onbekend
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-03-2009 | 23-09-2016 | aard van de wijziging | 10-03-2009 De Schakel | kenmerk voorstel |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen.
In dit reglement wordt verstaan onder:a. raad: de raad van de gemeente Maassluis;b. raadsvoorzitter: de voorzitter van de raad, of zijn vervanger;c. fractievoorzitter:de voorzitter van de fractie als bedoeld in artikel 8 van dit reglement;d. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;e. agendacommissie: de commissie als bedoeld in artikel 6 van dit reglement;f. raadsgriffier: de op grond van art. 107 Gemeentewet door de gemeenteraad benoemde griffier;g. commissiegriffier: de raadsgriffier dan wel een door de raadsgriffier aangewezen medewerker, die een raadscommissie ondersteunt;h. commissievoorzitter: een raadslid, door de raad benoemd als voorzitter van een raadscommissie.i. plaatsvervangend commissievoorzitter: een raadslid, door de raad benoemd alsplaatsvervangend voorzitter van een raadscommissie.j. steunlid: een vertegenwoordiger van een fractie in een raadscommissie, niet zijndeeen raadslid;k. debat op dinsdag: de combinatie van vergaderingen van raadscommissies en raad op één avond;l. thema-avond: bijeenkomsten die bedoeld zijn voor de behandeling van informatieve onderwerpen, zoals presentaties, workshops, werkbezoeken, wijkbezoeken e.d. m. amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerp-verordening of ontwerp-beslissing,naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;n. subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekkingheeft;o. motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;p. voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;q. initiatiefvoorstel: een voorstel ingediend door een lid van de raad.
Artikel 2 De voorzitter en commissievoorzitters
De raadsvoorzitter en commissievoorzitters zijn belast met:a. het leiden van de vergadering;b. het handhaven van de orde;c. het doen naleven van het reglement van orde;d. hetgeen de Gemeentewet of dit reglement hem verder opdraagt.
De raad kan het college verzoeken de gemeentesecretaris in de raadsvergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Het seniorenconvent overlegt over de volgende onderwerpen:a. vertrouwelijke mededelingen m.b.t. openbare orde en veiligheid, persoonlijke kwesties en overige zaken die in het algemeen belangen/of financieel belang van de gemeente vertrouwelijkheid behoeven; b. onderwerpen die betrekking hebben op het functioneren van de griffie, inclusief enkele personele aspecten die de gemeenteraad heeft gemandateerd aan de gezamenlijke fractievoorzitters, zoals het benoemen van griffiepersoneel;c. het houden van evaluatiegesprekken met de burgemeester.
De agendacommissie heeft onder meer de volgende taken:a. vaststellen van de voorlopige agenda van de gemeenteraad;b. vaststellen van de agenda’s van de raadscommissies, inclusief bespreektijden;c. per onderwerp aanwijzen van de commissievoorzittersd. het geven van een advies aan de raadscommissies over de procedurele afhandelingvan stukken die op de commissieagenda’s zijn geplaatst;e. vaststellen van de agenda’s voor de thema-avonden, inclusief bespreektijden f. per onderwerp aanwijzen van de voorzitters van de thema-avonden;g. vaststellen welke onderwerpen oriënterend worden besproken tijdens een themaavond;h. vaststellen of de stukken in kwalitatieve zin voldoen aan de informatiebehoefte van deraad;i. opstellen van een lijst van aan de gemeenteraad gerichte brieven waarop tevens wordtaangegeven via welke procedure deze worden afgewikkeld;j. opstellen van de actiepuntenlijst en termijnplanning van de gemeenteraad.
Het presidium overlegt over de volgende onderwerpen:a. het doen van aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en zijn commissies, voorzover deze niet tot de bevoegdheid van de agendacommissie behoren;b. het maken van voorstellen voor de raad ter bevordering van het dualiseringsproces;c. de procedures voor de behandeling van de kadernota, begroting en jaarstukken;d. met de raadsvoorzitter over het bepalen van de zitplaatsen van raadsleden bij iedere nieuwe zittingsperiode van de raad.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties en benoeming wethouders.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 11 Benoeming wethouders
De kandidaat-wethouder legt aan de commissie documenten en informatie over die nodig zijn voor de in overeenstemming met het hiernavolgende lid door de commissie teverrichten toetsing. De kandidaat-wethouder maakt bovendien alle overige door hem/haar in dat verband relevant geachte informatie aan de commissie kenbaar.
De commissie toetst de navolgende van de kandidaat-wethouder ontvangen documenten:- een verklaring omtrent benoembaarheidvereisten als bedoeld in de artikelen 35, 36a, 10 en 41a Gemeentewet;- een verklaring inhoudende een overzicht van nevenfuncties als bedoelt in de artikelen 41b en 12 van de Gemeentewet;- een verklaring omtrent eventuele met het wethouderschap onverenigbare functies overeenkomstig artikel 36b van de Gemeentewet;- een verklaring omtrent onverenigbare en verboden handelingen als bedoelt in de artikelen 41c.15 en 46 van de Gemeentewet;- een verklaring inhoudende instemming met de gedragscode voor burgemeester en wethouders van de gemeente
Hoofdstuk 3 Vergaderingen van de raad en raadscommissies
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen.
Artikel 14 De leden van het college
Indien de aanwezigheid van één of meer wethouders ten behoeve van de behandeling van een bepaald onderwerp is gewenst, nodigt de agendacommissie hen uit om aan de beraadslaging in de raad of een raadscommissie deel te nemen.
Artikel 15 Ter inzage leggen van stukken.
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het stadhuis ter inzage gelegd. De voorstellen worden tevens door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht. Van de terinzagelegging wordt melding gemaakt in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep alsnog stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad.
Artikel 16 Openbare kennisgeving.
De openbare kennisgeving vermeldt in ieder geval:a. de datum, aanvangstijd en plaats van de vergaderingen;b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;c. de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in de artikelen 19, 36 en 42.
Paragraaf 2 Vergadering van de raad.
Bij binnenkomst in de raadsvergadering tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke raadsvergadering wordt die lijst door de raadsvoorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 20 Spreekrecht burgers in de raad
Het woord kan niet gevoerd worden:a. over een genomen besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;b. over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;c. indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
Artikel 21 Primus bij hoofdelijke stemming.
Alvorens de voor de raadsvergadering aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de raadsvoorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 22 Notulen raadsvergadering.
De notulen moeten in ieder geval inhouden:a. de namen van de raadsvoorzitter, de griffier, de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord gevoerd hebben;b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;c. een woordelijke weergave van het gesprokene met vermelding van de namen van de aanwezigen die het woord voerden;d. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden;e. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 25 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
De agendacommissie of de raadsvoorzitter kan voorstellen doen met betrekking tot de maximaal toegestane spreektijd van raadsleden en/of collegeleden tijdens de vergadering van de gemeenteraad.
Artikel 28 Handhaving orde; schorsing.
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de raadsvoorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de raadsvoorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 29 Beraadslaging; schorsing.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de raadsvoorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de raadsleden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Artikel 33 Actualiteitenhalfuur
Ieder lid van de raad kan verzoeken een onderwerp aan de orde te stellen tijdens hetactualiteitenhalfuur. Het verzoek daartoe kan, voorafgaand aan de raadsvergadering, vanaf vrijdagmiddag 12.00 uur tot uiterlijk dinsdagmiddag 14.00 uur schriftelijk of per e-mail worden ingediend bij de raadsvoorzitter, door tussenkomst van de griffier, onder aanduiding van het aan de orde te stellen onderwerp.
Tijdens het actualiteitenhalfuur worden de volgende spreektijden aangehouden:Het raadslid dat een onderwerp aan de orde stelt krijgt in de eerste termijn maximaal twee minuten spreektijd. Indien van een portefeuillehouder een reactie nodig is krijgthij eveneens maximaal twee minuten spreektijd. In tweede termijn krijgen de overige leden van de raad maximaal één minuut de gelegenheid om het woord te voeren. Het raadslid dat het onderwerp aan de orde heeft gesteld heeft 2 minuten spreektijd.
Paragraaf 3 Vergaderingen van de raadscommissies
Artikel 34 Karakter commissievergaderingen
Bij een voorstel aan de raad van het college, een consultatie van de raad door het college of bij een initiatiefvoorstel, stelt de commissievoorzitter bij het einde van de bespreking in overleg met de commissie vast of:a. het voorstel of de consultatie geschikt is voor doorgeleiding naar de gemeenteraad en als zodanig als hamerstuk op de agenda van de raad kan worden geplaatst;b. het voorstel of de consultatie geschikt is voor doorgeleiding naar de gemeenteraad voor verdere beraadslaging;c. het voorstel of de consultatie op de agenda voor een volgende commissievergadering wordt geplaatst in verband met de behoefte aan nadere informatie, of;d. een andere vorm van informatie-inwinning gewenst is.
Artikel 36 Verslag van de commissievergaderingen
Degenen die bij de behandeling van een onderwerp het woord hebben gevoerd, hebben het recht om binnen 3 werkdagen na verspreiding van het conceptverslag een voorstel te doen voor aanpassing van de tekst. Daarna wordt het verslag met inachtneming van de voorgestelde wijziging(en) geacht te zijn vastgesteld.
De agendacommissie of de commissievoorzitter kan voorstellen doen met betrekking tot de maximaal toegestane spreektijd van raads- en steunleden tijdens de vergadering van een raadscommissie.
Artikel 40 Volgorde van sprekers
Artikel 25 is van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen van de raadscommissies.
Paragraaf 5 Procedures bij stemmingen in de raad
Artikel 44 Algemene bepalingen over stemming.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de raadsvoorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 46 Stemming over personen.
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:a. een blanco ingevuld stembriefje;b. een ondertekend stembriefje;c. een stembriefje waarop meer dan één naam is vermeld, tenzij de stemming verschillende vacatures betreft;d. een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;e. een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt.
Artikel 47 Herstemming over personen.
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 4 Rechten van raadsleden en steunleden
Elk (sub)amendement moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk en door de indiener ondertekend, bij de raadsvoorzitter worden ingediend, tenzij de raadsvoorzitter - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde -oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
Artikel 51 Schriftelijke vragen.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk door het college plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van agendacommissie spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De agendacommissie brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Tijdens de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek, wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op voorstel van de agendacommissie op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening.
Artikel 58 Procedure begroting.
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die het presidium vaststelt.
Artikel 59 Procedure jaarrekening.
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de agendacommissie vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties.
Artikel 60 Verslag; verantwoording.
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de raadsvoorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 56, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering raad of raadscommissie
Op een besloten vergadering van de raad of een raadscommissie zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet (bij een commissie: artikel 86, eerste lid van de Gemeentewet) of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 64 Opheffing geheimhouding.
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers.
Artikel 66 Geluid- en beeldregistraties.
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een raads- of commissievergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de raadsvoorzitter respectievelijk de commissievoorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 67 Verbod gebruik mobiele telefoons.
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens een vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de raadsvoorzitter, of beslist de commissie op voorstel van de commissievoorzitter.