Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maassluis

Toeslagenverordening Wet werk en bijstand gemeente Maassluis 2012 (2011-25)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maassluis
Officiële naam regelingToeslagenverordening Wet werk en bijstand gemeente Maassluis 2012 (2011-25)
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 147, eerste lid
  2. Wet werk en bijstand, artikel 8, eerste lid onderdeel c
  3. Wet werk en bijstand, artikel 30

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201205-03-2013aard van de wijziging

29-11-2011

De Schakel

kenmerk voorstel
01-01-201221-02-201301-01-2015In verband met de afschaffing van de huishoudinkomenstoets dient de toeslagenverordening te worden aangepast.

12-02-2013

De Schakel

ADV-13-01370
01-10-2010aard van de wijziging

05-10-2010

De Schakel

kenmerk voorstel

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Maassluis;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van

gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet;gelet op artikelen 8, eerste lid, onderdeel c en 30 van de Wet werk en bijstand;

overwegende dat het noodzakelijk is het verstrekken van toeslagen en het verlagen van uitkeringen bij verordening te regelen;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Toeslagenverordening Wet werk en bijstand gemeente Maassluis 2012

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. wet: Wet werk en bijstand;b. gezinsnorm: de norm, bedoeld in artikel 21 eerste lid van de wet;c. woning: een woning als bedoeld in artikel 1, onderdeel j, Wet op de huurtoeslag, alsmede een woonwagen of woonschip als bedoeld in artikel 3, zesde lid, Wet werk en bijstand;d. woonkosten:1. indien een huurwoning wordt bewoond, de per maand geldende huurprijs, bedoeld in artikel 1, onderdeel d, Wet op de huurtoeslag;2. indien een eigen woning wordt bewoond, de tot een bedrag per maand omgerekende som van de ten behoeve van de financiering van de woning verschuldigde hypotheekrente, de in verband met het in eigendom hebben van de woning te betalen zakelijke lasten (het rioolrecht, het eigenaarsdeel van de onroerende zaakbelasting, de opstalverzekering, het eigenaarsdeel van de waterschapslasten en de erfpachtcanon), en een naar omstandigheden vast te stellen bedrag voor onderhoud;e. zorgbehoefte: de zorgbehoefte bedoeld in artikel 3, tweede lid van de wet;

f. het college: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis 

Artikel 2 Doelgroep

De bepalingen van deze verordening gelden alleen voor belanghebbenden van 21 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar. In het geval van een gezin gelden de bepalingen van deze verordening alleen als alle gezinsleden 21 jaar of ouder zijn doch jonger dan 65 jaar zijn.

Hoofdstuk 2 Criteria voor alleenstaanden en alleenstaande ouders

Artikel 3 Toeslagen

  • 1 De toeslag, bedoeld in artikel 25, eerste lid, van de wet, bedraagt 20 procent van de gezinsnorm voor de belanghebbende in wiens woning geen ander zijn hoofdverblijf heeft;

  • 2 De toeslag, bedoeld in artikel 25, eerste lid, van de wet, bedraagt 10 procent van de gezinsnorm voor de belanghebbende die met één of meer anderen zijn hoofdverblijf in dezelfde woning heeft;

  • 3 In afwijking van het tweede lid bedraagt de toeslag 20 procent indien: a. de belanghebbende een zorgbehoefte heeft en wordt verzorgd door een ander die zijn hoofdverblijf in dezelfde woning heeft;b. de belanghebbende een ander die een zorgbehoefte heeft verzorgt en zijn hoofdverblijf in dezelfde woning heeft; 

  • 4 Voor toepassing van dit artikel worden kinderen van 18 jaar of ouder die voldoen aan het bepaalde in artikel 4, tweede lid, van de wet niet in aanmerking genomen als een ander die in dezelfde woning zijn hoofdverblijf heeft.

Artikel 4 Verlaging schoolverlaters

De verlaging voor schoolverlaters als bedoeld in artikel 28 van de wet bedraagt 20% van de gezinsnorm voor een periode van zes maanden.

Artikel 5 Alleenstaanden van 21 of 22 jaar

  • 1 1. De verlaging als bedoeld in artikel 29 van de wet bedraagt voor een alleenstaande van 21 jaar:a. 7,5% indien in dezelfde woning geen anderen hun hoofdverblijf hebben;b. 2,5% indien in dezelfde woning een of meer anderen het hoofdverblijf hebben;

  • 2 2. De verlaging als bedoeld in artikel 29 van de wet bedraagt voor een alleenstaande van 22 jaar:a. 5% indien in dezelfde woning geen anderen hun hoofdverblijf hebben;b. 0% indien in dezelfde woning een of meer anderen het hoofdverblijf hebben;

  • 3 De vorige leden zijn niet van toepassing ten aanzien van een jongere op wie artikel 4 van toepassing is. 

Artikel 6 Ontbrekende woonkosten voor alleenstaanden en alleenstaande ouders

In afwijking van artikel 3 wordt de norm, bedoeld in artikel 25, eerste lid van de wet, niet verhoogd met een toeslag indien de belanghebbende een woning bewoont, waaraan voor hem geen woonkosten zijn verbonden.

Hoofdstuk 3 Criteria voor gezinnen

Artikel 7 Verlagingen

  • 1 De verlaging, bedoeld in artikel 26 van de wet bedraagt 10 procent van de gezinsnorm voor een gezin dat met één of meer anderen hun hoofdverblijf in dezelfde woning heeft;

  • 2 In afwijking van het eerste lid wordt de norm niet verlaagd indien: a. de gezinsleden een zorgbehoefte hebben en worden verzorgd door een ander die zijn hoofdverblijf in dezelfde woning heeft, b. de gezinsleden een ander die een zorgbehoefte heeft verzorgen en hunhoofdverblijf in dezelfde woning hebben; 

  • 3 Voor toepassing van dit artikel worden kinderen van 18 jaar of ouder die voldoen aan het bepaalde in artikel 4, tweede lid, van de wet niet in aanmerking genomen als een ander die in dezelfde woning zijn hoofdverblijf heeft.

Artikel 8 Ontbrekende woonkosten voor gezinnen

De verlaging, bedoeld in artikel 27 van de wet, bedraagt 20 procent indien het gezinhet hoofdverblijf heeft in een woning, waaraan voor hen geen woonkosten zijn verbonden..

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 9 Anti-cumulatiebepaling

De toepassing van hoofdstuk 2 en 3 geschiedt zodanig, dat de toepasselijke norm:a. minimaal 50% en maximaal 70% van de gezinsnorm bedraagt voor een alleenstaande;b. minimaal 70% en maximaal 90% van de gezinsnorm bedraagt voor een alleenstaande ouder;c. minimaal 80% en maximaal 100% van de gezinsnorm bedraagt voor een gezin.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Het college kan ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze verordening, indien de toepassing hiervan leidt tot bijzonder onredelijke gevolgen.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op het moment dat het wetsvoorstel tot ‘wijziging van de Wet werk en bijstand en samenvoeging van die wet met de Wet investeren in jongeren’ in werking is getreden, onder gelijktijdige intrekking van de Toeslagenverordening Wet werk en bijstand 2011.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Toeslagenverordening Wet werk en bijstand gemeente Maassluis 2012.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 november 2011.

 

De griffier,                           De voorzitter,

mr R. van der Hoek            drs. J.A. Karssen 

Toelichting 1 Toelichting bij de Toeslagenverordening Wet werk en bijstand gemeente Maassluis 2012.

Toelichting bij de Toeslagenverordening Wet werk en bijstand gemeente Maassluis 2012.

Inleiding

Op 1 januari 2012 worden de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren samengevoegd. Daartoe is de WWB op een aantal onderdelen aangepast. De nadruk komt nog meer te liggen op de eigen verantwoordelijkheid en het verder versterken van het activerende karakter en de vangnetfunctie van de WWB. Een derde aanscherping richt zich op de verplichtingen van mensen met een uitkering, namelijk de wettelijke plicht tot tegenprestatie en de inkomensgrens van het gemeentelijke minimabeleid wordt genormeerd op 110 procent.

Het versterken van het activerende karakter en de vangnetfunctie van de WWB komt tot uitdrukking in het afschaffen van bijstand voor inwonenden en toets op het partnerinkomen vervangen door een toets op het huishoudinkomen met een beperkte vrijlatingsregeling voor inkomsten van minderjarige kinderen. Dit wordt bereikt door het recht op gezinsbijstand aan te scherpen doordat het gezin de bijstand gezamenlijk moet aanvragen en het recht krijgt op een gezinsuitkering ter hoogte van de huidige norm voor gehuwden. Door deze aanscherping is het noodzakelijk om personen tot 27 jaar weer in de WWB op te nemen. De WIJ als aparte wet vervalt hierdoor.

Dit alles maakt het noodzakelijk om de Toeslagenverordening Wet werk en bijstand aan te passen.

Algemeen

De bijstandsnorm bestaat uit een rijksgerelateerd deel dat binnen bepaalde grenzen verhoogd of verlaagd kan worden op grond van gemeentelijk beleid. De artikelen 8, eerste lid onder c en 30 van de WWB dragen de gemeenteraad op om dit beleid in een verordening vast te leggen. De landelijke bijstandsnorm bedraagt voor de alleenstaande, de alleenstaande ouder en het gezin respectievelijk 50%, 70% en 100% van het wettelijk minimumloon. De hier gehanteerde ‘gezinsnorm’ bedraagt 100% van het wettelijk minimumloon. De alleenstaande en alleenstaande ouder kunnen in aanmerking komen voor een toeslag van ten hoogste 20% van de gezinsnorm. De gezinsnorm kan onder bepaalde omstandigheden worden verlaagd.

Artikelsgewijs

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Begrippen die niet reeds in WWB of Awb zijn gedefinieerd zijn hier omschreven. Het begrip ‘gezinsnorm’ is omschreven omdat dit de basis vormt voor het vaststellen van de toeslagen en verlagingen. Dit is het bedrag genoemd in artikel 21 WWB.

Het begrip ‘woning’ is nader omschreven. Daarmee wordt bedoeld de woning in de Wet op de huurtoeslag, “een gebouwde onroerende zaak voor zover deze als zelfstandige woonruimte, onvrije etage dan wel andere onzelfstandige woonruimte is verhuurd, alsmede de onroerende aanhorigheden”.

Het begrip ‘woonkosten’ is nader gedefinieerd, omdat dit van belang is voor de toepassing van artikelen 6 en 8. Aangesloten is bij de begripsomschrijving die voorheen onder de vigeur van de Algemene Bijstandswet in het Besluit landelijke normering (tot 1996) was opgenomen. Omdat een woning ook een woonwagen of woonschip kan zijn, is tevens verwezen naar artikel 3, zesde lid WWB, waarin deze woonruimtes met een woning worden gelijkgesteld. Met het begrip ‘zorgbehoefte’ wordt hetzelfde bedoeld als in artikel 3, tweede lid, onderdeel a WWB. Zoals de Centrale Raad van Beroep heeft overwogen in zijn uitspraak van 18 september 2007 (LJN BB6205) is van zorgbehoefte sprake indien de betrokkene aanspraak zou kunnen maken op plaatsing in een AWBZ-instelling, maar daar om hem moverende redenen van heeft afgezien of op een wachtlijst daarvoor is geplaatst. Daarnaast is sprake van zorgbehoefte indien de betrokkene vanwege ziekte of een of meer stoornissen van lichamelijke, verstandelijke of geestelijke aard blijvend niet in staat is een eigen huishouding te voeren daar hij is aangewezen op intensieve zorg van anderen.

Artikel 2. Doelgroep

De toeslagenverordening is alleen van toepassing op personen van 21 jaar en ouder, maar jonger dan 65 jaar. Voor de leeftijdscategorieën jonger dan 21 jaar en ouder dan 65 jaar gelden aparte wettelijke regels. Deze leeftijdsgrenzen zijn overigens niet relevant voor medebewoners.

Artikel 3. Toeslagen

Eerste lidBij de vaststelling van de landelijke norm voor de alleenstaande en de alleenstaande ouder is de wetgever uitgegaan van de veronderstelling dat belanghebbende de bestaanskosten geheel met een ander kan delen. Indien dit niet het geval is, wordt de norm verhoogd met een toeslag. Artikel 30, tweede lid WWB schrijft voor dat de toeslag dan wordt bepaald op het maximumbedrag, genoemd in artikel 25, tweede lid WWB. De maximale toeslag komt neer op 20% van de gezinsnorm.

Tweede lidIngeval in de woning een ander zijn hoofdverblijf heeft, wordt verondersteld dat de noodzakelijke kosten van het bestaan gedeeld kunnen worden. Om die reden is de toeslag gesteld op 10%. Op welke wijze de voordelen van het delen van de bestaanskosten exact doorwerken tussen de verschillende medebewoners onderling, is hierbij niet van belang. Derde lidHierin is als uitzondering op het tweede lid bepaald dat de toeslag 20 procent bedraagt als de belanghebbende inwoont bij iemand met een zorgbehoefte, of zelf zorgbehoeftig is. De strekking daarvan is om te voorkomen dat de belanghebbende als gevolg van financiële consequenties, zou afzien van het in huis nemen van een zorgbehoevende of dat de zorgbehoeftige belanghebbende zou afzien van het in huis nemen van een ander als verzorgende. Dit komt overeen met het streven om zorgbehoeftigen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen en leven.

Vierde lidNaast de zorgbehoefte kan ook de inwoning van een meerderjarig kind dat niet kan bijdragen aan de woonlasten, een reden zijn om de maximale toeslag van 20 procent te verstrekken. Dit is aan de orde als er uitsluitend een kind inwonend is dat uit ’s Rijks kas bekostigd onderwijs volgt en aanspraak maakt op studiefinanciering of voor een tegemoetkoming op grond van hoofdstuk 4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten in aanmerking komt. Bovendien mogen de totale inkomsten van dit kind niet meer bedragen dan 80 % van het netto minimumloon. Dit is vastgelegd in artikel 4, tweede lid WWB.

Artikel 4. Schoolverlaters

De verlaging voor schoolverlaters is een bevoegdheid die voortvloeit uit artikel 28 WWB. De bedoeling van de verlaging is om de schoolverlater gedurende het eerste half jaar niet in een veel betere financiële positie te brengen als toen hij nog aangewezen was op de studiefinanciering of een tegemoetkoming krachtens de WTOS. Uitgangspunt van de verlaging is de relatie met het bedrag dat in de toelage studiefinanciering zit voor de kosten van levensonderhoud. Omgerekend naar een percentage van de uitkering zou dit een verlaging van 25% van de gezinsnorm inhouden. Aangezien de situatie van studerenden in de praktijk enigszins afwijkt van de positie van schoolverlaters - de mogelijkheden tot het hebben van bijverdiensten zijn bijvoorbeeld voor studerenden aanzienlijk ruimer - is de verlaging vastgesteld op 20%.

Artikel 5. Alleenstaanden van 21 of 22 jaar

Eerste en tweede lidDe landelijke normsystematiek kent geen afzonderlijke normen voor 21- en 22-jarige alleenstaanden. Artikel 29 WWB geeft het college wel de bevoegdheid om een verlaging toe te passen indien het van oordeel is dat, gezien de hoogte van het minimum jeugdloon, er een drempel zou kunnen zijn om werk te aanvaarden. In bepaalde gevallen is de norm plus de toeslag bijvoorbeeld hoger dan het loon dat men verdient met een gesubsidieerde dienstbetrekking. Ook het minimumloon dat men in een voltijds dienstbetrekking kan verdienen, is nauwelijks hoger. Op die manier zou er geen of een te geringe stimulans zijn om arbeid te aanvaarden. Teneinde dit te voorkomen is de totale toeslag voor een 21-jarige 12,5% (zonder medebewoner) dan wel 7,5% (met medebewoner). De toeslag voor een 22-jarige zonder een medebewoner komt uit op 15%. De toeslag voor een 22-jarige met een medebewoner blijft gehandhaafd op 10%. Er geldt geen extra verlaging.

Derde lidOp grond van artikel 30, tweede lid, onderdeel b WWB is het niet mogelijk om een schoolverlatersnorm gelijktijdig met de verlaging voor 21- en 22-jarigen toe te passen. Voor het met voorrang toepassen van de schoolverlaterskorting is gekozen, zodat op grond van deze verordening een 21-jarige of 22-jarige schoolverlater niet beter af is dan een 23-jarige schoolverlater.

Artikel 6. Ontbrekende woonkosten voor alleenstaanden en alleenstaande ouders

Als aan een woning geen woonkosten zijn verbonden, is er sprake van lagere bestaanskosten dan in andere gevallen. Artikel 27 WWB biedt de mogelijkheid om de norm of toeslag in dergelijke gevallen te verlagen. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om “krakers”, maar ook om de situatie dat de woonkosten worden betaald door een derde, bijvoorbeeld de ouders of de ex-partner. Indien de belanghebbende voor de woning geen kosten maakt, ontbreekt de noodzaak de norm te verhogen met een toeslag.

 

Artikel 7. Verlagingen

Eerste lidArtikel 7 vormt het spiegelbeeld van artikel 3, tweede lid van deze verordening. Wanneer één of meer anderen hun hoofdverblijf hebben in de woning van het gezin, wordt verondersteld dat zij de kosten kunnen delen. Om die reden geldt voor het gezin een verlaging van 10 procent van de gezinsnorm.

Tweede lidGeen verlaging geldt voor gezinnen die een zorgbehoefte hebben of een zorgbehoevende verzorgen een percentage van 20 procent.

Derde lidEen en ander geldt tevens voor zover er slechts een kind inwonend is dat uit ’s Rijks kas bekostigd onderwijs volgt en aanspraak maakt op studiefinanciering of voor een tegemoetkoming op grond van hoofdstuk 4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten in aanmerking komt. Bovendien mogen de totale inkomsten van dit kind niet meer bedragen dan 80 % van het netto minimumloon. Dit is vastgelegd in artikel 4, tweede lid WWB. Deze kinderen worden niet tot het gezin gerekend.

Artikel 8. Ontbrekende woonkosten voor gezinnenIndien gezinnen geen woonkosten hebben, wordt de norm verlaagd met 20 procent van de gezinsnorm. Dit percentage komt overeen met de op grond van artikel 6 van deze verordening ontbrekende toeslag voor de alleenstaande of alleenstaande ouder die geen woonkosten heeft.

Artikel 9. Anti-cumulatiebepaling

In deze bepaling worden garanties gegeven met betrekking tot de minimale en maximale hoogte van de bijstandsnorm. Cumulatie van toeslagen en/of verlagingen kan er namelijk toe leiden dat de uitkering hoger wordt dan wettelijk toegestaan of te laag wordt om in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Dit artikel geeft de mogelijkheid tot individualiserend handelen indien de strikte toepassing van de verordening tot bijzonder onredelijke gevolgen leidt.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 12. Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.