Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maassluis

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012 (2012-5)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maassluis
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2012 (2012-5)
CiteertitelLegesverordening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewed, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2012Aanpassen legesverordening i.v.m. rijbewijzen

22-05-2012

De Schakel

ADV-12-00804
01-04-201201-07-2012aard van de wijziging

20-03-2012

Schakel

Kenmerk voorstel
01-01-2011aard van de wijziging

14-12-2010

Kenmerk voorstel

Tekst van de regeling

De Raad van de gemeente Maassluis;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 november 2011 tot het vaststellen van de tarieven belastingen en heffingen 2012, zaaknummer Z-11-01634, registratienummer ADV-11-00239

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewetbesluit:vast te stellen de volgende verordening:Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012(Legesverordening 2012)

Artikel 1 Aard van de heffing en belastbaar feit.

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel. 

Artikel 2 Belastingplicht.

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht. 

Artikel 3 Vrijstellingen.

Leges worden niet geheven voor:a. het raadplegen van de bij de gemeente berustende openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;b. het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.c. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning ten behoeve van kerkelijke, liefdadige of daarmede gelijk te stellen instellingen alsmede voor het maken van propaganda door politieke partijen met uitzondering van de in Titel 2, onderdeel 2.3.5.1 tot en met 2.3.5.4 van de tarieventabel genoemde (omgevings-) vergunningen. Voor het begrip ‘liefdadige of daarmede gelijk te stellen instellingen’ wordt uitgegaan van de door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) gehanteerde lijst van instellingen;d. het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 4 Tarieven.

  • 1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt. 

Artikel 5 Wijze van heffing.

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6 Termijnen van betaling.

  • 1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5: a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving. 

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen. 

Artikel 7 Kwijtschelding.

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf.

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:a. van zuiver redactionele aard zijn;b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft: 1. onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);4. onderdeel 1.4.7 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens );6. onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);7. hoofdstuk 16 (kansspelen);een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 De ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011’ van 14 december 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zijn toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis, gehouden op 13 december 2011,de griffier, de voorzitter,mr. R. van der Hoek drs. J.A. KarssenVastgesteld d.d. 13 december 2011, datum bekendmaking 14 december 20111. Datum inwerkingtreding van de verordening 17 december 2011.2. De bepalingen die op grond van deze verordening worden gewijzigd blijven van toepassing op belastbare feiten die zich voor de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.1e wijziging  (zaaknummer Z-12-03052, registratienummer ADV-12-00637)Vastgesteld d.d. 20 maart 2012, datum bekendmaking 22 maart 20121. Datum inwerkingtreding van de verordening 1 april 2012.2. De bepalingen die op grond van deze verordening worden gewijzigd blijven van toepassing op belastbare feiten die zich voor de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.3. De datum van ingang van de heffing is 1 april 2012.

Tarieventabel behorende bij de ‘Legesverordening 2011’. 1

Tarieventabel behorende bij de ‘Legesverordening 2012’. TITEL 1 Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke stand 1.1.1 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk/ registratie partnerschap: 1.1.1.1 in het Stadhuis: op maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 262,70 op vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 262,70 op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur € 492,11 1.1.1.2 in de Stadhuistuin: maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 535,80 op vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 535,80 op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur € 780,30 1.1.1.3 in de Ridderhof: op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 472,86 op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur € 551,41 1.1.1.4 in het Gemeenlandshuis van Delfland op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 200,00 Dit tarief is exclusief de kosten die de vereniging Hendryck de Keyser in rekening brengt. 1.1.1.5 op het partyschip Diane: op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 1019,59 op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur € 1131,95 1.1.1.6 op niet met name te noemen schepen: op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 277,79 op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur € 389,11 1.1.1.7 in het Nationaal Sleepvaartmuseum: op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 451,53 op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur € 562,85 1.1.1.8 in het Witte Kerkje op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur € 451,53 op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur € 562,85 1.1.1.9 indien het voltrekken van een huwelijk/registratie partnerschap plaatsvindt buiten de onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.8 genoemde tijden, worden de onderhavige tarieven vermeerderd met een bedrag van € 130,00 1.1.1.10 Bij het niet (tijdig) verschijnen bij een (kosteloze) huwelijksceremonie of partnerschapsregistratie wordt € 100,00 aan legeskosten in rekening gebracht. 1.1.1.11 Het tarief voor het wijzigen van een reeds gemaakte afspraak om een huwelijk/registratie partnerschap te voltrekken bedraagt € 25,00 1.1.1.12 Het tarief voor het eenvoudig, in een feestelijke omgeving trouwen in de trouwzaal van het stadhuis bedraagt € 130,00 1.1.2 Voor het voltrekken van een huwelijk/ registratie partnerschap in een Bijzonder huis overeenkomstig artikel 64/80a, achtste lid, Boek I, van het Burgerlijk Wetboek € 320,00 1.1.3.1 Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en hiervoor gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen locatie gelden de tarieven en tijdstippen zoals vermeld onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.2. 1.1.3.2 Voor het administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk € 55,00 1.1.4 Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van: 1.1.4.1 een trouwboekje/partnerschapsboekje of duplicaat hiervan € 20,00 1.1.4.2 een luxe trouwboekje/partnerschapsboekje of duplicaat hiervan € 35,00 1.1.5 Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 20,00 1.1.6 Het tarief bedraagt voor: 1.1.6.1 het beschikbaarstellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking/ registratie partnerschap per getuige € 75,00 1.1.6.2 het verkrijgen van een informatiedrager met daarop een opname van de huwelijksceremonie op trouwlocatie € 10,50 1.1.6.3 een eenmalige benoeming van een buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand € 155,00 1.1.6.4 het ter beschikking stellen van een ambtenaar van de burgerlijke stand op een bijzondere locatie € 155,00 1.1.7 Het tarief bedraagt terzake het verstrekken van: 1.1.7.1 een afschrift van de burgerlijke stand € 11,80 1.1.7.2 een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden € 11,80 1.1.7.3 een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek € 21,20 1.1.7.4 een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand € 11,80 1.1.7.5 attestatie de vita in internationale vorm € 11,80 Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 1.2.1 Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 48,73 1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, dat een groter aantal bladzijden bevat dan een paspoort onder 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 48,73 1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 48,73 1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 9,37 1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 21,86 1.2.1.6 inzake een aangifte van vermissing van een reisdocument € 25,00 1.2.2 Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet: 1.2.2.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt € 30,00 1.2.2.2 in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1 € 40,05 1.2.3 de tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 45,90 1.2.4 Het tarief als genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meerdere kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 1.2.5 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van € 21,83 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 1.3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.3.1.1a tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs, tot en met 30 juni 2012 € 42,00 tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs, vanaf 1 juli 2012 € 37,05 1.3.1.2 tot het op verzoek verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen € 7,50 1.3.1.3 tot het omwisselen van een buitenlands rijbewijs of tot het afgeven van een rijbewijs aan een persoon zonder vaste woon- of verblijfplaats in Nederland wordt het onder 1.3.1.1 vermelde tarief vermeerderd met € 6,40 1.3.1.4 inzake een aangifte van vermissing van een rijbewijs € 7,50 1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 33,50 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 1.4.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking (digitaal/internet) € 7,50 1.4.2.2 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking (loket) € 12,50 1.4.2.3 tot het verstrekken van gegevens op een formulier in meerdere talen (digitaal / per internet) € 7,50 1.4.2.4 tot het verstrekken van gegevens op een formulier in meerdere talen (loket) € 12,50 1.4.2.5 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.2.6 voor 100 verstrekkingen € 337,38 1.4.2.7 voor 500 verstrekkingen € 1123,66 1.4.2.8 voor 1.000 verstrekkingen € 1966,54 1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 1.4.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 10,98 1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 655,72 1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 2180,08 1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 3814,85 1.4.5 Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 20,00 1.4.6 Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de gemeentelijke basisadministratie dan wel in het gemeentelijke bevolkings- en archiefregister, voor ieder daaraan besteed kwartier € 20,00 1.4.7 Het tarief bedraagt, in afwijking van de voorgaande onderdelen, ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,50 Hoofdstuk 5 Kiezersregister 1.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.1989, 423) € 12,50 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 1.6.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 1.6.3.1 bij verstrekking op papier indien het afschrift bestaat uit: 1.6.3.1.1 tot ten hoogste 100 pagina’s, per pagina € 0,30 met een minimum per bericht van € 8,50 1.6.3.1.2 meer dan 100 pagina’s € 28,03 1.6.3.1.3 bij verstrekking anders dan op papier € 8,50 1.6.3.1.4 dat bestaat uit een afschrift van een vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 28,03 1.6.3.2 het tarief bedraagt om het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 8,50 Hoofdstuk 7 Bestuursstukken e.d. 1.7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.1.1 De volledige bundel met agenda’s, raadsvoorstellen en overige stukken voor het Debat op Dinsdag per kalenderjaar  € 163,60 1.7.1.2 De bundel met uitsluitend de agenda’s en raadsvoorstellen voor het Debat op Dinsdag (publieksversie) per kalenderjaar € 81,80 1.7.1.3 De agenda’s voor de thema-avonden per kalenderjaar € 30,68 1.7.1.4 De besluitenlijsten van het Debat op Dinsdag per kalenderjaar € 30,68 Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 1.8.1 Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijke kadaster indien daarbij van gemeentewege hulp wordt verleend voor ieder daaraan besteed kwartier € 15,42 1.8.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding van een perceel, per perceel € 1,73 1.8.3 Het tarief bedraagt ter zake van een verklaring van geen beperking, een bewijs van inschrijving of een gewaarmerkt afschrift dat in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken wordt afgeven, voor ieder van deze documenten afzonderlijk € 5,61 1.8.4 Het tarief bedraagt ter zake van het raadplegen van ‘kadasteronline’ in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, per bevraging € 11,01 Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 1.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05 1.9.1.2 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (digitaal / per internet) € 7,50 1.9.1.3 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (loket) € 12,50 1.9.1.4 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of voor waarmerking van een fotokopie € 12,50 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 1.10 Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeente-archief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 20,00 Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (n.v.t.) Hoofdstuk 12 Leegstandwet 1.12.13 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.12.13.1 tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 15 van de Leegstandwet € 157,62 1.12.13.2 tot verlenging van een vergunning op grond van artikel 15 van de Leegstandwet € 78,81 Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie 1.13.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.13.2.1 tot het verkrijgen van een gemeentegarantie € 104,52 1.13.2.2 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening € 52,23 1.13.2.3 tot het verkrijgen van een gemeentegarantie voor niet-natuurlijke personen € 304,76 1.13.2.4 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening voor niet-natuurlijke personen € 153,49 Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 1.14 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag 1.14.1 tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning voor de markt € 26,00 Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet1.15 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing/vrijstelling als bedoeld in de Winkeltijdenwet (Stb.1996, 182) of Verordening Winkeltijden Maassluis € 26,00 Hoofdstuk 16 Wet op de kansspelen1.16.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483): 1.16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 67,58 1.16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten € 107,94 Hoofdstuk 17 Kinderopvang (vervallen) n.v.t. Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 1.18.9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet € 133,85 1.18.9.2 Het in 1.18.9.1 genoemde bedrag wordt: 1.18.9.2.1 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 53,55 1.18.9.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 1.18.9.2.3 indien een begroting als bedoeld in 1.18.9.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 1.19.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.19.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb.1994, 450) € 26,00 1.19.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen € 26,00 1.19.1.3 tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod ex. artikel 25 lid 2 van het RVV 1990 voor de parkeerschijfzone in de binnenstad € 16,47 1.19.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) € 20,15 1.19.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een GPK door een instelling € 60,00 1.19.2.3 Het tarief voor het verstrekken van een duplicaat GPK bedraagt € 20,15 1.19.2.4 Het tarief voor het verlengen van een GPK bedraagt € 20,15 1.19.2.5 Ten aanzien van de kosten in verband met de keuring door de GGD ten behoeve van de aanvraag van een GPK, worden de door de GGD in rekening gebrachte kosten doorberekend. 1.19.2.6 Indien een aanvrager van een GPK niet verschijnt op het GGD-spreekuur, of de afspraak al dan niet tijdig afzegt, wordt het volgende bedrag in rekening gebracht: € 85,00 1.19.2.7 Indien een aanvrager van een GPK niet verschijnt op een afspraak die naar aanleiding van de behandeling van zijn bezwaar is gemaakt, wordt het volgende bedrag in rekening gebracht: € 175,00 1.19.2.8 Het tarief bedraagt voor de aanleg of verwijdering van een gehandicaptenparkeerplaats € 165,00 1.19.2.9 Het tarief bedraagt voor de verplaatsing van een gehandicaptenparkeerplaats € 105,00 Hoofdstuk 20 Diversen 1.20.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.20.1.1 tot het verkrijgen van een stratenlijst van de gemeente € 10,00 1.20.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.20.2.1 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het hebben van een ligplaats van: 1.20.2.1.1 9 meter € 138,15 1.20.2.1.2 12 meter € 183,83 1.20.2.2 Het tarief voor het jaarlijks registreren en afgeven van een sticker, die recht geeft tot het het behoud van het hebben van een ligplaats bedraagt per jaar 1.20.2.2.1 voor een ligplaats van 9 meter € 138,15 1.20.2.2.2 voor een ligplaats van 12 meter € 183,83 1.20.2.3 De onder artikel 1.20.2.2 bedoelde sticker wordt in de vier jaren volgend op het jaar waarin de in artikel 1.20.2.1 bedoelde vergunning is verleend jaarlijks uitgegeven. 1.20.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning c.q. ontheffing als bedoeld in de artikelen 2:9, 2:10, 2:29, 2:31A, 2:48, 2:72, 2:73, 2:73A, 4:6, 4:6A, 4:18, 4:25, 4:40, 4:46, 5:2, 5:3, 5:6, 5:7, 5:8, 5:13, 5:15, 5:18, 5:30A, 5:33, 5:34, 5:36 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 26,00 1.20.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.20.4.1 tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd, incl. terrasvergunning en vergunning ontheffing sluitingstijden € 832,32 1.20.4.2 tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd, inclusief vergunning ontheffing sluitingstijden € 811,51 1.20.4.3 tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd, inclusief terrasvergunning € 780,30 1.20.4.4 tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd € 728,28 1.20.4.5 tot het wijzigen van de leidinggevende(n) van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 26,00 1.20.4.4 tot het wijzigen van de leidinggevende(n) van een vergunning binnen een half jaar na afgifte als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 20,81 1.20.4.7 het tarief als genoemd in 1.20.3 wordt bij een spoedlevering (indien het bevoegde bestuursorgaan besluit om een aanvraag voor een vergunning of ontheffing, die minder dan drie weken voor het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning of ontheffing nodig heeft, in behandeling te nemen) vermeerderd met een bedrag van € 15,61 1.20.4.8 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemeen Plaatselijke Verordening 1.20.4.8.1 voor één dag € 26,00 1.20.4.8.2 voor meerdere dagen € 52,02 1.20.5 Het tarief bedraagt voor het waarmerken van registers als bedoeld in de artikelen 437 en 438 van het Wetboek van Strafrecht en in artikel 37 van de Waarborgwet € 11,78 1.20.6 Het tarief bedraagt ter zake voor: 1.20.6.1 het afgeven van een verklaring bestemd tot het vervoeren van een lijk over de grenzen € 11,45 1.20.6.2 het overeenkomstig artikel 17, lid 1, van de Wet op de lijkbezorging stellen van een andere termijn voor de begraving of verbranding € 16,81 1.20.7 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om naturalisatie/optie tot Nederlander geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het "Besluit Naturalisatiegelden". 1.20.8 Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.20.8.1 tot het verstrekken van een Rotterdampas € 60,00 1.20.8.2 tot het verstrekken van een Rotterdampas met reductietarief € 5,00 1.20.8.3 tot het verstrekken van een duplicaat van de Rotterdampas € 5,00 1.20.9 Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een hondenpenning ter vervanging van een zoekgeraakte hondenpenning € 15,50 1.20.10 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.20.10.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 15,00 1.20.10.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,50 1.20.10.3 een beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 16,47 1.20.10.4 stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 12,50 1.20.10.5 tekeningen of bestemmingsplankaarten, al dan niet gekopieerd, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen € 19,23 1.20.10.6 andere dan de elders in de tarieventabel genoemde publicaties van openbare bestuursstukken, alsmede afschriften van in eigen beheer door de gemeente dan wel door derden opgestelde rapporten. 1.20.10.6.1 tot en met 50 pagina's per exemplaar € 2,97 1.20.10.6.2 met meer dan 50 pagina's per exemplaar € 5,95 1.20.11 Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een pasje om een afvalcontainer te kunnen openen € 12,50 Hoofdstuk 21 Drank- en Horecawet1.21.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.21.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning c.q. ontheffing ingevolge de Drank- en Horecaverordening voor de gemeente Maassluis € 46,52 1.21.1.2 tot het wijzigen van de leidinggevende(n) van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 26,00 1.21.1.3 tot het wijzigen van de leidinggevende(n) van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet binnen een half jaar na afgifte € 21,00 TITEL 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning Hoofdstuk 1 Algemeen 2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.3 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 2.2.2 om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: € 85,86 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen: € 200,00 2.3.1.1.2 indien de bouwkosten meer dan € 5.000 bedragen: € 200,00 vermeerderd met 1,60% van de bouwkosten; Welstandstoets 2.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor welstandsadvies voor 2.3.1.2.1 reclame-uitingen € 30,00 2.3.1.2.2 bouwplannen indien de bouwkosten lager zijn dan € 4.000 € 30,00 indien bouwkosten van € 4.000 tot en met € 25.000 € 26,00 plus 2,00 ‰ van de bouwkostenindien bouwkosten van € 25.000 tot en met € 120.000 € 52,00 plus 1,10 ‰ van de bouwkosten indien bouwkosten van € 120.000 tot en met € 230.000 € 98,00 plus 1,10 ‰ van de bouwkosten indien bouwkosten van € 230.000 tot en met € 455.000 € 237,00 plus 0,60 ‰ van de bouwkostenindien bouwkosten hoger zijn dan € 455.000 € 469,00 plus 0,25 ‰ van de bouwkostenLeges worden berekend tot een maximum van € 20.000.000,- aan bouwkosten. Voor bouwplannen wordt per bouwplan € 25,- administratiekosten in rekening gebracht. Indien er welstandskosten door de aanvrager moeten worden voldaan, worden er geen administratiekosten in rekening gebracht. 2.3.1.2.3 De berekende leges worden naar boven afgerond op een veelvoud van € 5,00. Achteraf ingediende aanvraag 2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 100% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 2.3.2 Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 229,14 2.3.3 Planologisch strijdig gebruik Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 229,14 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 229,14 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 962,10 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 229,14 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 641,40 2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 641,40 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 641,40 2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 229,14 2.3.4 Voorzover artikel 3.6, eerste lid, onder a of c 3.22, 3.23 of 3.38 vierde lid van de Wet op de ruimtelijke ordening wordt toegepast of voor zover 3.10 of 3.40 van de Wet op de ruimtelijke ordening wordt toegepast, worden de verschuldigde legesbedragen per woning of woningequivalent verhoogd met € 1470,49 Onder woningequivalent moet worden verstaan: -voorzieningen die zijn ter ondersteuning van het wonen(scholen,winkels) waarbij elke 100 m2 bebouwde oppervlakte die nodig is voor voorzieningen gelijk staat met een woning; -kantoren, waarbij elke 100 m2 bedrijfsvloeroppervlakte(b.v.o.) gelijk staat met een woning; -bedrijven, waarbij 100 m2 uitgeefbaar terrein gelijk staat met een woning. Dit tarief geldt niet voor zover de gemeente anderszins een bijdrage van € 1.470,49 heeft ontvangen per woning of woningequivalent. 2.3.5.1 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid Indien de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 248,02 met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van: 0 tot 100 m2 € 170,64 100 tot 500 m2 € 1,70 per m2 500 tot 2.000 m2 € 567,54 + € 0,58 per m2 2.000 tot 5.000 m2 € 1.403,16 + € 0,13 per m2 5.000 tot 50.000 m2 € 1.963,80 + € 0,03 per m2 50.000 m2 en meer € 3.084,00 + € 0,02 per m2 2.3.5.2 indien een aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d. van de Wabo, en reeds eerder voor deze activiteit een vergunning is afgegeven en deze door het college uit eigener beweging is ingetrokken bedragen de leges het dubbele van de onder 2.3.5.1 vemelde tarieven. 2.3.5.3 indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d. van de Wabo, en het betreft een aanvulling op c.q. afwijking van een reeds eerder afgegeven vergunning voor deze activiteit, wordt voor het aanvullende c.q. afwijkende gedeelte de onder 2.3.5.1 vermelde tarieven berekend. 2.3.5.4 indien een aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d. van de Wabo met een gedligheidsduur van een maand of en gedeelte daarvan, bedraagt het tarief € 80,43 2.3.5.5 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een toestemming dan wel ontheffing als omschreven in een omgevingsvergunning c.q. veiligheidsverklaring, ingediend na de in de vergunning, toestemming c.q. verklaring genoemde termijn bedraagt: € 66,49 2.3.5.6 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning ten name van een ander dan aan wie de vergunning is verleend, bedraagt het tarief: € 9,192.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Monumentenverordening Maassluis 2007 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van de gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 156,06 2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 156,06 2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezichtIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 36,41, vermeerderd met € 2,- per m3 sloopafval tot een maximum van € 4.000,-.2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: € 36,41 vermeerderd met € 2,00 per m3 sloopafval tot een maximum van € 4.000,00 2.3.8 Aanleggen of veranderen weg Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening Maassluis 2009, een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 26,00 2.3.9 Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Maassluis 2009, een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 26,00 2.3.10 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening Maassluis 2009 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 26,00 2.3.11 Opslag van roerende zaken Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeent, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.11.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: € 26,00 2.3.11.2 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: € 26,00 2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 364,14 2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 364,14 2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 364,14 2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.16 Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 171,72 2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 171,72 2.3.17 Advies Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: € 436,97 2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen 2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 436,97 2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 436,97 Hoofdstuk 4 Vermindering 2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: 2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten: 2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten: 4% van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten: 5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges. Hoofdstuk 5 Teruggaaf 2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.4 Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven. 2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 81,15 Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 641,40 2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening € 641,40 Hoofdstuk 9 Vervallen.Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 2.11 Het tarief voor het overgedragen van een omgevingsvergunning o.g.v. artikel 2.25 Wabo € 57,32 TITEL 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 3.1 Horeca 3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 103,68 3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 20,81 3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 26,00 3.2 Organiseren evenementen of markten 3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft: 3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel € 52,00 3.2.1.2 een herdenkingsplechtigheid € 26,00 3.2.1.3 een braderie € 26,00 3.2.1.4 een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg € 26,00 3.2.1.5 een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg € 26,00 3.2.1.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening € 26,00 3.3 Prostitutiebedrijven 3.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2: 3.3.1.1 voor een seksinrichting € 832,00 3.3.1.2 voor een escortbedrijf € 832,00 3.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening: 3.3.2.1 voor een seksinrichting € 26,00 3.3.2.2 voor een escortbedrijf € 26,00 Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis, gehouden op 13 december 2011 de griffier, de voorzitter, mr. R. van der Hoek, drs. J.A. Karssen