Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maassluis

Regeling Automatische Incasso Gemeentelijke Belastingen 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maassluis
Officiële naam regelingRegeling Automatische Incasso Gemeentelijke Belastingen 2011
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201127-11-2013aard van de wijziging

01-11-2010

kenmerk voorstel

Tekst van de regeling

Besluit nummer: 2010.31InhoudsopgaveArtikel 1. Begripsbepalingen 3Artikel 2. Doel van automatische incasso 4Artikel 3. Gemeentelijke belastingen 4Artikel 4. Deelname aan automatische incasso 4Artikel 5. Aanmelding 4Artikel 6. Reikwijdte van de machtiging 4Artikel 7. Stilzwijgende verlenging 5Artikel 8. Verzending aanslagbiljet 5Artikel 9. Aantal termijnen 5Artikel 10. Berekening termijnbedrag automatische incasso 5Artikel 11. Tijdstip van afschrijving 5Artikel 12. Ontbindende voorwaarden 6Artikel 13. Opschorting van de automatische incasso 6Artikel 14. Overlijden 6Artikel 15. Echtscheiding 6Artikel 16. Verhuizing 6Artikel 17. Wijziging bankrekeningnummer 7Artikel 18. Terugboeking geïncasseerd bedrag 7Artikel 19. Beëindiging van de incasso-overeenkomst door de belastingbetaler 7Artikel 20. Gevolgen van beëindiging automatische incasso 7Artikel 21. Betalingen buiten de automatische incasso om 8Artikel 22. Slotbepaling 8

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

Afschrijvingstijdvak: Periode van minimaal 3 en maximaal 10 maanden, welke aanvangt in de maand volgend op de dagtekening van het aanslagbiljet en eindigt op de laatste dag van de maand van de laatste termijn.??Automatische incasso: Het automatisch afschrijven van een termijnbedrag, ten laste van de rekening van de belastingbetaler, ten gunste van de rekening van de gemeente Maassluis.Belastingjaar: Het kalenderjaar waarop de gemeentelijke belastingen betrekking hebben.Belastingbetaler: De natuurlijke persoon of rechtspersoon op wiens naam de gemeente Maassluis één of meer gemeentelijke belastingaanslagen zal vaststellen of heeft vastgesteld.Dagtekening: De datum waarop een aanslagbiljet of brief redelijkerwijs in Nederland moet zijn bezorgd.Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan gemeentelijke belasting(en) dat op één of meer aanslagbiljetten staat vermeld.Gecombineerd aanslagbiljet: Aanslagbiljet dat kan bestaan uit meer dan één belastingsoort.Gele kaart: De kaart waarmee een automatisch geïncasseerd bedrag kan worden teruggeboekt op de rekening van de belastingbetaler.Groene kaart: De kaart waarmee de belastingbetaler de gemeente Maassluis machtigt om gemeentelijke belastingen automatisch in maandelijkse termijnen te incasseren.Ontheffing: Verlaging van de formele belastingschuld.Opschorting: Tijdelijke stopzetting van de automatische incasso.Rode kaart: De kaart waarmee de automatische incasso kan worden beëindigd.Vermindering: Verlaging van de formele belastingschuld.Vervaldag: Laatste dag van de betaaltermijn. 

Artikel 2 Doel van automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel: het gespreid kunnen betalen van de gemeentelijke belastingen, met zo min mogelijk inspanning voor de belastingbetaler en zo min mogelijk administratieve lasten voor de gemeente.

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

In de automatische incasso zijn de gemeentelijke belastingen opgenomen welke vermeld staan op het gecombineerde aanslagbiljet van de gemeente Maassluis: - Onroerende zaak belastingen (OZB)- Rioolheffing eigenaren- Reinigingsrecht- Hondenbelasting. Andere belastingen en heffingen zullen niet bij de automatische incasso betrokken worden.

Artikel 4 Deelname aan automatische incasso

  • 1 Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van de belastingbetaler, mits het totale bedrag van het gecombineerde aanslagbiljet gemeentelijke belastingen niet minder dan € 2,50 of meer dan € 6.000,00 bedraagt.

  • 2 De gemeente Maassluis kan deelname aan de automatische incasso weigeren als er gegronde redenen aanwezig zijn om aan te nemen dat het regelmatige verloop van de termijnbetalingen wordt belemmerd of zouden kunnen worden belemmerd.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1 Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door (a) de ingevulde en ondertekende groene kaart, (b) het ingevulde en ondertekende machtigingsformulier van de website van de gemeente Maassluis of (c) het ingevulde en ondertekende machtigingsformulier uit het informatieboekje bij de aanslag toe te zenden aan- of in te leveren bij de gemeente Maassluis.

  • 2 Het daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljet wordt uitsluitend in de automatische incasso betrokken, als de machtiging wordt ingediend voor de eerste vervaldag van dat aanslagbiljet. Hierna worden alleen nog in overleg met de afdeling Financiën en Control van de gemeente Maassluis aanslagbiljetten betrokken bij de automatische incasso.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is van toepassing op de daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten met inachtneming van het genoemde in artikel 4, 5 en 7.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso is een doorlopende machtiging en wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd. De machtiging wordt alleen beëindigd conform artikelen 12 en 19 van dit reglement.

Artikel 8 Verzending aanslagbiljet

De gemeente verzendt het gecombineerde aanslagbiljet in principe in de maanden januari of februari van het betreffende belastingjaar. Aan dit streven kunnen echter geen rechten worden ontleend. Door omstandigheden kan de verzending in bepaalde gevallen op een later tijdstip plaatsvinden.

Artikel 9 Aantal termijnen

Het aantal betaaltermijnen binnen een afschrijvingstijdvak is maximaal tien.

Artikel 10 Berekening termijnbedrag automatische incasso

  • 1 Het termijnbedrag is gelijk aan het totale openstaande bedrag van de formele belastingschuld dat voor automatische incasso in aanmerking komt, gedeeld door het aantal volgende incassopogingen in betreffend afschrijvingstijdvak, waarbij geldt dat in de laatste werkweek van elke maand een incassopoging plaatsvindt.

  • 2 Met inachtneming van hetgeen is geregeld in het eerste lid, kunnen mislukte incassopogingen resulteren in een verhoging van het termijnbedrag.

  • 3 Met inachtneming van hetgeen is geregeld in het eerste lid, resulteren verminderingen en ontheffingen in een verlaging van het termijnbedrag.

Artikel 11 Tijdstip van afschrijving

  • 1 De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2 De gemeente Maassluis zal de automatische incasso laten plaatsvinden op of omstreeks de laatste werkdag van betreffende maand, maar niet eerder dan in de laatste week van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand.

  • 3 De automatische incasso zal, met inachtneming van hetgeen is geregeld in het tweede lid, plaatsvinden in de eerste maand na de dagtekening van het aanslagbiljet, dan wel omstreeks de eerstvolgende vervaldag van het aanslagbiljet.

  • 4 Individuele afspraken over het tijdstip van incasseren kunnen niet worden gemaakt.

Artikel 12 Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt van gemeentewege beëindigd:

  • 1.

    als de automatische incasso binnen een afschrijvingstijdvak drie maal niet slaagt dan wel ten onrechte is teruggeboekt of gestorneerd.

  • 2.

    als de belastingbetaler surséance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken of als er andere omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de automatische incasso zouden kunnen belemmeren;

Artikel 13 Opschorting van de automatische incasso

De automatische incasso wordt opgeschort, als de belastingbetaler een verzoek om kwijtschelding heeft ingediend of als om andere redenen volgens de regelgeving uitstel dient te worden verleend. Let op: Het indienen van een bezwaar- of beroepschrift is géén grond tot opschorting van de automatische incasso!

Artikel 14 Overlijden

  • 1 Overlijden van de belastingbetaler beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2 De erven kunnen de automatische incasso beëindigen met de rode kaart, maar blijven verantwoordelijk voor het voldoen van het (restant)bedrag van de aanslag.

Artikel 15 Echtscheiding

  • 1 Echtscheiding, ontbinding van de samenlevingsovereenkomst of vertrek van de belastingbetaler beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2 Als door de echtscheiding, ontbinding van de samenlevingsovereenkomst of vertrek van de belastingbetaler niet meer kan worden geïncasseerd van het rekeningnummer waarvoor de machtiging is afgegeven, dan dient de belastingbetaler zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mee te delen waarop de automatische incasso in plaats daarvan kan plaatsvinden conform artikel 17 van dit reglement.

Artikel 16 Verhuizing

  • 1 Verhuizing van de belastingbetaler beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2 Bij verhuizing naar een andere gemeente kan de belastingbetaler, ná voldoening van de laatste termijn, de automatische incasso beëindigen met de rode kaart.

Artikel 17 Wijziging bankrekeningnummer

Als het niet mogelijk of gewenst is dat de automatische incasso plaatsvindt van het rekeningnummer waarvoor de machtiging is afgegeven, dan dient de belastingbetaler zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mee te delen waarop de automatische incasso in plaats daarvan kan plaatsvinden. Dit kan (a) door het inleveren van een nieuw machtigingsformulier of groene kaart, (b) met het wijzigingsformulier op de website www.maassluis.nl , (c) via een email naar belastingen@maassluis.nl of (d) via een schriftelijk verzoek aan de afdeling Financiën en Control van de gemeente Maassluis. (Postbus 55, 3140 AB, Maassluis)

Artikel 18 Terugboeking geïncasseerd bedrag

  • 1 Als de belastingbetaler het niet eens is met een geïncasseerd termijnbedrag, dan kan hij binnen 56 dagen na de incassodatum zijn bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te boeken, waarmee de incasso van het termijnbedrag teniet wordt gedaan.

  • 2 De opdracht tot terugboeking wordt gerealiseerd door de gele kaart naar betreffende bankinstelling toe te zenden of op enige andere manier welke betreffende bankinstelling mogelijk maakt.

Artikel 19 Beëindiging van de incasso-overeenkomst door de belastingbetaler

De automatische incasso kan door de belastingbetaler te allen tijde worden stopgezet door toezending van de rode kaart aan de gemeente Maassluis met inachtneming van het genoemde in artikel 20.

Artikel 20 Gevolgen van beëindiging automatische incasso

Als de automatische incasso door belastingplichtige dan wel de gemeente wordt beëindigd, worden de vervaltermijnen die van toepassing zijn bij het niet deelnemen aan automatische incasso zoals genoemd in de verordening weer van kracht. Ingeval de in de verordening vermelde laatste vervaldag inmiddels is verstreken, moet de belastingplichtige het restantbedrag binnen 14 dagen voldoen. Voldoet de belastingplichtige niet aan deze verplichting, dan kunnen zonder waarschuwing vooraf de nodige wettelijke invorderingsmaatregelen worden getroffen. De kosten van deze invorderingsmaatregelen komen voor rekening van de belastingplichtige.

Artikel 21 Betalingen buiten de automatische incasso om

Betalingen die niet met automatische incasso plaatsvinden worden afgeboekt op het door de belastingbetaler genoemde aanslagbiljet. Eventuele volgende incassotermijnen worden aangepast aan het restsaldo van de aanslag gedeeld door het aantal resterende incassotermijnen conform artikel 10 van dit reglement

Artikel 22 Slotbepaling

  • 1 Dit reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen in de gemeente Maassluis kan worden aangehaald als ‘Het incassoreglement’.

  • 2 Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeenteMaassluis de dato ** november 2010,

 

R Hofman

Heffings- en invorderingsambtenaar Gemeente Maassluis