Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maassluis

Handhavingsverordening sociale zekerheid Gemeente Maassluis 2012 (2011-23)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaassluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavingsverordening sociale zekerheid Gemeente Maassluis 2012 (2011-23)
CiteertitelHandhavingsverordening sociale zekerheid Gemeente Maassluis 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Verordening handhaving Participatiewet Gemeente Maassluis 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147, lid 1
  2. Wet werk en bijstand, art. 8a
  3. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, art. 35
  4. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, art. 35

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201501-10-2015intrekking

15-09-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 29-09-2015

ADV-15-03439
01-01-201201-10-2015aard van de wijziging

29-11-2011

De Schakel

kenmerk voorstel
01-10-2010aard van de wijziging

05-10-2010

De Schakel

kenmerk voorstel

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavingsverordening sociale zekerheid Gemeente Maassluis 2012 (2011-23)

De raad van de gemeente Maassluis;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 november 2011;

gelet op de artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet; artikel 8a van de Wet werk en bijstand; en artikel 35 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 35 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Handhaving Sociale Zekerheid Gemeente Maassluis 2012. 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:a. WWB : Wet werk en bijstand;b. IOAW : Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozewerknemers;c. IOAZ : Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezenzelfstandigen;d. college: college van burgemeester en wethouders;e. beleidsplan: een door het college vastgestelde beleidsnotitie met betrekking tot de missie,doelen en voor het behalen van de doelen benodigde werkzaamheden van de Afdeling SZWis opgenomen;f. meerjarenplan handhaving: beleidsnotitie over de gemeentelijke visie op handhaving, bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke uitkeringen sociale zekerheid, welke betrekking heeft op het beleid en de uitvoering van de WWB, IOAW en IOAZ.  

Artikel 2 Handhavingsplan

De raad stelt het meerjarenplan handhaving vast.

Artikel 3 Uitvoeringsplan handhaving

Het college stelt ter nadere uitvoering van het meerjarenplan handhaving tweejaarlijks een uitvoeringsplan voor handhaving vast, waarin de doelstellingen, inclusief de te behalen resultaten, alsmede de activiteiten die nodig zijn om deze doelstellingen te kunnen realiseren worden aangegeven.

Artikel 4 Verslag over de uitvoering handhaving

  • 1

    Het college zendt eenmaal per twee jaar aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van het beleid.

  • 2

    Het college rapporteert jaarlijks aan de raad over de financiële en rechtmatigheid. Dit verslag wordt vormgegeven conform het verslag als bedoeld in artikel 77 van de Wwb.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op het moment dat het wetsvoorstel tot ‘wijziging van de Wet werk en bijstand en samenvoeging van die wet met de Wet investeren in jongeren’ in werking is getreden, onder gelijktijdig intrekking van de verordening Handhaving gemeente Maassluis 2010.

Artikel 6 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: de Handhavingsverordening sociale zekerheid Gemeente Maassluis 2012.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 november 2011

 

 

De griffier, De voorzitter,

mr R. van der Hoek drs. J.A. Karssen 

Toelichting 1 Algemene toelichting

De verplichting om in het kader van het financiële beheer bij verordening regels op te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede misbruik en oneigenlijk gebruik is in de Wet werk en bijstand opgenomen. Afgezien van de korte bepaling van artikel 8a van de Wet werk en bijstand, zijn er geen nadere aanduidingen over wat nu precies in de verordening moet worden geregeld.Voorts is per 1 januari 2010 de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (TK 2008-2009, nr. 31927) in werking. Op grond van deze wet wordt terugvordering voor gemeenten een bevoegdheid en ontstaat de verplichting om bij verordening eveneens voor de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen regels over het handhavingsbeleid vast te stellen. Er is voor gekozen om de gemeentelijke visie op handhaving, de verwoording van het beleid,onderdeel uit te laten maken van het beleidsplan van de afdeling Sociale Zaken en Werk. Na afloop van de periode waarvoor het beleidsplan is vastgesteld wordt een nieuw (meerjaren) beleidsplan vastgesteld.Het college stelt tweejaarlijks een plan voor de uitvoering van de handhaving vast en doet hiervan ook tweejaarlijks verslag. Dit verslag wordt aan de raad verzonden.

Artikelgewijze toelichting

Artikel 1. BegripsomschrijvingenTer wille van de leesbaarheid van artikel 2 is besloten een afkorting te gebruiken voor de wetten die verplichten tot het vaststellen van een handhavingsverordening. Om die reden is in artikel 1 een begripsomschrijving gegeven. Dit is ook gedaan voor de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. Op dit moment is het nog niet verplicht om voor die wetten een handhavingsverordening vast te stellen. Niettemin is ervoor gekozen ook de uitvoering van deze wetten onder het bereik van de verordening te brengen, enerzijds omdat het handhavingsbeleid voor die wetten niet afwijkt van dat m.b.t. de WWB en de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten.Voor de duidelijkheid is een omschrijving gegeven van de begrippen meerjaren handhavingsplan en beleidsplan. Hoewel de wettelijke bepaling vooral gericht lijkt te zijn op fraudebestrijding is in deze verordening toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving. Fraudebestrijding roept het beeld op van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uitgaat van het bevorderen van de spontane naleving van wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd nog beter om fraude te voorkomen. Deze visie is tevens terug te vinden in de uitgangspunten die zijn geformuleerd in het kader van hoogwaardig handhaven.

Artikel 2. HandhavingsplanDit artikel spreekt voor zich.

Artikel 3. Uitvoeringsplan handhavingIn dit artikel is opgenomen dat het college tweejaarlijks een uitvoeringsplan voor handhaving vaststelt. In het uitvoeringsplan worden doelstellingen (met te behalen resultaten) geformuleerd, als ook de activiteiten die nodig zijn om de doelstellingen te kunnen realiseren.

Artikel 4. Verslag over de uitvoering handhavingDit artikel biedt de basis voor de verantwoording van het beleid.Het college kan de raad rapporteren over:- het aantal gevallen waarin is vastgesteld dat bijstand ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verleend;- in hoeveel gevallen hierbij sprake is geweest van fraude, onderverdeeld naar verschillende risicoprofielen inclusief het aantal verrichte huisbezoeken;- of, en zo ja in hoeveel gevallen tot terugvordering is besloten en in hoeveel gevallen is afgezien van terugvordering;- of, en zo ja in hoeveel gevallen is ingevorderd en tot welk bedrag;- in hoeveel gevallen aangifte bij het Openbaar Ministerie heeft plaatsgevonden;- resultaten van de cliëntenmonitor handhaving- aantal vastgestelde boetes.

Artikel 5. InwerkingtredingDit artikel spreekt voor zich. Door deze formulering wordt met de inwerkingtreding tevens de intrekking van de oude verordening gerealiseerd.

Artikel 6. CiteertitelDoor deze benaming is duidelijk dat de Handhavingsverordening zich niet beperkt tot de WWB maar ook uitstrekt over andere gemeentelijke uitkeringen die in het kader van de sociale zekerheid worden verstrekt.