Wettelijk kader
De burgemeester is op grond van de Algemene plaatselijke verordening (art 2.28) bevoegd tot uitvoering van het horeca exploitatievergunningenstelsel. De bevoegdheid van de burgemeester tot handhaving van dit stelsel en het treffen van maatregelen ligt vast in de artikelen 125 en 174 Gemeentewet. De bevoegdheid voor het intrekken van een drank- en horecavergunning en het doen van aanschrijvingen op grond van de woningwet ligt bij het college van burgemeester en wethouders.
Nut en noodzaak beleidsregel
Gemeentebrede afspraken rond toezicht en handhaving bij de horeca bewerkstelligen dat bewoners en bedrijven binnen de gemeente weten welke visie de gemeente heeft op handhaving en op het evenwicht in verantwoordelijkheid tussen overheid en burger.
Het kenbaar maken aan de overtreder welke maatregel hij van de overheid kan verwachten na een overtreding kan preventief werken en leiden tot beter nalevingsgedrag.
Uitgangspunten toezicht en handhaving horeca
De horecaondernemers zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de handhaving van de orde in hun zaak en in de directe omgeving daarvan. Uiteraard spelen gemeente, politie en het Openbaar Ministerie (OM) ook een belangrijke rol in de handhaving van de openbare orde en het garanderen van de veiligheid.
Indien door de exploitatie van de horeca-inrichting de openbare orde of het woon- en leefklimaat wordt aangetast kan de burgemeester een bestuurlijke maatregel treffen. Deze maatregel kan onder meer bestaan uit:
- ·
een sluiting voor een onbepaalde tijd en/of;
- ·
het intrekken van de exploitatievergunning;
- ·
een sluiting voor een bepaalde tijd;
Inzet van de maatregel is er altijd op gericht de openbare orde te laten herstellen, om de vrees voor herhaling te laten afnemen en de exploitant in de gelegenheid te stellen maatregelen te nemen om herhaling van de incidenten te voorkomen. Ook de inzet van instrumenten als bestuursdwang en het opleggen van een dwangsom dienen het zelfde doel.
Voor een adequate bestuurlijke reactie na overtredingen of incidenten in een horeca-inrichting en voor een eventueel juridisch natraject is een goed dossier essentieel. De politie levert zo spoedig mogelijk na een incident de Afdeling Vergunningen en Handhaving alle relevante informatie aan, op basis waarvan de burgemeester een passende bestuurlijke maatregel kan nemen.
In dit verband gelden de volgende uitgangspunten ten aanzien van toezicht en handhaving:
- ·
Na de verlening van een exploitatievergunning vindt een opleveringscontrole plaats
- ·
Iedere horeca-inrichting wordt regelmatig gecontroleerd op de naleving van de voorschriften en op de vraag of de exploitatie overeenstemt met de vergunde activiteiten.
- ·
Bij een geconstateerde overtreding van de vergunningvoorschriften vindt een herhalingbezoek plaats waarbij de voorschriften nogmaals worden gecontroleerd.
- ·
Bij klachten/meldingen vindt toezicht plaats. De bevindingen van de toezichthouder worden geregistreerd.
- ·
Risicovolle exploitaties worden één maal per jaar gecontroleerd.
- ·
Controles bij risicovolle exploitaties worden bij voorkeur multidisciplinair georganiseerd.
- ·
Controle- en/of handhavingsancties en de resultaten dienen te worden geregistreerd.
Uitgangspunten bestuurlijke maatregelen
- ·
Alvorens de burgemeester overgaat tot het sluiten van een horeca-inrichting en/of de intrekking van een vergunning, wordt de exploitant uitgenodigd zijn/haar zienswijzen mondeling of schriftelijk kenbaar te maken.
- ·
Een inrichting kan worden gesloten als door een incident de openbare orde of het woon en leefklimaat in of rond een inrichting is aangetast. Ook andere in de APV of artikel 13b Opiumwet genoemde gevallen kunnen leiden tot het sluiten van een inrichting.
- ·
Een sluiting voor onbepaalde tijd volgt, indien er moet worden gevreesd voor herhaling.
- ·
Een exploitatievergunning wordt doorgaans ingetrokken indien naar aanleiding van een incident het vertrouwen in de exploitant is weggevallen. Op iedere exploitant rust een zorgplicht voor een goede exploitatie. Deze zorg kan een exploitant alleen worden toevertrouwd als de verwachting bestaat dat exploitatie mogelijk is zonder dat hierdoor de openbare orde en het woon- en leefklimaat worden aangetast.
- ·
Wanneer de aanvraag voor een exploitatievergunning is geweigerd of ingetrokken, zal een nieuwe aanvraag van dezelfde exploitant binnen een periode van een jaar, tenzij er duidelijk sprake is van gewijzigde omstandigheden, worden geweigerd. Dit wordt ook opgenomen in het besluit.
- ·
Het uitoefenen van bestuursdwang dient te zijn gericht op het in overeenstemming brengen van een onwettige situatie met de bestuursrechtelijke voorschriften.
- ·
Bij toepassing van een last onder dwangsom wordt de exploitant aangeschreven om de overtreding (bijvoorbeeld het exploiteren zonder geldige exploitatievergunning of het overtreden van APV-regels ten aanzien van terrassen of sluitingstijden) te beëindigen en/of voortzetting of herhaling daarvan te voorkomen. Dit op straffe van verbeurde van één of meerdere bedragen. Als niet aan een in een dwangsombeschikking neergelegde aanschrijving wordt voldaan, moet de exploitant een bedrag betalen. De verplichting blijft bij betaling in stand. Dit kan ertoe leiden dat in tweede instantie toch een besluit tot het uitoefenen van bestuursdwang noodzakelijk is. Verbeurde dwangsommen worden, zo nodig bij dwangbevel ingevorderd.
- ·
De dwangsombevoegdheid en de bestuursdwangbevoegdheid kunnen niet gelijktijdig, maar wel achtereenvolgens worden toegepast. Dit betekent dat er steeds een keuze voor één van beide sanctiemiddelen zal worden gemaakt.
Maatregelen:
De maatregelen tegen overtredingen zijn in de hierna volgende tabel opgenomen.
.
Overtreding
|
Maatregel Politie en/of gemeentelijk toezicht
|
Maatregel gemeentebestuur
|
Maatregel OM en/of VWA
|
Exploiteren horecabedrijf zonder (geldige) exploitatievergunning
|
1e keer
Waarschuwing namens bestuur gericht op vrijwillige sluiting door exploitant
Exploitant krijgt gelegenheid om binnen 5 dagen vergunning aan te vragen
|
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
2e keer
Verbaliseren door toezicht
Dossier naar burgemeester
|
2e keer
Bevel tot sluiting of last onder dwangsom
|
|
3e keer
Effectueren bestuursdwang (sluiting) of vorderen verbeurde dwangsom
|
|
Wijzigen vorm van exploitatie zonder nieuwe exploitatievergunning
Wijzigen inrichting zonder nieuwe exploitatievergunning
|
1e keer
Waarschuwing namens bestuur gericht op vrijwillige beëindiging.
Exploitant krijgt gelegenheid om binnen 5 dagen vergunning aan te vragen
|
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
2e keer
Verbaliseren door toezicht
Dossier naar burgemeester
|
2e keer
Bevel tot beëindiging gewijzigde exploitatie of aanzeggen bestuursdwang of opleggen last onder dwangsom
|
|
3e keer
Effectueren bestuursdwang (sluiting) of vorderen verbeurde dwangsom
|
|
Overtreding overige APV-regels:
Sluitingstijden (Art 2.29)
Terras zonder vergunning (art 2.28)
|
1e keer
Waarschuwing namens bestuur gericht op beëindiging overtreding
Verbaliseren/mutatie door toezicht/politie
Exploitant krijgt gelegenheid om binnen 5 dagen terrasvergunning aan te vragen
|
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
2e keer
Waarschuwing namens bestuur gericht op beëindiging overtreding
Verbaliseren/mutatie door toezicht/politie
|
|
3e keer
Verbaliseren door toezicht/politie
Dossier naar burgemeester
|
3e keer
Bevel tot beëindiging overtreding of aanzeggen bestuursdwang of opleggen last onder dwangsom
|
|
4e keer
Effectueren bestuursdwang of vorderen verbeurde dwangsom
|
|
Overtredingen artikelen 20, 24 en 31 Drank- en horecawet
|
1e keer
Waarschuwing namens bestuur gericht op beëindiging overtreding
Verbaliseren voor toezicht
|
|
VWA volgt landelijk handhavingsbeleid
|
2e keer
Waarschuwing namens bestuur gericht op beëindiging overtreding
Dossier naar college van B&W
|
2e keer
intrekken drank- en horecavergunning
|
|
Overtreding Wet op de kansspelen
Kansspelautomaat in laagdrempelige inrichting
Meer dan twee kansspelautomaten in hoogdrempelige inrichting
|
1e keer
Waarschuwing namens bestuur gericht op beëindiging overtreding
Verbaliseren door toezicht
|
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
2e keer
Verbaliseren door politie
In beslagname automaten
Dossier naar college van B&W
|
2e keer
Intrekken aanwezigheidsvergunning
|
|
Geluidsoverlast
|
1e keer
Registratie meldingen
|
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
2e keer
Na twee geobjectiveerde meldingen waarschuwing namens bestuur gericht op beëindiging overtreding
|
|
3e keer
Geluidsmeting en bij overtreding verbaliseren door toezicht/politie
|
3e keer
Bevel van B&W tot beëindiging overtreding of aanzeggen bestuursdwang of opleggen last onder dwangsom
|
|
Exploitatie zonder (geldige) gebruiksvergunning
|
1e keer
Rapportage brandweer
Aanschrijving door Brandweer binnen welke termijn aan de voorschriften moet worden voldaan
Rapportage brandweer naar B&W
|
1e keer
Bij acuut gevaar aanschrijven o.g.v. Gebruiksbesluit en/of Woningwet dat bouwwerk niet mag worden gebruikt
|
|
|
2e keer
Schriftelijke aanzegging tot bestuursdwang of last onder dwangsom
|
|
3e keer
Effectueren bestuursdwang (sluiting) of vorderen verbeurde dwangsom
|
|
Niet voldoen aan voorschriften gebruiksvergunning c.q. algemene brandveiligheidsbepalingen uit bouwverordening
|
1e keer
Rapportage brandweer
Aanschrijving door Brandweer binnen welke termijn aan de voorschriften moet worden voldaan
Rapportage brandweer naar B&W
Bij overtreding kernvoorschriften verbaliseren
|
1e keer
Bij acuut gevaar aanschrijven o.g.v. Gebruiksbesluit en/of Woningwet dat bouwwerk niet mag worden gebruikt
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
|
2e keer
Schriftelijke aanzegging tot bestuursdwang of last onder dwangsom
|
|
3e keer
Effectueren bestuursdwang (sluiting) of vorderen verbeurde dwangsom
|
|
Zeer ernstige incidenten, zoals:
Schietincident
Steekincident
Aantreffen wapens
Geweld
Schijnbeheer
|
1e en volgende keren
Verbaliseren door politie
Dossier naar burgemeester
Bij acute noodzaak sluiting o.g.v. art 2 Politiewet
|
1e keer
Intrekken exploitatievergunning en/of bevel tot sluiting (3, 6 of 12 maanden)
Zo nodig onmiddellijke spoedsluiting voor max 2 weken
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
|
2e keer
Sluiten onbepaalde tijd en/of intrekken exploitatievergunning
|
Ernstige incidenten, zoals:
Heling
Discriminatie
Overlast vanuit inrichting (terras, geluid, bezoekers)
Tewerkstelling illegale werknemers
|
1e keer
Verbaliseren/mutatie door politie
Waarschuwing namens bestuur gericht op beëindiging verboden gedraging
|
|
OM vervolgt cf richtlijn
|
2e keer
Verbaliseren door politie
Dossier naar burgemeester
Bij acute noodzaak sluiting o.g.v. art 2 Politiewet
|
2e keer
Intrekken exploitatievergunning en/of bevel tot sluiting (3, 6 of 12 maanden)
|
|
3e keer
Sluiten onbepaalde tijd en/of intrekken exploitatievergunning
|
|
Overtreding art 13b Opiumwet
Verkoop, afleveren, verstrekken, aanwezig zijn van middelen genoemd in lijst I en II bij de Opiumwet
|
Toepassen beleidsregel voor bestuurlijk optreden op grond van artikel 13b Opiumwet.
|