Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Gulpen-Wittem

Legesverordening Gulpen-Wittem 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Gulpen-Wittem
Officiële naam regelingLegesverordening Gulpen-Wittem 2010
CiteertitelEerste wijziging legesverordening Gulpen-Wittem 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Eerste wijziging legesverordening Gulpen-Wittem 2007. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-201106-12-2012art. 5, art. 11, tarieventabel

10-11-2011

Heuvelland Actueel, 30-11-2011

ID/132
01-10-201008-12-2010nieuwe regeling

19-04-2010

Heuvelland Actueel, 19-05-2010

ID/103

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Gulpen-Wittem

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 februari 2010;

gezien het advies van de Ronde Tafel Gesprekken van 25 maart 2010;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

Besluit

Vast te stellen de “Legesverordening Gulpen-Wittem 2010”

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van dag n in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van dag n in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • d.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • e.

    de stukken en legalisaties van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze wijzigingsverordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking van dit besluit;

  • 2.

    De bepalingen, die op grond van deze verordening worden gewijzigd, blijven van toepassing op belastbare feiten, die zich voor de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan;

  • 3.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2012;

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Eerste wijziging legesverordening Gulpen-Wittem 2010”.

Vastgesteld door de gemeenteraad van Gulpen-Wittem in zijn vergadering van 19 april 2010.

De griffier,

De voorzitter,

Mw. F.G.J.M. van der Walle. drs. A.R.B. van den Tillaar

Tarieventabel bij Eerste wijziging legesverordening Gulpen-Wittem 2010

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur

€ 200

1.1.1.2

dinsdag tot en met donderdag van 14.00 uur tot 16.00 uur

€ 200

1.1.1.3

vrijdag van 14.00 uur tot 16.00 uur

€ 250

1.1.1.4

zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur

€ 300

1.1.1.5

dagen of dagdelen die door burgemeester en wethouders bij algemeen bekend gemaakt besluit als collectieve verlofdag zijn vastgesteld of ten aanzien waarvan bij algemeen bekend gemaakt besluit is bepaald dat ze voor de invulling van arbeidsduurverkorting zullen worden aangewend of op zondagen of algemeen erkende christelijke of nationale feestdagen of op tijdstippen welke vallen buiten de uren genoemd onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.4. en de uren welke voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen of registraties van partnerschappen (maandag van 14.00 tot 16.00 uur) zijn vastgesteld

€ 400

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur

€ 200

1.1.2.2

dinsdag tot en met donderdag van 14.00 uur tot 16.00 uur

€ 200

1.1.2.3

vrijdag van 14.00 uur tot 16.00 uur

€ 250

1.1.2.4

zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur

€ 300

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

€ 30

1.1.4

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek of als een locatie op verzoek eenmalig wordt aangewezen als bijzonder huis, de tarieven als genoemd onder 1.1.1 verhoogd met

€ 150

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek of als een locatie op verzoek eenmalig wordt aangewezen als bijzonder huis, de tarieven als genoemd onder 1.1.2 verhoogd met

€ 150

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.6.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 15

1.1.6.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 30

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het aantrekken van een ambtenaar ter secretarie als getuige bij een huwelijksvoltrekking of een registratie van een partnerschap

€ 25

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,25

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting uit de registers van de burgerlijke stand, per inlichting op één persoon betrekking hebbende

€ 15

1.1.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Paragraaf 1.2 Reisdocumenten

1.2.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument, het doen van bijschrijvingen in een reisdocument of het doen van wijzigingen in een reisdocument alsmede de spoedlevering daarvan geldt het tarief zoals dat is opgenomen in artikel 6 van het Besluit Paspoortgelden.

 

1.2.2

Indien de aanvraag dient ter verkrijging van een nieuw reisdocument als genoemd onder paragraaf 1.2.1 en er is sprake van vermissing van een van de eerder verstrekte reisdocumenten, wordt het tarief genoemd onder paragraaf 1.2.1 verhoogd met

€ 15

Paragraaf 1.3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 36

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd het bedrag dat hiervoor door de Rijksdienst voor het Wegverkeer is vastgesteld.

 

1.3.3

Indien de aanvraag dient ter verkrijging van een nieuw rijbewijs als genoemd onder 1.3.1 of 1.3.2 en er is sprake van vermissing van een eerder verstrekt rijbewijs, wordt het tarief genoemd onder 1.3.1 of 1.3.2 verhoogd met

€ 15

1.3.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een “eigen verklaring”, geldt het tarief dat hiervoor de het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen is vastgesteld.

 

Paragraaf 1.4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van deze Paragraaf, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 4,50

1.4.2.2

tot het gelijktijdig verstrekken van één of meer gegevens van meerdere personen die woonachtig zijn op hetzelfde adres en tot één gezin behoren (gezinsuittreksel)

€ 4,50

1.4.2.3

en indien de gegevens per post worden toegezonden, het tarief als genoemd onder 1.4.2.1 en 1.4.2.2 verhoogd met

€ 4,50

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 15

1.4.4.2

en indien de gegevens per post worden toegezonden, het tarief als genoemd onder 1.4.4.1 verhoogd met

€ 4,50

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens het tarief zoals dat is opgenomen in de Regeling Gemeentelijke Basis Administratie.

 

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,25

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verrichten van nasporingen ten behoeve van het verstrekken van inlichtingen waarvoor de G.B.A. geheel of gedeeltelijk moet worden doorlopen en die worden vervaardigd met behulp van geautomatiseerde apparatuur, voor ieder daaraan besteed uur of gedeelte van een uur

€ 57

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een persoonslijst (in andere gevallen dan waarin dit kosteloos moet)

€ 8,50

Paragraaf 1.5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 15

Paragraaf 1.6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens per kwartier of gedeelte daarvan

€ 13,25

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens per kwartier of gedeelte daarvan

€ 13,25

Paragraaf 1.7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 35

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 35

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

€ 15

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,50

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,50

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 130

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van het gemeenteblad:

€ 0,50

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.4.1

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 35

1.7.4.2

een afschrift van een verordening voor zover daarvoor niet elders een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,50

Paragraaf 1.8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

per pagina op papier van A4-formaat in zwart-wit

€ 0,50

1.8.1.1.2

per pagina op papier van A3-formaat in zwart-wit

€ 1

1.8.1.1.3

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 1

1.8.1.1.4

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 2

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan,

 

1.8.1.2.1

op papier van A2-formaat

€ 15

1.8.1.2.2

op papier van A1-formaat

€ 20

1.8.1.2.3

op papier van A0-formaat

€ 25

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 15

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 15

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 15

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 15

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15

1.8.3

Het tarief bedraagt voor een aanvraag tot het doen van nasporingen in de kadastrale registers, ongeacht het resultaat van de nasporing per kwartier of gedeelte daarvan

€ 13,25

Paragraaf 1.9 Bodemgesteldheidinformatie

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van informatie over de bodemgesteldheid van een pand of een gebied, voor het uitvoeren van een taxatie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16

Paragraaf 1.10 Overige publiekszaken

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.10.1.1

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.10.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 4,50

1.10.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief dat hiervoor door of namens de Minister van Justitie is vastgesteld.

 

Paragraaf 1.11 Gemeentearchief

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,25

1.11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.11.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,50

1.11.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,25

Paragraaf 1.12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 55

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 27,50

Paragraaf 1.13 Winkeltijdenwet

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 15

Paragraaf 1.14 Kansspelen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.14.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 40

1.14.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 40

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 40

1.14.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar

€ 120

1.14.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar, voor de eerste speelautomaat

€ 120

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 120

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 40

1.14.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 40

1.14.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het overschrijven van een lopende vergunning op naam van een nieuwe vergunninghouder

€ 14

Paragraaf 1.15 Kinderopvang

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.15.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€ 15

1.15.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

€ 15

Paragraaf 1.16 Telecommunicatie

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 150

1.16.1.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, met

€ 480

1.16.1.2

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, met

€ 240

1.16.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.16.1.4

indien met betrekking tot een melding werkzaamheden in de openbare ruimte door de gemeente noodzakelijk zijn, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.16.1.5

Indien een begroting als hiervoor bedoeld is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Paragraaf 1.17 Verkeer en vervoer

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.17.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 50

1.17.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 50

1.17.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 40

1.17.4

tot het reserveren van een parkeerplaats op de openbare weg voor een motorvoertuig van een gehandicapte bestuurder

€ 40

1.17.5

Indien met betrekking tot de aanvraag als bedoeld onder 1.19.4 werkzaamheden in de openbare ruimte door de gemeente noodzakelijk zijn, wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van het verzoek aan de aanvrager meegedeelde kosten.

Indien de opgave als hiervoor bedoeld is uitgebracht, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de opgave aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Paragraaf 1.18 Diversen

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze tarieventabel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 50

1.18.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.18.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,50

1.18.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.18.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat in zwart-wit

€ 0,50

1.18.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat in zwart-wit

€ 1,00

 

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 1,00

 

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 2,00

1.18.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

 

op papier van A2-formaat

€ 15

op papier van A1-formaat

€ 20

op papier van A0-formaat

€ 25

1.18.2.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 50

1.18.2.5

Indien ter zake een vergunning een publicatie plicht geldt wordt het op grond van deze tabel berekende tarief voor elke voorgeschreven publicatie verhoogd met

€ 10

Hoofdstuk 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Paragraaf 2.1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze Hoofdstuk wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 
 

de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, conform de bij de aanvraag ingediende begroting

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 
 

de kosten die ontstaan door en worden gemaakt voor de realisering van een omgevingsvergunningplichtig bouwwerk tot en met de oplevering van dat bouwwerk, exclusief BTW, en worden berekend op basis van door burgemeester en wethouders vast te stellen danwel vastgestelde eenheidsprijzen per m1, m2 of m3 per type bouwwerk (volgens NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd).

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze Hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze Hoofdstuk voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze Hoofdstuk voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Paragraaf 2.2 Omgevingsvergunning

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit Paragraaf en Paragraaf 4 van deze Hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 
     

2.2.1

a.Bouwactiviteiten

 

2.2.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.2.1.1.1

…% van de bouwkosten met een minimumtarief van € ..., indien de bouwkosten niet meer dan € 5.000 bedragen;

2,1 %; € 67,15

2.2.1.1.2

€ ... vermeerderd met …% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 5.000,00 te boven gaan, indien de bouwkosten meer dan € 5.000,00 en minder dan € 50.000,00 bedragen;

€ 105

1,9 %

2.2.1.1.3

€ ... vermeerderd met …% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 50.000,00 te boven gaan, indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 en minder dan € 100.000,00 bedragen;

€ 960

1,7 %;

2.2.1.1.4

€ ... vermeerderd met …% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 100.000,00 te boven gaan, indien de bouwkosten meer dan € 100.000,00 of minder dan € 10.000.000 bedragen;

€ 1.810

1,4 %;

2.2.1.1.5

€ ... indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000 bedragen.

€ 140.410

 

welstandstoets

 

2.2.1.2

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd in verband met de toetsing aan welstandscriteria:

€ 130

     
 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.2.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

125 %

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 
 

Omgevingsvergunningvrije aanvraag

 

2.2.1.4

Indien een aanvraag wordt ingediend waaruit na toetsing blijkt dat deze omgevingsvergunningvrij is, bedraagt het tarief in afwijking van bovenstaande tarieven:

€ 30

     

2.2.2

b.Aanlegactiviteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 200

     

2.2.3

c.Planologisch strijdig gebruik

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.2.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 200

2.2.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 250

2.2.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking / projectbesluit):

€ 1.000

2.2.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 250

2.2.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 250

2.2.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 60

2.2.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 60

2.2.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 175

     

2.2.4

d.In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.2.4.1

voor bouwwerken met een oppervlakte tot 100 vierkante meters

€ 350

2.2.4.2

voor bouwwerken met een oppervlakte van 100 tot 500 vierkante meters

€ 1,20

per vierkante meter met een minimum van

€ 350

2.2.4.3

voor bouwwerken met een oppervlakte van 500 tot 2.000 vierkante meters

€ 0,40

 

per vierkante meter met een minimum van

€ 830

2.2.4.4

voor bouwwerken met een oppervlakte van 2.000 tot 5.000 vierkante meters

€ 0,12

 

per vierkante meter met een minimum van

€ 1.430

2.2.4.5

voor bouwwerken met een oppervlakte van 5.000 tot 100.000 vierkante meters

€ 0,02

 

per vierkante meter met een minimum van

€ 1.790

2.2.4.6

voor bouwwerken met een oppervlakte van meer dan 100.0000 vierkante meters

€ 3.690

     

2.2.5

e.Sloopactiviteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

€ 150

     

2.2.6

f.Uitweg/inrit

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 30

     

2.2.7

g.Kappen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 60

     

2.2.8

h.Handelsreclame

 

2.2.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 30

2.2.8.2

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.11.1 wordt verhoogd in verband met de toetsing aan welstandscriteria:

 

2.2.8.2.1

voor de eerste toetsing met

€ 130

2.2.8.2.2

voor de derde en volgende toetsingen met

€ 130

2.2.8.3

Indien de handelsreclame tevens is aan te merken als bouwactiviteiten conform artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo wordt het bedrag verhoogd (afhankelijk van de bouwkosten) met het tarief conform artikel 2.3.1.1.

 
     

2.2.9

i.Opslag van roerende zaken

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.2.9.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 30

2.2.9.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 30

     

2.2.10

j.Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.2.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 60

2.2.10.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 60

     

2.2.11

k.Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 60

     

2.2.12

l.Andere activiteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit Paragraaf bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.2.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 120

2.2.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.2.12.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 120

2.2.12.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 60

     

2.2.13

m.Omgevingsvergunning in twee fasen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.2.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit Paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.2.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit Paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 
     

2.2.14

n.Beoordeling rapporten

 
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit Paragraaf bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.2.14.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 30

2.2.14.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 800

2.2.14.3

voor de beoordeling van een akoestisch rapport

€ 30

     

2.2.15

o.Advies

 

2.2.15

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit Paragraaf bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 60

     

2.2.16

p.Verklaring van geen bedenkingen

 

2.2.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit Paragraaf bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.2.16.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 500

2.2.16.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 60

Paragraaf 2.3 Digitaal indienen via het omgevingsloket

2.3.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning digitaal via het omgevingsloket wordt ingediend, bedraagt de vermeerdering:

2 %

 

van de verschuldigde leges.

 

Paragraaf 2.4 Teruggaaf

2.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning

 
 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen één jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25 %

van de verschuldigde leges.

 
     

2.4.2

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.4.2.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

10 %

van de verschuldigde leges.

 

2.4.2.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 
     

2.4.3

Minimumbedrag voor teruggaaf

 
 

Een bedrag minder dan € 50 wordt niet teruggegeven.

 
     

2.4.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 
 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Paragraaf 2.5 Overschrijving omgevingsvergunning

2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning is:

€ 30

Paragraaf 2.6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 120

Paragraaf 2.7 Bestemmingsplanwijzigingen, -herzieningen of uitwerkingen

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid juncto artikel 3.8, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.500

2.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 600

Paragraaf 2.8 Sloopmelding

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in de Bouwverordening

€ 0

Paragraaf 2.9 Planschade

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om tegemoetkoming in planschade als bedoeld in artikel 6.4, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 500

Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Paragraaf 3.1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 of 4 van de Drank- en Horecawet

€ 133

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 53

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 27

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het toevoegen of wijzigen van een of meer leidinggevenden op een eerder verstrekte vergunning

€ 80

Paragraaf 3.2 Algemene Plaatselijke Verordening

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (evenementenvergunning)

€ 0

3.2.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.4.23 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (ontheffing voor het houden van duiven)

€ 53

3.2.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.4.24 lid 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (ontheffing voor het houden van bijen)

€ 53

3.2.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.6.4 lid 8 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (ontheffing verbod carbidschieten in de openlucht)

€ 27

3.2.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.2.1 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (exploiteren seksinrichting)

€ 212

3.2.6

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.5 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (veroorzaken geluidhinder)

€ 53

3.2.7

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4.2.2.5 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (inzamelen afvalstoffen)

€ 15

3.2.8

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.6.2. lid 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (verbod handelsreclame)

€ 120

3.2.9

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.7.2. lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (verbod recreatief nachtverblijf)

€ 53

3.2.10

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5.1.2. lid 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (verbod parkeren bedrijfsvoertuigen)

€ 53

3.2.11

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5.1.6 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (verbod parkeren reclamevoertuigen)

€ 53

3.2.12

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5.1.7 lid 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (verbod parkeren grote voertuigen)

€ 53

3.2.13

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3.2 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (standplaatsvergunning):

 

3.2.13.1

voor de duur van één dag

€ 20

3.2.13.2

voor de duur van één week

€ 40

3.2.13.3

voor de duur van één maand

€ 80

3.2.13.4

voor de duur van één kwartaal

€ 120

3.2.13.5

voor de duur van één jaar

€ 160

3.2.14

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (plaatsen aankondigingborden):

€ 15

3.2.15

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (houden van collecte):

€ 0

3.2.16

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 (plaatsen routemarkering):

€ 15

Paragraaf 3.3 Brandbeveiligingsverordening

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening

€ 120

Paragraaf 3.4 Vrijstellingen

3.4

Indien voor een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2, lid 4, van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Gulpen-Wittem 2008 een vergunning of ontheffing aangevraagd en/of verleend wordt dan bedraagt het tarief, in afwijking van het voorafgaande in deze tarieventabel

€ 0

Vastgesteld door de gemeenteraad van Gulpen-Wittem in zijn vergadering van 19 april 2010.

De griffier,

De voorzitter,