Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Groesbeek 2012 |
Citeertitel | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Groesbeek 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klachtenregeling |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2012 | 15-01-2015 | nieuwe regeling | 01-03-2012 Groesbeeks Weekblad, 13 maart 2012 | RVS122173 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Groesbeek;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
in acht genomen dat deze verordening tot stand is gekomen na regionaal overleg met de klachtencoördinatoren van de gemeenten Beuningen, Heumen, Millingen aan de Rijn, West Maas en Waal, Ubbergen, en Groesbeek;
dat de (ondergeschikte) wijzigingen in de verordening, ter kennis zijn gebracht van de ondernemingsraad en voornoemde regiogemeenten;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Vast te stellen de Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Groesbeek 2012, luidende als volgt:
In deze verordening wordt verstaan onder:
Gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door respectievelijk:een bestuursorgaan, de voorzitter of lid van van een bestuursorgaan of een ambtenaar , in de uitoefening van zijn/haar functie. Een gedraging van een ambtenaar, verricht in de uitoefening van zijn functie, wordt aangemerkt als een gedraging van het bestuursorgaan waarbij hij in dienst is.
Artikel 4 Behandeling van de klacht.
Het college van burgemeester en wethouders kunnen mandaat verlenen aan de klachtenbehandelaar om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
De klachtbehandelaar stelt klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden (art. 9:11 en 9:12 Awb.).
Het college van burgemeester en wethouders, degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie van deze afdoening.
Artikel 8 Onverenigbare betrekkingen.
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.