Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dongen

Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDongen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement voor de gemeentelijke basisadministratie personen
CiteertitelReglement voor de gemeentelijke basisadministratie personen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpburgerzaken

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum van publicatie is onbekend. Datum inwerkingtreding is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens
  2. Wet bescherming persoonsgegevens
  3. Verordening persoonsregistraties gemeente Dongen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-200203-09-2010Nieuwe regeling

25-11-2002

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISREGISTRATIE PERSONEN

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, nr. 494);

 

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens

 

gelet op de Verordening persoonsregistraties gemeente Dongen;

 

besluiten:

 

vast te stellen het volgende REGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE

BASISREGISTRATIE PERSONEN

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet:de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, nr. 494);

  • b.

    verordening:Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Dongen (Verordening GBA);

  • c.

    basisregistratie personen:de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • d.

    basisadministratie:de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    aangehaakte gegevens:in de basisregistratie personen opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • f.

    houder:degene die de zeggenschap heeft over de basisregistratie personen zijnde burgemeester én wethouders;

  • g.

    beheerder:de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voorde basisregistratie personen;

  • h.

    ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in debasisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • i.

    geregistreerde:degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de basisregistratiepersonen van de gemeente;

  • j.

    afnemer:afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer:elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • l.

    derde:elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene,

  • m.

    tabel 1:de bij dit reglement behorende tabel 1;

  • n.

    tabel 2:de bij dit reglement behorende tabel 2;

Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen

Beheerder van de basisregistratie personen is de seniormedewerker van de afdeling Burgerzaken.

Artikel 3 Doel van basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de beheerder en aan de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam op de afdeling Burgerzaken ten behoeve van de vervulling van haar taken;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in de artikelen 6, 7, onder c en 8, te voorzien van gegevens, voorzover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

  • c.

    de derden, genoemd in artikel 9, te voorzien van gegevens, in de gevallen bedoeld in dit reglement;

  • d.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende-gegevens te voorzien;

  • e.

    informatie te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens.

De basisregistratie personen bevat:

  • a.

    van de ingeschrevenen de gegevens zoals vermeld in tabel 1;

  • b.

    van de geregistreerden de gecursiveerde gegevens zoals vermeld in tabel 1.

Artikel 5 Wijze van verkrijging

De gegevens in de basisregistratie personen worden verkregen uit de gemeentelijke basisadministratie en uit de registraties met aangehaakte gegevens.

HOOFDSTUK 2 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Met het oog op het met elkaar in verband brengen van geautomatiseerde persoonregistraties worden de gegevens in kolom 1 van tabel 1 uitgewisseld mét de in tabel 1 en tabel 2 onder 1 genoemde binnengemeentelijke afnemer

Artikel 7 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen.

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam bij de afdeling Burgerzaken;

    • c.

      met inachtneming van artikel 88 en 89 van de wet, de in tabel 1 en tabel 2 onder 2 t/m 5, bedoelde/genoemde binnengemeentelijke afnemers, en wel met betrekking tot de in tabel 1 onder de kolommen 2 t/m 5 genoemde gegevens.

  • 2.

    De beheerder kan in verband met de rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen de in lid 1, onder b en c genoemde personen aanwijzingen geven met betrekking tot het gebruik van de basisregistratie.

  • 3.

    De in lid 1 onder c genoemde binnengemeentelijke afnemers doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de basisadministratie krijgen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de bevolkingsadministratie.

  • 4.

    De verplichting van een binnengemeentelijke afnemer tot het doen van de in lid 3 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft, dat aan hem op grond van dit reglement verstrekt kan worden.

Artikel 8 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebbende gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, worden aan de in tabel 1 en tabel 2 onder 6 tot en met 10 genoemde binnengemeentelijke afnemers, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie systematisch de gegevens verstrekt als bedoeld in tabel 1 onder de kolommen 6 tot en met 10.

Artikel 9 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in tabel 2, onder nummer 11 genoemde personen en instellingen de in de tabel 1, kolom 11, genoemde gegevens op schriftelijk verzoek worden verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, niet zijnde commercieel belang.

  • 2.

    De op grond van lid 1 gevraagde gegevens kunnen worden geweigerd, indien naar het oordeel van de houder door de verstrekking van de gegevens de persoonlijke levenssfeer van de geregistreerde daardoor onevenredig wordt geschaad.

  • 3.

    In bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wet worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 10 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 11 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 9, lid 2 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij.

Artikel 12 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1.

    Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties worden schriftelijk ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de houder over de in het eerste lid genoemde verzoeken*

  • 3.

    De beheerder kan van de-verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13 Recht op correctie

Verzoeken tot verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens als bedoeld in artikel 35 en 36 Wet bescherming persoonsgegevens worden ingediend bij de houder.

Artikel 14 Vernietiging

Vernietiging van gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

HOOFDSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 15 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens artikel 11 van het reglement wet bescherming persoonsgegevens

Artikel 16 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen.

  • 2.

    Het reglement ligt ter inzage bij het openbaar register als bedoeld in artikel 5 van het reglement wet bescherming persoonsgegevens.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking op achtste dag na bekendmaking van dit besluit.

Nota-toelichting  

Inleiding.

De wet GBA voorziet in het (op elektronische wijze) uitwisselen van persoonsgegevens tussen gemeenten en tussen gemeenten en door het Rijk erkende afnemers van persoonsgegevens. Uitwisseling van persoonsgegevens binnen de eigen organisatie van de gemeente en aan derden dient "bij of krachtens" gemeentelijke verordening te geschieden. Dit reglement, gebaseerd op de Verordening basisregistratie personen gemeente Dongen, voorziet in deze eis.

Concreet betekent het vorenstaande het volgende. Ingevolge de wet GBA kunnen gegevens worden verstrekt aan:

  • 1.

    door het Rijk erkende buitenqemeenteliike afnemers zoals bijvoorbeeld Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds en diverse ministeries;

  • 2.

    de bijzondere derden, die overeenkomstig een wettelijke regeling betreffende pensioenvoorzieningen belast zijn met de uitvoering pensioenregelingen, spaarfondsen en VUT. Deze zijn door de minister van Binnenlandse Zaken geautoriseerd om over het GBA-netwerk op systematische wijze gegevens verstrekt te krijgen. Voorbeelden van deze derden zijn bedrijfspensioenfondsen en pensioenverzekeraars;

  • 3.

    instellingen en voorzieningen voor gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening voor zover de behoefte aan persoonsgegevens voortvloeit uit de taakuitvoering en de verstrekking gebaseerd is op een algemeen verbindend voorschrift of in de bijhouding van een persoonsregistratie. Hieronder valt ook de Stichting Interkerkelijke Leden Administratie (SILA), hét door de minister van Binnenlandse Zaken aangewezen samenwerkingsverband van kerken;

  • 4.

    de ingeschrevene zelf;

  • 5.

    binnengemeentelijke afnemers. Hiertoe behoort op grond van de wet GBA ook de regiopolitie;

  • 6.

    de vrije derden, waaronder incassobureaus, woningcorporaties etc.

De wet GBA voorziet in een uitputtende regeling met betrekking tot de verstrekking, genoemd onder de punten 1,2,3 en 4. De regeling van de punten 5 en 6 zijn in dit privacyreglement ondergebracht.

Basisregistratie personen.

De gegevens in de GBA vervullen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van taken door de diverse gemeentelijke organisatieonderdelen. De reeds in de praktijk bestaande afstemming van persoonsgegevens tussen de GBA en de registraties van andere organisatieonderdelen, is inmiddels ook in verschillende wettelijke voorschriften verplicht voorgeschreven. ..-...' Bijvoorbeeld: Wet Individuele huursubsidie en de nieuwe Algemene Bijstandswet.

Deze ontwikkeling sluit aan bij de filosofie van de gemeentelijke basisregistraties, waarin wordt voorzien in een efficiënt en effectief binnengemeentelijk persoonsinformatieverkeer. Vanuit de optiek is er voor gekozen om de basisadministratie (GBA) integraal deel te laten uitmaken van de basisregistratiepersonen. Naast gegevens uit de GBA bevat de basisregistratie zogenaamde aangehaakte gegevens. Deze aangehaakte gegevens zijn o.a. afkomstig uit historische bestanden welke door de afdeling Burgerzaken tot 1 oktober 1994 werden bijgehouden en waaruit nog steeds informatie wordt verstrekt.

Een andere reden om de GBA te doen opgaan in de basisregistratie personen is gelegen in de daardoor soepeler uitvoeringsmögelijkheid van de protocolplicht. Met de protocolplicht wordt bedoeld dat bijgehouden moet worden aan wie, wanneer, met welk doel persoonsgegevens zijn verstrekt. Deze informatie moet gedurende 1 jaar bewaard worden. Een ingeschrevene die daar om vraagt kan worden opgegeven of hem betreffende gegevens aan een afnemer of een derde zijn verstrekt

Doordat de basisadministratie (GBA) is opgenomen in de basisregistratie personen geldt met betrekking tot de protocolplicht, het regime van de Wet Persoonsregistraties. In dat geval is protocollering nog slechts noodzakelijk voor zover het verstrekkingen buiten de gemeentelijke organisatie betreft, dus aan derden.

De keuze vooreen soepeler regime wordt ingegeven door de volgende motieven:

  • a.

    het gebruik van persoonsgegevens is door middel van de tabellen 1 en 2 voldoende doorzichtig gemaakt. Ingeschrevenen kunnen door kennisneming van de tabellen op de hoogte zijn van het gebruik dat van hun persoonsgegevens wordt gemaakt;

  • b.

    in de praktijk blijkt dat burgers in het algemeen verwachten dat wanneer ergens in de gemeente een wijziging van hun persoonsgegevens is doorgegeven, dat vervolgens zijn doorwerking heeft in alle persoonsregistraties en dus dat er op veel plaatsen van hun persoonsgegevens gebruik wordt gemaakt. Reglement en bijbehorend tabellen bevestigen dit en maken dit nu ook op ondubbelzinnige wijze openbaar;

  • c.

    sinds de inwerkingtreding van de wet Persoonsregistraties (1 januari 1989) bestaat voor de burger het recht om kennis te nemen van het feit of hem betreffende persoonsgegevens zijn verstrekt, aan wie en met welk doel. Tot op heden heeft nog niemand met betrekking tot enige door de gemeente gehouden persoonsregistratie van dat recht gebruik gemaakt;

  • d.

    uit oogpunt van efficiency zijn een aantal gemeentelijke organisatieonderdelen geautoriseerd om bepaalde gegevens in de basisregistratie rechtstreeks (zonder tussenkomst van een medewerker van Burgerzaken) te raadplegen. Indien het regime van de wet GBA wordt gehanteerd, zou voor elke raadpleging protocolgegevens moeten worden vastgelegd. Op basis van proeven blijkt dat met het vastleggen van protocolgegevens enkele minuten gemoeid zijn. Daarnaast vraagt het protocolleren een behoorlijke computercapaciteit.

Kortom: protocolleren is niet efficiënt.

Binnengemeentelijke afnemers.

Verstrekking van persoonsgegevens binnen de organisatie van de houder zijn verstrekkingen aan binnen gemeentelijke afnemers. Verstrekkingen kunnen plaatsvinden door:

koppeling van gegevensbestanden (art. 6). De gegevens die door middel van de koppeling worden

verstrekt zijn vermeld in tabel 1, in de kolom met nummer 1;

rechtstreekse raadpleging met behulp van een beeldschermaansluiting (art. 7). Tabel 1, kolommen

c.q. gebruikers met nummers 2, 3, 4 en 5;

verstrekkingen op papier (art. 8). Tabel 1 /kolommen c.q. gebruikers met nummers 6, 7, 8, 9 en 10.

De verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers vinden hun grond in de taakuitvoering van de betreffende organisatie-onderdelen. De bij de nummers in tabel 1 behorende namen zijn vermeld in tabel 2, waarin tevens het doel van de verstrekking is vermeld.

Derden.

In tabel 1 zijn in de kolom met het nummer 11 de gegevens vermeld die aan een derde verstrekt kunnen worden. Gelet op het feit dat deze gegevens in het maatschappelijk leven vrijwel openbaar zijn, de meeste komen in het telefoonboek voor, bestaat er in het algemeen geen bezwaar tegen openbaarmaking ervan. Om die reden is het dan ook niet erg zinvol om van de verstrekking van dergelijke gegevens een protocol bij te houden. Bovendien heeft de burger het recht om de verstrekking van zijn gegevens aan derden te beletten, door daarvoor geheimhouding aan te vragen.

Het gaat in de verstrekking aan derden steeds om met name. genoemde personen. Uit oogpunt van privacybescherming zal een verzoek om gegevens van de bewoner(s) van een bepaald adres slechts telefoonboekgegevens worden verstrekt.

Wil een derde meer dan de in tabel 1, kolom 11 vermelde gegevens, dan dient de verzoeker daarbij een gerechtvaardigd belang te hebben en de persoonlijke levenssfeer van de ingeschreven mag door de verstrekking niet onevenredig worden geschaad. In een dergelijk geval is protocollering en de toestemming van de betrokkene vereist.

In tabel 2 is onder nummer 11 vermeld wie het gemeentebestuur als derde erkent.

Onder organisaties op levensbeschouwelijke grondslag ressorteert de Rooms Katholieke Kerk. De wet GBA staat een spontane mutatieverstrekking aan de RK-kerk in de weg. De wet voorziet wel in een spontane mutatieverstrekking aan de Stichting Interkerkelijke Leden Administratie (SILA). De kerkgenootschappen worden via deze Stichting voorzien in hun informatiebehoefte. Kerken, waaronder de RK-kerk kunnen bij de SILA aansluiten.

Aangezien het gegeven omtrent de kerkelijke gezindte geen deel uitmaakt van de basisadministratie is een selectieve mutatieverstrekking van alleen katholieke personen niet meer mogelijk. Verstrekking van mutaties van alle personen zou betekenen dat de RK-kerk ook gegevens zou krijgen van personen met een andere geloofsovertuiging. Uit oogpunt van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is dat ongewenst. Dit is overigens ook de mening van de Registratiekamer.

Verstrekkingen aan andere derden is gebaseerd op het uitgangspunt dat deze derden over de personalia beschikken uit hoofde van een relatie die de geregistreerde met de betreffende derde is aangegaan. Indien de derde het spoor van de geregistreerde bijster is geraakt kunnen dergelijke gegevens op verzoek worden verstrekt. Het gaat dan echter om met name genoemde personen.

Massale gegevensverstrekkingen.

In verband met wetenschappelijk onderzoek, in het kader van de gezondheidszorg, ten behoeve van sociaal-maatschappelijke activiteiten en ter uitvoering van gemeentelijk beleid wordt regelmatig massale informatie gevraagd van bepaalde doelgroepen. De wet GBA beperkt dergelijke vraagstellingen niet. Wel is het van belang dat per aanvraag een afweging wordt gemaakt tussen enerzijds het belang van de bescherming van de privacy en anderzijds het belang dat met de verstrekking wordt gediend.

Valt de balans uit in het voordeel van de verstrekking, dan dient uit een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens een aantal voorwaarden uit oogpunt van privacybescherming te worden gesteld. De wetenschappelijke instituten houden zich in dit verband aan de door de Registratiekamer goedgekeurde gedragscode voor de Verenigde Onderzoeksinstituten (V.O.I.-gedragscode). Andere instellingen zal het gebruik van een door het gemeentebestuur goedgekeurd privacyreglement als voorwaarde worden opgelegd. Besluiten tot massale gegevensverstrekking zijn voor zover het verstrekkingen zijn ten behoeve van derden, gebaseerd op artikel 9 van het reglement.