Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Drank- en Horecaverordening Breda 2001 |
Citeertitel | Drank- en Horecaverordening Breda 2001 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Deze regeling vervangt de Drank- en Horecaverordening Breda 1997.
Beleidsregeling horecasluitingstijden 2009
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2009 | 19-01-2012 | Wijziging sluitingstijden | 03-06-2009 Het Stadsblad Breda, 01-07-2009 | 34533 |
Hoofdstuk II Beperking verstrekking alcoholhoudende drank
Het in het eerste lid gestelde verbod om bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank voor zowel gebruik ter plaatse als voor gebruik elders dan ter plaatse te verstrekken, is ten aanzien van de sub a bedoelde inrichtingen niet van toepassing, indien die verstrekking plaats heeft in een lokaliteit, die binnenshuis niet rechtstreeks in verbinding staat met het onderdeel waarin geringe eetwaren worden verkocht en die vanaf de straatzijde een aparte toegang heeft.
Onverminderd het bepaalde in het eerste en het tweede lid, is het verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse te verstrekken in een inrichting, gelegen in het gebied "buurt 33 Ginneken" waarvan de begrenzing nader is omschreven in het raadsbesluit de dato 20 november 1969 tot verdeling van de gemeenten in wijken en buurten.
De burgemeester kan een ontheffing van het in artikel 3, 3e lid, bedoelde verbod alleen weigeren dan wel intrekken als vaststaat of met reden is te vrezen, dat de vestiging van een inrichting, waarin een horecabedrijf wordt uitgeoefend, een ontoelaatbare aantasting van het woon- en leefklimaat of de openbare orde in het in artikel 3, 3e lid genoemde gebied tot gevolg zal hebben en daaraan door het opleggen van voorwaarden of beperkingen redelijkerwijze niet kan worden tegemoetgekomen.
De burgemeester verleent in elk geval ontheffing van het in artikel 3, 3e lid bedoelde verbod aan de leidinggevende, die zich vestigt in een inrichting, waarin op het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een horecabedrijf overeenkomstig de bepalingen van de wet werd uitgeoefend, terwijl het pand waarin de inrichting was gevestigd nadien voor geen ander doel is gebruikt.
Hoofdstuk III Overige regelgeving van horecabedrijven en openingstijden
Voor de toepassing van de bepalingen van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Drank- en Horeca-inrichting: een voor het publiek toegankelijke ruimte:
waarin het horecabedrijf in de zin van de Drank en Horecawet , het bedrijfsmatig verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse, wordt uitgeoefend; alsmede de voor het publiek toegankelijke open aanhorigheden van het pand waarin zich die ruimte bevindt.
alcoholvrije inrichting; niet zijnde een Drank- en Horecainrichting, waar bedrijfsmatig, al dan niet door middel van een automaat, eetwaren en/of alcoholvrije dranken voor gebruik ter plaatse worden verstrekt;
alsmede de voor het publiek toegankelijke open aanhorigheden van het pand waarin zich die ruimte bevindt.
broodjeszaak: een inrichting waarin geringe etenswaren plegen te worden gebruikt of voor gebruik ter plaatse plegen te worden verkocht of verstrekt, al dan niet gepaard gaande met het verstrekken van alcoholvrije drank, met dien verstande dat zodanige inrichting uitsluitend gelegen is in de Vismarktstraat, Reigerstraat, Korte Brugstraat, Lange Brugstraat, Tolbrugstraat, Visserstraat, Torenstraat of Schoolstraat of op de Grote Markt, Kerkplein, Havermarkt of Haven.
Gebied uitgaanscentrum Breda: het gebied dat bestaat uit de navolgende straten: Haven, Potkanstraat, Schoolstraat, Visserstraat, Tolbrugstraat, Vismarktstraat, Havermarkt, Reigerstraat, Torenstraat, Kerkplein, Catharinastraat voor wat betreft het gedeelte tussen de Reigerstraat en de Sint Annastraat, Sint Annastraat, Grote Markt, Ridderstraat, Veemarktstraat het gedeelte vanaf de Grote Markt tot en met Veemarktstraat tot en met de pandnummers 42 en tot en met hoekpand St. Annastraat 2 / Veemarktstraat , Halstraat, Sint Janstraat , Kraanstraat alleen met betrekking tot de horecaboot De Spinola, het Van Coothplein tot en met nr 35 en 24 (inclusief terraszijde Concordiastraat) en inclusief Keizerstraat 101.
Degene die handelt in strijd met het bepaalde in het eerste lid en degene die als bezoeker aanwezig is in een inrichting of een onderdeel daarvan ten aanzien waarvan een bevel tot sluiting, als bedoeld in het vorig artikel is gegeven, is verplicht die inrichting of dat onderdeel daarvan op aanzegging van de beheerder van die inrichting of dat onderdeel daarvan of op bevel van een ambtenaar van de politie terstond te verlaten.
Het is de leidinggevende(n) verboden:
In afwijking van artikel 1 onder a. kan de burgemeester voor Drank- en Horeca-inrichtingen die gelegen zijn in het uitgaansgebied ontheffing verlenen van het verbod om bezoekers in zijn of haar Drank- en Horeca-inrichting te hebben of toe te laten tussen 02.00 uur en 07.00 uur met dien verstande dat de ontheffing kan worden verleend voor de periode van 02.00 uur tot 04.00 uur, en dat het daarbij verboden is om tussen 02.00 uur en 04.00 uur bezoekers op het terras te hebben of toe te laten.
De in artikel c. genoemde ontheffing wordt in eerste instantie voor de duur van 1 jaar verleend.
Indien geen gevaar bestaat of bedreiging bestaat van aantasting van de openbare orde en veiligheid en zedelijkheid en het belang van bescherming van het woon- en leefklimaat verleent de burgemeester de ontheffing voor onbepaalde tijd.
In afwijking van het bepaalde in het vorige lid onder a is het de leidinggevende(n) van het Holland Casino Breda verboden bezoekers te hebben dagelijks tussen 03.00 en 06.00 uur in haar inrichting. Dit verbod geldt zolang dit Casino over een krachtens de Wet op de kansspelen vereiste geldige vergunning tot het organiseren van een speelcasino beschikt.
De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid of gezondheid, of in geval van bijzondere omstandigheden te zijner beoordeling en bij openbaar bekend te maken besluit, tijdelijk hetzij voor alle hetzij voor de in de openbare bekendmaking aangeduide horeca-inrichting(en), de in het eerste lid vermelde tijdstippen wijzigen.
Hoofdstuk IV Slot, straf - en overgangsbepalingen
Overtreding van het bepaalde bij of krachtens artikel 3, 4, 7, 11, 12, 14, 15 en 16 wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie. Bedoelde overtredingen kunnen bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van burgemeester aangewezen personen.
Met de zorg voor de nakoming van de bepalingen van de hoofdstukken II en III van deze verordening en met de opsporing van overtredingen genoemd in artikel 17 zijn naast de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering genoemde personen belast de daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren van de gemeente Breda
Zij die belast zijn met de zorg voor de nakoming van de bij of krachtens deze verordening gegeven voorschriften welke strekken tot handhaving van de openbare orde of veiligheid of bescherming van het leven of de gezondheid van personen, zijn bevoegd tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner.
De toestemmingen, ontheffingen, aanwijzingen vergunningen, die zijn verleend ingevolge de in het vorige lid genoemde verordening dan wel, voorzover het betreft de voormalige gemeenten Teteringen, Prinsenbeek, Rijsbergen en Nieuw-Ginneken, ingevolge de desbetreffende Algemene plaatselijke verordening, worden geacht te zijn verleend ingevolge deze verordening, voor zover deze in hetzelfde onderwerp voorziet
Toelichting Drank- en Horecaverordening 2001
Door de wens van de gemeenteraad een onderscheid in openingstijden te maken is de term inrichting gesplitst in inrichtingen die wel en inrichtingen die geen alcohol mogen verstrekken voor gebruik ter plaatse.
Artikel 10 lid 7. Uitgaanscentrum Breda
Het gebied wijkt iets af van het gebied waarvoor het Convenant Veilig uitgaan is afgesloten.
Het Gebied waarvoor het convenant veilig uitgaan in Breda in 1999 is afgesloten:
Haven, Potkanstraat, Visserstraat, Nieuwstraat, Vismarktstraat, Havermarkt, Schoolstraat, Reigerstraat, Torenstraat, Kerkplein, Catharinastraat voor wat betreft het gedeelte tussen de Reigerstraat en de Sint Annastraat,Sint Annastraat,Grote Markt, Ridderstraat, Veemarktstraat, Halstraat, Sint Janstraat en de Molenstraat.
Het uitgaanscentrum betreft het gebied waar horecagelegenheden zijn geconcentreerd en waar in een deel via het convenant veilig uitgaan speciale afspraken zijn of worden gemaakt met politie, Openbaar Ministerie en de horecaondernemers.
De straten: Cingelstraat alleen m.b.t. De Spinola, Tolbrugstraat, Lange Brugstraat, Korte Brugstraat, zijn niet in het gebied van het convenant Veilig Uitgaan 1999 opgenomen, de Veemarktstraat is in het convenant in zijn geheel opgenomen maar hier nu enkel het deel vanaf de Grote Markt tot aan de kruising met de Annastraat en Molenstraat en het bijbehorende terras op het pleinvormig gedeelte nabij nr. 42.
De Nieuwstraat is in afwijking van het convenantsgebied niet opgenomen.
Het gebied rond het Van Coothplein is gelet op de aanloopfunctie en de concentratie van horecazaken ook meegenomen.
In de Drank- en Horecaverordening van 1997 werd expliciet de straat genoemd waaraan het Holland Casino was gelegen. Bekend is dat (de stichting) Holland Casino op termijn zal gaan verhuizen.
Aangezien de bepaling concreet genoeg aangeeft om welke inrichting het gaat, wordt niet langer hetadres van het Holland Casino in het artikel vermeld.
Ontheffing sluitingsuur prostitutie
In het kader van de openingstijden voor prostitutiebedrijven geldt dat die bedrijven, die voor de inwerkingtreding van “het Rode licht in de schemer” gedoogd werden om tot 04.00 open te zijn, dit onder omstandigheden ook onder het nieuwe regime mogen. Hiervoor dienen zij wel over de benodigde exploitatievergunning (artikel 67 APV Breda 1997) alsmede over een ontheffing (artikel 69A APV Breda 1997) te beschikken. Wanneer enkele bedrijven gebruik maken van deze mogelijkheid, zou dit onder het regime van de huidige Drank-en Horecaverordening een vreemde situatie kunnen opleveren.
Immers, een dergelijk prostitutiebedrijf zou gerechtigd zijn haar prostitutie-activiteiten tot 04.00 voort te mogen zetten, terwijl de horeca-activiteiten die een inrichting in de zin van hoofdstuk III van de verordening zou hebben, men om 02.00 zou moeten staken.
Aangezien dit als een onwenselijke situatie wordt beschouwd, is hiervoor een aparte regeling opgenomen. Hierbij geldt dat de prostitutiebedrijven, die over een ontheffing (artikel 69A APV Breda 1997) beschikken, tevens als horeaca-inrichting tot 04.00 open mogen zijn.