Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente De Ronde Venen

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente De Ronde Venen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening De Ronde Venen 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art.149
  2. Gemeentewet, art.229, lid 1 aanhef en onder b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2011wijziging van de tarieven in art.1 Hoofdstuk 2

20-12-2011

Witte Weekblad 29-12-2011

110013751
02-12-201101-01-2012nieuwe regeling

10-11-2011

Witte Weekblad 01-12-2011

0055/11

Tekst van de regeling

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2012

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijkeintrekkingvan een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld inartikel 2.2a van het besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefeningvan hun functie;

  • e.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen envermogen;

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigdzouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor berekening van leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, danwel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gesteldetermijnen.

Artikel 8.Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10.Overdracht van bevoegdheden

  • 1.

    Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • 2.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • -

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreden ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • -

    artikel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

  • -

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • -

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • -

    hoofdstuk 4 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoongegevens);

  • -

    artikel 1.9.1 (verklaring omtrent gedrag);

  • -

    hoofdstuk 16 (kansspelen).

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking

tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12.Overgangsrecht

De legesverordening 2011 van De Ronde Venen van 15 december 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 14.Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening De Ronde Venen 2012.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen d.d. 10 november 2011

De voorzitter, De griffier,

Deze verordening is bekend gemaakt op:

TARIEVENTABEL, BEHORENDE BIJ DE VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN DE LEGES 2012

Artikel Tarief 2011Tarief 2012
Titel 1 Algemene Dienstverlening    
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand    
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:    
1.1.1.1huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap op maandag t/m vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur€ 402,00 € 411,00
1.1.1.2zaterdagen, zondagen of algemeen erkende feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen in de zin van de Algemene Termijnenwet, op de tijdstippen 10.00, 11.00 of 12.00 uur € 974,00 € 996,00
1.1.1.3op de onder 1.1.1.1 genoemde dagen, doch op andere dan de daar genoemde uren€ 519,00 € 531,00
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:    
1.1.2.1Maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 16:00 uur€ 402,00 € 411,00
1.1.2.2Vervaltn.v.t.  
1.1.2.3Vervaltn.v.t.  
1.1.3Vervaltn.v.t.  
1.1.4Vervaltn.v.t.  
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering€ 30,40 € 31,00
1.1.5.2een duplicaat van het trouwboekje€ 30,40 € 31,00
1.1.6Vervaltn.v.t.  
1.1.6.1Vervaltn.v.t.  
1.1.6.2Vervaltn.v.t.  
1.1.7Vervaltn.v.t.  
1.1.7.1Vervaltn.v.t.  
1.1.7.2Vervaltn.v.t.  
1.1.7.3Vervaltn.v.t.  
1.1.7.4Vervaltn.v.t.  
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 9,10€ 9,30
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
1.1.10Op donderdagochtend om 9:00 en om 9.30 wordt in het gemeentehuis de gelegenheid gegeven voor kostenloze .huwelijksvoltrekking, partnerschapregistratie of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.    
1.1.11Vervalt    
1.1.12Omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de balie binnen normale openingstijden    
1.1.13Het tarief bedraagt ter zake van het vanwege de gemeente aanleveren van getuigen bij een huwelijk of partnerschapsregistratie, per getuige€ 8,80 € 9,00
1.1.14Vervalt    
1.1.15Vervalt    
1.1.16Verklaring huwelijksbevoegdheid€ 20,70 € 21,20
1.1.16 Leges akte burgerlijke stand€ 11,50 € 11,80
1.1.17Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor het opnemen van informatiemateriaal, bescheiden en dergelijke in een map, welke wordt uitgereikt bij aangiften van huwelijk, geboorte en vestiging ingeval van opneming in de uit te reiken map bij aangifte van:    
1.1.18geboorte, per kalenderjaar € 129,00 € 132,00
1.1.19ondertrouw of registratie van partnerschap per kalenderjaar€ 85,90 € 87,90
1.1.20Vestiging(en) per kalenderjaar€ 393,00 € 402,00
1.1.21Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie: de geldende tarieven (I.N.D.).    
1.1.22Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opties: de geldende tarieven (I.N.D.).    
       
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten    
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 52,10 € 52,10
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 58,20 € 58,20
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 52,10 € 52,10
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 9,20 € 9,20
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 21,50 € 21,50
1.2.1.6tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3    
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar€ 9,20 € 9,20
1.2.1.8tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder€ 43,85 € 43,85
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 45,00 € 45,00
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.    
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van€ 21,40 € 21,40
1.2.5indien het afgeven van een reisdocument, als aan de aanvrager reeds eerder een document werd verstrekt, elk document bij de aanvraag anders dan door overmacht niet compleet kan worden overgelegd worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met € 15,20 € 15,20
       
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen    
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 40,00 € 40,00
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 33,50 € 33,50
       
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens    
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 4,70 € 4,80
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.2.2.6tot het verstrekken van een selectie uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens per selectie€ 113,00€ 116,00
 vermeerderd met € 0,50 per inlichting€ 0,50 € 0,50
1.4.2.2.7tot het aangaan van een abonnement op de mutatieberichtgeving, per jaar€ 282,00€ 288,00
1.4.2.2.8In afwijking van het onder 1.4.2.2.6 bepaalde bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een door de lokale overheid gesubsidieerde instelling: tot het verstrekken van een selectie uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens per selectie vermeerderd met € 0,11 per toelichting. € 27,40€ 28,00
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeenten.v.t.  
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.n.v.t.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:n.v.t.  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekkingn.v.t.  
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingenn.v.t.  
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€ 3,05€ 3,10
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 9,05 € 9,25
1.4.6.1het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van statische overzichten waarop geen directe inlichtingen betreffende personen of adressen worden vermeld, per selectie€ 9,05 € 9,25
1.4.6.2Het tarief voor het verstrekken van inlichtingen aan verplichte afnemers van het GBA netwerk. € 2,27 € 2,27
       
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister    
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 4,70 € 4,80
       
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens    
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:n.v.t.  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:n.v.t.  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per paginan.v.t.  
 met een maximum per bericht vann.v.t.  
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’sn.v.t.  
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papiern.v.t.  
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerkingn.v.t.  
   n.v.t.  
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.n.v.t.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevensn.v.t.  
       
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken    
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€ 19,25 € 19,70
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 19,25 € 19,70
1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag€ 19,25 € 19,70
1.7.1.4een afschrift van een voorjaarsnota € 19,25 € 19,70
1.7.1.5een exemplaar van de bouwverordening€ 32,50 € 33,20
1.7.1.6een exemplaar van de toelichting op de bouwverordening€ 32,50 € 33,20
1.7.1.7een exemplaar van de brandbeveiligheidsverordening € 39,20 € 40,10
1.7.1.8een exemplaar van de plantoelichting /voorschriften van een voorontwerp, ontwerp of rechtskracht bezittend bestemmings-, of een ander ruimtelijk plan m.u.v. plannen voor het landelijk gebied.€ 56,50 € 57,80
1.7.1.9een exemplaar van een plankaart van een voorontwerp, ontwerp of rechtskracht bezittend bestemmings- of een ander ruimtelijk plan met uitzondering van plannen voor het Landelijk Gebied€ 17,20 € 17,60
1.7.1.10een Cd-rom (plantoelichting/ voorschriften en plankaarten) van een voorontwerp, ontwerp of rechtskracht bezittend bestemmings- of een ander ruimtelijk plan met uitzondering van plannen voor het Landelijk Gebied€ 67,20 € 68,70
1.7.1.11een exemplaar van de plantoelichting/ voorschriften van een voor­ontwerp, ontwerp of rechtskracht bezittend bestemmings- of een ander ruimtelijk plan voor het Landelijk Gebied€ 53,30 € 54,50
1.7.1.12een exemplaar van een plankaart van een voorontwerp, ontwerp of rechtskracht bezittend bestemmings- of een ander ruimtelijk plan voor het Landelijk Gebied, per plankaart op groot formaat;€ 35,60 € 36,40
1.7.1.13een exemplaar van een plankaart van een voorontwerp, ontwerp of rechtskracht bezittend bestemmings- of een ander ruimtelijk plan voor het Landelijk Gebied, per plankaart op A3 formaat;€ 0,50 € 0,50
1.7.1.14een exemplaar van een boekwerk met detailplankaarten van een voorontwerp, ontwerp of rechtskracht bezittend bestemmings- of een ander ruimtelijk plan voor het Landelijk Gebied.€ 29,60 € 30,30
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.2.1tot het verstrekken van:    
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per verslag€ 5,95 € 6,10
1.7.2.1.1.1een afschrift van een raadscommissie € 5,95 € 6,10
1.7.2.1.1.2een exemplaar van de openbare notulen van het college van burgemeesters en wethouders per vergadering€ 2,20 € 2,25
1.7.2.1.1.3een exemplaar van de verordening van meer dan 14 pagina’s uit het verordeningenregister, voor zover niet in de tarieventabel reeds voor een met naam genoemde verordening een ander tarief is vastgesteld.€ 6,15 € 6,30
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per set€ 8,10€ 8,30
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:€ 53,80€ 55,00
1.7.2.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen€ 53,80 € 55,00
1.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen€ 53,80 € 55,00
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.3.1tot het verstrekken van:    
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie€ 8,10€ 8,30
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:    
1.7.3.2.1op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie€ 53,80€ 55,00
1.7.3.2.2op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie€ 53,80€ 55,00
1.7.3.2.3op de openbare notulen van het college van burgemeesters & wethouders voor een kalenderjaar€ 32,20€ 32,90
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.4.1tot het verstrekken van het gemeentebladn.v.t.  
1.7.4.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad:    
 bij verzending per postn.v.t.  
 bij ophalen op gemeentehuisn.v.t.  
       
1.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.5.1een afschrift van een belastingverordening, per paginan.v.t.  
1.7.5.2een afschrift als bedoeld in artikel 141 van de Gemeentewet, per paginan.v.t  
       
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie    
1.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde€ 0,30 € 0,30
1.8.1.1.2in formaat A3€ 0,60 € 0,60
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdrukn.v.t.  
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:    
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen€ 9,10€ 9,30
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwetn.v.t.  
1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988€ 9,10€ 9,30
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988€ 9,10€ 9,30
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 9,10€ 9,30
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:    
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adresn.v.t.  
1.8.3.2het gemeentelijke relatiebestand adreskadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatien.v.t.  
1.8.3.3het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaatn.v.t.  
1.8.4In het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier, Zie 1.10.1€ 14,20 € 14,50
1.8.5De kadastrale plans en leggers per kadastraal perceel € 8,20 € 8,40
1.8.6Indien voor de uitvoering van de vergunning ambtelijke bijstand wordt gevraagd, wordt het tarief 1.8.5 tarief verhoogd met een bedrag van, de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.    
       
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken    
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag:    
 het vastgestelde tarief zoals dit is vastgesteld door de Rijksoverheid voor het afgeven van een dergelijke verklaring waarover de beslissing bij de minister van Justitie is neergelegd€ 30,05 € 30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn€ 10,00 € 10,25
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 4,70 € 4,80
1.9.4een uittreksel uit de gemeentelijke basisregistratie€ 10,00 € 10,25
1.9.5een waarmerking van stukken€ 4,20 € 4,30
1.9.6Het verstrekken van een afschrift van een WOZ-beschikking en/of aanslagbiljet gemeentelijke belastingenn.v.t.  
1.9.7het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,70 € 4,80
1.9.8het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in de tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 10,40 € 10,65
       
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief    
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 14,20€ 14,50
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:    
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina€ 0,30€ 0,30
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 9,10 € 9,30
       
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet    
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.11.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswetn.v.t.  
1.11.2tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswetn.v.t.  
1.11.3tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet, voor elke in dat register vermelde woningzoekenden.v.t.  
1.11.4tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswetn.v.t.  
1.11.5tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswetn.v.t.  
1.11.6tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswetn.v.t.  
1.11.7.1het inschrijven als woningzoekende in de daartoe bestemde registers, met een geldigheidsduur van één jaar:n.v.t.  
1.11.7.2de verlenging van de onder 1.11.7.1 genoemde inschrijving:n.v.t.  
1.11.8voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een urgentiebehandeling (na intake met kansprognose):n.v.t.  
1.11.9het afgeven van een vergunning als bedoeld in het bepaalde in de huisvestingswetn.v.t.  
       
Hoofdstuk 12 Leegstandwet    
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 55,80€ 57,10
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 55,80€ 57,10
       
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie    
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.13.1tot het verkrijgen van een gemeentegarantien.v.t.  
1.13.2tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldleningn.v.t.  
       
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen    
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
1.14.1een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 6 Marktverordening € 55,80€ 57,10
1.14.2inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in de Marktverordeningn.v.t.  
1.14.3verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.14.2n.v.t.  
1.14.4doorhaling van de inschrijving op de wachtlijst bedoeld in de Marktverordeningn.v.t.  
1.14.5overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 5 van het Marktreglement gemeente Abcoude 2008 € 27,40 € 28,00
1.14.6vergunning om zich op de standplaats te laten vervangen als bedoeld in artikel 11 van het Marktreglement gemeente Abcoude 2008n.v.t.  
1.14.7ontheffing om de standplaats tot de sluitingstijd van de markt te blijven innemen als bedoeld in artikel 13 van het Marktreglement gemeente Abcoude 2008n.v.t.  
1.14.8Een vergunning om in de gemeente te venten geldig: voor maximaal een week vanaf een maandn.v.t.  
       
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet    
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 55,80€ 57,10
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een andern.v.t.  
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffingn.v.t.  
       
Hoofdstuk 16 Kansspelen    
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 56,50 € 56,50
1.16.1.2vervaltn.v.t.  
 vervaltn.v.t.  
1.16.1.2.1Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speel­automaten, voor de eerste kansspelautomaat.€ 56,50 € 56,50
1.16.1.2.2en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,00 € 34,00
1.16.1.2.3Het bepaalde onder 1.16.2 en 1.16.2 is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de onder 1.16.2 en 1.16.2 bedoelde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.    
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd.€ 226,50 € 226,50
1.16.1.4voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd en indien de vergunning voor twee of meer kansspelautomaten geldt ten hoogste € 90,50, vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten, waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van ten hoogste € 136,00€ 136,00 € 136,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 31,70€ 31,70
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)€ 31,70 Per 1-7-2010 n.v.t.
       
Hoofdstuk 17 Kinderopvang    
1.17Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.17.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel€ 5,10vervallen
1.17.2inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking€ 5,10 vervallen
1.17.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning in het kader van de Verordening Wet Kinderopvang€ 236,00€ 241,00
       
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie    
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet en een melding in verband met het verkrijgen van een vergunning omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld artikel 5, lid 1 van de Leidingenverordening De Ronde Venen 2011 en bedraagt € 201,00 € 206,00
1.18.1.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het registeren van meldingplichtige werkzaamheden aan kabels en leidingen, als bedoeld in artikel 3 lid 3 van de Telecommunicatieverordening De Ronde Venen 2011 en artikel 5 lid 4 van de Leidingenverordening De Ronde Venen 2011 en bedraagt€ 121,00 € 124,00
1.18.1.1.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het aanbrengen van administratieve wijzigingen in een verleende vergunning, gegeven instemming en het verwerken van een melding als bedoeld in artikel 9 van de Telecommunicatieverordening De Ronde Venen 2011 bedraagt€ 81,20 € 83,00
1.18.1.1.2Het tarief voor het afhandelen van een calamiteit als bedoeld in artikel 6 lid 1 van Leidingenverordening De Ronde Venen 2011 en artikel 4 van de Telecommunicatieverordening De Ronde Venen 2011 bedraagt, per afzonderlijke calamiteit€ 81,20 € 83,00
1.18.1.2indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met de daarvoor geldende tarieven.n.v.t.  
1.18.1.3indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met de daarvoor geldende tarievenn.v.t.  
1.18.1.4indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 112,00€ 115,00
1.18.1.5indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met€ 112,00€ 115,00
1.18.1.6indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
1.18.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.6 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer    
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 29,40 € 30,10
1.19.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement€ 7,95 € 8,15
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 55,80€ 57,10
1.19.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). n.v.t.  
1.19.3.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer€ 7,95 € 8,15
       
Hoofdstuk 20 Diversen    
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.20.1.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 A.P.V. (reclame):    
 a.voor sandwichbordenn.v.t  
 b.voor overig gebruikn.v.t  
1.20.1.1Het verlenen van een vergunning met betrekking tot handelsreclamen.v.t  
1.20.1.1.1Wanneer voor de behandeling van een aanvraag tot het verkrijgen van een onder punt 13.6 bedoelde vergunning advies wordt gevraagd aan de welstandscommissie, wordt het onder punt 1.20.1 omschreven tarief verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld:    
1.20.1.2tot het verkrijgen van een vrijstelling als bedoeld in artikel 4:15 A.P.V.    
 a.voor maximaal een jaar:n.v.t  
 b.voor meer dan een jaar:n.v.t  
1.20.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5:7 A.P.V.    
 a.voor maximaal een jaar:€ 55,80 € 57,10
 b.voor meer dan een jaar:€ 108,00 € 110,00
1.20.1.4tot het verkrijgen een collecte vergunning ex. artikel 5:13 A.P.V.    
 a.voor één jaarn.v.t  
 b.voor onbepaalde tijdn.v.t  
1.20.1.5tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar voor het landen en/of opstijgen van een helikopter op of vanaf niet als luchtvaartterreinen aangewezen terreinen bedraagt per keer dat er geland en opgestegen wordt: € 80,20€ 82,00
1.20.1.6tot het verkrijgen een ontheffing in het kader van artikel 4:18 lid 3 A.P.V.: € 55,80€ 57,10
1.20.1.7tot het verkrijgen van een exploitatievergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf zoals bedoeld in artikel 2:28 van de A.P.V.€ 248,00€ 254,00
1.20.1.8tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod, bedoeld in artikel 2:30 A.P.V. (sluitingstijd):    
 een vergunning sluitingsuur als bedoeld in de A.P.V.n.v.t.  
 voor een dag of dagdeel € 10,20 € 10,40
 voor een week of een gedeelte daarvan, doch langer dan drie dagen € 16,00 € 16,35
 voor een maand, ongeacht het aantal dagen of dagdelen € 24,10 € 24,65
 voor een jaar of minder, ongeacht het aantal dagen of dagdelen€ 48,15 € 49,20
1.20.1.9een vergunning ex. Artikel 5:18 A.P.V. tot het in de gemeente innemen van een standplaats ten behoeve van de verkoop van waren:    
 a.geldig voor één dag n.v.t  
 b.geldig voor onbepaalde tijd € 55,80 € 57,10
 a.Voor maximaal een week € 27,40 € 28,00
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.20.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,30€ 0,30
1.20.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina€ 0,30€ 0,30
1.20.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk€ 28,40€ 29,00
1.20.2.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 55,80€ 57,10
1.20.2.5stukken welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 55,80€ 57,10
1.20.2.6een beschikking op aanvraag voor meerdere jaren, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 110,00€ 112,00
1.20.2.7uittreksels welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 9,10€ 9,30
1.20.2.8Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van vergunning 'verwijderen afvalstoffen' als bedoeld in hoofdstuk 2 van de A.P.V.n.v.t.  
1.20.2.9een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 162,00 € 166,00
1.20.2.10wanneer voor de behandeling van een aanvraag tot het verkrijgen van de in deze tarieventabel bedoelde vergunningen publicatie in één of meer dag- of nieuwsbladen, daaronder begrepen de Staatscourant, noodzakelijk is, worden de omschreven tarieven verhoogd met een bedrag per publicatie.    
1.20.2.11indien het onder 1.20.2.10 bedoelde tarief wordt berekend zal voor­afgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager hiervan mededeling worden gedaan.    
1.20.2.11in de in artikel 1.20.2.10, 1.20.2.11 bedoelde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.    
1.20.2.12voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.    
       
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning    
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen    
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1aanlegkosten:    
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.2bouwkosten:    
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.3sloopkosten:    
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
       
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag    
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€ 197,00 € 201,00
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld met een minimum van € 201,00.20%  
2.2.3Indien voor beoordeling van vooroverleg/concept aanvraag extern advies nodig is (welstandtoets, agrarische adviescommissie) worden de legeskosten verhoogd met de kosten van deze adviezen    
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning    
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 4.000,- bedragen:€ 80,00 € 81,80
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 4.000,- tot € 1.000.000,- bedragen:    
 van de bouwkosten;2,00%  
       
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 1.000.000,- tot € 10.000.000,- bedragen:  
 van de bouwkosten;1,90%  
       
2.3.1.1.4indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000,- bedragen:    
 van de bouwkosten met een maximum van € 900.000,-;1,80%  
       
 Welstandstoets    
2.3.1.2AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd met advieskosten voor het toetsen aan de welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarievenstructuur van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN)    
       
 Verplicht advies agrarische commissie    
2.3.1.3AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd met de advieskosten die in rekening zijn gebracht door de agrarische commissie, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:    
       
 Achteraf ingediende aanvraag    
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:    
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met minimum van € 75,00 en een maximum van € 1.000.10,00%  
       
 Beoordeling aanvullende gegevens    
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:€ 55,80 € 57,10
       
 Overschrijven omgevingsvergunning    
2.3.1.6AVoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€ 39,80 € 40,70
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 123,00 € 126,00
2.3.2.2AIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b en medewerking alleen mogelijk is met toepassing van artikel 2.12 dan wordt het onder 2.3.2.1 genoemde bedrag verhoogd met € 536,00 € 548,00
 Publicatie    
2.3.2.3AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2.1 en 2.3.2.2 wordt voor het plaatsen van een publicatie op de gemeentepagina het tarief verhoogt met:€ 67,55 € 69,10
       
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking volgens artikel 3.6, eerste lid, onder c van de Wro):wordt van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 150,00 € 155,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): wordt van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met€ 150,00€ 155,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): wordt van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 2.000,00€ 2076,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): wordt van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met. € 150,00 € 155,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 375,00 € 383,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) € 375,00€ 383,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;€ 375,00 € 383,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.€ 375,00 € 383,00
 Publicatie    
2.3.3.9AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.3 wordt voor het plaatsen van een extra publicatie op de gemeentepagina het tarief verhoogd met:€ 67,55 € 69,10
       
2.3.3.10AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.3 wordt, indien publicatie in de Staatscourant wordt vereist, het tarief verhoogd met.€ 600,00€ 614,00
 Advieskosten    
2.3.3.11AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.3.1 tot en met onderdeel 2.3.3.8 wordt indien nodig ten behoeve van de procedure, het tarief verhoogd met advieskosten voor het inwinnen van een advies bij een externe adviseur. De aanvrager wordt hiervan vooraf schriftelijk in kennis gesteld, onder de mededeling van de aan dit advies verbonden geraamde kosten.    
       
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking volgens artikel 3.6, eerste lid, onder c van de Wro):€ 153,00 € 156,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 153,00 € 156,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 2.030,00 € 2.076,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 153,00 € 156,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 375,00 € 383,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 375,00 € 383,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 375,00 € 383,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 375,00 € 383,00
 Publicatie    
2.3.4.9AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.4 wordt voor het plaatsen van een extra publicatie op de gemeentepagina het tarief verhoogd met:€ 67,55 € 69,10
       
2.3.4.10AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.4 wordt, indien publicatie in de Staatscourant wordt vereist, het tarief verhoogt met.€ 600,00€ 614,00
       
 Advieskosten    
2.3.4.11AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.4.1 tot en met onderdeel 2.3.4.8 wordt indien nodig ten behoeve van de procedure, het tarief verhoogd met advieskosten voor het inwinnen van een advies bij een externe adviseur. De aanvrager wordt hiervan vooraf schriftelijk in kennis gesteld, onder de mededeling van de aan dit advies verbonden geraamde kosten.    
       
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief;€ 538,00 € 550,00
2.3.5.2Een gebruiksvergunning tot het brandveilig gebruik van een tijdelijk bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligings­verordening: een basistarief van € 538 vermeerderd met: voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:    
 0 tot 100 m²€ 63,30 € 64,70
 100 tot 500 m²€ 126,00 € 129,00
 500 tot 2.000 m²€ 252,00 € 258,00
 2.000 tot 5.000 m²€ 378,00 € 387,00
 5.000 tot 15.000 m²€ 504,00 € 515,00
 15.000 tot 25.000 m²€ 633,00 € 647,00
 25.000 tot 50.000 m²€ 758,00 € 775,00
 50.000 of meer m²€ 888,00 € 908,00
       
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Gemeente De Ronde Venen 2011 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 55,80€ 57,10
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 55,80€ 57,10
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Gemeente De Ronde Venen 2011 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 55,80€ 57,10
2.3.6.3AIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verstoren, verplaatsen, of in enig opzicht wijzigen van een bouwwerk, herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een bouwwerk waardoor het wordt ontsiert of in gevaar gebracht in een beschermd stads- of dorpsgezicht en onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.6.1 en 2.3.6.2 bedraagt het tarief voor het inwinnen van advies bij de monumentencommissie:€ 40,60€ 41,50
       
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:    
2.3.7.1.1.in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:€ 100,00€ 102,00
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,€ 100,00€ 102,00
 Asbesthoudende materialen    
2.3.7.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:€ 65,00€ 66,90
       
2.3.8Aanleggen of veranderen weg    
2.3.8.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 123,00 € 126,00
2.3.8.2AIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo en medewerking alleen mogelijk is met toepassing van artikel 2.12 van de Wabo, dan wordt het onder 2.3.8.1 genoemde bedrag verhoogd met€ 536,00 € 548,00
 Publicatie    
2.3.8.3AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.8.1 en 2.3.8.2 wordt voor het plaatsen van een publicatie op de gemeentepagina het tarief verhoogd met:€ 67,55 € 69,10
       
2.3.9Uitweg/inrit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 55,80€ 57,10
       
2.3.10Kappen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief ingeval van:    
2.3.10.1A1 tot en met 5 bomen€ 81,20 € 83,00
2.3.10.2A6 tot en met 10 bomen€ 97,40 € 99,60
2.3.10.3A11 tot en met 25 bomen€ 113,00 € 116,00
2.3.10.4AMeer dan 25 bomen€ 133,00 € 136,00
       
2.3.11Opslag van roerende zaken    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:13 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 152,00€ 155,00
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 305,00€ 312,00
       
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 152,00 € 155,00
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 152,00 € 155,00
       
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:€ 152,00 € 155,00
       
 Andere activiteiten    
2.3.14Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 152,00 € 155,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 152,00 € 155,00
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€ 152,00€ 155,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
2.3.16Beoordeling onderzoeksrapporten    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld:    
 Bodem    
2.3.16.1Avoor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740 uitgave 1999, naar historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid bedraagt het tarief:€ 84,20 € 86,10
2.3.16.2Avoor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport indien de aanvraag een verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 1999, naar bodemgesteldheid bedraagt het tarief:€ 170,00 € 174,00
2.3.16.3Avoor de beoordeling van een,milieukundig bodemrapport indien de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in de ‘Leidraad bodembescherming bedraagt het tarief:€ 243,00 € 248,00
2.3.16.4Avoor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport indien de uitkomst van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem besproken dient te worden met vertegenwoordigers van een ander bevoegd gezag, dan wordt het tarief verhoogd met:€ 243,00€ 248,00
 Archeologie    
2.3.16.5Avoor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport bedraagt het tarief:€ 152,00 € 430,00
 Geluid    
2.3.16.6Avoor de beoordeling van een akoestisch onderzoek, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag is vereist, bedraagt het tarief: € 265,00 € 271,00
2.3.16.7Avoor het verlenen van een ‘ontheffing hogere grenswaarde’, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag is vereist, bedraagt het tarief: € 458,00 € 468,00
 Luchtkwaliteit    
2.3.16.8AVoor de beoordeling van een onderzoek luchtkwaliteit, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag is vereist, bedraagt het tarief: € 265,00 € 271,00
       
2.3.17Advies    
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 152,00 € 155,00
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 152,00 € 155,00
       
Hoofdstuk 4 Vermindering    
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.    
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:    
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:5%  
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:7%  
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:10%  
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.    
       
Hoofdstuk 5 Teruggaaf    
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;50%  
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken later dan de in onderdeel 2.5.1.1 genoemde termijn na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;50%  
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.50%  
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.50%  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
       
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf    
 Een bedrag minder dan € 80,- wordt niet teruggegeven.    
       
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen    
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.    
       
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning    
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 152,00€ 155,00
       
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
       
2.7AHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief in onderdeel 2.3.1, met een minimum bedrag van € 80,-€ 81,20 € 83,00
       
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten    
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 3.050,00 € 3.119,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 1.377,00 € 1.408,00
2.3.3.10AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.8.1 wordt indien een verzoek tot toepassing artikel 3.7 (voorbereidingsbesluit) in behandeling wordt genomen het tarief verhoogd met:€ 804,00 € 822,00
2.3.3.11AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.8.1 en 2.8.2 wordt indien nodig ten behoeve van de procedure, het tarief verhoogd met advieskosten voor het inwinnen van een advies bij een externe adviseur. De aanvrager wordt hiervan vooraf schriftelijk in kennis gesteld, onder de mededeling van de aan dit advies verbonden geraamde kosten.    
 Publicatie    
2.3.3.12AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.8.1 en 2.8.2 wordt voor het plaatsen van een extra publicatie op de gemeentepagina het tarief verhoogd met:€ 67,55 € 69,10
       
2.3.3.13AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.8.1 en 2.8.2 wordt, indien publicatie in de Staatscourant wordt vereist, het tarief verhoogd met:€ 600,00€ 614,00
       
Hoofdstuk 9 Sloopmelding    
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening.€ 66,00n.v.t.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking    
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 152,30 € 155,00
       
Hoofdstuk 11 Gedoogbeschikking permanente bewoning    
2.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking voor bewoners van recreatiewoningen c.q. appartementen of een ontheffing op grond van Hoofdstuk IV, artikel 4 onder 10 van het Besluit Omgevingsrecht.€ 808,00 € 826,00
2.11.2tot het verkrijgen van een gedoogbeschikking of een persoonsgebonden gedoogbeschikking voor bewoners van caravans en chalets. € 533,00 € 545,00
       
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
Hoofdstuk 1 Horeca    
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 235,00 € 240,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 55,80 € 57,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 55,80 € 57,00
3.1.4Indien voor de toetsing van de aanvraag voor een vergunning van een horeca-inrichting een advies wordt ingewonnen bij het Bureau BIBOB, voor de integriteitsbeoordeling, dan wordt het tarief van de aanvraag per te onderzoeken eenheid van een dergelijke vergunning verhoogd met € 500,00 € 511,00
       
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten    
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de A.P.V. (evenementenvergunning), indien het betreft:    
3.2.1.1een evenement€ 10,80 € 11,05
3.2.1.2een herdenkingsplechtigheid€ 10,80 € 11,05
3.2.1.3een braderie€ 10,80 € 11,05
3.2.1.4een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg€ 10,80 € 11,05
3.2.1.5een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg€ 10,80 € 11,05
3.2.1.6een buurt – en/of straatfeest€ 10,80 € 11,05
3.2.1.7indien voor de activiteit waarop de vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1.1 tot en met 3.2.1.6 een tijdelijke verkeersmaatregel dient te worden genomen dan wordt het van toepassing zijnde legesbedrag verdubbeldn.v.t.  
3.2.1.8het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel in het kader van een door derden te organiseren evenement€ 10,80 € 11,05
3.2.1.9Het tarief voor de publicatie van een tijdelijke verkeersmaatregel€ 10,80 € 11,05
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de A.P.V.€ 10,80 € 11,05
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een markt als bedoeld in Markstandplaatsen. Zie titel 1 hoofdstuk 14.n.v.t.  
       
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven    
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in Hoofdstuk 3 van de A.P.V.    
3.3.1.1voor een seksinrichting€ 244,00 € 249,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf€ 244,00 € 249,00
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de A.P.V.:    
3.3.2.1voor een seksinrichting€ 55,80 € 57,10
3.3.2.2voor een escortbedrijf€ 55,80 € 57,10
3.3.3Indien voor de toetsing van de aanvraag voor een vergunning van een seksinrichting /escortbedrijf een advies wordt ingewonnen bij het Bureau BIBOB, voor de integriteitsbeoordeling, dan wordt het tarief van de aanvraag per te onderzoeken eenheid van een dergelijke vergunning verhoogd met€ 500,00€ 511,00
       
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte    
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet€ 55,80€ 57,10
       
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening    
3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing of vergunning als bedoeld in de <Leefmilieuverordening … [naam gebied]>:    
3.5.1indien het betreft <activiteit vermelden>    
       
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening    
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting , als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening:€ 104,00€ 106,00
3.6.1AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 3.6 wordt het tarief bij een bouwwerk van 0m² tot 500m² verhoogd met;€ 254,00€ 260,00
3.6.2AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 3.6 wordt het tarief bij een bouwwerk van 500m² tot 1.000m² verhoogd met;€ 508,00€ 519,00
3.6.3AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 3.6 wordt het tarief bij een bouwwerk van 1.000m² tot 2.000m² verhoogd met;€ 761,00€ 778,00
3.6.4AOnverminderd het bepaalde in onderdeel 3.6 wordt het tarief bij een bouwwerk groter dan 2.000m² verhoogd met;€ 1.015,00€ 1038,00
       
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 55,80€ 57,10