Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2012 |
Citeertitel | Verordening reclamebelasting 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening reclamebelasting 2011
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | intrekking | 08-11-2012 Gemeenteblad, 2012, 41 | 2012/ 090 | |
01-01-2012 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 10-11-2011 Gemeenteblad, 2011, 54 | 2011/241 |
De verordening is toepasselijk binnen het gebied van de gemeente Tilburg in de straten zoals aangegeven in artikel 1, letter f en g.
Onder de naam reclamebelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van openbare aankondigingen, welke zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.
In de gevallen waarin de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, is het belastingtijdvak de periode waarvoor de vergunning is verleend, met dien verstande dat bij een kalenderjaaroverschrijdende geldigheidsduur van de vergunning het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar.
Indien het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar en de belastingplicht eindigt voor het verstrijken van het belastingtijdvak, wordt op verzoek van belastingplichtige ontheffing verleent over zoveel twaalfde gedeelten van het over een jaar verschuldigde bedrag als er na het tijdstip van beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden van het belastingtijdvak resteren.
Artikel 7 Tarief en berekening van de belasting
Indien de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, wordt voor de berekening van de reclamebelasting aangesloten bij de geldigheidsduur van die vergunning, tenzij blijkt dat het belastbaar feit zich gedurende een kortere periode heeft voorgedaan. In dat geval bestaat aanspraak op ontheffing, waarbij artikel 5 van overeenkomstige toepassing is.
De belasting is invorderbaar in één termijn, welke vervalt binnen een maand na dagtekening van het aanslagbiljet.
Artikel 12 Nadere regels door college
Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reclamebelasting.
Memorie van toelichting behorende bij de “Verordening reclamebelasting 2012"
Het totale winkelgebied in de Tilburgse binnenstad is verdeeld in een kernwinkelgebied en een dwaalgebied. Het kernwinkelgebied is in zijn geheel voetgangersgebied en in deze straten zitten de grootste winkels. Het merendeel van de winkels in dit gebied is een ketenformule. Ook worden grote delen van het kernwinkelgebied aangewezen als A1-locatie. Het dwaalgebied is heel anders van opzet. In dit gebied komen veel minder bezoekers. Hier zijn voornamelijk kleine winkeltjes gevestigd van zelfstandigen. De straten in het dwaalgebied hebben ook een heel ander straatprofiel dan het kernwinkelgebied. Juist in het dwaalgebied zijn nog trottoirs met een rijbaan.
In onderstaande tabel zijn de volgende (delen) van straten genoemd die vallen onder het kernwinkelgebied en het dwaalgebied:
§Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en 2 t/m 130 §Willem II-straat (nr. 45 t/m 61 en 68 t/m 102) | §Willem II-straat (nr. 1 t/m 43 en 2 t/m 66) |
De tarieven 2012 zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. De tarieven zijn bepaald door indexering van de tarieven 2011 met 2,9 %.
De opbrengst van de reclamebelasting wordt na aftrek van de door de gemeente gemaakte kosten overgemaakt aan de Samenwerkende Ondernemers Binnenstad Tilburg (SOBT).