Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2012
CiteertitelVerordening reclamebelasting 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening reclamebelasting 2011

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 216
  2. Gemeentewet, art. 217
  3. Gemeentewet, art. 227

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2013intrekking

08-11-2012

Gemeenteblad, 2012, 41

2012/ 090
01-01-201201-01-2013nieuwe regeling

10-11-2011

Gemeenteblad, 2011, 54

2011/241

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2012

De raad van de gemeente Tilburg;

  • -

    gezien het voorstel van het college;

  • -

    gelet op de artikelen 216, 217 en 227 van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen de “Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2012”

Tekst van de regeling

Artikel 1 Definities

  • 1.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt, voor zover niet anders is bepaald, verstaan onder:

    • a.

      jaar: een kalenderjaar;

    • b.

      maand: een kalendermaand;

    • c.

      vergunning: een door het gemeentebestuur verleende en in een gemeentelijke registratie opgenomen toestemming op grond waarvan een persoon openbare aankondigingen, zichtbaar vanaf de openbare weg, mag hebben;

    • d.

      exploitant: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van het ten behoeve van derden tegen vergoeding aanbrengen van reclameobjecten op door hem daartoe beschikbaar gestelde oppervlakten;

    • e.

      openbare weg: de weg als bedoeld in artikel 1 van de APV (Algemene plaatselijke verordening);

    • f.

      dwaalgebied: de straten Nieuwlandstraat, Stationsstraat, Noordstraat,

      Tuinstraat, Willem II straat (nr. 1 t/m 43 en nr. 2 t/m 66), Telefoonstraat

      (nr. 1 t/m 33 en nr. 2 t/m 32) en Langestraat (nr. 142 t/m 160 en nr. 45

      t/m 65a);

    • g.

      kernwinkelgebied: de straten Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en nr. 2 t/m

      130), Stadhuisplein, Alexanderstraat, Monumentenstraat, Juliana van Stolbergstraat, Pieter Vreedeplein, Pieter Vreedestraat, Willem II straat (nr. 45 t/m 61 en nr. 68 t/m 102) en Telefoonstraat (nr. 34 t/m 42 en nr. 37 t/m 51).

Artikel 2 Gebiedsomschrijving

De verordening is toepasselijk binnen het gebied van de gemeente Tilburg in de straten zoals aangegeven in artikel 1, letter f en g.

Artikel 3 Belastbare feit

Onder de naam reclamebelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van openbare aankondigingen, welke zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

Artikel 4

Belastingplicht

  • 1.

    De reclamebelasting wordt geheven van degene van wie, dan wel ten behoeve van wie de openbare aankondigingen worden aangetroffen.

  • 2.

    In afwijking in zoverre van het eerste lid wordt, indien de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen, zichtbaar vanaf de openbare weg, de reclamebelasting geheven van degene aan wie de vergunning is verleend.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt de reclamebelasting terzake van openbare aankondigingen die door tussenkomst van een exploitant zijn aangebracht, geheven van die exploitant.

Artikel 5 Belastingtijdvak

  • 1.

    Het belastingtijdvak is gelijk aan het kalenderjaar.

  • 2.

    Indien het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar en de belastingplicht aanvangt in de loop van het kalenderjaar, bedraagt de belasting zoveel twaalfden van het over een jaar verschuldigde bedrag als er na aanvang van de belastingplicht nog volle maanden van het kalenderjaar resteren.

  • 3.

    In de gevallen waarin de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, is het belastingtijdvak de periode waarvoor de vergunning is verleend, met dien verstande dat bij een kalenderjaaroverschrijdende geldigheidsduur van de vergunning het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Ontheffing

Indien het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar en de belastingplicht eindigt voor het verstrijken van het belastingtijdvak, wordt op verzoek van belastingplichtige ontheffing verleent over zoveel twaalfde gedeelten van het over een jaar verschuldigde bedrag als er na het tijdstip van beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden van het belastingtijdvak resteren.

Artikel 7 Tarief en berekening van de belasting

  • 1.

    De belasting als bedoeld in artikel 2 bedraagt bij een vastgesteld aantal vierkante meters van:

    • a.

      meer dan 0,25 in het "dwaalgebied" € 180,95

    • b.

      meer dan 0,25 in het "kernwinkelgebied" € 258,50

  • 2.

    Bij de berekening van de belasting worden gedeelten van eenheden van oppervlaktemaat, waarover de tarieven worden berekend, voor één geheel gerekend.

  • 3.

    De oppervlakte van andere dan rechthoekige voorwerpen worden gesteld op het product van de twee aangrenzende zijden van een om het voorwerp geplaatste denkbeeldige rechthoek.

  • 4.

    Indien de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, wordt voor de berekening van de reclamebelasting aangesloten bij de geldigheidsduur van die vergunning, tenzij blijkt dat het belastbaar feit zich gedurende een kortere periode heeft voorgedaan. In dat geval bestaat aanspraak op ontheffing, waarbij artikel 5 van overeenkomstige toepassing is.

Artikel 8 Vrijstellingen

De belasting wordt niet geheven voor:

  • a.

    het hebben van openbare aankondigingen, waarvan de aanwezigheid ingevolge wettelijk voorschrift moet worden gedoogd;

  • b.

    door de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB of een overeenkomstig lichaam aangebrachte of geplaatste openbare aankondigingen uitsluitend ten behoeve van een vlotte doorstroming van het verkeer of ten dienste van openbare ruimten;

  • c.

    openbare aankondigingen, die uitsluitend het openbaar belang dienen;

  • d.

    openbare aankondigingen, die door publiekrechtelijke rechtspersonen zijn aangebracht of geplaatst, indien en voorzover de openbare aankondiging geschiedt ter uitvoering van de aan dit orgaan opgedragen publiekrechtelijke taak;

  • e.

    openbare aankondigingen die door (semi) overheden of cultureel-maatschappelijke instellingen zijn aangebracht of geplaatst en die betrekking hebben op door hen georganiseerde tijdelijke activiteiten met een cultureel, maatschappelijk, charitatief of ideëel belang;

  • f.

    openbare aankondigingen waarvoor op grond van een privaatrechtelijke overeenkomst reeds betaling aan de gemeente moet geschieden;

  • g.

    losse, niet permanent aanwezige openbare aankondigingen, die direct verplaatst kunnen worden;

  • h.

    openbare aankondigingen binnen het inwendig gedeelte van een bedrijf of een gedeelte daarvan, welke niet zijn gericht op het zichtbaar zijn vanaf de openbare weg;

Artikel 9 Wijze van heffing

De belasting wordt geheven bij wege van aanslag.

Artikel 10 Betalingstermijn

De belasting is invorderbaar in één termijn, welke vervalt binnen een maand na dagtekening van het aanslagbiljet.

Artikel 11 Kwijtschelding

Bij de invordering van de reclamebelasting wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 12 Nadere regels door college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reclamebelasting.

Artikel 13 Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking, doch niet eerder dan 1 januari 2012.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 3.

    De "Verordening reclamebelasting 2011" van 11 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening

    reclamebelasting 2012".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 november 2011

de griffier,

de voorzitter,

Memorie van toelichting behorende bij de “Verordening reclamebelasting 2012"

Het te belasten gebied

Het totale winkelgebied in de Tilburgse binnenstad is verdeeld in een kernwinkelgebied en een dwaalgebied. Het kernwinkelgebied is in zijn geheel voetgangersgebied en in deze straten zitten de grootste winkels. Het merendeel van de winkels in dit gebied is een ketenformule. Ook worden grote delen van het kernwinkelgebied aangewezen als A1-locatie. Het dwaalgebied is heel anders van opzet. In dit gebied komen veel minder bezoekers. Hier zijn voornamelijk kleine winkeltjes gevestigd van zelfstandigen. De straten in het dwaalgebied hebben ook een heel ander straatprofiel dan het kernwinkelgebied. Juist in het dwaalgebied zijn nog trottoirs met een rijbaan.

In onderstaande tabel zijn de volgende (delen) van straten genoemd die vallen onder het kernwinkelgebied en het dwaalgebied:

Kernwinkelgebied:

§Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en 2 t/m 130

§Juliana van Stolbergstraat

§Stadhuisplein

§Willem II-straat (nr. 45 t/m 61 en 68 t/m 102)

§Telefoonstraat (nr. 34 t/m 42 en 37 t/m 51)

§Monumentenstraat

§Alexanderstraat

§Pieter Vreedestraat

§Pieter Vreedeplein

Dwaalgebied:

§Nieuwlandstraat

§Stationsstraat

§Noordstraat

§Tuinstraat

§Willem II-straat (nr. 1 t/m 43 en 2 t/m 66)

§Telefoonstraat (nr. 1 t/m 33 en 2 t/m 32)

§Langestraat (nr. 142 t/m 160 en 45 t/m 65a)

 

 

Tarieven

De tarieven 2012 zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. De tarieven zijn bepaald door indexering van de tarieven 2011 met 2,9 %.

De opbrengst van de reclamebelasting wordt na aftrek van de door de gemeente gemaakte kosten overgemaakt aan de Samenwerkende Ondernemers Binnenstad Tilburg (SOBT).

Kosten en opbrengsten (x € 1.000)

 

Rek.

Begr.

Begr.

 

2010

2011

2012

Gebiedsontwikkeling

 

 

 

Totale kosten

70

82

82

Totale opbrengsten

70

82

82

Saldo

0

0

0

Dekkingspercentage

100 %

100 %

100 %