Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leudal

Horecabeleid gemeente Leudal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leudal
Officiële naam regelingHorecabeleid gemeente Leudal
CiteertitelHorecabeleid gemeente Leudal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-02-2010Wijziging

09-02-2010

Streekbode24februari2010

Onbekend
08-01-200925-02-2010Nieuwe regeling

16-12-2008

Streekbode 7 januari 2009

Onbekend

Tekst van de regeling

1.INLEIDING

1.1AANLEIDING EN DOELSTELLING

Per 1 januari 2007 is de nieuwe gemeente Leudal gevormd door de samenvoeging van de vier voormalige gemeenten Haelen, Hunsel, Heythuysen, Roggel en Neer.

Er heeft nog geen harmonisatie plaatsgevonden van het horecabeleid van de voormalige gemeenten. Het college van burgemeester en wethouders van Leudal en Koninklijke Horeca Nederland afdeling Leudal (KHN Leudal) achten het van belang dat een horecabeleid voor de gemeente Leudal tot stand komt waarbij een integrale benadering (alle aspecten in samenhang bezien) van belang wordt geacht.

De doelstelling van deze nota is te komen tot een visie met betrekking tot de horeca en daarop een helder en duidelijk (nieuw) beleid vast te stellen voor de gemeente Leudal. De visie en het beleid dienen draagvlak te hebben bij zowel horecaondernemers als ook bij de burgers.

Het horecabeleid is bedoeld voor de horeca-inrichtingen in de gemeente Leudal.

Van belang is dan ook om een inventarisatie te hebben van het aantal en de soorten horeca-inrichtingen

in de gemeente Leudal. In hoofdstuk 2 zal hierop in worden gegaan.

Op het gebied van horeca is sprake van wettelijke regelgeving. Op een aantal terreinen heeft de gemeentelijke overheid daarbij een regulerende rol, vooral daar waar het gaat om zaken als openbare orde, veiligheid en volksgezondheid. Bepaalde taken zijn wettelijk vastgesteld, soms is er sprake van beleidsvrijheid voor de gemeente. In hoofdstuk 3 en 4 wordt op de invulling van de landelijke en plaatselijke regelgeving voor de gemeente Leudal ingegaan.

In het kader van de deregulering wordt daarbij gestreefd om te komen tot zo weinig mogelijk regels. Daar waar regels noodzakelijk zijn moeten deze regels controleerbaar en ook gecontroleerd en gesanctioneerd kunnen worden. In hoofdstuk 5 staat de handhaving centraal.

Zoals bij vele onderwerpen is ook op het horecagebied communicatie en overleg met alle betrokkenen van groot belang. In hoofdstuk 6 wordt de communicatie en de overlegstructuren nader toegelicht.

In hoofdstuk 7 is een verzameling van de voorgestelde actiepunten opgenomen in een actiepuntenlijst. De nota dient namelijk niet als een statisch stuk te worden gezien. En er dient geëvalueerd te worden.

Hoofdstuk 8 geeft een samenvatting van deze nota.

Tenslotte zijn de bijlagen opgenomen waarnaar verwezen is in deze nota.

1.2UITGANGSPUNTEN VOOR HET TE FORMULEREN BELEID

Om te komen tot een horecabeleid zijn een aantal uitgangspunten geformuleerd. De uitgangspunten worden vervolgens puntsgewijs besproken.

  • Onder horeca wordt in deze nota verstaan: cafés, hotels, pensions, restaurants en andere eetgelegenheden.

    Recreatieparken, campings, gemeenschapshuizen, jeugdhuizen en verenigingsaccommodaties worden in deze nota niet tot de horeca gerekend. Het uitoefenen van de horecafunctie is namelijk niet de primaire doelstelling van deze inrichtingen. In de paragraaf 3.1.3 mededinging (paracommercie) zal op deze inrichtingen worden ingegaan.

  • In deze nota zal worden ingegaan op horecagerelateerde evenementen. Dit zijn evenementen waarbij de tapinrichting een prominente plaats inneemt. Vaak is er ook sprake van muziek. Andere evenementen vallen buiten deze nota.

  • Het beleid in deze nota dient enerzijds recht te doen aan de maatschappelijke functie van de horeca en anderzijds aan het woon- en leefklimaat in de omgeving van de horeca. Er dient gezocht te worden naar een goede balans.

  • Voor het beleid dient voldoende draagvlak te zijn bij de horecaondernemers en de burgers.

  • Het beleid zoals opgenomen in deze nota dient helder en duidelijk te zijn en beperkt in omvang.

  • In het kader van de deregulering dienen de op te leggen regels beperkt te zijn.

  • Regels die noodzakelijk zijn moeten controleerbaar zijn en ook gecontroleerd worden. Indien nodig moet de gemeente Leudal handhavend optreden.

  • De administratieve lasten voor de ondernemers dienen beperkt te zijn.

  • Door de deregulering verschuift de verantwoordelijkheid voor de goede gang van zaken meer richting horecaondernemers. De verantwoordelijkheid dient daar te liggen waar deze thuishoort. De gemeente Leudal is aan zetwaar ondernemers hun verantwoordelijkheid onvoldoende nemen.

  • Het uitgangspunt van deze nota is dat ingegaan wordt op alle aspecten rond de horeca zodat zicht ontstaat op het totale beleidsterrein. Dit bevordert een efficiënte en integrale afhandeling in het kader van de vergunningverlening.

  • Het vastgestelde beleid moet dienen als toetsingskader bij het verlenen van vergunningen en als instrument voor handhaving.

  • Deze nota dient niet als een statisch stuk te worden gezien. Nieuwe ontwikkelingen dienen aan de orde te kunnen komen en evaluatiemomenten zijn nodig.

1.3 WIJZE VAN TOTSTANDKOMING NOTA HORECABELEID

De horecanota is tot stand gekomen door medeadvisering van de afdeling KHN Leudal, Horeca-Nederland en het Ondernemersplatform Leudal (OPL).

2.HORECA IN DE GEMEENTE LEUDAL

2.1 CIJFERS OVER HORECA IN DE GEMEENTE LEUDAL

Hieronder is een tabel opgenomen met een overzicht van de aard van de aanwezige horeca in de gemeente Leudal met als vergelijking het aantal van de betreffende bedrijven in de gemeente Maasgouw en het totaal van het aantal bedrijven in de Provincie Limburg. De betreffende gegevens zoals vermeld in de onderstaande tabel zijn afkomstig van het Bedrijfschap Horeca en Catering. (Er is overigens sprake van dubbeltellingen).

Soort bedrijfssector

Gemeente Leudal

Gemeente Maasgouw

Provincie Limburg

Horeca en cateringbedrijven*

126

99

4.295

Drankensector, totaal **

62

49

1.863

Fastfoodsector.totaal

24

19

1.007

Restaurantsector, totaal

27

19

808

Hotelsector, totaal

7

8

373

* Totaal van hotel-, restaurant-, fastfood-, dranken-, en cateringsector zoals ingeschreven bij hetbedrijfschap Horeca en Catering.

** Alles wat dranken verstrekt en ingeschreven staat bij het bedrijfschap Horeca en Catering.

2.2 STERKE EN ZWAKKE PUNTEN VAN DE HORECA IN DE GEMEENTE LEUDAL

Op dit moment is niet inzichtelijk wat de sterke en zwakke punten van de horeca in de gemeente Leudal zijn. Hiervoor is nader onderzoek noodzakelijk.

3.INVULLING LANDELIJKE REGELGEVING

Er is landelijke wet- en regelgeving voor de horeca. Voor de gemeente van belang zijn de Drank- en(5.4). Horecawet (3.1), de Wet BIBOB (3.2), de milieuwetgeving (3.3) en de regelgeving rond de brandveiligheid

Per 1 juli 2008 geldt een rookverbod in de horeca-inrichtingen. Daar de gemeente geen wetgevende dan wel handhavende taakstelling heeft met betrekking tot dit rookverbod wordt in deze nota hierop niet nader

ingegaan. De wet- en regelgeving komt in de onderstaande hoofdstukken 3 en 4 aan de orde.

3.1 DRANK- EN HORECAWET

De overheid stelt al sinds lange tijd regels aan het verstrekken van drank. De huidige Drank- en Horecawet heeft als centrale doelstelling alcoholmatiging, in het bijzonder ter voorkoming van gezondheidsrisico's en maatschappelijke problemen door misbruik van alcoholhoudende drank. In de Drank- en Horecawet zijn randvoorwaarden vastgelegd voor lokaal te voeren beleid. Inmiddels is er een wetsvoorstel tot wijziging van de Drank- en Horecawet in voorbereiding.

3.1.1 Vergunningverlening

Bestaand beleid

Op grond van de Drank- en Horecawet is het verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders drank te schenken tegen vergoeding. De drank- en horecawetvergunning wordt verleend als wordt voldaan aan de bepalingen van de Drank- en Horecawet en het Besluit Eisen Inrichtingen Drank- en Horecawet. Verder dient de aanvrager te beschikken over de vereiste verklaring van sociale hygiëne en te voldoen aan de eisen van het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank- en Horecawet (positief antecedentenonderzoek). In plaats van de toets ingevolge het Besluit eisen zedelijk gedrag wordt in het wetsvoorstel tot wijziging van de Drank- en Horecawet overwogen een verklaring omtrent gedrag (VOG) te introduceren.

Actiepunt

De gemeente Leudal werkt niet met een verkorte Drank- en Horecawetaanvraagprocedure voor het geval er sprake is van wijziging van de leidinggevende. Hiervoor dient een nieuwe drank- en horecawetvergunningaanvraag te worden ingediend.

Voorgesteld wordt een verkorte, snellere aanvraagprocedure te gaan hanteren voor de wijziging van een leidinggevende. De aanvrager kan bij de vergunningaanvraag een apart blanco-aanvraagformulier krijgen zodat in de toekomst bij een wijziging van een leidinggevende volstaan kan worden met het invullen van dit formulier. Hiermee wordt vooruitgelopen op het wetsvoorstel aangaande de Drank- en Horecawet waarbij voor leidinggevenden een meldingsplicht wordt voorgesteld.

3.1.2 Alcohol en jongeren

Bestaand beleid

De Voedsel en Warenautoriteit is belast met het toezicht op de naleving van onder andere de Drank- en Horecawet. De dienst controleert het verbod op het schenken van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar en het verbod op het schenken van sterke drank aan jongeren onder de 18 jaar (legitimatie). Primair ligt de verantwoordelijkheid voor het nuttigen van alcohol bij de klant zelf, bij de ouders maar ook bij de horecaondernemer. Voor de gemeente ligt er op dit moment voor wat betreft jeugd en alcohol vooral een rol in de preventie.

Het kabinet heeft in november 2007 een hoofdlijnenbrief alcoholbeleid naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze brief zijn de hoofdlijnen van het beleid ter voorkoming van schadelijk alcoholgebruik en de (uitwerking van) van initiatieven op dit punt opgenomen. In deze brief wordt verwezen naar de beleidsbrief Alcohol en Jongeren van 24 maart 2005 waarin twee belangrijke zorgwekkende trends worden benoemd: a. kinderen drinken steeds eerder (op jongere leeftijd) en b. jongeren drinken erg veel.

Erg actueel momenteel is het fenomeen jongerenketen. Het indrinken van jeugd in jongerenketen is echter geen nieuw fenomeen. Jeugdigen drinken al vanouds in alvorens ze op stap gaan. Dit indrinken gebeurt onder verantwoordelijkheid van de jeugdigen zelf en de ouders. Indrinken gebeurt door vriendengroepjes waarbij het verkopen van drank veelal niet aan de orde is.

Als er in hokken en keten alcohol tegen betaling ("anders dan om niet") wordt verstrekt vallen deze onder de reikwijdte van de Drank- en Horecawet. Ingevolge artikel 1 Drank- en Horecawet is een vergunning vereist als er "bedrijfsmatig of anders dan om niet" alcohol wordt verstrekt. Degenen die tegen betaling alcohol verstrekken en geen drank- en horecavergunning hebben, overtreden daarmee artikel 3 van de Drank- en Horecawet. Als een hok of keet feitelijk voor publiek geopend is, mag er ook geen alcoholhoudende drank aanwezig zijn (artikel 25 Drank- en Horecawet). Hokken en keten vallen onder de definitie van "een gebouw" zoals opgenomen in artikel 1 van de Woningwet en zijn daarmee doorgaans ook bouwvergunningplichtig. Een aanvraag om een reguliere bouwvergunning moet getoetst worden aan het Bouwbesluit, de bouwverordening, het bestemmingsplan, de welstandsvereisten en de leefmilieuverordening (artikel 44 Woningwet). Uit verkennend onderzoek van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer is gebleken dat veel keten niet voldoen aan bouwtechnische en brandveiligheidseisen van het Bouwbesluit en ook niet aan het vigerende bestemmingsplan.

Actiepunt

Vanuit het jeugdbeleid binnen de gemeente Leudal is het de bedoeling dat er een inventarisatie komt van de keten in de gemeente Leudal.

Verder zal er binnen de gemeente aandacht geschonken worden aan alcoholpreventie op scholen en via publiciteitscampagnes. Een verdiepingsslag staat op de planning voor specifieke doelgroepen (zoals bijvoorbeeld hangjongeren) via een outreachende verslavingspreventiemedewerker. Het ligt in de bedoeling dit in de gezamenlijkheid op te pakken met de gemeenten Nederweert en Weert.

Wetsvoorstel Drank- en Horecawet

Volgens de voorstellen die er nu liggen voor de nieuwe Drank- en Horecawet zouden gemeenten bevoegdheden krijgen om op lokaal niveau beter invulling te geven aan het alcoholbeleid, met name om hetgemeenteraden. overmatig alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan. Het gaat hier om vier extra bevoegdheden voor de

Daar de nieuwe wetgeving nog geen uitgemaakte zaak is en er nogal wat kritiek op is worden dezevoorstellen zoals deze er nu liggen slechts aangestipt.

  • -

    Het optrekken van de leeftijdsgrens naar 18 jaar voor de verstrekking van zwakalcoholische dranken;

  • -

    Jongeren die alcohol bezitten strafbaar stellen in openbare ruimte. Onder openbare ruimte wordtwoonplaats, zoals straten, pleinen en parken.; begrepen de door het gemeentebestuur als zodanig aangewezen openbare gedeelten binnen een

  • -

    Jongeren vroeg op stap laten gaan naar aanleiding van het initiatief van de actiegroep "Vroeg opgemeenten uit te breiden.; Stap". Er wordt overwogen om de zeggenschap met betrekking tot de toegangsleeftijden voor

  • -

    Regulering prijsacties te regelen in een verordening.

3.1.3 Mededinging vanuit vaste inrichtingen

Bestaand beleid

Van mededinging (paracommercie) is sprake als een vorm van oneerlijke concurrentie ontstaat door stichtingen en verenigingen die buiten hun hoofddoelstelling om horecadiensten aanbieden aan het publiek, waarbij gebruik gemaakt wordt van directe of indirecte voordelen zoals subsidiëring, fiscale vrijstellingen of het werken met vrijwilligers. Een aantal stichtingen en verenigingen in de gemeente Leudal verstrekt alcoholhoudende drank als nevenactiviteit. De inkomsten die gegenereerd worden uit de aangeboden horecadiensten zijn een extra bron van inkomsten. Gezocht moet worden naar een goede balans zodat ongewenste concurrentie wordt voorkomen maar er wel mogelijkheden liggen om de kas te versterken. De activiteiten moeten vallen binnen de doelstelling van de vereniging/stichting. Zowel de horeca als het verenigingsleven vervult een belangrijke functie voor de leefbaarheid van de kern. Bescherming van reguliere horeca tegen ongewenste concurrentie is grotendeels te voorkomen door preventief voorschriften en beperkingen op te nemen in de vergunning.

Artikel 4 lid 1 van de Drank- en Horecawet bepaalt dat burgemeester en wethouders één of meer voorschriften of beperkingen kunnen verbinden aan de horecavergunning van zogenaamde paracommerciële instellingen. Deze zijn nodig om mededinging door het verstrekken van alcoholhoudende drank te voorkomen wanneer dit uit het oogpunt van ordelijk economisch verkeer onwenselijk is. De bedoelde voorschriften en beperkingen kunnen op geen andere onderwerpen betrekking hebben dan op:

  • 1.

    de in de inrichting te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen (zie bijlage 1). Om een indruk te geven van activiteiten die passen binnen de voorschriften is een lijst van activiteiten opgesteld. Deze lijst is richtinggevend en niet limitatief (bijlage 2);

  • 2.

    het openlijk aanprijzen van de mogelijkheid tot het houden van dergelijke bijeenkomsten;

  • 3.

    de tijden gedurende welke in de betrokken inrichting alcoholhoudende drank wordt verstrekt.

De gemeente Leudal hanteert zonodig, afhankelijk van de situatie, dergelijke bepalingen in de drank- en horecawetvergunningen. In de voormalige gemeente Heythuysen zijn daarnaast bovendien convenanten gesloten per kern met de commerciële en paracommerciële horeca-inrichtingen.

Nieuw beleid

Voorgesteld wordt het bestaande beleid te handhaven voor de gemeente Leudal en aan niet-commerciële inrichtingen aan de drank- en horecawetvergunning voorwaarden te verbinden zoals opgenomen in artikel 4 lid 1 Drank- en Horecawet.

Uitzonderingen:

Aan de drank- en horecawetvergunning van een stichting of vereniging worden geen voorschriften verbonden ingevolge artikel 4 lid 1 Drank - en Horecawet indien de stichting of vereniging op gelijke wijze en onder gelijke voorwaarden als een regulier horecabedrijf op de markt opereert. Wanneer hiervan sprake is opgenomen in bijlage 3.

Tenslotte, indien aan een vergunning voorschriften of beperkingen zijn verbonden, kunnen burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester, daarvan bij bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard ontheffing verlenen. Hierbij kan worden gedacht aan bijzondere festiviteiten, waardoor de vraag naar horecadiensten het bestaande aanbod overtreft.

Wetsvoorstel Drank- en Horecawet

In de praktijk is gebleken dat de huidige Drank- en Horecawetgeving met betrekking ongewenste mededinging (paracommercie) vooral betrekking heeft op sportverenigingen, club- en buurthuizen enzovoorts die in eigen beheer een kantine exploiteren waarin tegen betaling alcoholhoudende drank wordt verstrekt. Er wordt overwogen de huidige regelgeving in de Drank- en Horecawet ter voorkoming van ongewenste mededinging ten opzichte van de reguliere horeca te herzien. Nu is er een lappendeken aan mededingingsregelgeving: koepelovereenkomsten, regels van bestuursreglementen, gemeentelijke regels enz. Het plan is al die regelingen te vervangen door uniforme paracommercie-regels, neergelegd in de nieuwe Drank- en Horecawet. Het gaat in de praktijk om de regels die bepalen wannéér aan wie in kantines van sportverenigingen en andere paracommerciële rechtspersonen alcohol mag worden verstrekt. De nieuwe regelgeving betekent voor de sportverenigingen met een kantine in eigen beheer, dat de mogelijkheden om aan niet-leden alcohol te verstrekken en om privé-feesten te organiseren landelijk geregeld zullen worden.

De (sport) kantines blijven vanzelfsprekend vergunningplichtig. Het is de bedoeling dat in de nieuwe Dranken Horecawet opgenomen zal worden dat de burgemeester in bepaalde gevallen een ontheffing kan verlenen van de nieuwe regels.

3.2WET BIBOB

Met de Wet BIBOB (Wet Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) wordt beoogd te voorkomen dat door het verlenen van onder andere vergunningen de overheid onbedoeld criminele activiteiten faciliteert. Hiervoor is het noodzakelijk dat het bestuur van de gemeente beschikking krijgt over zodanige informatie dat voldoende kan worden beoordeeld of er sprake is van ernstig gevaar. Hiervoor is een landelijk Bureau BIBOB opgericht dat bestuursorganen desgevraagd adviseert over de mate van gevaar van misbruik van bijvoorbeeld vergunningen.

Bestaand beleid

Burgemeester en wethouders van Leudal hebben een BIBOB-beleidslijn voor vergunningen vastgesteld Omdat het gebruik van de wet BIBOB zwaar kan ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van personen en om willekeur te voorkomen, wordt in deze beleidslijn aangegeven op welke wijze van de Wet BIBOB gebruik zal worden bij de verlening van vergunningen voor onder meer de horeca. Uit landelijk onderzoek is gebleken dat horeca- en de prostitutiebranche veelvuldig worden ingezet voor criminele activiteiten daarom is in de wet BIBOB de mogelijkheid opgenomen om aanvragen voor deze branches diepgaander te toetsen..

In de beleidslijn gaat het onder andere om de drank- en horecawetvergunning en de exploitatievergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening (APV).

Bij een aanvraag om een drank- en horecavergunning en/of exploitatievergunning doet de gemeente onderzoek naar de integriteit van de aanvrager. Indien uit het onderzoek blijkt dat er gevaar bestaat dat de vergunning zal worden gebruikt ter facilitering van criminele activiteiten kan de vergunning op grond van de Wet BIBOB geweigerd worden. Als het gemeentelijk onderzoek daar aanleiding toe geeft, kan een BIBOB-advies aangevraagd worden. Als een BIBOB-advies wordt aangevraagd zal de aanvrager/houder van de vergunning geïnformeerd door het bestuursorgaan (mededelingsplicht). Ook is het mogelijk een al verstrekte de vergunning in te trekken als uit controle blijkt daar aanleiding toe bestaat.

3.3MILIEUREGELS
3.3.1 Algemene milieuregels

De milieuregelgeving is te vinden in de Wet Milieubeheer. Voor alle horecabedrijven golden van 1998 tot eind 2007 de milieuvoorschriften die waren vastgelegd in het "Besluit horeca-, sport -, en recreatie-inrichtingen milieubeheer" (AmvB Horeca). Dit besluit bevatte regels over alle milieuaspecten die voor horecabedrijven relevant waren.

Elf bestaande algemene besluiten (milieu-AmvB's ), waaronder ook het "Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen milieubeheer" zijn per 1 januari 2008 vervangen door het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Barim). Het Barim wordt ook wel het Activiteitenbesluit genoemd. Door nagenoeg alle bedrijfstakken onder het systeem van algemene regels te brengen wordt gehoopt dat de lastendruk voor het bedrijfsleven wordt gereduceerd. Voor een aantal bedrijfsactiviteiten waarvan wordt verwacht dat deze weinig tot geen overlast voor de omgeving opleveren hoeft geen melding meer te worden ingediend. Wel dient te worden voldaan aan een beperkt aantal voorschriften uit het Activiteitenbesluit. Een kleine groep bedrijven blijft vergunningplichtig maar dient aan een aantal voorschriften uit het Activiteitenbesluit te voldoen. De voorschriften komen dan in de plaats van voorschriften die nu nog in de vergunningen worden opgenomen. Uitgangspunt blijft wel dat het milieu op een zelfde niveau wordt beschermd.

De bestaande horeca-inrichtingen hoeven geen nieuwe melding te doen. Een nieuwe melding voor bestaande bedrijven is alleen nodig indien de activiteiten of de werking van het bedrijf wordt gewijzigd.

3.3.2 Milieuregels geluid

Bestaand beleid

Het Activiteitenbesluit biedt bescherming tegen lawaai afkomstig van horeca-inrichtingen.

Voor wat betreft horeca en geluid kunnen er drie situatie worden onderscheiden.

1. Reguliere bedrijfssituatie bij vaste inrichtingen

Dit betreft de geluidsproductie van een horecabedrijf, wanneer dit bedrijf normaal in werking is. Bijvoorbeeld de achtergrondmuziek in een café of het geluid van de airconditioning van een restaurant. De geluidsnormen hiervoor zijn opgenomen in het Activiteitenbesluit. De gemeente kan gemotiveerd en onderbouwd technische voorschriften stellen aan een inrichting om aan de geldende geluidsnorm te voldoen. Ook heeft de gemeente de mogelijkheid om hogere of lagere geluidsnormen op te leggen voor de gehele inrichting of voor specifieke activiteiten, anders dan feestjes. Hierbij kunnen aanvullende eisen gesteld worden, zoals aan de duur van de activiteit, het treffen van maatregelen of het tijdstip van de activiteit.

Voor bestaande inrichtingen zijn in paragraaf 6.5 van het Activiteitenbesluit diverse overgangsregelingen opgenomen.

Een aantal geluidsbronnen vallen overigens niet onder de geluidsnormen van de horeca-inrichtingen zoals: - het stemgeluid van bezoekers; - piekgeluid van bezoekersverkeer; - het stemgeluid van personen op een onverwarmd en onoverdekt terrein, dat onderdeel is van een inrichting; - onversterkte muziek binnen het bedrijf en op het terras.

2.Feesten, evenementen binnen bestaande vaste inrichtingen

Onder deze categorie vallen allerlei soorten optredens, feesten, evenementen en collectieve feestdagen zoals carnaval en de kermis. De gemeente kan voor deze activiteiten binnen horecabedrijven ruimere geluidsnormen toestaan dan de reguliere normen op grond van het Activiteitenbesluit. Voor incidentele festiviteiten kan dit maximaal twaalf keer per jaar per bedrijf. Hiervoor dient de ondernemer een kennisgevingsformulier in te dienen. Ingevolge artikel 4.1.2 Algemene plaatselijke verordening (APV) kunnen burgemeester en wethouders een apart besluit nemen ten behoeve van collectieve festiviteiten die gelden voor de gemeente Leudal. Hiervan kan de ondernemer gebruik maken zonder aparte toestemming. .[...]

3.Evenementen op een buitenlocatie

Het betreft grote evenementen met veel bezoekers op een locatie waar normaal gesproken geen horeca aanwezig is, te denken valt aan schuttersfeesten en tentfeesten. Speciaal voor het evenement wordenvoorzieningen zoals een feesttent en toiletgebouwen neergezet. Voor dergelijke evenementen verleent de gemeente een evenementenvergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening Leudal (APV). Veelvuldig is dan ook een ontheffing ex artikel 35 Drank- en Horecawet nodig. Een dergelijke ontheffing kan worden verleend voor zeer bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard.

Knelpunten en kansen

Ad. 1 Reguliere bedrijfssituatie

De geluidsnormen van het Activiteitenbesluit zijn duidelijk voor zowel het bedrijfsleven als voor detoezichthouders van de gemeente.

Echter niet is bekend of de afzonderlijke lokaliteiten kunnen voldoen aan de gestelde normen. Daarom is hetvan belang de isolatiewaarde van de panden te inventariseren. Vervolgens kan beoordeeld worden voor

welke panden een akoestisch onderzoek noodzakelijk is.

De meeste klachten/meldingen die worden verkregen van de horeca betreffen namelijk geluidsoverlast. Ineerste instantie komt de klacht binnen bij de politie. Voor herhaalde klachten wordt door het team

handhaving geluidsmetingen uitgevoerd en vervolgens handhavend opgetreden.

Ad. 2 Feesten, evenementen en collectieve feestdagen

Klachten met betrekking tot geluidsoverlast komen beperkt voor. De geluidsoverlast voor feesten,geaccepteerd. evenementen en collectieve feestdagen wordt gelet op beperkte tijdsperiode van geluidsoverlast

Ad 3. Evenementen op een buitenlocatie

Een enkele keer is geluidsoverlast bij een evenement op een buitenlocatie een probleem.

Specifieke geluidsnormen worden niet gehanteerd. Wel worden eindtijden in de evenementenvergunningte laten hetgeen redelijkerwijs gevergd kan worden om overmatige hinder voor de directe omgeving te opgenomen en met betrekking tot het geluid is de organisator van het evenement gehouden te doen en na voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.

Actiepunten

Naar aanleiding van het Activiteitenbesluit dient de Algemene plaatselijke verordening te worden aangepast.

Zoals reeds is toegelicht onder ad.1 Reguliere bedrijfssituatie dient de isolatiewaarde per pand geïnventariseerd te worden.

3.4 BRANDVEILIGHEID

Brandveiligheid is een onderdeel van nog al wat verschillende wetten en regelingen. Zo is brandveiligheid van bouwwerken op basis van de Woningwet geregeld in het Bouwbesluit en de Bouwverordening. Eisen ten aanzien van de constructie, toe te passen bouwmaterialen (brandwerendheid), vluchtmogelijkheden bij brand zijn onder andere geregeld in het Bouwbesluit. De aanwezigheid en toestand van brandveiligheidinstallaties en het brandveilige gebruik van bouwwerken (ontruimingsplan) is in de bouwverordening geregeld.

Voor evenementen kan het bevoegde gezag op grond van de op de Gemeentewet gebaseerde APV en op grond van de Brandweerwet en de daarop gebaseerde Brandbeveiligingsverordening voorwaarden opleggen aan de organisator van een evenement met betrekking tot de brandveiligheid.

Bestaand beleid

Bij nieuwbouw of verbouw van woningen of bedrijfspanden worden bouwplannen op brandveiligheid getoetst aan het bouwbesluit en de bouwverordening. Ook een aanvraag voor een milieuvergunning of melding wordt op de brandveiligheid getoetst. Gebruiksvergunningen worden afgegeven. Dit gebeurt door de medewerkers van de brandweer behorende bij de afdeling Veiligheid en Handhaving.

Voor evenementen waarvoor in het kader van de APV of brandbeveiligingsverordening een vergunning wordt aangevraagd wordt ook een brandbeveiligingsadvies afgegeven aan het Frontoffice Vergunningen. Vervolgens wordt de evenementenvergunning inclusief het advies aan de organisator van het evenement verstrekt.

Knelpunten

Door de complexe regelgeving zien horecaondernemers vaak door de bomen het bos niet meer. Door voortschrijdend inzicht vindt soms aanpassing van de bestaande regelgeving plaats (bouwverordening, niveau bestaande bouw). In voorkomende gevallen zullen er dan, ondanks dat er voor het pand een gebruiksvergunning is afgegeven, aanpassingen plaats moeten vinden.

Actiepunt

Aandacht voor deregulering (bijvoorbeeld bij evenementen) voor zover de brandveiligheid niet in gevaar komt.

4.INVULLING LOKALE REGELGEVING

Naast landelijke wetgeving worden een aantal onderwerpen op het terrein van de horeca lokaal ingevuld. Er is lokale beleidsvrijheid met betrekking tot horecabepalingen in de APV, op het terrein van evenementen, op het terrein van veiligheid, het ruimtelijk beleid, bed en breakfast en bewegwijzering.

4.1 ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING GEMEENTE LEUDAL 2007 (APV)

Bestaand beleid

In de Algemene Plaatselijke Verordening Leudal (APV) zijn onder andere regels opgenomen over het verlenen van een exploitatievergunning aan horecabedrijven, het organiseren van evenementen, openingstijden, aanwijzing van collectieve festiviteiten; de 12 dagen-regeling (incidentele festiviteiten) en het hebben van een terras.

Knelpunten en kansen

De tendens is Nederland is dat de regeldruk fors omlaag moet ten behoeve van een vermindering van administratieve lasten voor burgers en bedrijven. In het kader van de deregulering is het noodzakelijk de regels en voorschriften met betrekking tot de horeca in de APV goed te bekijken en te heroverwegen of deze regels en voorschriften gehandhaafd moeten blijven. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft hiervoor een dereguleringsvoorstel gedaan en is ook nog met verdergaande deregulering bezig. Maar ook andere instanties zijn bezig met de deregulering zoals bijvoorbeeld het Ministerie van Economische Zaken en MKB Nederland. Deze hebben de "Ondernemersgerichte APV" ontworpen. De Kamer van Koophandel heeft de "12 Best Practices voor het reduceren van gemeentelijke Administratieve Lasten voor bedrijven" vervaardigd.

Actiepunt

Naar aanleiding van de dereguleringsvoorstellen van de VNG is de APV onlangs gewijzigd in de raadsvergadering van 29 januari 2008. Dit is een eerste stap geweest. Verdergaande deregulering van de APV heeft de aandacht.

4.1.1 De exploitatievergunning

Bestaand beleid

Voor horecabedrijven wordt onderscheid gemaakt tussen een exploitatievergunning en een vergunning op basis van de Drank- en Horecawet. Een horecabedrijf kan alleen geëxploiteerd worden als de burgemeester op grond van de APV een exploitatievergunning (art. 2.3.1.2 APV) heeft verleend. Opgemerkt dient te worden dat in de voormalige gemeenten met de noodzaak van de exploitatievergunning op verschillendewijze is omgegaan met name bij bestaande inrichtingen. Als in het horecabedrijf alcoholhoudende drank wordt geschonken, dient de exploitant naast een exploitatievergunning in het bezit te zijn van een door burgemeester en wethouders te verlenen vergunning op basis van de Drank- en Horecawet.

De exploitatievergunning horeca strekt ter bescherming van de openbare orde en veiligheid, alsmede het woon- en leefklimaat in de omgeving van het horecabedrijf. De drank- en horecawetvergunning ziet toe op de sociaalhygiënische- en sociaaleconomische aspecten van het verstrekken van alcoholhoudende drank.

Knelpunten en kansen

Bekeken kan worden of het mogelijk is de exploitatievergunning af te schaffen. In diverse gemeenten is de exploitatievergunning afgeschaft.

Het ministerie van Economische Zaken en MKB Nederland geven in hun rapport "de Ondernemersgerichte APV" aan dat de exploitatievergunning in de APV kan worden geschrapt. Ook het rapport "12 Best Practices" van de Kamer van Koophandel geeft aan dat de exploitatievergunning kan worden afgeschaft. Bestemmingsplannen, bestaande wet-en regelgeving maken de exploitatievergunning overbodig.

Actiepunt

Het voornemen bestaat de exploiatieverguning in het kader van de deregulering af te schaffen in de APV.

4.1.2 De collectieve en incidentele festiviteiten (12 dagenregeling)

Bestaand beleid

In de APV is de mogelijkheid opgenomen tot het jaarlijks door burgemeester en wethouders aanwijzen van zogenaamde collectieve festiviteiten (art. 4.1.2 APV). Een collectieve festiviteit is een festiviteit die niet specifiek aan één of een klein aantal inrichtingen is verbonden, zoals bijvoorbeeld kermis, carnaval. Voor de dagen die als collectieve festiviteit worden aangemerkt hoeft geen aparte vergunning voor het ten gehore brengen van geluid te worden aangevraagd. Verder zijn gedurende deze dagen bepaalde voorschriften met betrekking tot het ten gehore brengen van geluid niet van toepassing.[...]

Daarnaast in de APV de zogenaamde 12 dagenregeling opgenomen. Deze regeling houdt in dat een horeca-inrichting bij incidentele festiviteiten maximaal 12 dagen per jaar een hoger geluidsniveau mag produceren. Dit dient tenminste twee weken voorafgaande aan de festiviteit schriftelijk gemeld te worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een kennisgevingsformulier.

Knelpunten en kansen

Er zijn geen specifieke knelpunten met de collectieve festiviteiten en rond de 12-dagen regeling. Wel dienen de horeca-exploitanten te doen en na te laten hetgeen redelijkerwijs gevergd kan worden om overmatige hinder voor de directe omgeving te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.

Actiepunt

Jaarlijks dienen de collectieve festiviteiten door burgemeester en wethouders te worden vastgesteld. Overwogen kan worden de collectieve festiviteiten (kermis en carnaval) uit te breiden met overige jaarlijks terugkerende festiviteiten.

Verder dienen de artikelen 4.1.2 en 4.1.3 APV ingevolge de wijzigingen van regelgeving op milieugebied aangepast te worden.

4.1.3 Openingstijden voor horecabedrijven

Bestaand beleid

Horecabedrijven mogen gedurende alle dagen van de week geopend zijn van 07.00 uur tot 02.00 uur (artikel 2.3.1.4 lid 1 APV). Cafetaria's en snackbars mogen gedurende alle dagen van de week geopend zijn van 07.00 uur tot 03.00 uur (2.3.1.4 lid 2 APV).

Het terras is voor bezoekers gedurende alle dagen van de week geopend van 10.00 uur tot 00.00 uur (art. 2.3.1.4 lid 3 APV).

Ingevolge artikel 2.3.1.4 lid 4 kan de burgemeester door middel van een vergunningvoorschrift andere sluitingstijden vaststellen voor een afzonderlijk horecabedrijf of een daartoe behorend terras. In de voormalige gemeente Roggel en Neer zijn aparte beleidsregels vastgesteld voor verlengde openingstijd voor de horeca, (zie bijlage 6). Van deze mogelijkheid is gebruik gemaakt voor een aantal horecabedrijven die een zogenaamde nachtvergunning hebben in de voormalige gemeente Roggel en Neer.

De burgemeester kan op grond van artikel 2.3.1.5 APV in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden, te zijner beoordeling, voor een of meer horecabedrijven tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen.

Zo heeft de burgemeester besloten de openingstijden tijdens de jaarwisseling te verlengen tot 05.00 uur voor de gehele gemeente Leudal.

Knelpunten en kansen

Door hetzelfde sluitingsuur te hanteren voor alle horecagelegenheden moeten alle bezoekers gelijktijdig naar huis vertrekken. Dit kan gepaard gaan met de nodige overlast voor omwonenden. In diverse gemeenten wordt geëxperimenteerd met verruiming van de openingstijden of het loslaten van sluitingstijden. De verwachting is dat de kans op overlast afneemt als het geleidelijk vertrekken van de bezoekers wordt bevorderd.

Tegenover het voordeel van het loslaten van de sluitingstijden staat het nadeel dat overlast langer kan doorgaan. Overigens moet geconstateerd worden dat het probleem van massaal naar huis trekkende bezoekers van horecalokaliteiten binnen de gemeente Leudal nauwelijks speelt. De gemeente Leudal kent geen echte grootschalige horecalokaliteiten (disco's). Voor een disco geldt een nachtvergunning.

Het hanteren van vrije openingstijden zou kunnen passen bij de dereguleringsvoorstellen. De verwachting is overigens dat veel lokaliteiten geen gebruik zullen maken van de verruiming van de openingstijden. Het is wellicht aanbevelingswaardig te onderzoeken of de beleidsregels van de verlengde openingstijden van de voormalige gemeente Roggel en Neer kunnen worden vastgesteld voor de gemeente Leudal. Dan is het aan de horeca-ondernemer zelf of hij al dan niet een nachtvergunning wenst aan te vragen om langer open te kunnen zijn.

Overigens overlast door bezoekers die thuiskomen met de disco-bus van inrichtingen van buiten de gemeente zal bij verruiming van openingstijden blijven bestaan. Overwogen zou kunnen worden de discobussen te laten stoppen buiten de bebouwde kom in plaats van in de kern. Dit kan echter tot gevolg hebben dat de groepen disco-bezoekers dan groepsgewijs door de straten van de kern trekken en wellicht nog meer overlast veroorzaken.

Nieuw beleid/Actiepunt

Onderzoeken of de beleidsregels van de verlengde openingstijden voor de horeca van de voormalige gemeente Roggel en Neer kunnen worden vastgesteld voor de gemeente Leudal.

4.1.4 Terrassen

Bestaand beleid

De vergunning van een terras werd tot voor kort geregeld via de exploitatievergunning op grond van artikel

2.3.1.2 APV en via artikel 2.1.5.1 APV. Door de deregulering zijn deze APV-artikelen aangepast.

In artikel 2.3.1.2 APV is het terras vervallen en artikel 2.1.5.1 APV is zondanig aangepast dat geenterrasvergunning meer nodig is. In artikel 2.1.5.1. lid 1 APV is kortheidshalve opgenomen dat het verboden is

de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan alsdaarmee geen hinder of gevaar oplevert of ontsierend is.

Is dat wel het geval dan kan zomogelijk een ontheffing door burgemeester en wethouders worden verleend.

Om enig inzicht te krijgen waar terrassen worden ingenomen dient de houder van een terras een melding(sformulier) in te dienen. Dit meldingsformulier wordt na controle per ommegaande meestal geaccepteerd.

Knelpunten en kansen/ Nieuw beleid

Voor zover bekend doen zich rond terrassen geen noemenswaardige problemen voor. In de voormalige gemeente Hunsel mocht het terras jaarlijks gedurende een beperkte tijdsperiode geopend zijn, van 1 april tot 31 oktober. Met het oog op de verschuiving van de seizoenen en de harmonisering van de regels van voormalige gemeenten is dit standpunt losgelaten. Er kan gedurende het jaar onbeperkt gebruikt worden gemaakt van een terras.

Daar het terras eerder gesloten is dan de horeca-inrichting is het voor de bezoekers van terrassen soms niet duidelijk waarom zij het terras vroegtijdig dienen te verlaten. Overwogen kan worden om de sluitingstijden van het terras uit te breiden tot 02:00 uur gedurende de reguliere zomervakantie op de vrijdag en zaterdag én op de dag voorafgaande aan een (nationale) feestdag.

Tenslotte dient een terras zodanig te worden opgesteld dat er goede doorstroming moet kunnen plaatsvinden voor voetgangers maar ook voor rolstoelgebruikers en gebruikers van kinderwagens.

Actiepunt

De eventuele (financiële) consequenties van de aanwezigheid van het terras op gemeente-eigendom dient nog nader bekeken te worden.

Overwegen bij APV wijziging om de sluitingstijden van het terras uit te breiden tot 02:00 uur gedurende de reguliere zomervakantie op vrijdag en zaterdag én op de dag voorafgaande aan een (nationale) feestdag.

4.1.5 Kansspelen en speelautomaten

Bestaand beleid

In de Wet op de kansspelen zijn regels gesteld over allerlei vormen van kansspel. Onder speelautomaten vallen de kansspelautomaten (waarmee geld kan worden gewonnen) en de behendigheidsautomaten (waarmee spelletjes kunnen worden gespeeld maar geen geld kan worden gewonnen).

In hoogdrempelige inrichtingen, bijvoorbeeld een café of restaurant, zijn maximaal twee speelautomaten toegestaan. In laagdrempelige inrichtingen zoals bijvoorbeeld een cafetaria zijn twee behendigheidsautomaten toegestaan. In laagdrempelige inrichtingen die uitsluitend of in hoofdzaak worden gebruikt voor het geven van onderwijs, in gebruik zijn bij jeugdorganisaties/ -instellingen of sportorganisaties/- instellingen is één behendigheidsautomaat toegestaan (art. 2.3.3.2 APV).

Op grond van artikel 2.3.3.2 lid 5 APV kan de burgemeester in afwijking voor het bepaalde met betrekking tot de hoogdrempelige inrichting, welke gelegen is op een kampeerterrein, vergunning verlenen voor het aanwezig hebben van meer dan twee behendigheidsautomaten.

De gemeente Leudal beschikt niet over een schriftelijk beleid met betrekking tot speelautomatenhallen en ook niet over een verordening die de exploitatie van speelautomatenhallen mogelijk maakt. Er wordt terughoudend beleid hiervoor gehanteerd.

Nieuw beleid

Terughoudend beleid handhaven met betrekking tot speelautomatenhallen.

4.2 EVENEMENTENBELEID

Gedurende het hele jaar vinden er binnen de gemeente Leudal tal van evenementen plaats. Een aantal hiervan vinden jaarlijks plaats. Daarnaast worden er ook incidenteel evenementen georganiseerd.

Het begrip evenement

Onder een evenement wordt een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak verstaan van tijdelijke aard waarbij bijvoorbeeld betogingen, samenkomsten, bioscoopvoorstellingen en dansscholen van deze begripsbeschrijving zijn uitgesloten. Een evenement vindt veelal plaats in de openlucht of in een tent of een combinatie van beide. Vaak is er bovendien sprake van muziek. Een meerdaags evenement wordt gezien als één evenement.

Ingevolge het Multidisciplinair Evenementenbeleid Openbare Orde en Veiligheid van de Regio Noord- en Midden-Limburg kan een evenement in drie klassen worden verdeeld.

  • -

    Klasse A: eenvoudige evenementen met een laag risico. Deze evenementen zijn veelal gering van omvang, vinden in de regel overdag plaats en veroorzaken een beperkte geluidsproductie. Voorbeelden zijn straat-, buurt- en verenigingsfeesten. Ingevolge de deregulering van de APV zijn voor verschillende van deze evenementen geen vergunningen meer nodig en kan worden volstaan met een melding.

  • -

    Klasse B: (grootschalige) evenementen met een gemiddeld risico. Het publiek is veelal afkomstig van binnen de gemeente. Voorbeelden zijn (tent)feesten en kermissen.

  • -

    Klasse C: (grootschalige) evenementen met een verhoogd risico. Het publiek is afkomstig van binnen de gemeente maar ook van daarbuiten. Gedacht kan worden aan grote popfestivals.

Bestaand beleid

Op grond van de APV is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren (art. 2.2.2 APV).

De toetsingscriteria van de evenementenvergunning zijn ingevolge artikel 1.8 APV:

  • a.

    openbare orde;

  • b.

    de openbare veiligheid;

  • c.

    de volksgezondheid;

  • d.

    de bescherming van het milieu.

Eindtijd geluid/eindtijd evenement

Om een geleidelijk vertrek van bezoekers mogelijk te maken, wordt een onderscheid gemaakt in de eindtijd van het geluid c.q. de muziek en eindtijd van het evenement bij evenementen in openlucht en feesttenten. De eindtijd van het evenement geeft aan op welk moment geen bezoekers meer aanwezig mogen zijn in de tent of op de locatie waar het evenement wordt gehouden. De volgende eindtijden worden gehanteerd.

Openlucht (incl. tent)

Aanvang geluid

Eindtijd geluid

Eindtijd evenement

Zondag

13:00 (tenzij ontheffing voor het eerder maken van geluid)

01:30 uur

02:00 uur

Maandag t/m donderdag

09:00 uur

01:30 uur

02:00 uur

Vrijdag, zaterdag en dagen vóór een officiële feestdag

09:00 uur

01:30 uur

02:00 uur

In een gebouw

Aanvang geluid

Eindtijd geluid

Eindtijd evenement

Zondag

13:00 (tenzij ontheffing voor het eerder maken van geluid)

02:00 uur

02:00 uur

Maandag t/m donderdag

07:00 uur

02:00 uur

02:00 uur

Vrijdag, zaterdag en dagen vóór een officiële feestdag

07:00 uur

02:00 uur

02:00 uur

Eerlijke mededinging

Centraal discussiepunt is in hoeverre de uitgangspunten betreffende eerlijke mededinging een rol moeten spelen bij het verlenen van evenementenvergunningen. Veel evenementen kunnen niet worden georganiseerd zonder de inzet van veel vrijwilligers. Beleid blijft dat de gemeente bij het beoordelen van de vergunningaanvraag geen onderscheid maakt tussen evenementen van ondernemers en evenementen van stichtingen en verenigingen. Het evenemententerrein, de lokaliteit en de aanvrager moeten in beide gevallen aan precies dezelfde eisen voldoen (toezicht, sanitair, vrije doorgang hulpdiensten, aansprakelijkheid). Evenementen worden soms georganiseerd door verenigingen/stichtingen, samen met een lokale horecaondernemer. Afgezien is van het verplicht opleggen van deze combinatie. Immers bij afgifte van een tijdelijke drankontheffing is een leidinggevende met een verklaring van sociale hygiëne voldoende.

Gebruik kunststof bekers of glaswerk

De in de gemeente Leudal georganiseerde evenementen en andere feesten hebben over het algemeen een vriendelijk karakter. Incidenten behoren gelukkig tot de uitzonderingen.

In de wetgeving is niets geregeld ten aanzien van het gebruik van glaswerk binnen de horeca-inrichting. Aan een evenementenvergunning kunnen met betrekking tot het gebruik van glaswerk en/of kunststof bekers nadere voorwaarden worden opgenomen. Met het oog op de veiligheid van evenementen kunnen kunststof bekers soms noodzakelijk zijn. Een afweging hiertoe blijft echter altijd een subjectieve afweging. De gemeente kan de organisator overigens te allen tijde wijzen op het belang van het gebruik van kunststof bekers.

Nieuw beleid

Met betrekking tot evenementen is een nota evenementenbeleid in voorbereiding. Het is de bedoeling dat deze nota door de gemeenteraad zal worden vastgesteld zodat burgemeester en wethouders vervolgens uitvoering kunnen gaan geven aan het beleid.

Knelpunten

Klachten met betrekking tot evenementen hebben met name betrekking op de geluidsoverlast. Daar de evenementen slechts gedurende een beperkte tijdsperiode plaatsvinden wordt deze overlast vaak geaccepteerd.

Bij grote evenementen verdient het aanbeveling dat de gemeente Leudal aandacht gaat schenken aan promotie van het evenement.

Actiepunt

Het evenementenbeleid dat in voorbereiding is dient te worden vastgesteld.

Aandacht dient te worden geschonken aan het gebruik van de evenementenkalender. Er wordt al gewerkt met een evenementenkalender, een jaarkalender voor evenementen in de gemeente Leudal. Te organiseren evenementen kunnen geplaatst worden op de daarvoor bestemde jaarkalender op de website van de gemeente Leudal. Op deze wijze wordt het voor organisatoren van evenementen tijdig inzichtelijk wanneer welke evenementen plaatsvinden. Op zich is spreiding van evenementen geen reden tot weigering van de vergunning. Vermelding op de evenementenkalender betekent overigens niet dan ook de vereiste vergunning reeds is verleend.

4.3VEILIG UITGAAN

Bestaand beleid

Veiligheid is een heel ruim begrip. Onder die noemer valt een groot aantal zaken, zaken die afzonderlijk vaak voor verschillende interpretaties vatbaar zijn. Wat de één "problematisch" vindt is voor de ander "normale gang van zaken."

Het beeld van de horeca in de gemeente Leudal wordt over het algemeen als plezierig en veilig ervaren. Problemen, als die er al zijn, zijn incidenteel van aard en worden ad hoc opgelost.

Deregulering zorgt voor minder regels maar vraagt ook het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het kan niet zo zijn dat verantwoordelijkheid voor de veiligheid enkel en alleen op het bordje van de overheid gelegd wordt. Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Knelpunten en kansen

Het is van belang om op het gebied van veiligheid in relatie met de horeca alert te blijven op ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld drugsgerelateerde overlast. Hiervoor is alertheid en verantwoordelijkheid nodig van politie, horeca en gemeente. Adequaat reageren is een must.

Actiepunt

Omdat veiligheid een belangrijke basisvoorwaarde is voor gezellig uitgaan, is een regelmatig overleg over dat aspect met KHN afdeling Leudal en ook de politie van belang tijdens het periodiek (halfjaarlijks) overleg. Als zaken daartoe aanleiding geven dienen maatregelen te worden genomen en gezamenlijk afspraken worden gemaakt.

De politie zal, als er concrete aanwijzingen zijn, een strafrechtelijk onderzoek kunnen instellen naar handel en gebruik van drugs in horecalokaliteiten en de eventuele betrokkenheid van de horeca-exploitant hierin. Herhaaldelijke overtreding zullen maatregelen tot ontzegging van de toegang c.q. sluiting van de lokaliteit tot gevolg kunnen hebben.

4.4RUIMTELIJK BELEID

De gemeente Leudal beschikt over enorm veel bestemmingsplannen, wel zo'n 180 in totaal. Deze bestemmingsplannen verschillen behoorlijk van elkaar. In sommige bestemmingsplannen is de bestemming horeca uitdrukkelijk opgenomen in andere bestemmingsplannen is dat het niet het geval.

De bestemmingsplannen van de kernen dienen geactualiseerd en gedigitaliseerd te worden. Ook het bestemmingsplan buitengebied dient te worden geactualiseerd.

De gemeente Leudal heeft een toekomstvisie geschreven voor de nieuwe gemeente waarin belangrijke keuzes zijn gemaakt voor de komende jaren. Deze toekomstvisie "Leven in Leudal" is op 11 december 2007 door de gemeenteraad vastgesteld en zal de komende jaren als leidraad gaan dienen. De gemeente Leudal kiest voor een toekomst met aandacht voor de groene koers, die optimaal gebruik maakt van de groene en ruimtelijke kwaliteiten van de gemeente. Maar ook een toekomst waarin ruimte is voor de noodzakelijke dynamiek in de samenleving, dus ruimte voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld agribusiness, zorg en toerisme en aandacht voor de vitaliteit en kracht van de kernen. Een groene parel met dynamiek! Voortbouwend op deze strategische overall-visie wordt aandacht geschonken aan het opstellen van een structuurvisie voor de gemeente Leudal. Met deze structuurvisie wordt in hoofdlijnen richting gegeven aan toekomstige wenselijke, ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente.

Knelpunten en kansen/ Actiepunt

Voor het buitengebied zijn de mogelijkheden voor de vestiging van horeca beperkt. Dit is lastig met het oog op recreatie en toerisme. Met name de agrarische sector kan dit kansen bieden. Echter in gebieden (zones) waar gestreefd wordt naar intensivering van de landbouwactiviteiten dient terughoudend te worden omgegaan met nieuwe horeca. In het kader van het opstellen van bestemmingsplannen voor de buitengebieden dienen hiervoor duidelijk kaders aangegeven te worden.

4.5 BED EN BREAKFAST

Onder Bed en Breakfast wordt in het algemeen taalgebruik verstaan kleinschalige logiesruimten met ontbijt geschikt voor een beperkt aantal gasten en waarvan de kamers doorgaans deel uitmaken van een woning. Dit kleinschalige concept van logiesverstrekking aan derden kan voor een extra variatie zorgen in het toeristische aanbod van verblijfsmogelijkheden binnen de gemeente Leudal.

Van belang is te komen tot een goede definitie van de Bed en Breakfast inrichtingen. Zodat duidelijk begrensd is wanneer sprake is van Bed en Breakfast inrichting.

Nieuw beleid/Actiepunt

Voorgesteld wordt beleid te ontwikkelen met betrekking tot de Bed en Breakfastinrichtingen.

4.6 BEWEGWIJZERING

In de gemeente Leudal staan diverse bewegwijzeringsbordjes, ledere voormalige gemeente is met de bewegwijzering van inrichtingen op verschillende wijze omgegaan in het verleden. Er bestaat dan ook onduidelijkheid over het aantal te plaatsen bordjes, de kosten enz. Uniform beleid voor de bewegwijzering is in voorbereiding.

Nieuw beleid/Actiepunt

Nieuw beleid met betrekking tot de bewegwijzering ontwikkelen.

5.HANDHAVING

Bestaand beleid

De controle op de naleving van voorschriften zoals die voor de horeca en (de organisatoren van) evenementen gelden (openbare orde, veiligheid en milieu) wordt met name gedaan door de politie en de ambtenaren die door burgemeester en wethouders zijn aangewezen als toezichthouders. Controles op het gebied van brandveiligheid liggen in handen van de afdeling Veiligheid en Handhaving, de brandweer. Daarnaast zijn er ook rijksdiensten actief op dit gebied zoals de Voedsel en Warenautoriteit.

Klachten met betrekking tot de horeca kunnen worden doorgegeven bij het Meldpunt en bij de politie. Vaak hebben klachten betrekking op activiteiten in de avond- of nachtelijke uren. Als dan direct een melding wenst te worden gedaan dient contact te worden opgenomen met de politie. Indien de politie een overtreding constateert kan verbaliserend opgetreden worden (strafrechtelijke handhaving). Verder kan bij de gemeente een verzoek om handhaving worden ingediend. Een onderzoek zal dan worden opgestart. Het onderzoeken van klachten achteraf blijft moeilijk. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek zal worden bepaald of er al dan niet bestuursrechtelijke maatregelen genomen dienen te worden.

Uit de praktijk blijkt dat de meeste klachten betrekking hebben op: geluidsoverlast, en het niet naleven van de sluitingsuren.

Met betrekking tot de geluidsoverlastklachten komen deze in eerste instantie binnen bij de politie. Bijopgetreden. herhaalde klachten wordt een geluidsmeting gedaan en vervolgens, indien noodzakelijk, handhavend

Met betrekking tot de tweede soort klachten, het niet naleven van de sluitingsuren, kan door de politieworden ingegrepen.

Actiepunt

Er is behoefte aan een inventarisatie van de isolatiewaarde en de toestand van de horeca-inrichtingen. Klachten kunnen dan beter beoordeeld worden. Een goed werkende applicatie of software pakket waarin de gegevens kunnen worden geïnventariseerd is hiervoor een must.

6.COMMUNICATIE EN OVERLEGSTRUCTUREN

Deze nota dient niet gezien te worden als een statisch stuk. De samenleving, ook de gemeente Leudal, is voortdurend aan verandering onderhevig. Het is van belang op nieuwe ontwikkelingen in te spelen. Bovendien kan met deze nota niet alles in één keer goed geregeld zijn.

De KHN afdeling Leudal en de afgevaardigde van Horeca Nederland hebben aangegeven behoefte te hebben aan regelmatig (halfjaarlijks), intensief overleg met burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal. Tijdens het halfjaarlijkse overleg is het van belang dat knelpunten, nieuwe ontwikkelingen aan de orde komen en dienen afspraken gemaakt te worden. Bovendien dient er gewaakt te worden over eerder gemaakte afspraken.

De één loket gedachte kan er toe bijdragen dat het klantproces zo doelmatig mogelijk gaat verlopen. Dit loket dient de diverse kennisgebieden en vraagstukken te overzien, bijvoorbeeld vragen over de vergunningverlening, milieuvragen, belastingen, veiligheid en bouwplannen.

Ook de nieuwe Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO), die per 1 januari 2009 in werking zal treden gaat uit van één loket gedachte.

Bestaand beleid

Op dit moment vindt halfjaarlijks overleg plaats met de KHN afdeling Leudal, de afgevaardigde van Horeca Nederland en burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal. De Horecaondernemersvereniging Leudal zal twee weken voorafgaande aan de geplande datum van dit overleg een voorzet geven van de agenda. De agenda wordt vervolgens vastgesteld door de voorzitter van het overleg.

Nieuw beleid

Voorgesteld wordt de politie, indien nodig (bij specifieke zaken), te betrekken bij het horeca-overleg.

Actiepunten

De nota horeca dient op termijn (3 jaar) te worden geëvalueerd.

7.ACTIEPUNTENLIJST

De voorgestelde actiepunten zoals vermeld in de voorgaande hoofdstukken zijn verzameld en vermeld in het onderstaande overzicht.

Nr.

Onderwerp

Actiepunt

Wie; planning

1.

Wijziging leidinggevende drank- en horecawetvergunning

Werken met verkorte aanvraagprocedure leidinggevende. Uitreiken apart blancoaanvraagformulier bij drank- en horecawetvergunningaanvraag

Team Frontoffice Vergunningen; na vaststelling nota

2.

Keten

Inventarisatie van keten maken in het kader van het jeugdbeleid.

Team Welzijn en Onderwijs

3.

Preventie en publiciteit

Preventie en publiciteitscampagnes, verdiepingsslag voor specifieke doelgroepen (zoals hangjongeren)

Team Welzijn en Onderwijs zomogelijk in samenwerking met gemeenten Nederweert en Weert

4.

Milieuregels geluid

Algemene plaatselijke verordening (APV) aanpassen naar aanleiding van het Activiteitenbesluit

Beleidsmedewerker APV/bijzondere wetten in

samenwerking met team Milieu Bouwen en Wonen; 2008/2009

5.

Bedrijfssituatie horeca-inrichtingen

Isolatiewaarde per horeca-inrichting inventariseren

Team Milieu Bouwen en Wonen, Team Handhaving

6.

Brandveiligheidsvoorschriften

Aandacht voor deregulering

Brandweer, Beleidsmedewerker APV/bijzondere wetten

7.

Deregulering van de APV

Verdergaande deregulering van de APV

Beleidsmedewerker

APV/bijzondere

wetten

8.

Exploitatievergunning

Afschaf onderzoeken van de exploitatievergunning in het kader van de deregulering

Beleidsmedewerker

APV/bijzondere

wetten

9.

Collectieve en incidentele festiviteiten

Jaarlijks vaststellen van collectieve festiviteiten; APV artikelen collectieve en incidentele festiviteiten aanpassen ingevolge het Activiteitenbesluit

Beleidsmedewerker

APV/bijzondere

wetten

10.

Openingstijden hoecabedrijven

Onderzoeken of beleidsregels van de verlengde openingstijden voor horeca zoals die gelden voor de voormalige gemeente Roggel en Neer kunnen worden vastgesteld voor de gemeente Leudal

Beleidsmedewerker

APV/bijzondere

wetten

11.

Terrassen

(Financiële) consequenties terras op gemeente-eigendom bekijken

Team Economische Zaken (Grondzaken), Toerisme en Recreatie

12.

Openingstijden terrassen

Als APV wijziging voorbereiden om de sluitingstijden van de terrassen uit te breiden tot 02:00 uur gedurende de reguliere zomervakantie op vrijdag en zaterdag én op de dag voorafgaande aan een (nationale) feestdag

Beleidsmedewerker

APV/bijzondere

wetten

13.

Evenementen

In voorbereiding zijnde evenementenbeleid vaststellen

Beleidsmedewerker

APV/bijzondere

wetten

14.

Evenementen

Aandacht schenken aan gebruik evenementenkalender

Team Frontoffice Vergunningen, Team Communicatie

15.

Veilig uitgaan

Periodiek (halfjaarlijks) overleg burgemeester en wethouders, Horeca en zonodig Politie

Beleidsmedewerker APV/bijzondere wetten, coördinator Team Economische Zaken Toerisme en Recreatie; halfjaa rl ijks

16.

Ruimtelijk beleid

Aandacht voor horeca in bestemmingsplannen

Team Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting

17.

Bed en Breakfast inrichtingen

Beleid ontwikkelen met betrekking tot Bed en Breakfastinrichtingen

Team Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, Team Economische Zaken Toerisme en Recreatie, Beleidsmedewerker APV/bijzondere wetten

18.

Bewegwijzering

Nieuw beleid ontwikkelen met betrekking tot bewegwijzering

Team Economische Zaken Toerisme en Recreatie

19.

Evaluatie

Evaluatie horecanota na 3 jaar

Beleidsmedewerker APV/bijzondere wetten, coördinator Team Economische Zaken Toerisme en Recreatie

8.SAMENVATTING

In deze nota wordt ingegaan op het beleid voor de horeca en horecagerelateerde evenementen. Van een horecagerelateerd evenement is sprake als bij een evenement de tap een prominente plaats inneemt. Vaak is er bovendien sprake van muziek. Een meerdaags evenement wordt aangemerkt als één evenement.

Deze nota geeft een overzicht van het beleid met betrekking tot de horeca. Op een aantal punten wordt nieuw beleid voorgesteld. Hierbij hebben de uitgangspunten klantvriendelijkheid, deregulering, terugdringen administratieve lasten en handhaafbaarheid een rol gespeeld.

Deze nota is voor advies aangeboden aan de KHN Leudal, Horeca Nederland en OPL. Hiermee wordt recht gedaan aan het uitgangspunt om te zorgen voor draagvlak voor het beleid binnen de gemeente Leudal.

De horeca vervult een belangrijke sociale functie binnen de gemeente Leudal. Horecaondernemers zijn primair zelf verantwoordelijk voor de huisorde in hun bedrijf. Deze verantwoordelijkheid wordt voor een deel ingevuld op basis van wettelijke regelgeving. Op een aantal terreinen heeft de gemeentelijke overheid een regulerende rol, vooral als het gaat om openbare orde, veiligheid en volksgezondheid. Soms zijn taken wettelijk vastgelegd, soms bestaat er beleidsvrijheid voor de gemeente. Met het oog op de deregulering is gestreefd naar zo weinig mogelijk regels. Daar waar regels noodzakelijk zijn moeten de regels controleerbaar zijn en ook gecontroleerd en gesanctioneerd kunnen worden.

Deregulering betekent wel dat de verantwoordelijkheid voor een goede gang van zaken meer en meer doorschuift richting burgers en in dit geval horecaondernemers. De overheid is aan zet waar de verantwoordelijkheid onvoldoende opgepakt wordt.

De bedoeling dat deze nota op termijn, na 3 jaar zal worden geëvalueerd.

De actiepuntenlijst is zondanig gevuld dat de komende jaren hard gewerkt dient te worden.

Heythuysen, 16 december 2008

Bijlage 1

Nader uitleg begrip 'Bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen'.

Bijeenkomsten van persoonlijke aard zijn bijeenkomsten die geen direct verband houden met de statutaire doelstellingen(en) en de daaruit voortvloeiende activiteiten van de rechtspersoon, zoals:

  • a.

    bruiloften en partijen. Bijeenkomsten die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer, hetgeen wil zeggen dat het gaat om de privé-situatie van een of meer natuurlijke personen. Voorbeelden:

  • b.

    Bijeenkomsten, die in de instelling zelf houdt of voor het houden waarvan de vergunninghouder aan een andere rechtspersoon de gelegenheid geeft, en die betrekking hebben op de (bedrijfsmatige) activiteiten van een andere rechtspersoon dan de vergunninghouder. Voorbeelden: bedrijfsfeesten en personeelsfeesten.

Bruiloften zijn bijeenkomsten ter viering van een huwelijkssluiting of -jubileum. Partijen zijn bijeenkomsten bij gelegenheid van een feit of gebeurtenis in de persoonlijke levenssfeer, zoals het houden van een receptie (ontvangst) ter gelegenheid van een (bijzondere) verjaardag, een religieuze gebeurtenis (doop, communie), een bedrijfs- of beroepsjubileum, een bedrijfs- of beroepsafscheid (pensioen). Ook een condoleancebijeenkomst behoort tot deze categorie.

Bijlage 2

Lijst van activiteiten (niet limitatief)

Activiteiten die door een paracommerciële instelling mogen worden georganiseerd en waarbij tevens alcoholhoudende dranken mogen worden verstrekt:

Sportieve instellingen/ Recreatieve instellingen:

  • -

    Jubileumfeest van het bestuur

  • -

    Kampioenschap

  • -

    Afscheidsfeest van het bestuur/ een bestuurslid

  • -

    Feestavond voor vrijwilligers (max. 1 a 2 keer per jaar)

  • -

    Jaarfeest of afsluiting seizoen (max. 1 keer per jaar)

  • -

    Toernooi

  • -

    Overige strikt clubgerelateerde feesten voor leden

  • -

    Nieuwjaarsborrel (alleen voor leden) Sociaal-culturele instellingen:

  • -

    Bijeenkomsten/vergaderingen/feesten van en voor verenigingen en stichtingen die gebruik maken van het pand (dus alleen toegankelijk voor de leden)

  • -

    Sociaal-culturele evenementen (ook voor publiek toegankelijk)

  • -

    Jaarvergaderingen

  • -

    Kerstvieringen

  • -

    Nieuwjaarsborrel Educatieve instellingen:

  • -

    Lessen/ cursussen

  • -

    Afstudeerbijeenkomst/ diploma-uitreiking Schoolfeesten voor leerlingen Ouderavond

  • -

    Laatste schooldag

  • -

    Sportdag voor leerlingen en leraren Instellingen van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard:

  • -

    Alle activiteiten die te maken hebben met levensbeschouwelijke of godsdienstige zaken, zoals bijeenkomsten, cursussen, kerstviering etc. Deze lijst is richtinggevend en niet volledig. Een activiteit die niet is opgenomen in de lijst dient alsnog te worden voorgelegd aan de gemeente om te bepalen of de activiteit door de instelling kan worden georganiseerd.

Bijlage 3

Voorwaarden uitzondering instellingen

Een stichting of vereniging opereert op gelijke wijze op de markt als de reguliere horeca indien:

  • 1.

    de instelling ingeschreven is in het handelsregister van de Kamer van Koophandel

  • 2.

    de instelling ingeschreven is bij het bedrijfschap Horeca en Catering;

  • 3.

    de CAO-Horeca volledig van toepassing is;

  • 4.

    alle sociale-verzekeringspremies en belastingen op het volledige loon van alle werknemers worden ingehouden en afgedragen;

  • 5.

    andere belastingen afgedragen worden en de instelling geen BTW-vrijstelling geniet;

  • 6.

    niet met vrijwilligers wordt gewerkt;

  • 7.

    geen overheidssubsidie, in welke vorm dan ook, wordt ontvangen;

  • 8.

    het ondernemen geschiedt voor rekening en risico van de instelling zelf;

  • 9.

    het ondernemen past in het bestemmingsplan;

  • 10.

    er een prijs is overeengekomen conform de marktwaarde, of er is sprake van een aangepaste prijs in relatie tot het primaire doel van de exploitatie;

  • 11.

    prijsniveau vergelijkbaar met soortgelijke horecabedrijven ter plaatse of in de omgeving.

Bijlage 4

Niet opgenomen

Bijlage 5

Niet opgenomen

Bijlage 6

BELEIDSREGELS VERLENGDE OPENINGSTIJD VOOR DE HORECA IN DE

GEMEENTE ROGGEL EN NEER.

Op 22 februari 2006 heeft de commissieie ABA van de gemeente Roggel en Neer na evaluatie ingestemd met een vergunningstelsel voor verlengde openingstijden voor horecagelegenheden.

De verlengde openingstijd beoogt de volgende doelen:

  • a)

    Het verminderen van de piekbelasting in de overlast voor de omgeving van horecagelegenheden.

  • b)

    Het verminderen van de overlast in het algemeen.

  • c)

    Minder geweldsincidenten en verstoringen van de openbare orde.

  • d)

    Een beter gereguleerd taxivervoer.

  • e)

    Aanpassen van de sluitingstijd aan de horecaconcentraties in Noord- en Midden Limburg.

Door de spreiding van het uitgaanspubliek in de nachtelijke uren wordt er naar gestreefd om deze doelen te bereiken waardoor er een veiliger uitgaansklimaat en minder ernstige overlast voor de omgeving ontstaat.

De sluitingstijd tot 02:00 uur wordt gehandhaafd, alleen wordt hier een vergun-ningsmogelijkheid aan toegevoegd. De horecagelegenheden die langer open willen zijn, moeten in het bezit zijn van een vergunning. Door deze constructie blijven de gelegenheden die om 02:00 uur sluiten en de gelegenheden die langer open blijven in beeld.

De vergunning wordt gebaseerd op grond van de Algemene plaatselijke verordening (APV). Aan deze vergunning worden voorwaarden verbonden.

De beleidsregels hebben betrekking op:

  • a.

    Juridisch kader

  • b.

    Sluitingstijd

  • c.

    Proefgebied

  • d.

    Proefperiode

  • e.

    Portiersverplichting

  • f.

    Deurbeleid

  • g.

    Handhavingsprotocol

  • h.

    Tussentijdse beëindiging proef j. Aanvraagtermijn nachtvergunning

  • k.

    Legeskosten

Juridisch kader

De sluitingstijden voor horecabedrijven in.onze gemeente zijn geregeld in artikel 2.3.1.4 van de Algemene plaatselijke verordening.

Artikel 2.3.1.4 bepaalt dat:

  • 1.

    het is de houder van een horecabedrijf verboden deze voor bezoekers geopend te hebben en aldaar bezoekers toe te laten of te laten verblijven op maandag tot en met zondag tussen 02.00 uur en 07.00 uur.

  • 2.

    het is de houder van horecabedrijven waar tegen vergoeding spijzen voor directe consumptie worden bereid en/of verstrekt verboden deze voor bezoekers geopend te hebben en aldaar bezoekers toe te laten of te laten verblijven op maandag tot en met zondag tussen 03.00 en 07.00 uur.

  • 3.

    De burgemeester kan door middel van een vergunningvoorschrift andere sluitingstijden vaststellen voor een afzonderlijk horecabedrijf of een daartoe behorend terras.

  • 4.

    Het in het eerste en tweede lid bepaalde geldt niet voorzover op de Wet milieubeheer gebaseerde voorschriften van toepassing zijn.

Op grond van artikel 2.3.1.4 lid 3 van de APV kan de burgemeester door middel van een vergunningsvoorschrift andere sluitingstijden vaststellen. Overeenkomstig het gestelde in artikel 1.4 APV kan de burgemeester voorschriften en beperkingen verbinden aan een ontheffing of vergunning.

Sluitingstijd

De vergunning voor verlengde openingstijd wordt verleend voor:

  • Zaterdag en zondag tot 05.00 uur.

  • Voor de nacht volgend op: eerste pinksterdag, eerste paasdag, tweede kerstdag, 31 december en 1 januari tot 05.00 uur.

Portiersverplichting

Horecabedrijven, niet zijnde frituren en snackbars, waar na 02.00 uur bezoekers verblijven of mogen verblijven dienen na 02.00 uur een gecertificeerde portier in dienst te hebben. Deze portier houdt in de directe omgeving van de horecaonder-neming toezicht op bezoekers die de horecaondememing hebben verlaten.

Deurbeleid

Na 02.30 uur mogen er in deze inrichtingen geen bezoekers meer worden toegelaten. Na 03.30 uur mogen er geen bezoekers meer worden toegelaten in snackbarsen frituren. Snackbars en frituren mogen na 2.30 uur geen alcoholhoudende dranken meer verkopen.

Handhavinqprotocol

Het handhavingprotocol bestaat uit:

  • het gedeelte dat betrekking heeft op het vaststellen van voorschriften: de voorschriften zijn erop gericht om een verstoring van de openbare orde, veiligheid en de overlast zoveel als mogelijk te voorkomen;

  • het gedeelte dat betrekking heeft op het sanctiebeleid indien niet wordt voldaan aan voorschriften van een nachtvergunning.

Voorschriften.

  • Uiterlijk om 04.30 uur kondigt de horecaondernemer de sluitingstijd aan door de volle verlichting te ontsteken en het volume van de muziek terug te brengen tot achtergrondmuziek.

  • Na 04.45 uur worden er geen consumpties meer verstrekt en wordt de achtergrondmuziek uitgezet.

  • Om 05.00 uur dienen alle bezoekers de horecaonderneming te hebben verlaten.

  • De horecaondernemer draagt er zorg voor dat het deurbeleid voor het inkomende publiek duidelijk kenbaar wordt gemaakt.

  • Eventuele aanwijzingen van de politie, gegeven in het belang van de

  • openbare orde of veiligheid, moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd.

  • De horecaondernemer is verplicht ervoor zorg te dragen dat functionarissen

  • van de politie en van de gemeente onmiddellijk en onbelemmerd toegang

  • hebben tot de inrichting:

    • °

      gedurende de tijd dat de inrichting voor bezoekers is geopend, dan wel;

    • °

      gedurende de tijd dat de inrichting gesloten dient te zijn en er bezoekers aanwezig zijn.

  • De horecaondernemer is verplicht alles te doen wat redelijkerwijs mogelijk is om te voorkomen, dat de gemeente of anderen ten gevolge van het gebruik van de vergunning schade lijden.

  • De nachtvergunning is niet van toepassing op de bij het horecabedrijf behorende terras

  • De nachtvergunning is niet van toepassing op de bij het horecabedrijf behorende tijdelijke aanbouwsels zoals tenten, overkappingen e.d.

  • Ramen en deuren dienen gesloten te zijn. Toegangsdeuren mogen alleen geopend worden voor het direct in en uit laten van personen.

  • De nachtvergunning wordt niet verleend als de horeca-inrichting:

    • °

      niet in het bezit is van de juiste vergunningen;

    • °

      als blijkt dat niet voldaan wordt aan de geluidsnormen zoals vastgesteld in de Algemene maatregel van bestuur Horeca Sport- en Recreatie Inrichtingen dan wel voor de inrichting afgegeven vergunning op grond van de Wet'Milieubeheer.

  • Aanvullende voorschriften "laagdrempelige horeca"

    • °

      Na 02.30 uur mag geen alcoholhoudende drank meer worden verstrekt.

Sanctiebeleid

De politie en/of functionarissen van de gemeente controleren horecabedrijven onder andere op de naleving van de regelgeving. Ook zien zij toe op de naleving van de voorschriften van de nachtvergunning. Over de handhaving hiervan is het volgende sanctiebeleid vastgesteld:

  • 1.

    Bij een geconstateerde overtreding volgt, voor zover mogelijk, direct een mondelinge waarschuwing. Deze waarschuwing wordt schriftelijk bevestigd door de gemeente.

  • 2.

    Als binnen zes maanden na de onder 1 vermelde constatering opnieuw een overtreding van de vergunningsvoorwaarden wordt geconstateerd wordt de vergunning tijdelijk voor een periode van een maand ingetrokken.

  • 3.

    Als er binnen zes maanden na de onder 2 vermelde constatering opnieuw een overtreding van de vergunningsvoorwaarden wordt geconstateerd kan de vergunning definitief worden ingetrokken of worden er andere passende maatregelen genomen.

Indien de vergunning wegens een overtreding van de voorschriften wordt ingetrokken voor een bepaalde periode, dient de horecaondernemer zich te houden aan de reguliere sluitingstijden.

Legeskosten.

De legeskosten voor het aanvragen van de vergunning verlengde openingstijd wordt vastgesteld op: € 80,--

Tot slot

De vergunning zoals hier bedoeld staat los van de mogelijkheid die horecagelegenheden hebben om voor incidentele gevallen ontheffing van sluitingsuur te vragen.