Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Grave

Reglement voor automatische incasso van de gemeentelijke belastingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGrave
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement voor automatische incasso van de gemeentelijke belastingen
CiteertitelIncassoreglement gemeente Grave
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBV/WZB

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Invorderingswet 1990

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-201101-08-2017Nieuwe regeling

29-11-2011

Graafsche Courant, 6 december 2011

BV/WZB

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement voor automatische incasso van de gemeentelijke belastingen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave;

overwegende dat het gewenst is nadere regels vast te stellen met als doel een uniforme uitleg en toepassing van automatische incasso van gemeentelijke heffingen in Grave te bereiken;

 

gelet op het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek, de Invorderingswet 1990 en de van toepassing zijnde gemeentelijke belastingverordeningen;

 

b e s l u i t

 

vast te stellen het

 

“REGLEMENT VOOR AUTOMATISCHE INCASSO VAN DE GEMEENTELIJKE BELASTINGEN”

(incassoreglement gemeente Grave)

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • -

    belastingjaar: het tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven;

  • -

    belastingplichtige: natuurlijk persoon of niet-natuurlijk persoon (rechtspersoon) die is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Grave;

  • -

    formele belastingschuld: het totaalbedrag aan gemeentelijke belastingen dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald;

  • -

    incassant: de gemeente Grave.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingplichtige gedurende het belastingjaar te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

In de automatische incasso zijn de volgende belastingen opgenomen:

  • -

    onroerende-zaakbelastingen eigenaren woningen;

  • -

    onroerende-zaakbelastingen eigenaren niet-woningen;

  • -

    onroerende-zaakbelastingen gebruikers niet-woningen;

  • -

    afvalstoffenheffing;

  • -

    reinigingsrechten;

  • -

    rioolheffing;

  • -

    hondenbelasting;

  • -

    marktgelden;

  • -

    baatbelasting;

  • -

    leges aanvraag ontheffing parkeerschijfzone binnenstad.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren als er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1.

    Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de groene machtigingskaart of het kaartje uit de belastinggids volledig en juist ingevuld in te leveren bij of toe te zenden aan de incassant.

  • 2.

    De machtiging tot automatische incasso moet uiterlijk één week vóór het verstrijken van de eerste vervaltermijn zijn ingediend.

  • 3.

    Als een machtiging later dan drie weken na dagtekening wordt ontvangen worden de achterliggende termijnen bij de eerstvolgende automatische incassotermijn geïncasseerd, inclusief de al ontstane invorderingskosten.

  • 4.

    Bepalend voor een tijdige aanmelding voor automatische incasso is de dag van ontvangst door de incassant.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is ook van toepassing op de daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten die na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar aan de belastingplichtige worden toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 8 Berekening termijnbedrag

  • 1.

    Het aantal termijnen bij belastingplichtigen die een vol belastingjaar belastingplichtig zijn en een machtiging voor aanvang van het belastingjaar hebben verleend of waarbij de machtiging stilzwijgend is verlengd, bedraagt elf.

  • 2.

    Het aantal termijnen bij belastingplichtigen waarbij de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, dan wel waarbij de maatstaf van heffing toeneemt, bedraagt het aantal volle kalendermaanden dat in het belastingjaar overblijft na aanvang van de belastingplicht dan wel, indien later, na verwerking van de machtiging, met een minimum van acht.

  • 3.

    Aanslagbedragen van € 2.500,00 of meer en € 35,00 of minder worden in één termijn afgeschreven in de maand volgende op de dagtekening.

  • 4.

    Het termijnbedrag is gelijk aan de totale belastingschuld, gedeeld door het aantal termijnen conform lid 2 of 3 van dit artikel.

  • 5.

    Als er sprake is van een vermindering van de belastingaanslag wordt deze over de resterende termijnen verrekend.

  • 6.

    De incassant heeft het recht, als de grootte van de belastingschuld daartoe aanleiding geeft, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan belastingplichtige.

Artikel 9 Verzending aanslagbiljet

De incassant spant zich in om het gecombineerde aanslagbiljet in het eerste kwartaal van elk jaar te verzenden. Aan deze inspanning kunnen geen rechten worden ontleend als de verzending op een later tijdstip plaatsvindt.

Artikel 10 Tijdstip van afschrijving

  • 1.

    De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2.

    De incassant zal de termijnbedragen automatisch afschrijven op of omstreeks de 25e van iedere maand gelijk aan het aantal incassotermijnen.

Artikel 11 Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt beëindigd:

  • 1.

    als de automatische incasso gedurende drie pogingen niet slaagt per belastingaanslag.

  • 2.

    als de belastingschuldige surséance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, de Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen van toepassing is verklaard, er een akkoord in de minnelijke schuldsanering is bereikt, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken of als er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden kunnen belemmeren.

Artikel 12 Overlijden

  • 1.

    Bij overlijden van de belastingplichtige wordt de automatische incasso niet beëindigd.

  • 2.

    De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de rode opzeggingskaart.

Artikel 13 Echtscheiding

  • 1.

    Echtscheiding, beëindiging van geregistreerd partnerschap of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    Als als gevolg in lid 1 van dit artikel niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer, dan dient de belastingplichtige zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één maand nadat bij hem/haar bekend is of bekend had kunnen zijn dat er niet meer automatisch geïncasseerd kan worden, schriftelijk een rekeningnummer mee te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 14 Verhuizing

Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

Artikel 15 Wijziging van bankrekening

Wijzigingen van het banknummer moeten met behulp van de wijzigingskaart zo spoedig mogelijk worden gemeld aan de afdeling Bedrijfsvoering van de gemeente Grave.

Artikel 16 Terugstorting

Als de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de bank- of giro-instelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

Artikel 17 Beëindiging van de incasso-overeenkomst

  • 1.

    De automatische incasso kan door de belastingplichtige te allen tijde worden opgeheven, door het inzenden van de rode “intrekking machtiging”- kaart, zonder opgave van redenen.

  • 2.

    Als de incasso-overeenkomst wordt beëindigd dient de resterende belastingschuld binnen 14 dagen te worden voldaan.

Artikel 18 Geen stortingen buiten de automatische incasso

Extra termijnbetalingen buiten de automatische incasso om, die kennelijk voor de belastingplichtige tot doel hebben om buiten deze regeling om gespreid te betalen, worden niet geaccepteerd.

Artikel 19 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als het “Incassoreglement gemeente Grave”.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    Met de in werking treding van dit incassoreglement komt het “Incassoreglement gemeente Grave 2007” zoals vastgesteld op 3 juli 2007 te vervallen.

Grave, 8 november 2011,

Het college van burgemeester en wethouders van Grave,

de secretaris, de burgemeester,

G.J.A.F. Hubers S. Haasjes-van den Berg