Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels vergoeding onkosten |
Citeertitel | Beleidsregels vergoeding onkosten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | beleidsregel |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-02-2013 | 01-01-2015 | Art. 3, lid 3. | 29-01-2013 Het Klaverblad, 13-02-2013 | Onbekend | |
04-11-2004 | 14-02-2013 | Nieuwe regeling | 26-10-2004 Het Klaverblad, 03-11-2004 | Onbekend |
Voor de begripsomschrijving wordt verwezen naar de Wet werk en bijstand en de Reïntegratieverordening gemeente Vught.
In artikel 17 van de Reïntegratieverordening is geregeld dat het college nadere regels stelt ten aanzien van de verstrekking van onkostenvergoedingen in verband met deelname aan een arbeidsinschakelingstraject of een traject gericht op arbeidsactivering.
Noodzakelijke onkosten zijn de kosten die men moet maken om aan een met de gemeente overeengekomen arbeidsinschakelings- of zorgtraject te kunnen deelnemen. Dat kan variëren van bijvoorbeeld reiskosten tot kosten voor kinderopvang of speciale werkkleding.
In artikel 2 lid 1 gaat het om zowel uitkeringsgerechtigden als niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden die een arbeidsinschakelingstraject volgen. In het tweede lid gaat het om uitkeringsgerechtigden die een zorgtraject volgen zoals bedoeld in de Reïntegratieverordening.
Onkosten worden alleen vergoed als de belanghebbende geen beroep kan doen op een voorliggende voorziening. Bij kinderopvang bijvoorbeeld, zal men eerst moeten nagaan of deze via de Wet Kinderopvang geregeld kan worden.
Verder is een voorwaarde dat het college de kosten als noodzakelijk beschouwt. Dit om te voorkomen dat belanghebbenden buitenproportioneel hoge onkosten danwel niet direct met het traject verband houdende kosten vergoed willen krijgen.
In artikel 3 is de hoogte van de vergoeding geregeld. Voor uitkeringsgerechtigden is die gelijk aan de onkosten die gemaakt zijn. Niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden komen alleen in aanmerking voor een onkostenvergoeding als ze door de kosten die het volgen van een arbeidsinschakelingstraject onder de voor hen geldende bijstandsnorm zouden zakken.
Het derde lid is specifiek gewijd aan de vergoeding van reiskosten. Bij kleine afstanden worden deze niet vergoed. Uitgangspunt is de afstand Vught-centrum tot de plaats van bestemming. Als de reisafstand meer bedraagt dan 6 kilometer worden de reiskosten die men heeft door de deelname aan het arbeidsinschakelingstraject, vergoed. Uitgangspunt zijn de kosten die men heeft als men gebruik maakt van de goedkoopste mogelijkheid van het openbaar vervoer.
Artikel 4 betreft de procedure. In veel gevallen zal de vergoeding van onkosten direct kunnen worden meegenomen in het trajectplan en de bijbehorende beschikking waarin voorzieningen worden toegekend. Het kan echter voorkomen dat er onkosten tijdens een traject ontstaan of om een andere reden niet zijn opgenomen in trajectplan en beschikking. In die gevallen dient de belanghebbende een aanvraag in te dienen. De belanghebbende krijgt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen acht weken bericht over welke onkosten in welke mate voor vergoeding in aanmerking komen.