Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | bijlage 1 |
Geen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2009 | Nieuwe regeling | 29-01-2008 Streekbode 16 december 2009 | Onbekend |
De raad van de gemeente Leudal heeft in de openbare vergadering van 29 januari 2008 het besluit genomen tot wijziging en vaststelling van de aangepaste
Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam
Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette
De gemeente Beesel, gevestigd te Reuver, Nederland;
De gemeente Echt-Susteren, gevestigd te Echt, Nederland;
De gemeente Leudal, gevestigd te Heythuysen, Nederland;
De gemeente Maasgouw, gevestigd te Heel, Nederland;
De gemeente Roerdalen, gevestigd te St. Odiliënberg, Nederland;
De gemeente Roermond, gevestigd te Roermond, Nederland;
De gemeente Venlo, gevestigd te Venlo, Nederland
Het Algemeen Bestuur van het Zweckverband Naturpark Schwalm-Nette, gevestigd te Viersen, Bondsrepubliek Duitsland,
Gelet op artikel 3 van het Verdrag van Anholt van 23 mei 1991 inzake grensoverschrijdende samenwerking tussen territoriale gemeenschappen of autoriteiten;
Gelet op betreffende bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Gelet op betreffende bepalingen van de Gemeentewet;
dat naast de grensoverschrijdende fiets- en wandelwegen en de drie informatie- en ontmoetings-centra in Wachtendonk, Herkenbosch en Brüggen er ook belangrijke ecologische projecten zoals het Nationaal Park De Meinweg in Nederland en het natuur- en recreatiegebied Schwalm-Nette aan Duitse zijde in ontwikkeling zijn;
dat deze ontwikkelingen het resultaat zijn van talrijke door de afzonderlijke gemeenten en Kreise geleverde inspanningen en met name mogelijk gemaakt werden door de subsidies van de deelstaat Nordrhein-Westfalen en de Nederlandse overheidsinstanties en in de laatste jaren in toenemende mate ook door het gemeenschappelijk benutten van de door de Europese Unie (EU) geboden subsidiemogelijkheden;
dat na 20 jaar veeleer nationaal georiënteerde samenwerking in het kader van het Duits-Nederlandse Grenspark Maas-Swalm-Nette thans de eerste aanzetten geboden worden om in het kader van een gemeenschappelijke organisatie ook een grensoverschrijdende regionale identiteit te creëren, zonder de organisaties die hun waarde bij grensoverschrijdende samenwerking bewezen hebben in hun voortbestaan te bedreigen;
dat de deelnemende gemeenten en het Zweckverband te kennen hebben gegeven, dat zij de grensoverschrijdende samenwerking die reeds in gang was gezet bij de Overeenkomst van 30 maart 1976 tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Duitse Deelstaat Noordrijnland-Westfalen, Traktaat 16 juni 1976, Trbl. 1976, nr. 76 waarbij een Adviescommissie voor het Duits-Nederlandse Grenspark Maas-Swalm-Nette in het leven werd geroepen, verder gestalte willen geven en verwezenlijken conform de Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden, de Bondsrepubliek Duitsland, het Land Niedersachsen en het Land Noordrijn-Westfalen inzake grensoverschrijdende samenwerking tussen territoriale gemeenschappen of autoriteiten van 23 mei 1991, Trbl. 1991, nr. 102 en Trbl. 1992, nr. 207, bekend als "Het Verdrag van Anholt";
een openbaar lichaam in te stellen waarvan de regeling luidt als volgt:
Het openbaar lichaam is genaamd "Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette" c.q. "Zweckverband Deutsch-Niederländischer Naturpark Maas-Schwalm-Nette", verder te noemen "openbaar lichaam".
Het openbaar lichaam wordt opgericht voor onbepaalde tijd, startende op het moment dat de regeling van kracht wordt.
Het ambtsgebied van het openbaar lichaam omvat in de Bondsrepubliek Duitsland het werkgebied van het Zweckverband Naturpark Schwalm-Nette en in Nederland het gehele of gedeeltelijke grondgebied van de deelnemende gemeenten. De exacte begrenzing van het ambtsgebied is op bijlage 1 op kaart aangegeven. Deze kaart maakt van de regeling een onlosmakelijk deel uit.
Het openbaar lichaam heeft tot doel de gezamenlijke belangen in grensoverschrijdende zin te behartigen, waarbij de meerwaarde van de grensoverschrijdende samenwerking gericht is op het behoud en de ontwikkeling van het natuurlijk landschap, de schoonheid, de wezenskenmerken en de verzorging en ordening daarvan, met inachtneming van belangen van economische, culturele en sociale aard.
Het openbaar lichaam heeft in het kader van de toegekende bevoegdheden, die de deelnemers aan het openbaar lichaam naar binnenlands recht hebben, de taak de grensoverschrijdende samenwerking van de deelnemers aan het openbaar lichaam te bevorderen, te ondersteunen en te coördineren op de in artikel 7, lid 3 vermelde gebieden. Het openbaar lichaam voert binnen deze taak projecten uit. Zij vraagt aan, ontvangt en beheert financiële middelen van derden, waaronder Europese en nationale subsidies. Zij verleent financiële middelen aan derden. Zij verzorgt voor de in lid 3 vermelde gebieden doelmatige public relations. Zij adviseert de deelnemers aan het openbaar lichaam, overheden en instellingen bij grensoverschrijdende activiteiten en problemen.
Naast de in lid 3 vermelde gebieden, kunnen de daartoe bevoegde organen van de deelnemers aan het openbaar lichaam in het kader van de volgens het binnenlands recht aan de deelnemers aan het openbaar lichaam toekomende bevoegdheden, andere gebieden aanwijzen waar samenwerking eveneens zinvol wordt geacht.
Het Algemeen Bestuur wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan. De voorzitter is tevens voorzitter van het Dagelijks Bestuur. Bij de aanwijzing van de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter neemt het Algemeen Bestuur als uitgangspunt dat als de voorzitter de Duitse nationaliteit heeft, de plaatsvervangend voorzitter de Nederlandse nationaliteit dient te hebben en andersom. De functie van voorzitter wordt maximaal vier jaar aaneengesloten door leden van gelijke nationaliteit vervuld.
Het Algemeen Bestuur laat zich in zijn vergaderingen bijstaan door adviseurs die geen stemrecht hebben. Als adviseur zullen optreden: het Ministerium für Umwelt, Naturschutz, Landwirtschaft und Verbraucherschutz van het Land Noordrijn-Westfalen, de Bezirksregierung Düsseldorf, de ministeries van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Provincie Limburg.
De leden van het Algemeen Bestuur, aftredend ingevolge het bepaalde in lid 13, blijven als zodanig fungeren, totdat de in lid 14 bedoelde aanwijzingen zullen hebben plaatsgehad. In vergaderingen van het Algemeen Bestuur, onder deze omstandigheden gehouden, kunnen geen besluiten genomen worden over onderwerpen bedoeld in artikel 12, lid 6.
De vergadering van het Algemeen Bestuur wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is, evenwel met dien verstande, dat het aantal aanwezigen de deelnemers bij deze regeling naar evenredigheid dient te vertegenwoordigen, zulks ter beoordeling van de voorzitter.
Indien ingevolge lid 1 de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter binnen veertien dagen, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering. In de uitnodiging wordt uitdrukkelijk gewezen op de omstandigheid dat het Algemeen Bestuur in deze vergadering besluiten kan nemen zonder rekening te houden met lid 1 van dit artikel.
Wijziging van de regeling, in het bijzonder de bepalingen over toetreden en uittreden van deelnemers aan het openbaar lichaam alsmede de ontbinding van het openbaar lichaam vereisen een twee/derde meerderheid in het Algemeen Bestuur. Tot wijziging van de regeling voor wat betreft de taken van het openbaar lichaam kan slechts bij eenparigheid van stemmen besloten worden.
De secretaris nodigt namens de voorzitter met inachtneming van een termijn van twee weken onder toezending van de agenda de leden van het Algemeen Bestuur uit voor de vergadering. Van de vergaderingen wordt een verslag opgesteld zowel in de Duitse als de Nederlandse taal. Het verslag bevat tenminste een zakelijke weergave van de door het Algemeen Bestuur genomen besluiten en wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Bij de aanwijzing van de plaatsvervangend voorzitter van het Dagelijks Bestuur neemt het Algemeen Bestuur als uitgangspunt dat als de voorzitter de Duitse nationaliteit heeft, de plaatsvervangend voorzitter de Nederlandse nationaliteit moet hebben en andersom. De functie van voorzitter wordt maximaal vier jaar aaneengesloten door leden met gelijke nationaliteit vervuld.
De leden van het Dagelijks Bestuur, aftredend als lid van het Algemeen Bestuur ingevolge het bepaalde in artikel 9, lid 13, blijven als zodanig fungeren totdat de in lid 1 van dit artikel bedoelde benoemingen zullen hebben plaatsgehad. Ten aanzien van vergaderingen onder deze omstandigheden gehouden, leidt het bepaalde in artikel 56, lid 1, van de Gemeentewet uitzondering.
Het secretariaat wordt geleid door een secretaris. Het Algemeen Bestuur beslist over benoeming, schorsing en ontslag van de secretaris. De secretaris wordt benoemd uit een door de voorzitter van het Algemeen Bestuur in te dienen voordracht van tenminste twee personen. De secretaris kan niet gelijktijdig in dienstverband staan bij een der deelnemers aan het openbaar lichaam. De secretaris wordt bij verhindering of ontstentenis vervangen op een door het Algemeen Bestuur te bepalen wijze. De secretaris vertegenwoordigt het openbaar lichaam in alle bestuurlijke aangelegenheden binnen de kaders van het door het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur vastgestelde beleid.
De secretaris bereidt de besluiten van het Dagelijks Bestuur voor en voert ze uit, voorzover hij daarmee belast is. Daarnaast is hij belast met de voorbereiding en uitvoering van de besluiten van het Algemeen Bestuur, voorzover het Dagelijks Bestuur hem daarmee heeft belast. In het bijzonder is de secretaris belast met het initiëren en coördineren van projecten en het verwerven van gelden uit internationale en Europese fondsen voor projecten ter realisering van de taken van het openbaar lichaam. Hij voert daarover het vaktechnische en financiële beheer.
De deelnemers aan het openbaar lichaam kunnen binnen zes weken na de datum van toezending omtrent de ontwerpbegroting aan het Dagelijks Bestuur van hun zienswijze doen blijken. Het Dagelijks Bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting en biedt het ontwerp aan het Algemeen Bestuur ter vaststelling aan.
Het Dagelijks Bestuur zendt jaarlijks uiterlijk op 1 mei de ontwerprekening met betrekking tot het afgelopen boekjaar aan de deelnemers aan het openbaar lichaam, vergezeld van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid, opgemaakt door een door het Algemeen Bestuur aangewezen deskundige, die niet in dienst van het openbaar lichaam mag zijn.
Een voorstel tot wijziging van de regeling is slechts rechtsgeldig tot stand gekomen indien het Algemeen Bestuur daartoe besluit met een tweederde meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Voor wijziging van de taken van het openbaar lichaam geldt dat een daartoe strekkend besluit met eenparigheid van stemmen wordt genomen.
De beslissing van het Algemeen Bestuur houdende de ontbinding van het openbaar lichaam is slechts geldig indien dit besluit genomen wordt in een speciaal daartoe bijeen geroepen buitengewone vergadering van het Algemeen Bestuur die tenminste twee maanden van te voren wordt aangekondigd en waarin het besluit tot ontbinding genomen wordt met een twee/derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Bij het besluit tot ontbinding van het openbaar lichaam zoals in het vorige lid bedoeld wordt door het Algemeen Bestuur tevens over de wijze van vereffening besloten. Indien niet anders wordt besloten vormt het Algemeen Bestuur zelf een college van bevoegde vereffenaars. Het Algemeen Bestuur kan bepalen dat het secretariaat met de afwikkeling van de vereffening wordt belast.
De deelnemers aan het openbaar lichaam zijn verplicht om naar rato van hun bijdrage aan het openbaar lichaam bij te dragen aan openstaande verplichtingen van het openbaar lichaam die bij vereffening blijken. Als verplichting gelden ook aanspraken van derden die personeel aan het openbaar lichaam ter beschikking gesteld hebben waarvan tengevolge van de opheffing van het openbaar lichaam het dienstverband beëindigd moet worden.
De gemeente Roermond, gevestigd te Nederland, respectievelijk het Zweckverband Schwalm-Nette gevestigd te Viersen in de Bondsrepubliek Duitsland zenden deze regeling, besluiten tot wijziging van de regeling, besluiten tot toetreding en uittreding alsook besluiten tot opheffing, toe aan de respectievelijke toezichthouders.
Binnen een termijn van drie jaar na inwerkingtreding van deze regeling zoals bedoeld in artikel 3 worden de bepalingen welke zijn neergelegd in de artikelen 7 en 28 geëvalueerd. Van betreffende evaluatie wordt een schriftelijk verslag opgemaakt en door het Algemeen Bestuur vastgesteld en vervolgens aan de deelnemers aan het openbaar lichaam toegezonden.
Met inachtneming van het gestelde in artikel 34, treedt deze regeling, na goedkeuring door de respectievelijke toezichthouders alsmede na bekendmaking van de regeling, in werking met ingang van de eerste dag van de eerste maand na opname in het register van Gedeputeerde Staten als bedoeld in artikel 27 lid 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Leudal d.d. 29 januari 2008.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL
De griffier, De voorzitter,
Drs. W.A.L.M. Cornelissen A.H.M. Verhoeven MPM