Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nieuwegein

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nieuwegein
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156, 229

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-10-2012wijziging Tarieventabel, 1.15.2, 1.15.2.1,1.15.2.2,1.16.7

26-09-2012

De Molenkruier 11-10-2012

2012-304
05-01-201212-10-2012nieuwe regeling

21-12-2011

De Molenkruier 4-01-2012

2011-434a
01-05-2012Nieuwe regeling

21-12-2011

De Molenkruier 04-01-2012

2011-434a

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Nieuwegein

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 november 2011;

gelet op artikel 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de: "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012"

Artikel 1. Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstelling

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • 2.

    verleende diensten, in het persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

  • 3.

    als bedoeld in hoofdstuk 6 (Gemeentearchief en kadaster) van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien raadpleging en naspeuring in het openbaar belang geschieden door of voor een rijksdienst, provinciale dienst of gemeentelijke dienst of voor de dienst van een waterschap;

  • 4.

    als bedoeld in hoofdstuk 2 (Bestuursstukken) van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien:

    • a.

      de stukken bedoeld in dit hoofdstuk zijn bestemd voor een openbare bibliotheek of voor de media;

    • b.

      naar het oordeel van burgemeester en wethouders met het verstrekken van deze stukken wordt bevorderd het toezicht op de gemeentelijke financiën door hiertoe bevoegde Rijksoverheden of provinciale overheden;

    • c.

      naar het oordeel van burgemeester en wethouders met het verstrekken van deze stukken wordt bevorderd het inzicht in de landelijke gemeentelijke financiën door Rijksoverheidsorganen en hiertoe behorende instituten;

    • d.

      de verspreiding van kennis onder Nederlandse gemeenten;

    • e.

      het onderwijs gegeven in de gemeente;

    • f.

      de internationale betrekkingen van de gemeente;

  • 5.

    als bedoeld in onderdeel 16.1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien de aanvraag is ingediend door een instelling, voorkomend op het collecteplan van de Centraal Bureau Fondsenwerving;

  • 6.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • 7.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag beterkking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. De tarieven als opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel worden verhoogd met de redelijkerwijs gemaakte kosten waarin niet reeds is voorzien in het in de tarieventabel opgenomen tarief.

  • 4. Tot de kosten als bedoeld in het derde lid worden in ieder geval gerekend portokosten, de kosten van het inwinnen van extern advies en de kosten van publicatie.

  • 5. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het porjectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artkel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

Artikel 6. Wijze van heffing

  • 1. De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

  • 2. Belastingbedragen van minder dan € 3,00 worden niet geheven.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen)

    • 3.

      hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 4.

      hoofdstuk 12 (kansspelen)

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De `Legesverordening 2011’, vastgesteld door de raad op 14 december 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet Ruimtelijke Ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moet worden toegepast.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van heffing is 1 januari 2012.

Artikel 14. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2012’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 21 december 2011.

de griffier, de voorzitter,

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2012

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van de Wet op de Persoonsgegevens

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Hoofdstuk 13 Kinderopvang

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Diversen

Titel 2

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Aanvraag omgevingsvergunning voor wijziging van nog niet uitgevoerde

bouwactiviteit waarop al eerder is besloten

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

 TARIEVENTABEL  2012  behorende bij de “Legesverordening 2012”2012
 Alle bedragen in de tabel worden uitsluitend weergegeven in Euro’s 
   
titel 1  
   
 Hoofdstuk 1   Burgerlijke stand   
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in het stadshuis. 
   
1.1.1.1op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur249,80
met dien verstande dat geen leges worden geheven indien de voltrekking van het huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsheeft op maandag of dinsdag om 10.00 uur 
   
1.1.1.2op enig moment anders dan genoemd in 1.1.1.1565,80
   
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, op een andere locatie dan genoemd in 1.1.1 of 1.1.3 
   
1.1.2.1Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur535,80
   
1.1.2.2Op enig moment anders dan genoemd in 1.1.2.1851,80
   
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek: 
   
1.1.3.1Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur249,80
   
1.1.3.2Op enig moment anders dan genoemd in 1.1.3.1565,80
   
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapboekje:16,50
   
1.1.5Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier:17,00
   
1.1.6voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet Rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
   
1.1.7het tarief voor het benoemen en beëdigen van een 'Onbezoldigd tijdelijk buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand' bedraagt 76,80
   

 Hoofdstuk 2   Reisdocumenten 
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
   
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:48,70
   
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)48,70
   
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)48,70
   
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3, direct bij de aanvraag van het nieuwe reisdocument, per kind:8,95
   
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingsticker in een uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 t/m 1.2.1.321,80
   
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK), met inachtneming van de bepalingen in de ministeriële regeling als bedoeld in art. 6 van het Besluit Paspoortgelden 
   
1.2.1.6.1voor personen van 14 jaar en ouder40,05
   
1.2.1.6.2voor personen t/m 13 jaar30,00
   
1.2.2Indien een aanvraag als bedoeld in 1.2.1.1 tot en met  1.2.1.3 of 1.2.1.6 geschiedt waarbij de aanvrager niet in staat is een eerder uitgereikt Nederlands reisdocument over te leggen en de gegevens van de aanvrager moeten worden geraadpleegd aan de hand van de eerder ingediende aanvraag, worden de tarieven verhoogd met een toeslag wegens administratiekosten van28,50
   
1.2.3De tarieven als genoemd bij 1.2.1.1 t/m 1.2.1.3, alsmede bij 1.2.1.6, worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van45,00
   
1.2.3.1Het tarief als genoemd bij 1.2.3, wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld bij 1.2.1.1 t/m 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meerdere kinderen als bedoeld bij 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 
   
1.2.3.2Het tarief als genoemd bij 1.2.1.5, wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van:21,80
   
 Hoofdstuk 3   Rijbewijzen 
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs46,10
   
1.3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen:9,10
   
1.3.3Indien een aanvraag geschiedt, zonder dat een eerder afgegeven rijbewijs dat geldig was voor een voorgaande periode wordt overlegd, en de identiteit van de aanvrager niet voldoende kan worden vastgesteld aan de hand van een ander  geldig identiteitsbewijs, wordt het tarief verhoogd met een toeslag wegens administratiekosten van:29,65
   
1.3.4Het tarief als genoemd bij 3.1, wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het genoemde bedrag in de geldende "Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen". 
   

 Hoofdstuk 4   Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens 
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de gemeenschappelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
   
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking9,50
   
1.4.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier:17,00
   
1.4.4voor het op verzoek verstrekken van een persoonslijst geldt hetzelfde tarief als bedoeld in 1.4.2 
   
1.4.5Het tarief voor het verstrekken van informatie op basis van selecties uit het GBA-bestand bedraagt voor ieder daaraan besteed kwartier:19,20
   
 Hoofdstuk 5   Verstrekkingen op grond van de Wet beschermingpersoonsgegevens 
1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit een verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de Wet Bescherming persoonsgegevens11,20
   
 Hoofdstuk 6  Bestuursstukken 
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
   
1.6.1.1een afschrift van de programmabegroting:35,50
   
1.6.1.2een afschrift van de beheersbegroting:20,70
   
1.6.1.3een afschrift van het jaarverslag + jaarrekening:35,50
   
1.6.1.4een afschrift van de jaarrekening op beleidsveld of kostenplaats23,60
   
1.6.1.5een afschrift van de bijlagen bij een van de voornoemde bestuursstukken 20,70
   
1.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
   
1.6.2.1tot het afsluiten van een abonnement voor een jaar: 
   
1.6.2.1.1op de agenda’s van de raadsvergadering en de vergaderingen van de raadscommissies:33,10
   
1.6.2.1.2op de verslagen van de raadsvergaderingen:45,30
   
1.6.2.1.3op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen:192,90
   
1.6.2.1.4tot de stukken als bedoeld in 7.2.1.3 worden gerekend de agenda’s als bedoeld in 7.2.1.1 
   
1.6.2.1.5in de tarieven als genoemd in 7.2.1.1, 7.2.1.2 en 7.2.1.3 zijn inbegrepen de kosten van verzending per post. 
   
1.6.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
   
1.6.3.1een afschrift van de Algemene politieverordening:15,20
   
1.6.3.2een afschrift van de Bouwverordening55,60
   
 Hoofdstuk 7   Vastgoedinformatie 
1.7.1Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de kadastrale leggers, per kwartier:17,00
   
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van bodemgegevens inzake (mogelijke) verontreinigingen, per gewenst adres: 
   
1.7.2.1bij handmatige verstrekking28,40
   
1.7.2.2bij automatische afhandeling via de gemeentelijke website10,20
   
1.7.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het interpreteren van aanwezige bodemgegevens inzake (mogelijke) verontreinigingen, wordt het overeenkomstig 1.8.2. berekende bedrag verhoogd met:179,80
   
1.7.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanleveren van de actuele, digitale bodemdata in het gemeentelijk BodemInformatieSysteem, conform het landelijk geldende SIKB-uitwisselingsprotocol of als Oracle dump188,20
   

 Hoofdstuk 8   Overige publiekszaken 
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
   
1.8.1.1een verklaring omtrent het gedrag: het tarief dat is vastgesteld op grond van artikel 39 van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens en de 'Regeling leges en afdrachtvergoeding VOG'. 
   
1.8.1.2verklaring van in leven zijn8,50
   
1.8.1.3een legalisatie van een handtekening:8,50
   
1.8.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap:8,50
   
 Hoofdstuk 9   Gemeentearchief 
1.9.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporing door een ambtenaar van de gemeente in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier18,50
   
1.9.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inventarissen van openbare archieven per boekwerk, indien het boekwerk omvat: 
   
1.9.2.1minder dan 50 pagina’s:10,60
   
1.9.2.250 pagina’s of meer:21,30
   
 Hoofdstuk 10   Leegstandwet 
1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 
   
1.10.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandwet109,50
   
1.10.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid van de Leegstandwet109,50
   
 Hoofdstuk 11  Winkeltijdenwet 
1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet:82,80
   
 Hoofdstuk 12   Wet op de kansspelen 
1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
   
1.12.1.1Voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat:56,50
   
1.12.1.2Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat:56,50
   
 en voor iedere volgende kansspelautomaat34,00
   
1.12.1.3Voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd226,50
   
1.12.1.4Voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat226,50
   
 en voor iedere volgende kansspelautomaat:136,00
   
1.12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)/art. 2:39 van de APV76,80
   

 Hoofdstuk 13   Kinderopvang 
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 
   
1.13.1.1tot het verstrekken van een uittreksel uit het register bedoeld in art. 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel 24,70
   
 Hoofdstuk 14   Telecommunicatie 
1.14.1het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding 
   
1.14.1.1ter verkrijging van een instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid sub b van de Telecommunicatiewet en artikel 2 en 4 van de Telecommunicatieverordening gemeente Nieuwegein 285,00
   
1.14.1.2voor de eerste 25 m¹ of een deel daarvan, vermeerderd met 185,00
   
1.14.1.3boven de 25 m¹, voor elke extra m¹ of een deel daarvan, vermeerderd met2,00
   
1.14.1.4indien overleg met andere partijen is benodigd, wordt daarnaast het bedrag genoemd in 1.14.1.1. vermeerderd met142,00
   
1.14.1.5voor een instemmingsbesluit voor de plaatsing van een handhole62,00
   
 Hoofdstuk 15   Verkeer en Vervoer 
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 123 van  het Wegenverkeersreglement inzake gedragsregels verband houdende met inrichting en belading van voertuigen:15,00
   
1.15.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing van het verbod aan de Utrechtsestraatweg, voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers, ter hoogte van de Remiseweg zoals is vastgesteld bij besluit van 27 maart 1990, krachtens artikelen 87 en 90 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) en het bepaalde in artikel 62 van de RVV 1990 voor zover het betreft verkeersteken C1 van bijlage 1 van het RVV 1990:30,10
   
1.15.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
   
1.15.3.1Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)175,00
   
1.15.3.2Tot het vervangen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) als gevolg van vermissing of diefstal27,30
   
1.15.3.3Tot het aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats (artikel 18 van de Wegenverkeerswet, artikel 29 van het BABW en artikel 26 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990)400,00
   
1.15.3.4Tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3300,00
   
1.15.3.5Tot het wijzigen van het onderbord met kenteken voor een parkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3100,00
   
1.15.3.6tot het vervangen van het onderbord met kenteken voor een parkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3100,00
   
1.15.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot 
   
1.15.4.1ontheffing route gevaarlijke stoffen, als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen204,20
   
1.15.4.2Verlengen van een ontheffing, bedoeld in 13.4.1113,40
   
1.15.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot 
   
1.15.5.1Het wijzigen van een parkeervergunning (kenteken)3,90
   
1.15.5.2Het verstrekken van een duplicaat-parkeervergunning43,70
   

 Hoofdstuk 16   Algemeen 
1.16.1het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 
   
1.16.1.1tot het verkrijgen of verlengen van een gedoogverklaring voor een jaar voor het vestigen van een coffeeshop 1.312,00
   
1.16.1.1.1tot het wijzigen van een gedoogverklaring met betrekking tot vermelding van de beheerder/leidinggevende165,60
   
1.16.1.2tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in 
   
1.16.1.2.1artikel 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden drainage52,50
   
1.16.1.2.2artikel 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering52,50
   
1.16.1.3tot het verstrekken van een duplicaat van een WOZ-beschikking of een aanslag gemeentelijke belastingen16,80
   
1.16.2het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
   
1.16.2.1tot het verkrijgen van een ontheffing van een verbod of een verplichting of het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de Algemene Plaatselijke verordening per ononderbroken periode dat de ontheffing of de vergunning geldt, met uitzondering van het elders in deze tabel bepaalde87,40
   
1.16.2.2ingevolge art. 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening 
   
1.16.2.2.1tot het verkrijgen van een horecaexploitatievergunning inclusief terras, met uitzondering van de bedrijven die vóór 1 januari 2011 over een geldige terrasvergunning ingevolge de APV 2009 of eerder beschikten592,80
   
1.16.2.2.2tot het wijzigen van een horecaexploitatievergunning inclusief terras296,40
   
1.16.2.2.3tot het verkrijgen van een horecaexploitatievergunning exclusief terras 296,40
   
1.16.2.2.4tot het wijzigen van een horecaexploitatievergunning exclusief terras198,90
   
1.16.2.3ingevolge artikel 2: 11 van de Algemene Plaatselijke Verordening (aanleggen van een weg) 
   
1.16.2.3.1ten behoeve van het aanleggen van leidingen269,80
   
1.16.2.3.2in alle andere gevallen89,90
   
1.16.2.4ingevolge art. 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening (opslag van roerende zaken in de openbare ruimte)179,90
   
1.16.2.5ingevolge artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke verordening (standplaatsen/uitstallingen op de weg tot verkoop): 
   
1.16.2.5.1geldig voor een dag77,10
   
1.16.2.5.2geldig voor een maand115,65
   
1.16.2.5.3geldig voor een jaar331,20
   
1.16.2.6Indien voor een aanvraag als bedoeld in 1.16.2.1 op grond van 1.16.2.2 tot en met 1.16.2.5 verschillende vergoedingen kunnen worden gevraagd, dan wordt niet meer dan het bedrag van de hoogste vergoeding gevraagd, vermeerderd met maximaal 87,40
   
1.16.2.6Indien voor een aanvraag als bedoeld in 1.16.2.1 op grond van 1.16.2.2 tot en met 1.16.2.5 verschillende vergoedingen kunnen worden gevraagd, dan wordt niet meer dan het bedrag van de hoogste vergoeding gevraagd, vermeerderd met maximaal 87,40
   
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
   
1.16.3.1afschriften, doorslagen, fotokopieën van stukken, alsmede nota’s voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
   
1.16.3.1.1per pagina op papier van A4-formaat:0,30
   
1.16.3.1.2per pagina op papier van een ander dan A4-formaat:0,30
   
1.16.3.2kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in 1.20.2.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:10,50
   
1.16.3.3een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 30,10
   
1.16.4De in deze Legesverordening en bijbehorende Tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om een beschikking worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder e Wet Bibob om een beschikking als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder c Wet Bibo of artikel 7, tweede lid Wet Bibob jo. artikel 4 Besluit Bibob en in gevallen als bedoeld in artikel 2 of 3 van de "Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bibob"   
   
1.16.4.1voor de intake en screening van het formulier en de overlegde bescheiden verhoogd met 141,50
   
1.16.4.2indien naar aanleiding van het ingevulde formulier en de overlegde bescheiden nader intern onderzoek nodig blijkt, bovendien verhoogd met282,90
   
1.16.4.3Indien daarnaast ook een advies nodig is van het landelijke bureau Bibob als bedoeld in artikel 9 wet Bibob, wordt het tarief bovendien verhoogd met het bedrag als bedoeld  in artikel 16, wet Bibob en artikel 5, besluit Bibob.  
   
1.16.5 vervallen
   
1.16.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
   
1.16.6.1ingevolge de Regeling Burgerluchthavens tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar ingevolge artikel 18 lid 2 (het doen opstijgen van een vrije ballon) 
   
1.16.6.1.1per keer87,40
   
1.16.6.1.2per jaar maximaal vijf keer, vanaf park Oudegein220,50
   
1.16.6.2tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar voor het doen opstijgen van een kabelballon voor een periode van maximaal één week op dezelfde plaats87,40
   

 Titel 2: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning 
 Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2.1bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2.2Bij het vaststellen van de bouwkosten als bedoeld in 5.2.1.1.2.1 worden de kosten van het vervangen van een 'Kwaaitaalvloer’ of een Mantavloer’ welke is aangetast door betonrot, die wordt veroorzaakt door het gebruik van calciumchloride bij de fabricage van de vloer, buiten beschouwing gelaten. 
2.1.1.3sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 
   
 Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeaanvraag: 
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, indien  geen advies aan de welstandscommissie wordt gevraagd; 
2.2.2om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, indien er advies aan de welstandscommissie wordt gevraagd, per uitgebracht advies;52,80
   

 Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf en paragraaf 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen:147,50
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 5.000 tot € 225.000 bedragen:147,50
vermeerderd met:2,64%
van de bouwkosten die uitgaan boven € 5.000; 
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 225.000 tot € 2.250.000 bedragen:5.955,50
vermeerderd met:2,31%
van de bouwkosten die uitgaan boven € 225.000; 
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 2.250.000 tot € 10.000.000 bedragen:52.733,00
vermeerderd met:1,89%
van de bouwkosten die uitgaan boven € 2.250.000; 
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 10.000.000 tot € 25.000.000 bedragen:199.208,00
vermeerderd met:1,10%
van de bouwkosten die uitgaan boven € 10.000.000; 
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 25.000.000 of meer bedragen:364.208,00
vermeerderd met:0,63%
van de bouwkosten die uitgaan boven € 25.000.000. 
   
 Welstandstoets 
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien sprake is van een welstandstoets: 
2.3.1.2.1indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen:20,90
2.3.1.2.2indien de bouwkosten € 5.000 tot € 225.000 bedragen:11,20
 vermeerderd met:0,192%
 van de bouwkosten die uitgaan boven € 5.000; 
2.3.1.2.3indien de bouwkosten € 225.000 tot € 450.000 bedragen:449,60
 vermeerderd met:0,110%
 van de bouwkosten die uitgaan boven € 225.000; 
2.3.1.2.4indien de bouwkosten € 450.000 tot € 2.250.000 bedragen:700,90
 vermeerderd met:0,022%
 van de bouwkosten die uitgaan boven € 450.000; 
2.3.1.2.5indien de bouwkosten € 2.250.000 of meer bedragen:1.102,80
 vermeerderd met:0,011%
 van de bouwkosten die uitgaan boven € 2.250.000 
   
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: 
   
2.3.1.4Achteraf ingediende aanvraag 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een minimum van;89,90
 En een maximum van: 1.000,00
   
 Beoordeling aanvullende gegevens 
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: 
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:89,90
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):89,90
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):179,80
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 
2.3.3.3.1indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2:719,20
2.3.3.3.2indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2:1.438,50
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):269,70
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):224,80
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):314,70
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 
2.3.4.3.1indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2:899,10
2.3.4.3.2indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2:1.708,10
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)449,50
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.5.1indien sprake is van bedrijfsmatig verschaffen van nachtverblijf aan 
2.3.5.1.111 -  50 personen541,10
2.3.5.1.2 > 50 personen1.082,20
2.3.5.2verschaffen van nachtverblijf in het kader van verzorging aan 
2.3.5.2.111 -  50 personen541,10
2.3.5.2.251 – 250 personen1.082,20
2.3.5.2.3251 - 500 personen1.623,20
2.3.5.2.4501 – 750 personen2.164,30
2.3.5.2.5> 750 personen2.705,40
2.3.5.3verschaffen van dagverblijf aan personen jonger dan 12 jaar en voor lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen 
2.3.5.3.111 -  50 personen541,10
2.3.5.3.251 – 250 personen1.082,20
2.3.5.3.3251 - 500 personen1.623,20
2.3.5.3.4501 – 750 personen2.164,30
2.3.5.3.5> 750 personen2.705,40
   
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, (Rijksmonument) bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:885,80
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:354,30
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Nieuwegein aangewezen monument, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.2.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:179,80
2.3.6.2.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:89,90
2.3.6.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Nieuwegein aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:89,90
   
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:354,40
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening Nieuwegein een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:354,40
   
2.3.7.2Beoordelen asbestinventarisatierapport 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de procedure eveneens het beoordelen van een asbestinventarisatierapport betreft:45,00
   
2.3.7.3Asbesthoudende materialen 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 en 2.3.7.2 bedraagt het tarief, indien de in onderdeel  2.3.7.1.2 bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:89,90
   
2.3.8Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.8.1Indien de activiteit ten behoeve van het aanleggen van leidingen is:269,80
2.3.8.2In alle andere gevallen:89,90
   
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.9.1in gevallen van het aanleggen van een nieuwe uitweg: 179,90
2.3.9.2in gevallen van het verbreden van een bestaande uitweg:89,90
2.3.9.3in gevallen van het aanleggen van een tuinuitgang:89,90
   
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de Bomenverordening Nieuwegein een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
   
2.3.11Opslag van roerende zaken/plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte 
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van het openbare gebied, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j en k, van de Wabo bedraagt het tarief:179,90
2.3.11.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.2.3.11.1, bedraagt het tarief  indien er advies aan de welstandscommissie wordt gevraagd, per uitgebracht advies;52,80
   
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: 
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 
   
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
2.3.13.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:179,90
2.3.13.2Onverminderd het bepaalde in voorgaande artikel, bedraagt het tarief voor het aanvragen van een verklaring van geen bedenkingen van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV): 304,50
   
2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:89,90
2.3.14.2behoort tot een bij gemeentelijke verordening categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, en zijn geïntegreerd in de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.3behoort tot een bij gemeentelijke verordening categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, en niet zijn geïntegreerd in de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.2: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. 
2.3.14.4behoort tot een bij provinciale of waterschapsverordening verordening categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.16Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport179,90
2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport179,90
   
2.3.17Advies 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan, anders dan in voorgaande onderdelen reeds genoemd, een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   

 Hoofdstuk 4 Vermindering 
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in paragraaf 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges niet in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in paragraaf 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:Nihil
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:Nihil
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:Nihil
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 
   
 Hoofdstuk 5 Teruggaaf 
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf geldt niet voor de onderdelen 2.3.1.2 (welstandstoets), 2.3.1.4 (achteraf ingediende aanvraag) en 2.3.7.2 (beoordeling asbestinventarisatie) en bedraagt: 
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan75%
  van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand na het in behandeling nemen ervan50%
   van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
   
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf geldt niet voor de onderdelen 2.3.1.2 (welstandstoets), 2.3.1.4 (achteraf ingediende aanvraag) en 2.3.7.2 (beoordeling asbestinventarisatie) en bedraagt:50%
   van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
   
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf geldt niet voor de onderdelen 2.3.1.2 (welstandstoets), 2.3.1.4 (achteraf ingediende aanvraag) en 2.3.7.2 (beoordeling asbestinventarisatie) en bedraagt:50%
  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag dat op basis van deze paragraaf voor teruggaaf in aanmerking komt, wordt niet teruggegeven als het bedrag minder is dan € 88,60. 
   van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
 Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning 
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:Nihil
   
 Hoofdstuk 7 Aanvraag omgevingsvergunning voor wijziging van nog niet uitgevoerde bouwactiviteit waarop al eerder is besloten 
   
2.7.1.1Indien een aanvraag wordt ingediend voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een nog niet uitgevoerde bouwactiviteit waarvoor in een eerdere stadium een vergunning is verleend, en deze vergunning sindsdien niet is ingetrokken of vernietigd bij rechterlijke uitspraak, wordt het tarief voor de bouwactiviteit als bedoeld in 2.3.1.1, vervangen door het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.7.1.2Indien een begroting als bedoeld in 2.7.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.7.2Indien een aanvraag wordt ingediend voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een bouwactiviteit waarvoor in een eerder stadium een vergunning is geweigerd of vernietigd bij rechterlijke uitspraak, wordt het tarief voor de bouwactiviteit als bedoeld in 2.3.1.1, vermenigvuldigd met een factor 0,80.  
2.7.3Indien een aanvraag wordt ingediend voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een bouwactiviteit waarvoor in een eerder stadium een vergunning is aangevraagd en op verzoek van de aanvrager is ingetrokken binnen de termijn als bedoeld in 2.5.1.2 wordt het tarief voor de bouwactiviteit als bedoeld in 2.3.1.1, vermenigvuldigd met een factor 0,70. 
   
 Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 
2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, of het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening 
2.8.1indien de aanvraag betrekking heeft op een bestemmingswijziging van maximaal 100 m2:885,80
2.8.2indien de aanvraag betrekking heeft op een bestemmingswijziging van meer dan 100 m2:1.682,90
   
 Hoofdstuk 9 Sloopmelding 
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening NieuwegeinNihil
   
 Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: Nihil
   

titel 3   Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 
   
 Hoofdstuk 1   Horeca 
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot 
   
3.1.1.1het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet (het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf)662,40
   
3.1.1.2het aanpassen van een ingevolge art.3 van de Drank- en Horecawet verkregen vergunning 
   
3.1.1.2.1Met betrekking tot vermelding van bestuurder(s) of leidinggevende(n)165,60
   
3.1.1.2.2Met betrekking tot wijziging, toevoeging of vermindering van lokaliteiten of terrassen ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet165,60
   
3.1.1.3het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet 
82,80
   
3.1.1.4het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 lid 5 van de Drank- en Horecawet 
82,80
   
 Hoofdstuk 2   Organiseren evenementen 
3.2het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning/ontheffing als bedoeld in de Algemene Plaatselijke verordening 
   
3.2.1.in artikel 2:25 (vergunning houdende evenementen) 
   
3.2.1.1Eéndaagse evenementenvergunning zonder publicatie:272,00
   
3.2.1.2Eéndaagse evenementenvergunning met publicatie:303,05
   
3.2.1.3Meerdaagse evenementenvergunning zonder publicatie544,00
   
3.2.1.4Meerdaagse evenementenvergunning met publicatie575,05
   
   
3.2.2in artikel 4:3 (ontheffing incidentele festiviteiten) en/of 4:5 (ontheffing onversterkte muziek) 
   
3.2.2.1Ontheffing voor één dag107,60
   
3.2.2.2Ontheffing voor maximaal zes dagen150,70
   
3.2.2.3Ontheffing voor zeven of meer dagen193,80
   
3.2.3in artikel 4:6 (overig geluidshinder): 
   
3.2.3.1Ontheffing voor één dag193,80
   
3.2.3.2Ontheffing voor meerdere dagen tot een maximum van 30 dagen236,80
   
3.2.3.3Ontheffing voor meer dan 30 dagen279,90
   
3.2.4ingevolge artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke verordening (rommelmarkten e.d.)87,40
   
 Hoofdstuk 3   Prostitutiebedrijven 
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
   
3.3.1een expoitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, anders dan een wijziging als bedoeld in 3.3.2 
   
3.3.1.1voor een seksinrichting1.338,00
   
3.3.1.2voor een escortbedrijf741,30
   
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid van de APV 
   
3.3.2.1voor een seksinrichting165,60
   
3.3.2.1voor een escortbedrijf165,60
   
3.3.3Op 3.3.1.1 en 3.3.1.2 is van toepassing dat dit tarief geldt voor een vergunning voor de periode van drie jaren of zoveel korter als de vergunning noodzakelijkerwijs vervangen dient te worden. 
   
 Hoofdstuk 4   Splitsingsvergunning woonruimten 
3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet178,00
   
   
Behorende bij het raadsbesluit van 21 december 2011, 
   
   
De raadsgriffier van de gemeente Nieuwegein,