Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenreglement gemeente IJsselstein 2011 |
Citeertitel | Klachtenreglement gemeente IJsselstein 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klachten |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2011 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 10-11-2011 Zenderstreeknieuws, 30-11-2011 | raadsstuknummer 2011/28891 |
In dit reglement wordt verstaan onder:
de commissie als bedoeld in artikel 18;
b. de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;
het in bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:
de manager van de afdeling waar de ambtenaar, op wiens gedraging(en) de klacht zich richt, werkzaam is;
f.wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening:
een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening als bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman.
g.NVVK: Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet;
g. De commissie kwaliteitszorg: de commissie als bedoeld in artikel 4.
Er is een secretaris van de klachtencommissie, die een coördinerende taak heeft bij de behandeling van de klachten en de afhandelingstermijnen bewaakt.
III. Uitgangspunten voor de behandeling van klachten gericht tegen gedragingen van ambtenaren.
De klachtenbehandeling kent de volgende onderdelen.
a.Formele behandeling in eerste instantie:
een schriftelijk ingediende klacht wordt onderzocht en afgehandeld onder verantwoordelijkheid van de afdelingsmanager.
b.Formele behandeling in tweede instantie:
indien de klager het niet eens is met de uitkomst van het onderzoek door de afdelingsmanager, wordt de klacht voorgelegd aan de klachtencommissie.
c.Het bepaalde onder b van dit artikel geldt niet voor de klachten die alleen betrekking hebben op de toepassing van de gemeentelijke schuldregeling, de gemeentelijke kredietverlening of het gemeentelijke budgetbeheer. Deze klachten zullen in tweede instantie worden voorgelegd aan de Commissie Kwaliteitszorg van de NVVK
De secretaris van de klachtencommissie zendt de in artikel 4, onder c. bedoelde klachten door aan de Commissie Kwaliteitszorg van de NVVK.
IV. Formele behandeling in eerste instantie
1.Iedere persoon of rechtspersoon kan een klacht indienen over gedragingen door een of meer
ambtenaren in dienst van de gemeente;
Degene die het onderzoek leidt, maakt een beknopt verslag van de gevoerde gesprekken.
In het verslag staat de conclusie of de klacht gegrond of ongegrond is en bij gegrondheid van de
klacht worden de eventueel getroffen of te treffen maatregelen in het verslag vermeld. Degene die
het onderzoek leidt, zendt het verslag naar de klager, beklaagde en de secretaris van de
De voorzitter en de leden van de klachtencommissie en hun plaatsvervangers worden op aanbeveling van burgemeester en wethouders door de gemeenteraad benoemd, steeds voor een periode gelijk aan de zittingsperiode van de gemeenteraad. Na afloop van deze periode kunnen de leden voor maximaal één periode opnieuw worden benoemd.
In afwijking van het bepaalde in lid 1. blijft de periode gelegen tussen de benoeming van de voorzitter en de leden van de klachtencommissie en hun plaatsvervangers en de aanvang van de nieuwe zittingsperiode van de gemeenteraad in 2010, bij de bepaling van de zittingsperiode van de leden van de klachtencommissie buiten beschouwing.
bedoeld in artikel 2, onder c, waar de klacht betrekking op heeft, in kennis heeft gesteld van de klacht en de gelegenheid heeft gegeven daarop te reageren conform de interne klachtenprocedure.
De klachtencommissie adviseert het bestuursorgaan of de gedraging, als geheel of gedeeltelijk, wel of niet behoorlijk was. Indien het onderzoek naar het oordeel van de klachtencommissie onvoldoende zekerheid verschaft over de feitelijke toedracht van de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, dan onthoudt de klachtencommissie zich van advies.
De klachtencommissie kan aan een bestuursorgaan, voor zover dit bevoegd is daaraan te voldoen, aanbevelingen doen maatregelen te nemen. Het betreffende bestuursorgaan deelt aan de klachtencommissie mede of en op welke wijze aan een aanbeveling gevolg is gegeven. Afwijking van een aanbeveling wordt door het bestuursorgaan gemotiveerd.
Organen kunnen bepalen dat inlichtingen, waarvan naar het oordeel van het bestuursorgaan om gewichtige redenen geheimhouding is geboden, slechts worden verstrekt aan de klachtencommissie onder de voorwaarde dat het geheime karakter daarvan door de klachtencommissie wordt gehandhaafd. Zodanige gewichtige redenen zijn in ieder geval niet aanwezig voor zover dat bestuursorgaan op grond van een wettelijk voorschrift verplicht is aan een verzoek om inlichtingen te voldoen.
Het bestuursorgaan handelt de klacht af binnen zes weken of, indien de klacht wordt voorgelegd aan de klachtencommissie, binnen tien weken. Deze termijn kan met ten hoogste vier weken worden verlengd. Van dit uitstel wordt aan klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft mededeling gedaan. Verder uitstel is mogelijk voor zover de klager daarmee instemt.
De klachtencommissie brengt jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit van de verrichte werkzaamheden. Dit verslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.
Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen
Aan de voorzitter en de leden van de klachtencommissie worden de reiskosten voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie vergoed. De vergoeding betreft:
Het “klachtenreglement gemeente IJsselstein 2009” wordt ingetrokken met ingang van de dag waarop het klachtenreglement 2011 in werking treedt, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de klachten die zich voor de datum van inwerkingtreding van het klachtenreglement gemeente IJsselstein 2011 hebben voorgedaan.