Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Waddinxveen

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Waddinxveen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbelastingen en tarieven

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Legesverordening 2011 , incl. wijziging d.d. 25-05-2011

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-201101-01-2012Nieuwe regeling

09-11-2011

Hart van Holland, 23-11-2011

11/085 - 4
01-12-2011wijziging Titel 1, hoofdstuk 2 Reisdocumenten van de tarieventabel

07-12-2011

Hart van Holland, 21-12-2011

BW/11-1597

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

De raad der gemeente Waddinxveen;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 3 november 2011;

gehoord de commissie Bestuur en Middelen;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b., van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de: VERORDENING OP DE HEFFING ENINVORDERING VAN LEGES 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag" : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week" : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand" : het tijdvak dat loopt van de "n"ste dag in een kalendermaand tot en met de ("n"-1)ste dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar" : het tijdvak dat loopt van de "n"ste dag in een kalenderjaar tot en met de "n"-1)ste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar" : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst danwel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge danwel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, danwel in geval van toezending daarvan:

      • -

        binnen één maand na dagtekening van de kennisgeving voor wat betreft de leges genoemd onder titel 2 van de bij deze verordening behorende legestabel;

      • -

        binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving voor wat betreft de overige leges.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • a. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • b. Geen aanslag wordt opgelegd, dan wel restitutie kan plaatsvinden, in het geval er sprake is van een geval, of van groepen van gevallen, van onbillijkheden van overwegende aard, een en ander ter beoordeling van de heffingsambtenaar.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan en het titel 1 van de tarieventabel betreft;

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbelsuit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De "Legesverordening 2011” van 10 november 2010, laatstelijk gewijzigd op 25 mei 2011, wordt ingetrokken, met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moet worden toegepast.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking;

  • 3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voorzover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012;

  • 5. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2012”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente

Waddinxveen in zijn openbare vergadering

van 9 november 2011

de griffier, voorzitter,

(mr. F.W. van der Dussen) (drs. H.P.L. Cremers)

Bijlage Tarieventabel, behorende bij de "Legesverordening 2012"

INDELING TARIEVENTABEL

Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten
Hoofdstuk 3Rijbewijzen
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het kiezersregister
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet
Hoofdstuk 12Leegstandswet
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Kinderopvang
Hoofdstuk 18Telecommunicatie
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3      Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven

                      

TITEL 1  ALGEMENE DIENSTVERLENING

 

   Tarief 2012 bedrag in €

 HOOFDSTUK 1  BURGERLIJKE STAND

1.1.0 Wettelijk verplicht kosteloos huwelijk, -geregistreerd partnerschap, dan wel omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk, uitsluitend in de trouwzaal, op maandag en dinsdag om 8.30 uur.  
1.1.1.1Het tarief van de voltrekking van een huwelijk of van een geregistreerd partnerschap, dan wel van een omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk, bedraagt: a.  maandag tot en met donderdag (alle locaties)307,55
 b.  vrijdag (alle locaties)420,20
 c.  op zaterdag op het gemeentehuis, Raadhuisplein722,70
 d. op zaterdag op overige locaties420,20

De kosten van het gebruik van een andere locatie dan gemeentehuis, Raadhuisplein, is een zaak tussen beheerder/eigenaar en het bruidspaar.

1.1.2.VERVALLEN  
1.1.3Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een  trouw-/partnerschapsboekje in een normale uitvoering  24,00
1.1.4. Het tarief bedraagt ter zake van het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of van een partnerschapsregistratie danwel van een omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk: per getuige:  
1.1.4.1.in het gemeentehuis  16,40
1.1.4.2.in externe locaties    25,00       
1.1.5.  Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier       10,40  
1.1.6.Ter zake van het in behandeling nemen van een  aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
1.1.7. Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een (schriftelijke) aanvraag tot benoeming als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van een ambtenaar, die reeds door de rechtbank is beëdigd en door een andere gemeente reeds is benoemd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand     52,10

                               

 HOOFDSTUK 2  REISDOCUMENTEN    (tarieven zijn wettelijk gelimiteerd)

1.2.1.het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1.tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen   52,10
1.2.1.2.tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort)58,20
1.2.1.3. tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld  (faciliteitenpaspoort)52,10
1.2.1.4.tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument  als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2. en 1.2.1.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument  9,20
1.2.1.5. tot het beschrijven van een kind  middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2. en   1.2.1.3.21,50
1.2.1.6. tot het aanbrengen van een wijziging in anders dan bedoeld in 1.2.1.5., in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3.9,20
1.2.1.7. tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart  (NIK)  43,85
1.2.1.8. tot het verstrekken van een Nederlandsche identiteitskaart tegen jeugdtarief (tot en met 13 jaar) 9,20
1.2.1.9.voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij aanvraag, niet compleet kan worden overgelegd, worden de terzake verschuldigde leges,   verhoogd met 50% tot een maximum van 13,20     
1.2.2.1 de tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.3. alsmede in 1.2.1.7. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van       45,00
1.2.2.2. het tarief als genoemd in 1.2.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4., slechts één keer per reisdocument berekend. het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met  een bedrag per bijschrijvingssticker van 21,40  

        

HOOFDSTUK 3  RIJBEWIJZEN

1.3.1.   Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs   41,00
1.3.2  Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een spoedprocedure tot het verstrekken van een rijbewijs, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met  *33,25
 * wettelijk tarief  
1.3.3.  Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij aanvraag,  niet compleet kan worden overgelegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met   14,40
1.3.4. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen8,40
1.3.5. Waarmerken/registreren van een EG/EER rijbewijs   gratis

 

HOOFDSTUK 4  VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE

                         BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS  

1.4.1. Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1. Tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking    10,40     
1.4.2.2.     vervallen      
1.4.3. Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier  10,40 
1.4.4.Het tarief voor het verstrekken van selecties uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bedraagt voor 1 aanvraag, voor ieder daaraan besteed uur (of gedeelte daarvan) 81,20   
 vermeerderd met  
1.4.4.1.aanlevering op etiket40,60
 alsmede per etiketvel van 16 stickers0,10
1.4.4.2.aanlevering op cd-rom per cd-rom40,60
1.4.5.  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag tot verstrekking van gegevens via de webwinkel, per verstrekking9,40
1.4.6. Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag doornemen van één of meer kaartverzamelingen of registers, voor ieder daaraan besteed kwartier 10,40
1.4.7.    In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens op papier aan afnemers als bedoeld in artikel 91 Wet GBA en aan bijzondere derden als bedoeld in artikel 99 Wet GBA, per verstrekking 2,90
1.4.8. Onverminderd het bepaalde in en krachtens 1.4.7. bedraagt het    tarief ter zake van het op aanvraag van afnemers als bedoeld in artikel 91 Wet GBA en aan bijzondere derden als bedoeld in artikel 99 Wet GBA doornemen van de gemeentelijke basisadministratie personen voor ieder daaraan besteed kwartier 10,40
1.4.9.Onverminderd het bepaalde in en krachtens 1.4.7. bedraagt het        tarief ter zake van het op aanvraag van afnemers als bedoeld in artikel 91 Wet GBA en aan bijzondere derden als bedoeld in artikel 99 Wet GBA doornemen van één of meer kaartverzamelingen of registers, voor ieder daaraan besteed kwartier 10,40
1.4.10Het tarief bedraagt voor het toezenden van een persoonslijst overeenkomstig het bepaalde in artikel 79, lid 3 Wet GBA10,40

HOOFDSTUK 5  VERSTREKKINGEN UIT HET KIEZERSREGISTER

 

1.5.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D 4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423). 8,12

HOOFDSTUK 6  VERSTREKKINGEN OP GROND VAN WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS

1.6.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet  bescherming persoonsgegevens  *   4,54
 * Wettelijk gelimiteerd.  

  

HOOFDSTUK 7  BESTUURSSTUKKEN

1.7.1.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1. een exemplaar van de begroting van de gemeente  44,30
1.7.1.2. een exemplaar van de gemeenterekening    44,30
1.7.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1.  tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de toezending van:  
1.7.2.1.1. besluitenlijsten van het verhandelde in de gemeenteraadsvergaderingen 44,30
1.7.2.1.2.besluitenlijsten met cassettebandjes, waarop het besprokene in de gemeenteraadsvergaderingen is vastgelegd  242,10
1.7.2.1.3. agenda's van raadscommissies, per commissie   14,90
1.7.2.1.4. besluitenlijsten van raadscommissies, per commissie   63,65
1.7.2.1.5.de voorstellen aan de raad, met dien verstande dat verstrekking aan de pers en aan de in de raad  vertegenwoordigde politieke groeperingen kosteloos geschiedt  44,30
1.7.3.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verstrekken van:  
1.7.3.1.1. een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening, inclusief de bestaande aanvullingen  16,40
1.7.3.1.2.   een exemplaar van de Bouwverordening, inclusief de bestaande aanvullingen 100,15
1.7.3.1.3.een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening, inclusief de daarbijbehorende toelichting en bijlagen 58,80
1.7.3.1.4.een exemplaar van een andere verordening, inclusief de bestaande aanvullingen 9,80

                                                   

HOOFDSTUK 8  VASTGOEDINFORMATIE

1.8.1.  Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier  10,40
1.8.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, danwel de plaatselijke aanduiding, per inlichting3,25
1.8.3.  Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per kwartier    5,25
1.8.4.1.  Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag (on-line) opvragen van publiekrechtelijke beperkingen in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen is gelijk aan het hiervoor te berekenen tarief van het Kadasterkantoor.  
1.8.4.2.  Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een document m.b.t. de publiekrechtelijke beperkingen als bedoeld onder 1.8.4.1.  10,40
1.8.5.  Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een uittreksel “Kadaster-online”    11,15

HOOFDSTUK 9  OVERIGE PUBLIEKSZAKEN

1.9.1.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag is:     overeenkomstig het tarief voor de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag (“door de aanvrager te betalen”) zoals deze door het Ministerie van Justitie is vastgesteld en bekendgemaakt.  
1.9.1.2.  tot het verkrijgen van een attestatie de vita:   
1.9.1.2.1door middel van een aanvraag via de webwinkel9,40
1.9.1.2.2door middel van een aanvraag op andere wijze10,40
1.9.1.3. tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening;  10,40
1.9.1.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap  
1.9.1.4.1door middel van een aanvraag via de webwinkel9,40
1.9.1.4.2door middel van een aanvraag op andere wijze10,40

 

HOOFDSTUK 10  GEMEENTEARCHIEF

1.10.1.1  Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 10,40
1.10.1.2Indien de stukken bedoeld in 1.10.1.1. geanonimiseerd moeten worden voordat deze openbaar gemaakt kunnen worden, voor ieder daaraan besteed kwartier10,40
1.10.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1. een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk:  
1.10.2.1.1. per pagina op papier van A4-formaat  0,20
1.10.2.1.2. per pagina op papier van een ander formaat   0,30
1.10.2.2. een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk  8,10
1.10.2.3. een kleurenkopie, per stuk:  
 - A4 formaat 1,30
 - A3 formaat2,60

HOOFDSTUK 11  HUISVESTINGSWET

1.11.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1.1. tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548) 55,55
1.11.1.2.tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid onderdeel b., van de Huisvestingswet  zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)  
1.11.1.3.  tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c., van de Huisvestingswet zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)  
1.11.1.4.  tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet   zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)  
1.11.2. voor een verklaring op medische gronden door een arts,  benodigd voor een inschrijving in het register van urgent woningzoekenden worden de tarieven in rekening gebracht zoals deze jaarlijks door het AB van de GGD Hollands Midden worden vastgesteld. Het betreft hier de tarieven aangaande:  
 - dossieronderzoek*
  - spreekuur*
 - huisbezoek*

* tarieven worden van de G.G.D. Midden-Holland overgenomen en zijn exclusief BTW

 

HOOFDSTUK 12  LEEGSTANDSWET

1.12.1.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op basis van artikel 15, 1e lid, Leegstandwet77,15
1.12.1.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een vergunning op basis van artikel 15, 1e lid, Leegstandwet38,55

 

HOOFDSTUK 13  GEMEENTEGARANTIE

1.13.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.13.2.1  tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening voor een particulier   89,60
1.13.2.2. tot het verkrijgen van een gemeentegarantie voor een stichting of vereniging 430,35
1.13.2.3 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening voor een stichting of vereniging   430,35

 

HOOFDSTUK 14  MARKTSTANDPLAATSEN

1.14.1  Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van de inschrijving in het register van gegadigden voor een marktstandplaats 13,65

HOOFDSTUK 15  WINKELTIJDENWET

1.15.1.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1.1.voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb.1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)  53,40
1.15.1.2.  tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander53,40
1.15.1.3.tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing  53,40

HOOFDSTUK 16  KANSSPELEN     (* =wettelijk gelimiteerd)

1.16.1.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30c van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483):  
1.16.1.1.voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat *  56,50
1.16.1.2.voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten  
 voor de eerste speelautomaat *     56,50
 en voor de tweede speelautomaat  *   34,00
1.16.1.3.voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd  *   226,50
1.16.1.4. voor twee speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd   
 voor de eerste speelautomaat *     226,50
 en voor de tweede speelautomaat *  136,00
1.16.2. de bedragen genoemd onder 1.16.1.1. en 1.16.1.2. zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat deze bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.  
1.16.3. het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)    16,

HOOFDSTUK 17  KINDEROPVANG

 n.v.t.  

 

HOOFDSTUK 18  TELECOMMUNICATIE

1.18.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet  440,50
1.18.1.2 Het tarief als bedoeld onder 1.18.1.1 wordt, vermeerderd per strekkende meter sleuf aan werkzaamheden, ongeacht het type ondergrond, met een tarief van   1,42

HOOFDSTUK 19  VERKEER EN VERVOER

1.19.1  Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1.1. voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt het tarief in rekening gebracht zoals deze door de Rijksdienst voor het wegverkeer wordt vastgesteld1)
1.19.1.2.tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1.  zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)  
1.19.1.3.  voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel, 7.1. van het Voertuigreglement wordt het tarief in rekening gebracht zoals deze door de Rijksdienst voor het wegverkeer wordt vastgesteld1)
 1)  omdat de Rijksdienst voor het wegverkeer (R.D.W.) als "servicebureau" functioneert, bepaalt de R.D.W. hiervoor het standaardtarief  
1.19.1.4. tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)  
1.19.2.  Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.2.1.tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als  bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) 25,40
1.19.2.2. voor een verklaring door een arts, benodigd voor de verkrijging van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in het voorgaande lid, worden de tarieven in rekening gebracht zoals deze door het AB van de GGD Hollands Midden worden vastgesteld.  
 - spreekuur *
 - huisbezoek*
 - dossieronderzoek*

* tarieven worden van het betreffende externe onafhankelijke mediach adviesbureau overgenomen en zijn exclusief BTW

 

1.19.2.3.tot het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg van een gehandicapten[parkeerplaats, inclusief de aanleg van deze parkeerplaats203,00
1.19.2.4. tot het laten verplaatsen van een paal van het verkeersbord bij een gehandicaptenparkeerplaats171,55
1.19.2.5. tot het laten vervangen van het onderbord van het Verkeersbord bij een gehandicaptenparkeerplaats in verband met wijziging van het kenteken door aankoop van een ander voertuig. In andere situaties, bijvoorbeeld omdat het bord kapot is gegaan, zullen geen leges worden geheven. 40,60
1.19.2.6vervallen  
1.29.3vervallen  

HOOFDSTUK 20  DIVERSEN     

1.20.1.  Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.1.1.gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina 1,60
1.20.1.2.afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.2.1.  per pagina op papier van A4-formaat 0,20
1.20.2.2.  per pagina op papier van een ander formaat 0,30
1.20.3. een aanvraag tot het verkrijgen van: kaarten, tekeningen en grootkopieën, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1. en 1.20.1.2. genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of grootkopie  27,10
 vermeerderd met    voor elke dm² waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of grootkopie de 100 dm² te boven gaat;0,20
1.20.4.  Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning of ontheffing, danwel van elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze stukken niet in deze of in een andere Belastingverordening zijn genoemd, per beschikking, geldig voor:  
 - één dag    34,10
 - twee dagen tot en met twee maanden  41,10
 - een kwartaal       82,10
 - een halfjaar         123,05
 - een jaar           163,80
 - langer dan één jaar325,55
1.20.5.stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager     moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is  opgenomen, per pagina  1,60
1.20.6. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:   
1.20.6.1.een ventvergunning of een standplaatsvergunning            geldig voor:  
 - één dag 38,55
 - twee dagen tot en met twee maanden 47,70
 - een kwartaal    86,30
 - een halfjaar       142,10
 - een jaar     190,55
1.20.6.2.vervallen  
1.20.7Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:   *
1.20.7.1. tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie (Stb. 1994,300);*
1.20.7.2. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie;         *
1.20.7.3. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie;*
1.20.7.4.  tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie;*
1.20.7.5.  tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13 van de Wet op de openluchtrecreatie;*
1.20.7.6.tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie.    *
 zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)  
1.20.8    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanleggen van een perceelaansluiting als bedoeld in hoofdstuk II, artikel 3, lid 1, van de Aansluitverordening Riolering              Gemeente Waddinxveen:  
1.20.8.1. voor een enkelvoudige perceelaansluiting    348,15
1.20.8.2. voor 2   t/m   5 aansluitingen  493,30
1.20.8.3.voor 6   t/m 10 aansluitingen       579,55
1.20.8.4.  voor 11 t/m 25 aansluitingen 803,90
1.20.8.5.    voor 26 t/m 50 aansluitingen   1.068,80
1.20.8.6.voor meer dan 50 aansluitingen 1.785,40

TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/ OMGEVINGSVERGUNNING

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1Aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2Bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3Sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.1.5De bovengenoemde kosten worden afgerond op hele euro's  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is267,95
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning  1.234,25

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1indien de bouwkosten € 5.000 of minder bedragen:210,10
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 5.001 tot en met € 10.000 bedragen:304,50
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 10.001 tot en met € 20.000 bedragen:397,90
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 20.001 tot en met € 35.000 bedragen:397,90
 vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 20.000,-2%
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 35.001 tot en met € 100.000 bedragen:720,65
 vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 35.000;1,8%
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 100.000 tot € 1.000.000 bedragen:1.976,20
 vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 100.000;1,6%
2.3.1.1.7indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen:17.440,75
 vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 1.000.000;1,4%
2.3.1.2Welstandstoets (advieskosten commissie + btw) 
 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor het advies van de welstandscommissie moet worden dan wel de stadsbouwmeester moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1. berekende bedrag als volgt verhoogd, waarbij het berekende bedrag naar boven wordt afgerond op een veelvoud van € 5,00: 
2.3.1.2.1Indien de bouwkosten € 4.000 of minder bedragen:66,00
2.3.1.2.2Indien de bouwkosten € 4.001 tot en met € 25.000 bedragen:60,90
 vermeerderd met: van de bouwkosten0,2%
2.3.1.2.3Indien de bouwkosten € 25.001 tot en met € 120.000 bedragen:92,35
 vermeerderd met: van de bouwkosten0,11%
2.3.1.2.4Indien de bouwkosten € 120.001 tot en met € 230.000 bedragen:148,20
 vermeerderd met: van de bouwkosten0,11%
2.3.1.2.5Indien de bouwkosten € 230.001 tot en met € 455.000 bedragen:315,65
 vermeerderd met: van de bouwkosten0,06%
2.3.1.2.6Indien de bouwkosten meer dan € 455.000 bedragen:595,80
 vermeerderd met: van de bouwkosten0,025%
2.3.1.2.7Adviezen inzake reclames66,00
   
2.3.1.3Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.1.3.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport371,50
2.3.1.3.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport371,50
   
2.3.1.4Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.4.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:578,55
2.3.1.4.2Indien echter het advies betreft een nieuwe vestigingen of bedrijfsverplaatsingen, bedraagt het tarief:677,60
2.3.1.4.3Indien het advies betreft waarin ook wordt verzocht uitspraken van de commissie voor beroep en bezwaarschriften en/of gerechtelijke uitspraken te betrekken, bedraagt het tarief:761,25
   
2.3.1.5Achteraf ingediende aanvraag 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, 100% van  
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een maximum van € 1.500,--. 
   
2.3.1.7Niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunnin  
 Wanneer een aanvraag niet in behandeling wordt genomen, dan bedraagt het tarief 25% van het onder 2.3.1. berekende bedrag met een minimum van 210,10
     
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.2.1.1indien de bouwkosten € 5.000 of minder bedragen:210,10
2.3.2.1.2indien de bouwkosten € 5.001 tot en met € 10.000 bedragen:300,45
2.3.2.1.3indien de bouwkosten € 10.001 tot en met € 20.000 bedragen:391,80
2.3.2.1.4indien de bouwkosten € 20.001 tot en met € 35.000 bedragen:489,25
 vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 20.0001,5%
2.3.2.1.5indien de bouwkosten € 35.001 tot en met € 100.000 bedragen:924,65
 vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 35.000;1,3%
2.3.2.1.6indien de bouwkosten € 100.000 tot € 1.000.000 bedragen:2.175,15
 vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 100.000;1,2%
2.3.2.1.7indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen:11.966,85
   vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 1.000.000;1,0%
  
2.3.2.2Beoordeling bodemrapport 
   Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt. 
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1  indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):456,75
 vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. 
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):456,75
 vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. 
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 
2.3.3.3.1Indien de bouwkosten niet meer dan € 35.000 bedragen1.234,25
2.3.3.3.2Indien de bouwkosten meer dan € 35.000 maar niet meer dan € 100.000 bedragen:1.234,25
 vermeerderd met0,2%
 van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 35.000. 
2.3.3.3.3Indien de bouwkosten meer dan € 100.000 maar niet meer dan € 1.000.000 bedragen:1.374,31
 vermeerderd met van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 100.000.0,1%
2.3.3.3.4Indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen2.340,59
 vermeerderd met0,05%
 van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 1.000.000. 
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):456,75
 vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. 
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):1.610,80
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 
2.3.3.6.1Indien de bouwkosten niet meer dan € 35.000 bedragen1.776,25
2.3.3.6.2Indien de bouwkosten meer dan € 35.000 maar niet meer dan € 100.000 bedragen1.776,25
 vermeerderd met0,2%
 van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 35.000. 
2.3.3.6.3Indien de bouwkosten meer dan € 100.000 maar niet meer dan € 1.000.000 bedragen1.908,20
 vermeerderd met van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 100.000.0,1%
2.3.3.6.4Indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen2.821,70
 vermeerderd met0,05%
 van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 1.000.000. 
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 
2.3.3.7.1Indien de bouwkosten niet meer dan € 35.000 bedragen1.234,25
2.3.3.7.2Indien de bouwkosten meer dan € 35.000 maar niet meer dan € 100.000 bedragen1.234,25
 vermeerderd met0,2%
 van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 35.000. 
2.3.3.7.3Indien de bouwkosten meer dan € 100.000 maar niet meer dan € 1.000.000 bedragen1.374,30
 vermeerderd met0,1%
 van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 100.000. 
2.3.3.7.4Indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen2.340,60
 vermeerderd met0,05%
 van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 1.000.000. 
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):456,75
 vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. 
     
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
     Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):535,90
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):535,90
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):1.610,80
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)535,90
2.3.4.5  indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):1.610,80
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):1.610,80
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):1.610,80
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):535,90
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.5.1Voor nieuwbouw610,00
2.3.5.2Voor bestaande bouw met een vloeroppervlakte van het bouwwerk van: 
2.3.5.2.1200 m2 of minder610,00
2.3.5.2.2Meer dan 200 m2 maar niet meer dan 1.000 m2610,00
 vermeerderd met:0,36/m2
 boven het vloeroppervlak van 200 m2 
2.3.5.2.3Meer dan 1.000 m2 maar niet meer dan 5.000 m2911,45
 vermeerderd met:0,10/m2
 boven het vloeroppervlak van 1.000 m2 
2.3.5.2.4Meer dan 5.000 m2 1.340,80
 vermeerderd met:0,01/m2
   boven het vloeroppervlak van 5.000 m2 
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht: 
2.3.6.1.1Indien de bouwkosten minder dan € 20.000 bedragen:253,75
2.3.6.1.2 Indien de bouwkosten € 20.000 of meer bedragen:507,50
     
2.3.7.1 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermde stads- of dorpsgezicht 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (mede) betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.7.1.1Indien niet meer dan 150 m3 sloopafval vrijkomt:225,35
2.3.7.1.2Indien meer dan 150 m3 maar niet meer dan 500 m3 sloopafval vrijkomt402,95
2.3.7.1.3Indien meer dan 500 m³ sloopafval vrijkomt:564,35
   
2.3.7.2Beoordeling bodemrapport 
 Onderdeel 2.3.1.3 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden. 
    
2.3.8Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
     
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:144,15
2.3.11Opslag van roerende zaken 
             Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:535,90
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:535,90
2.3.12Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.12.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:351,20
2.3.12.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.12.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning; 
2.3.12.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.13Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.13.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.13.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
2.3.14Advies 
2.3.14.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.14.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.15Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.15.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.15.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:1.015,00
2.3.15.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.15.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
     
2.3.17Niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunnin  
 wanneer een aanvraag niet in behandeling wordt genomen, dan bedraagt het tarief 25% van het onder 2.3.1. berekende bedrag met een minimum van: 210,10

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15. De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 5 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;75%
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 5 weken na het in behandeling nemen ervan maar voor het verlenen of weigeren ervan: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;50%
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteit 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
   
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2  Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
  
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 50,-- wordt niet teruggegeven. 
   
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15 wordt geen teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:152,75

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:104,55

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op een (bouw)plan waarvoor een (partiële) herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 , of een wijzigings c.q. uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a en b van de Wet ruimtelijke ordening in procedure moet worden gebracht, wordt het overeenkomstig 2.3.1. tot en met 2.4.4. berekende bedrag verhoogd met de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten.  

Hoofdstuk 8.1 Verhogingen in verband met brandpreventieadviezen

2.8.1Indien ten behoeve van de dienst onder 2.3.1 het bouwplan door de Brandpreventiecommissie wordt beoordeeld, wordt het berekende tarief vermeerderd met de navolgende advieskosten, zoals vastgesteld door de Brandpreventiecommissie wanneer de vastgesteld bouwkosten bedragen  
 € 1,00 - € 5.000,0073,30
 € 5.001,00 - € 10.000,00 73,00
 vermeerderd met 3,50
 voor elke € 500,00 van het gedeelte van de vastgelegde bouwkosten meer dan € 5.000,00  
 € 10.001,00 - € 35.000,00 114,00
 vermeerderd met2,50
 voor elke € 500,00 van het gedeelte van de vastgestelde bouwkosten meer dan € 10.000,00  
 € 35.001,00 - € 100.000,00250,00
 vermeerderd met 2,00
 voor elke € 500,00 van het gedeelte van de vastgestelde bouwkosten meer dan € 35.000,00  
 € 100.001,00 - € 1.000.000,00522,00
 vermeerderd met1,25
 voor elke € 500,00 van het gedeelte van de vastgestelde bouwkosten meer dan € 100.000,00  
 € 1.000.001,00 en meer2.873,00
 vermeerderd met 0,025‰
  van het gedeelte van de vastgestelde bouwkosten meer dan € 1.000.001,00  

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordeningvervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: 152,25

TITEL 3  DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

HOOFDSTUK 1  HORECA

3.1.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)  279,15
3.1.2.  Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging van een vergunning  als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet   32,70
3.1.3. Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet     32,70
3.1.4.een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf  (gebaseerd op artikel 2.3.1.2 van de A.P.V.).     225,65

HOOFDSTUK 2  ORGANISEREN EVENEMENTEN OF MARKTEN

3.2.1  Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
3.2.1.1 een evenementenvergunning geldig voor:  
 -één dag       54,50
 -ten hoogste één week    109,20
 -ten hoogste één maand    218,45
 -voor een periode langer dan één maand     546,05

HOOFDSTUK 3  PROSTITUTIEBEDRIJVEN

3.3.1.een vergunning ingevolge artikel 3.2.1., tweede c.q. derde lid van de Alegemene Plaatselijke Verordening tot het exploiteren van een seksinrichting respectievelijk van een escortbedrijf828,25

 

N.B.        In de in deze tabel opgenomen tarieven zijn eventuele portokosten niet inbegrepen.

N.B. Indien over de in deze tabel opgenomen tarieven omzetbelasting is verschuldigd, zijn de vermelde tarieven exclusief omzetbelasting.

Behorende bij raadsbesluit

van  9 november 2011

de griffier van de gemeente Waddinxveen,

(mr. F.W. van der Dussen)