Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Legesverordening 2012 |
Citeertitel | Legesverordening 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | belastingen |
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013
Gemeentewet, art. 156, lid 1 en 2, aanhef en onderdeel h, en 229, lid 1, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlanse identiteitskaart (Stb. 2011, 440)
1.Regeling gemeentelijke belastingen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2013 | 01-01-2014 | 2e wijziging; tarieventabel art. 1.2.1 tot en met 1.2.3.1. | 11-12-2012 Veluws Nieuws, 02-01-2013 | 2012-40295 | |
22-11-2012 | 04-01-2013 | 1e wijziging; art.12,lid1,b en tarieventabel | 08-11-2012 Veluws Nieuws, 20-11-2012 | 2012-31483 | |
24-11-2011 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 10-11-2011 Veluws Nieuws, 22-11-2011 | 2011-68083 |
Raadsbesluit 2011registratienummer: 2011-68083
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders; gelet op artikel 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);
Vast te stellen de volgende verordening op de heffing en invordering van leges 2012.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of handelingen worden verricht.
Leges worden niet geheven voor:
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
In afwijking in zoverre van het bepaalde in het eerste lid, bedraagt het tarief 90% van het tarief zoals opgenomen in de tarieventabel en naar beneden afgerond op hele euro’s indien een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, uittreksel, beschikking e.d. langs de daartoe geopende elektronische weg wordt ingediend en de daarvoor verschuldigde leges gelijktijdig met de aanvraag langs de daartoe geopende elektronische weg worden betaald.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge, een gedagtekende schriftelijke of elektronische kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur of elektronisch bericht. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of door toezending van het elektronische bericht aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
De ‘Legesverordening 2011’ van 25 november 2010, laatstelijk gewijzigd bij collegebesluit van 18 januari 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:
waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 9,0%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2012.
de voorzitter, Ir. H. van der Hoeve MPA
behorende bij de Legesverordening 2012.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de GBA
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijziging zonder activiteit
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 5 Overige beschikkingen
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Behoort bij raadsbesluit van 8 november 2012, nr. 2012-31483
Toelichting op de Legesverordening
Om enorme hoeveelheden tekst te voorkomen, verwijzen wij voor een toelichting naar de toelichting op de VNG-modelverordening leges van 8-7-2011, zoals deze onder meer te vinden is op www.modelverordeningen.nl. Hieronder worden de specifieke keuzes en afwijkingen voor Epe nader toegelicht.
Sinds een aantal jaren is een ontheffing nodig om carbid te kunnen schieten (art. 2:73a APV). Om de drempel voor het aanvragen van dergelijke ontheffingen laag te houden, is destijds besloten om hiervoor geen leges te heffen.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
Uit efficiencyoverweging is bepaald dat bedragen onder de € 2,50 niet worden geheven.
Vierde lidHiermee wordt bewerkstelligd dat indien er meerdere aanslagen op één biljet worden verzameld, de grens van € 2,50 per biljet geldt.
Vijfde lidOm elektronische dienstverlening te bevorderen wordt een lager tarief gehanteerd bij aanvragen die elektronisch worden ingediend en ook direct worden betaald.
In dit artikel is een extra bepaling opgenomen om ook op elektronische wijze te kunnen heffen.
Artikel 7 Termijnen van betaling
In dit onderdeel is een extra bepaling opgenomen in verband met heffing op elektronische wijze.
Titel 1 Algemene dienstverlening
De redactie van dit onderdeel is iets gewijzigd, zodat in één keer de tarieven worden genoemd voor zowel het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie als het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in kasteel Cannenburgh. Inhoudelijk is er geen wijziging beoogd.
In dit onderdeel is nu een afzonderlijk tarief opgenomen voor trouwen in het Kulturhus in Epe. Dat is sinds medio 2011 mogelijk.
Het is sinds 2008 mogelijk om op verzoek op een andere locatie te trouwen dan in het gemeentehuis. Dit leidt tot extra kosten ten opzichte van een traditionele huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis. Zo moet de locatie worden beoordeeld en moet er een besluit worden genomen om de bewuste locatie aan te wijzen als trouwlocatie. Om de kosten daarvan te dekken is een toeslag ingesteld die aansluit bij de extra tijdsbesteding (ruim een uur).
Er is net als voorgaande jaren een afzonderlijk tarief opgenomen voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen. Het VNG-model voorziet daar niet in.
De abonnementen op registers van de burgerlijke stand in Epe zijn anders vormgegeven dan het VNG-model. Aangesloten is bij de praktijk en hoe dit in het verleden in de legesverordening was geregeld.
Voor naspeuringen werkt Epe met tijdseenheden van 5 minuten in plaats van met 15 minuten (VNG-model). Dit is gedaan omdat naspeuringen veelal minder dan 15 minuten in beslag nemen.
Het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit via optie of naturalisatie is niet geregeld in het VNG-model. De tekst uit de oude legesverordening is overgenomen.
1.2.1. t/m 1.2.4 reisdocumenten
Het Besluit paspoortgelden vermeld de maximaal mogelijke tarieven. Epe hanteert al sinds jaar en dag deze maximumtarieven, naar beneden afgerond op een veelvoud van € 0,05 (in verband met een praktische afhandeling aan de balie). In de regel worden de nieuwe tarieven pas bekend na het opstellen van de legesverordening. Er is daarom voor gekozen om te verwijzen naar het Besluit paspoortgelden voor wat betreft de te hanteren tarieven en daarbij aan te sluiten bij de genoemde maximumtarieven voor de respectievelijke diensten die aangevraagd c.q. verleend worden. Zo werkt een eventuele wijziging in de maximale tarieven automatisch door in de door de gemeente te heffen tarieven.
Er zijn tarieven opgenomen voor vermissingen. Het VNG-model kent deze niet. De redactie voor volgende vermissingen binnen hetzelfde jaar is aangescherpt.
Epe kent onderscheid in tarief tussen rijbewijzen voor 70 jarigen of ouder en aanvragers waarbij de geldigheidsduur is beperkt vanwege medische redenen. Dit is gedaan omdat die mensen het rijbewijs vaker moeten aanvragen. Vanwege het feit dat dit gemeentelijk beleid is, voorziet het VNG-model daar niet in. Het tarief bestaat uit een deel rijksleges, dat geregeld is in de Regeling vergoeding afdracht rijbewijzen en een deel gemeenteleges. Als de rijksleges worden verhoogd, werkt dat door in het totaaltarief dat tot op heden in de verordening was genoemd. In de regel worden ook hier, net als bij de reisdocumenten, de rijkstarieven rijkelijk laat bekend gemaakt te worden. Er is daarom voor gekozen om te verwijzen naar de bedragen, genoemd in de Regeling vergoeding afdracht rijbewijzen, en deze te verhogen met het deel gemeenteleges. Zo werkt een eventuele wijziging van de rijkstarieven automatisch door in de door de gemeente te heffen leges.
Net als bij de reisdocumenten worden ook bij rijbewijzen extra leges in rekening gebracht in geval van vermissingen. De redactie voor volgende vermissingen binnen hetzelfde jaar is aangescherpt.
De minister is van plan om de tarieven voor rijbewijzen te maximeren. De verwachting is dat het maximumtarief rond de € 37 zal uitkomen. Dat is onder het voorgestelde tarief voor 70-plussers. Als het wettelijk maximum in werking treedt – naar verwachting per juli 2012 – wordt daarbij aangesloten. Tot die tijd is deze bepaling niet van toepassing.
Epe kent geen tarief meer voor abonnementen omdat deze in de praktijk niet voorkomen. Wel opgenomen zijn tarieven voor een GBA-uittreksel en voor het doornemen van de GBA.
Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hiervoor zijn geen tarieven opgenomen.
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
In het Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp zijn maximale tarieven vastgesteld die in rekening gebracht mogen worden. Epe sluit aan bij die maxima en benoemt deze niet meer afzonderlijk in de legesverordening.
Epe kent alleen een tarief voor het verstrekken van gemeentebegroting en –rekening.
Voor (bestemmings)plannen wordt gewerkt met de zogenaamde begrotingsconstructie omdat de prijs erg afhankelijk is van het aantal pagina’s, grootte, kleur. Dit houdt in dat iemand vooraf wordt geïnformeerd over het te betalen bedrag. Wanneer iemand een dergelijke aanvraag indient, zal de gemeente de kostprijs doorberekenen inclusief € 10,25 opslag in verband met de verwerking van de aanvraag.
De gemeente verstrekt op verzoek informatie uit het Bodem Informatie Systeem. Deze bepaling kent het VNG-model niet.
Aan de balie kunnen ook bepaalde kadastrale uittreksels e.d. worden verstrekt. Voor de tarieven is aangesloten bij de Regeling tarieven kadaster. Het VNG-model kent deze bepaling niet.
Er is gekozen voor een algemeen tarief voor kopieën in hoofdstuk 16. Daarom worden voor het gemeentearchief alleen tarieven geregeld in verband met het doornemen van het archief. Het VNG-model voorziet in een veelheid aan tarieven voor verschillende soorten uittreksels.
In Epe wordt één type vergunning verstrekt. In het VNG-model zijn andersoortige, voor Epe overbodige vergunningen opgenomen.
Epe verstrekt geen gemeentegaranties, dus is daarvoor geen tarief opgenomen.
De bepalingen hieromtrent zijn opgenomen in de marktgeldverordening
In Epe worden vergunningen voor kansspelautomaten voor één jaar verstrekt. Dat maakt sommige bepalingen uit het VNG-model overbodig.
Hiervoor is geen afzonderlijk tarief opgenomen.
Het VNG-model voorziet in ingewikkelde bepalingen, afhankelijk van de lengte van de sleuf die gegraven wordt. Aangezien het een vergunning betreft die veelal een zelfde soort tijdsbesteding kent, is gekozen voor vaste tarieven.
Voor het verstrekken van een Eigen Verklaring kent het VNG-model geen tarief, terwijl Epe dat wel hanteert.
Voor het parkeren van bepaalde grote voertuigen moet vergunning worden aangevraagd. Het VNG-model voorziet niet in een tariefsbepaling.
Voor gehandicapten is een speciaal, lager, tarief opgenomen voor het aanvragen van ontheffing van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Dit is gemeentelijke beleid. Het VNG-model kent hiervoor geen bepaling.
Er is gekozen om de bepalingen ten aanzien van kopieën, uittreksels e.d. uit de voorgaande legesverordening over te nemen. Het VNG-model kent uitgebreidere, maar ingewikkelde bepalingen.
Titel 2 Dienstverlening vallen onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Voordat een aanvraag Wabo bouw wordt ingediend, vindt veelal vooroverleg plaats. In Epe wordt vooroverleg beschouwd als een stuk dienstverlening en worden daarvoor, in afwijking van het VNG-model, geen leges geheven. In de meeste gevallen leidt vooroverleg alsnog tot een aanvraag. De opbrengsten komen dus toch wel binnen. Door goed vooroverleg wordt veelal voorkomen dat er aanvragen binnenkomen die niet voldoen aan de eisen. Dat is winst bij het afhandelen ervan.
De tariefstructuur van het VNG-model zit iets anders in elkaar dan in Epe. Belangrijk is dat ook Epe een degressieve gestaffelde tariefstructuur kent.
In Epe worden hiervoor geen extra leges in rekening gebracht.
Verplicht advies agrarische commissie
In Epe bestaat zo’n commissie niet, dus worden hiervoor geen extra leges in rekening gebracht.
Beoordeling aanvullende gegevens
Er is voor gekozen om hiervoor geen extra leges te heffen. Het betekent extra administratie, terwijl het niet veel extra geld oplevert.
Het legesbedrag behorende bij uitgebreide voorbereidingsprocedure wabo is opgebouwd uit ambtelijke en administratieve kosten. De kosten voor de benodigde onderzoeken en de ruimtelijke onderbouwing zijn niet in het legesbedrag verwerkt. Deze onderdelen worden door de aanvrager zelf verzorgd en aangeleverd en vallen dus ook buiten het legesbedrag.
2.3.3.1 t/m 2.3.3.5 en 2.3.3.8 (afwijking bestemming)
Het VNG-model gaat uit van een tarief dat een percentage is ten opzichte van de basisleges voor het bouwen. In Epe is bij het invoeren van de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening onderzoek gedaan naar de gemiddelde tijdsbesteding van de diverse ontheffingen. Daaruit zijn vaste tarieven naar voren gekomen.
2.3.3.6 en 2.3.3.7 (provinciaal en nationaal belang)
De inschatting is dat projecten van een dergelijke omvang zich in Epe niet of nauwelijks zullen voordoen. Aangezien een inschatting van de extra kosten die dit wellicht met zich meebrengt, niet te maken is, is gekozen voor een zelfde bedrag als voor de basisleges voor bouwen.
2.3.4.9 weigering voor het in procedure brengen
Leges zijn verschuldigd voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Sommige aanvragen leiden tot forse legesbedragen. Die zijn in feite alleen terecht als de gehele procedure wordt doorlopen. Nu komt het voor dat mensen via het ambtelijk apparaat informeren of de gemeente mee wil werken aan een bepaalde wijziging. Indien blijkt dat de gemeente dat niet kan of wil, wordt dat ambtelijk meegedeeld. Deze dienstverlening schaart de gemeente onder algemene voorlichting, dus legesvrij. Het komt echter ook voor dat mensen vervolgens nog een officiële aanvraag indienen, waarop een beslissing van het college wordt verlangd. Het antwoord is dan al bekend, maar het kost wel extra tijd om dit uit te werken in een formeel besluit. Er is dan sprake van een aanvraag en van een individualiseerbaar belang, zodat legesheffing mogelijk is. De procedure van wijziging wordt dan niet in gang gezet, zodat de kosten beperkt blijven. Om legesheffing in dergelijke gevallen te laten aansluiten bij de kosten die de gemeente gemiddeld maakt, is hiervoor een afzonderlijk tarief ingesteld.
Als de gemeente wel wil c.q. kan meewerken, dan wordt de procedure tot het wijzigen van de bestemming wel opgestart. Leidt dat er uiteindelijk toe dat de aanvraag geweigerd wordt, dan geldt deze bepaling niet en is het hoge tarief verschuldigd.
Het VNG-model kent slechts één vast tarief. In Epe wordt al jaren gewerkt met een gestaffeld tarief, afhankelijk van de grootte van het object.
2.3.7.2 asbesthoudende materialen
Het VNG-model kent een tarief voor alle gevallen waarin er sprake is van asbesthoudende materialen. Al jaren geleden is in Epe ervoor gekozen om alleen voor relatief kleine objecten (tot 35 m2) een speciaal tarief te hanteren. Het gaat met dan name om particulieren. De gemeente wil hen niet ontmoedigen om een vergunning aan te vragen in verband met de veiligheid/gezondheid. Wanneer er grote objecten worden gesloopt waarin asbest is verwerkt, zal het normale tarief voor slopen betaald moeten worden.
2.3.8 Aanleggen of veranderen van een weg
De gemeente kent hiervoor geen bepalingen in de APV. Aangezien de provinciale tarieventabel wel bedragen kent voor dergelijke aanvragen, is deze bepaling opgenomen en is qua tarief aangesloten bij de provincie.
De gemeente kent hiervoor geen bepalingen in de APV. Aangezien de provinciale tarieventabel wel bedragen kent voor dergelijke aanvragen, is deze bepaling opgenomen en is qua tarief aangesloten bij de provincie.
In verband met verschil in behandeltijd tussen aanvragen is onderscheid in het tarief aangebracht. De grens waarbij er duidelijk meer tijd nodig is, ligt (in de praktijk) bij 5 bomen.
2.3.11 Opslag van roerende zaken
De gemeente kent hiervoor geen bepalingen in de APV. Aangezien de provinciale tarieventabel wel bedragen kent voor dergelijke aanvragen, is deze bepaling opgenomen en is qua tarief aangesloten bij de provincie. Gekozen is voor één tarief in plaats van het onderscheid dat het VNG-model maakt, omdat de provincie ook geen onderscheid maakt.
2.3.16.1 Beoordeling bodemrapport
Het VNG-model kent slechts één tarief. Gebleken is dat er grote verschillen bestaan in tijdsbesteding tussen de diverse soorten bodemrapporten.
2.3.16.2 Bodemrapport, nader onderzoek nodig
Het gaat hierbij om bodemrapporten die aanleiding geven tot nader onderzoek. Dat nadere onderzoek betekent meer werk. Dat rechtvaardigt een hoger tarief.
2.3.16.3 Bodemrapport, sanering nodig
Indien na het nader onderzoek blijkt dat sanering noodzakelijk is, levert dat veel meer werk op. Dat rechtvaardigt een hoger tarief.
2.5.1 Teruggaaf na intrekking aanvraag
In afwijking van het VNG-model kent Epe geen onderscheid in het moment van intrekken van de aanvraag. Verder wordt teruggaaf alleen verleend voor de basisleges voor bouwen en niet voor slopen of een aanlegvergunning. Dat laatste vanwege de gematigde tarieven die daarvoor gelden.
2.8. Bestemmingsplanwijzigingen zonder activiteit
De procedure voor bestemmingsplanwijzigingen (art. 3.1, eerste lid WRO) is in 2010 aangepast. De aanvrager heeft een keuze: eerst een ruimtelijke beoordeling (principe-uitspraak) door het college of de raad en vervolgens de procedure, ofwel in één keer aanvragen. Aangezien het hier gaat om forse verschillen in ambtelijke tijdsbesteding, is dat tot uitdrukking gebracht in de tarieven. De VNG kent slechts één tarief en dat sluit niet aan op het Eper beleid.
Het VNG-model kent één tarief voor procedures op grond van artikel 3.6, eerste lid WRO. Het betreft een discretionaire bevoegdheid (in de wet staat een zogenaamde ‘kan’-bepaling) van het college om hieraan medewerking te verlenen. Het kan voorkomen dat het college het verzoek afwijst voordat er echt een inhoudelijke beoordeling plaatsvindt. Het maken van zo’n principebeoordeling kost ongeveer 6,5 uur en leidt tot een tarief van € 682. Als het antwoord afwijzend is, is de aanvraag afgehandeld voordat in feite het echte werk begint. Als het antwoord positief is, gaat het vervolgtraject lopen dat gemiddeld zo’n 21 uur werk met zich meebrengt en kosten van publicaties, hetgeen leidt tot een tarief van € 2.726. Uiteindelijk kan ook zo’n inhoudelijke behandeling leiden tot een afwijzende beschikking, maar dan zijn er wel forse kosten gemaakt. Het onderscheid in kosten tussen beide trajecten is tot uitdrukking gebracht in verschillende tariefstelling.
Het legesbedrag behorende bij bestemmingsplannen en wijzigingsplannen is opgebouwd uit ambtelijke en administratieve kosten. De kosten voor de benodigde onderzoeken en het bestemmingsplan of wijzigingsplan zijn niet in het legesbedrag verwerkt. Deze onderdelen worden door de aanvrager zelf verzorgd en aangeleverd en vallen dus ook buiten het legesbedrag.
Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn
3.1.2 wijziging leidinggevende
Het VNG-model kent geen bepaling voor wijzigingen van leidinggevende. Daarmee is minder tijd gemoeid, zodat evenals in de oude legesverordening ook nu hiervoor weer een lager tarief wordt gehanteerd.
3.1.3.3 horeca-exploitatie en 3.1.3.4 afwijking sluitingsuur
Het VNG-model kent hiervoor geen bepalingen. Deze bepalingen zijn overgenomen uit de oude legesverordening.
Voor plaatselijke non-profitinstellingen wordt een maatschappelijk tarief gehanteerd voor aanvragen om een drank- en horecavergunning of een horeca-exploitatievergunning. Dit is gemeentelijke beleid, zodat het niet in de modelverordening is opgenomen.
Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen (of markten)
Voor Epe is één tarief opgenomen voor evenementen. Het VNG-model kent nog meer bepalingen die omwille van de eenvoud niet worden gebruikt.
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Deze bepalingen zijn tot op heden nooit toegepast, maar zijn opgenomen voor het geval dat. Daarbij is gebruik gemaakt van vereenvoudigde bepalingen ten opzichte van het VNG-model.
Splitsingsvergunning woonruimte
Hiervoor is geen tarief opgenomen omdat dit weinig voorkomt.
Aangezien Epe een dergelijke verordening niet kent, is hiervoor geen tarief opgenomen.
Hoofdstuk 5 Overige beschikking
Het VNG-model heeft geen bepalingen voor vergunningen voor recreatief nachtverblijf of collecteren. Vanuit de oude legesverordeningen zijn deze bepalingen overgenomen.
Verder is een bepaling opgenomen om kosten te kunnen verhalen indien een zogenaamd BIBOB onderzoek nodig is. Omdat van tevoren niet bekend is wanneer dat het geval is, zal dat altijd eerst aan de aanvrager worden meegedeeld. Als hij zijn aanvraag vervolgens intrekt, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Zo wordt voorkomen dat de aanvrager wordt verrast met een hoge belastingaanslag.