Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring |
Citeertitel | Financiële spelregels subsidiëring |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Subsidie Verordening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2001 | 21-11-2013 | Nieuwe regeling | 29-03-2001 Stadsberichten | 431709 |
In 1995 is gestart met de invoering van budgetsubsidiëring met als doel:
Voor vrijwel alle daarvoor in aanmerking komende instellingen wordt inmiddels de verleende subsidie gekoppeld aan inhoudelijke afspraken, vertaald in prestatie-eenheden. In de rapportage Evaluatie Regiewerkwijze (1999) en het daaraan ten grondslag liggende verdiepingsonderzoek is echter onder meer geconstateerd dat de werking van de systematiek niet op alle onderdelen duidelijk is voor de instellingen. Eén van de hiertoe te nemen maatregelen was de aanpassing van de Algemene Subsidie Verordening en de verheldering van de financiële spelregels voor instellingen.
Een voorstel voor aanpassing van de ASV wordt binnenkort ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. In bijgevoegde beleidsregel zijn in aanvulling hierop de financiële spelregels voor de subsidiëring vastgelegd.
In de beleidsregel is de al sinds 1995 voor de budgetsubsidiëring bestaande praktijk formeel vastgelegd. Voordeel van het opnemen in een beleidsregel is dat eenduidig vaststaat welke regels gelden. Het levert ook gebruiksgemak op. Voortaan hoeven de bepalingen niet meer in de individuele subsidiebeschikkingen en prestatie-afspraken worden opgenomen, maar kan worden volstaan met een verwijzing naar de beleidsregel.
Wij stellen voor de beleidsregel Financiële spelregels subsidiëring overeenkomstig het bijgevoegde concept vast te stellen.
Bijlage : beleidsregel Financiële spelregels subsidiëring
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
gelezen de nota d.d. 29 maart 2001
overwegende dat het gewenst is aanvullend op de Algemene Subsidieverordening financiele spelregels voor de subsidiëring vast te stellen;
gelet op de Algemene Subsidieverordening en de Algemene wet bestuursrecht;.
Financiele spelregels subsidiering
Deze beleidsregel is van toepassing op alle door de gemeente toe te kennen subsidies waarop de Algemene Subsidie Verordening van toepassing is.
B&W kunnen artikelen van deze beleidsregel voor bepaalde instellingen niet van toepassing verklaren.
Als de instelling uitbreiding van activiteiten wil, dient zij hiervoor een afzonderlijke subsidie-aanvraag bij de gemeente in. Ook voor niet beinvloedbare kostprijsverhogende factoren of voor de gevolgen van de groei van de stad (areaaluitbreidingen) kan de instelling een aanvraag voor extra subsidie indienen.
1. Het subsidie wordt jaarlijks geindexeerd. De aanpassing wordt bepaald aan de hand van de loon- en prijsontwikkelingen in de overheidssector. De prijsontwikkeling wordt vastgesteld op basis van de prijsstijging van de materiële overheidsconsumptie en niet meer aangepast. De looncomponent wordt vastgesteld op basis van de prognose voor het komend jaar van het Centraal Economisch Plan. Een eventuele correctie vindt plaats op basis van de definitieve cijfers van het afgelopen jaar en de bijgestelde prognose over het lopend jaar.
2. In het lopend jaar vindt in principe geen bijstelling van het subsidie plaats. Slechts bij hoge uitzondering, als een substantiële afwijking niet door de instelling zelf kan worden opgevangen, kunnen B&W de raad voorstellen een (gedeeltelijke) compensatie te verlenen.
De instellingen dragen zelf het risico van wachtgeldverplichtingen, behoudens het bepaalde in artikel 6.
Ter bestemming van eventuele overschotten kan de instelling reserveren voor dekking van risico’s in de bedrijfsvoering en voor realisering van nieuwe activiteiten die passen binnen de gemeentelijke beleidskaders en de doelstellingen van de instelling. Dit voor zover een reserve is gevormd uit door de gemeente beschikbaar gestelde middelen.
3.De gemeente onderzoekt bij de afhandeling van de verantwoording de oorzaken en omvang van de reservevorming en betrekt de uitkomst zonodig bij de onderhandelingen over de volgende prestatie-afspraken. Hierbij zal een eventueel noodzakelijke toename van te leveren prestaties en nieuwe activiteiten in de toekomst worden betrokken.
Artikel 8 Antispeculatiebeding
De instelling mag de saldi van de reserves en voorzieningen rentedragend beleggen onder de volgende restricties :
Deze regeling kan worden aangehaald als Financiële spelregels subsidiëring.
Artikel 10. In werking treding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de achtste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.
Vastgesteld in de vergadering van .