Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening |
Citeertitel | Handhavingsverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-12-2010 | 31-12-2011 | Onbekend | 14-12-2010 Onbekend | Onbekend |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
Onderwerp: Handhavingsverordening
De raad van de gemeente Lopik;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 november 2010;
gelet op de bepalingen van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
de “Handhavingsverordening” vast te stellen.
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
belanghebbende: persoon die een uitkering heeft aangevraagd dan wel ontvangt of heeft ontvangen dan wel de jongere die gebruik wil maken, maakt of gemaakt heeft van een werkleeraanbod en/of een inkomensvoorziening op grond van de WIJ; indien het een gehuwde betreft, wordt onder de belanghebbende elk van de echtgenoten verstaan.
Indien het college niet in staat is binnen de termijn, bedoeld in lid 1, een besluit te nemen, kan deze het met ten hoogste dertien weken verlengen. Van de verlenging doen zij mededeling aan de belanghebbende, onder vermelding van het tijdstip waarop de termijn van het nemen van een besluit zal verstrijken;
Artikel 3 Voorlichting, communicatie en controle bij aanvraag
Het college stelt een beleidsplan van de gemeente vast, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan fraudepreventie. Onderdeel daarvan is de wijze waarop het College belanghebbende informeert over de rechten en plichten die aan het ontvangen van bijstand zijn verbonden, en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik. Daarnaast beschrijft het College in het beleidsplan tenminste de wijze van controle bij de aanvraag, de handelwijze bij onduidelijkheden in de aanvraag.
Artikel 4 Informatieverzameling
Artikel 5 Controle tijdens en na beëindiging van de bijstand
Het College voert onderzoeken uit om rechtmatigheid van de bijstand te controleren, alsmede onderzoeken naar de reden van beëindiging van de bijstand, binnen door het College nader te bepalen termijnen en neemt op basis daarvan besluiten met betrekking tot de rechtmatigheid van de bijstand en de wederzijds tussen College en de belanghebbende resterende verplichtingen en de afhandeling daarvan.
HOOFDSTUK IV GEVOLGEN BIJ FRAUDE
Artikel 7 Verlaging van de uitkering
Indien belanghebbende onjuiste, of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de hoogte, de duur of de voortzetting van de bijstand, verlaagt het College de bijstand, conform hetgeen hierover in de Afstemmingsverordening is bepaald, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen bijstand.
Artikel 8 Aangifte bij het Openbaar Ministerie
Indien een gedraging van belanghebbende en zijn eventuele medepleger(s) en/of medeplichtige(n) leidt tot benadeling van de Gemeente, doet het College, onverminderd de mogelijkheid de bijstand te verlagen en de ten onrechte ontvangen bijstand terug te vorderen, aangifte bij het Openbaar Ministerie, in overeenstemming met de door het Openbaar Ministerie op dit punt gehanteerde uitgangspunten;
HOOFDSTUK V VERANTWOORDING COLLEGE
Artikel 9 Verantwoording college
Artikel 10 Intrekking oude regeling
De Handhavingsverordening WWB en WIJ 2010 vervalt gelijktijdig met de inwerkintreding van onderhavige verordening.
Deze verordening treedt in werking op de dag na openbare bekendmaking.
Deze verordening wordt aangehaald als: Handhavingsverordening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 14 december 2010.