Organisatie | Uithoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats(en) voor de gemeente Uithoorn 2011 |
Citeertitel | Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats(en) gemeente Uithoorn 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Regels voor de indeling en afmeting van graven
Regels openingstijden begraafplaats
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-10-2011 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 29-09-2011 Nieuwe Meerbode, 19-10-2011 | RV11.36 |
De raad van de gemeente Uithoorn,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 september 2011, nr. RV.36.
gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de ”Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats(en) voor de gemeente Uithoorn 2011”
Hoofdstuk I Inleidende bepalingen
Artikel 2 Begraafplaats aan de Amsteldijk-Noord
De gemeentelijke begraafplaats aan de Amsteldijk-Noord, bij de Thamerkerk, is buiten gebruik gesteld. In de graven wordt door ruiming geen nieuwe grafruimte beschikbaar gemaakt.
Artikel 3 Tijdelijk grond op grafruimte
Bij het openen van een grafruimte dient door de rechthebbende of de belanghebbende te worden gedoogd dat de vrijkomende grond tijdelijk op de naastgelegen grafruimte wordt gelegd en dat het zich daarop bevindende gedenkteken, losse voorwerpen en/of de beplanting vanwege de gemeente geheel of gedeeltelijk tijdelijk wordt weggenomen of verplaatst, voor zolang dit ter begraving van lijken of om enige andere reden noodzakelijk is, waarna door de gemeente terugplaatsing plaatsvindt.
Hoofdstuk II Openstelling, orde en rust op de begraafplaats(en)
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats(en) kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste zes werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder onder opgave van datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop de plechtigheid zal plaatsvinden.
Hoofdstuk III Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 9 Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene, die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk om 10.00 uur van de tweede werkdag voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder met het daarvoor door het college vastgestelde en beschikbaar gestelde formulier. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 10.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen. Het uitvoeren van werkzaamheden door de nabestaanden leidt niet tot reductie van het begrafenisrecht.
Artikel 10 Over te leggen stukken
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
Hoofdstuk IV Indeling en uitgifte der graven
Artikel 12 Indeling graven en asbezorging
De graven op de begraafplaats(en) zijn onderverdeeld in:
verstrooiingsplaats. Het college bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urnen er kunnen worden bijgezet in de particuliere graven. Zij bepalen tevens de afmetingen en de uitgifteduur van de particuliere graven. De uitgifteduur kan niet korter zijn dan de minimumtermijn vastgesteld in de Wet op de lijkbezorging.
Artikel 15 Situering en oppervlakte
Het college kan nadere regels stellen voor de situering en oppervlakte van algemene en particuliere (zand)graven, urnennissen en urnenkelders.
Artikel 16 Termijnen particuliere graven
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaat(sen) dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van tien of twintig jaar het recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particulier graf is uitgegeven.
Begraving of bijzetting in een dubbelgraf, particulier zandgraf of particulier kindergraf waarvan de uitgiftetermijn binnen een periode van tien jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van het uitsluitend recht tot een periode van tien jaar. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
Artikel 17 Termijn algemene graven
Algemene graven worden uitgegeven voor een eenmalige termijn van tien jaren. Deze termijn kan niet worden verlengd. Degene die is begraven in een algemeen graf kan echter na afloop van deze termijn op verzoek van de belanghebbende worden herbegraven in een particulier graf conform artikel 24, lid 3, en onder voorwaarden van artikel 16.
Artikel 18 Overschrijving van verleende rechten
Na het overlijden van de rechthebbende kan het recht op het particuliere graf worden overgeschreven op naam van een natuurlijk persoon of rechtspersoon, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen zes maanden na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Artikel 19 Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het particuliere graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Artikel 21 Niet-blijvende grafbeplanting en losse voorwerpen
Niet-blijvende beplanting op een graf die in een verwaarloosde staat verkeert, kan door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd. Linten, siervazen, beeldjes en andere dergelijke losse voorwerpen worden gedurende drie maanden ter beschikking gehouden van de rechthebbende of belanghebbende indien deze daartoe tevoren een aanvraag heeft ingediend bij de beheerder.
Artikel 22 Verwijdering grafbedekking
Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking wordt ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd, schriftelijk aan de rechthebbende of belanghebbende kenbaar gemaakt. Wanneer het adres van de rechthebbende of belanghebbende bij de gemeente niet bekend is, wordt tenminste een jaar voor het genoemde tijdstip het voornemen bekendgemaakt door middel van een op het te ruimen graf te plaatsen bordje en een mededeling op het mededelingenbord op de begraafplaats.
Artikel 23 Onderhoud door de rechthebbende en belanghebbende
Indien de rechthebbende/belanghebbende nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende drie maanden ter beschikking van de rechthebbende of belanghebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet plaats dan nadat de rechthebbende of belanghebbende per brief op de hoogte is gesteld over de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende/belanghebbende niet bekend is, maakt het college dit bekend bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Het college kan de rechthebbende of belanghebbende per aanschrijving verplichten een beschadiging voor eigen rekening aan de grafbedekking te herstellen indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar oplevert voor derden.
Hoofdstuk VI Ruiming van graven, urnengraven en urnennissen
Artikel 24 Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Het voornemen van het college om een graf, urnenkelder of een urnennis te ruimen, schudden van een zandgraf daarbij inbegrepen, wordt gedurende ten minste één jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf zal worden geruimd, schriftelijk, door het college aan de rechthebbende of aan de belanghebbende van het graf bekend gemaakt. Bovendien zal het voornemen worden gepubliceerd in de plaatselijke pers en op het mededelingenbord op de begraafplaats.
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende de in het eerste lid bedoelde termijn bij de beheerder een aanvraag indienen om bij ruiming de menselijke resten, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor crematie of herbegraving herbegraving in een particulier graf of elders. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus al of niet met een urn is bijgezet in een algemeen graf kunnen bij de beheerder een aanvraag indienen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing op de begraafplaats(en) of elders.
De rechthebbende op een particulier graf, kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de overblijfselen te doen verzamelen om deze opnieuw in dezelfde grafruimte te doen plaatsen dan wel om deze elders opnieuw te doen begraven. De rechthebbende op een particulier urnenkelder of urnennis kan bij de beheerder een aanvraag indienen de asbus ter beschikking te houden om elders bij te zetten of om de as te doen verstrooien.
Artikel 27 Intrekking oude regeling
De “Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats(en) voor de gemeente Uithoorn 2008”, wordt ingetrokken .
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de “Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats(en) voor de gemeente Uithoorn 2008”, is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 29 september 2011, nr. S 2.5
de griffier, de voorzitter,
mr. J.H. van Leeuwen mevr. drs. D.H. Oudshoorn
Voor de term ‘particulier graf’ werd in het verleden de term ‘eigen graf’ gebruikt.
Dit artikel spreekt verder voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Bij graafwerkzaamheden in een zandgraf komt tijdelijk grond vrij. Incidenteel zal de beheerder door ruimtegebrek genoodzaakt zijn deze grond vlak naast of gedeeltelijk op een naastgelegen graf moeten plaatsen. Eventueel worden daarbij gedenktekens tijdelijk verplaatst. Na voltooiing van de graafwerkzaamheden ziet de beheerder er op toe dat het naastgelegen graf weer helemaal schoon en zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat wordt achtergelaten.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel maakt het de beheerder tevens mogelijk de begraafplaats geheel of gedeeltelijk te sluiten wanneer dit voor het ruimen van graven noodzakelijk is.
Lid 2 en lid 3 van dit artikel zijn geïntroduceerd met het oog op de strafbaarstelling van personen die zonder instemming van de beheerder met een motorvoertuig op de begraafplaats(en) rijden.
In lid 4 is aangegeven dat fietsen op de begraafplaats(en) evenmin is toegestaan, maar het aan de hand meevoeren van een fiets is met toestemming van de beheerder wel toegestaan. Dit laatste maakt het mogelijk om op de fiets onderhoudsmateriaal en beplanting mee te nemen.
In lid 6 is aangegeven dat bezoekers, steenhouwers, hoveniers en aannemers zich er steeds van bewust moeten zijn dat hun werkzaamheden storend kunnen zijn voor rouwende nabestaanden en tijdens uitvaartplechtigheden.
De bevoegdheid van de beheerder om personen weg te sturen als zij zich niet aan zijn aanwijzingen houden en de verbodsbepalingen, bieden voldoende mogelijkheden om tegen ongewenste activiteiten op te kunnen treden.
Met dit artikel wordt beoogd om plechtigheden ordelijk te doen verlopen. Door te eisen dat de mededeling zes werkdagen vooraf moet plaatshebben, kan worden voorkomen dat de plechtigheid samenvalt met een begrafenis. Een begrafenis dient volgens de wet uiterlijk op de zesde werkdag na het overlijden te geschieden.
Bijeenkomsten die het karakter van een plechtigheid te buiten gaan, kunnen het karakter hebben van een openbare manifestatie. Hiervan moet vooraf kennisgeving worden gedaan aan de burgemeester volgens de Wet openbare manifestaties van 1988 en van toepassing zijnde APV-bepalingen.
Dit artikel ziet er op toe dat de ruimingswerkzaamheden ordentelijk en overzichtelijk plaatsvinden. De aard van de werkzaamheden bij het opgraven en ruimen van graven brengt met zich mee dat het bezwaarlijk is om toe te staan dat anderen hierbij aanwezig zijn. Uitdrukkelijk is gesteld dat bij opgraving van een lichaam of bij ruiming van een of meer graven alleen de personen aanwezig mogen zijn die met de werkzaamheden zijn belast.
Een schriftelijke kennisgeving is nodig omdat duidelijk vast moet liggen wat voor graf er wordt gevraagd. Bij het begraven van een lijk binnen 36 uur is omwille van urgentie uitsluitend toestemming van de burgemeester noodzakelijk.
Indien de nabestaanden alle of bepaalde werkzaamheden zelf willen verrichten zijn niettemin de aanwijzingen en de hulp van het personeel van de begraafplaats nodig, ook om redenen van veiligheid, in het bijzonder bij het openen en sluiten van het graf. De werkzaamheden kunnen door de nabestaanden en het personeel van de begraafplaats samen worden verricht. De nabestaanden kunnen bijvoorbeeld een begin maken. Vervolgens kan het personeel de handelingen verrichten waar ervaring voor nodig is of die van de nabestaanden te zware lichamelijke inspanning vragen. Het aanbrengen van de grafranden ter ondersteuning van de grond om het geopende graf en het verwijderen van die randen voor het sluiten van het graf zal door het personeel moeten geschieden.
De Wet op de lijkbezorging schrijft voor dat de behandelende arts of de gemeentelijke lijkschouwer een verklaring van overlijden afgeeft aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Vervolgens geeft deze schriftelijk verlof tot begraven of cremeren. Dit verlof dient te worden overlegd aan de beheerder.
De beheerder heeft een eigen bevoegdheid om de lijkbezorging te weigeren indien niet aan de wettelijke vereisten is voldaan.
De bezorging van as omvat zowel het bijzetten als de verstrooiing.
De grafrusttermijn is de termijn - 10 jaar - dat een lijk volgens de wet ten minste begraven moet blijven voordat het mag worden geruimd.
Gemeenten zijn vrij te bepalen dat ook op zondag of een algemeen erkende feestdag wordt begraven. De gemeente Uithoorn biedt die mogelijkheid om daarmee tegemoet te komen aan expliciete wensen en keuzevrijheid.
In bijzondere gevallen kan de gemeente, bijvoorbeeld als de burgemeester toestemming heeft gegeven om een lijk binnen 36 uur te begraven, afwijken van de genoemde tijden.
Dit artikel spreekt voor zich.
Het Besluit op de lijkbezorging van 4 december 1997 bevat in artikel 5 de bepaling dat er ten hoogste drie lijken boven elkaar mogen worden begraven.
Een graf zal alleen buiten de volgorde van ligging worden toegewezen als dit niet bezwaarlijk is voor de situatie op de begraafplaats(en). Hierbij kan worden gedacht aan het aanzien of het gravenplan van de begraafplaats(en).
Met dit artikel is het voor de gemeente mogelijk om verschillende regels vast te stellen voor de grafbedekkingen op de verschillende delen van de begraafplaats(en).
De bepaling over de uitgiftetermijn in lid 1 is opgenomen om aan te geven dat de termijn begint op het moment van de uitgifte van het recht (administratieve handeling) en niet op het moment van de begraving of bijzetting (fysieke handeling). Grafruimte met een verleend recht kan dus (nog) onbezet zijn.
Met lid 5 wordt bedoeld dat een grafrecht van de laatste begraving minimaal nog 10 jaar duurt, de huidige wettelijke minimale termijn van grafrust.
Wanneer bijvoorbeeld in het verleden een eerste grafrecht is verleend voor 20 jaar (eerste uitgifte op tweediep) waarvan op het moment van een bijzetting (tweede begraving op eendiep) 16 jaar is verstreken en dus nog 4 jaar te gaan heeft, dient het recht met minimaal 6 jaar te worden verlengd. Hiermee wordt gegarandeerd dat ook voor de bijzetting de minimale grafrusttermijn wordt verleend.
De Wet op de lijkbezorging bepaalt in artikel 28 dat vanaf twee jaar voor het verstrijken van de lopende termijn verlenging van de termijn kan worden aangevraagd. Binnen een jaar na het begin van deze periode moet, volgens het tweede lid van genoemd wetsartikel, het college de rechthebbende op het graf mededelen dat de termijn gaat aflopen. Volgens het oude wetsartikel diende deze mededeling schriftelijk te geschieden ‘aan de rechthebbende wiens adres de houder van de begraafplaats(en) bekend is of redelijkerwijs bekend kan zijn’. Het laatste deel van de zin (‘of redelijkerwijs bekend kan zijn’) is bij de wijziging van de wet geschrapt. In het kader van de vermindering van administratieve lasten komt de verantwoordelijkheid voor het geven van het juiste adres nu uitdrukkelijk bij de rechthebbende te liggen. Van de houder van de begraafplaats(en) wordt dan niet méér verlangd dan dat hij het adres uit zijn eigen administratie gebruikt. Tevens ontslaat dit de beheerder van de plicht het GBA-netwerk te (doen) raadplegen. Wanneer niet binnen drie maanden om verlenging van het recht is verzocht, dient de mededeling bekend te worden gemaakt bij het graf en bij de ingang van de begraafplaats(en) tot aan het einde van de periode dat de rechthebbende om verlenging van de termijn van uitgifte kan vragen.
Dit artikel spreekt voor zich.
Het is noodzakelijk dat er na overlijden van een rechthebbende een nieuwe rechthebbende (1 persoon) wordt aangewezen die de verantwoordelijkheid voor de grafruimte en de daaraan verbonden kosten op zich neemt. De gegevens in het begraafplaatsadministratiesysteem dienen namelijk actueel te zijn. Daarom stelt deze bepaling de termijn op een half jaar. Echter, het vierde lid brengt tot uitdrukking dat de termijn met de nodige soepelheid zal worden gehanteerd.
De rechthebbende kan zijn recht niet verkopen.
Dit artikel is opgenomen om buiten twijfel te stellen dat de rechthebbende afstand van het graf kan doen. Het graf vervalt dan aan de gemeente.
De vergunningseis geldt voor de aanvraag en wijziging van grafbedekkingen (gedenkteken en de winterharde beplantingen) op algemene en particuliere graven. De grafbedekking zal op punten als vormgeving, constructie en materiaalkeuze aan bepaalde minimumeisen moeten voldoen. Deze eisen zijn nader uitgewerkt in de nadere regels van het college.
Als er geen grafbedekking wordt aangebracht zal wel moeten worden aangeduid dat er iemand begraven ligt om te voorkomen dat bezoekers ongewild over het graf lopen. Uit een aanduiding bij het graf en uit de administratie zal voorts moeten blijken wie daar begraven is.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Het eigendom en daarmee ook de risicoaansprakelijkheid van hetgeen op het graf is geplaatst ligt, volgens art. 32a van de Wet op lijkbezorging, bij de rechthebbende. Van natrekking is geen sprake zolang het graf niet geruimd mag worden.
Indien er sprake is van verwaarlozing van de grafbedekking kan de beheerder van de begraafplaats de rechthebbende of de gebruiker aanspreken en sommeren tot het verrichten van herstelwerkzaamheden aan de grafbedekking. De Wet op de lijkbezorging bepaalt in artikel 28, het vierde tot en met het zevende lid, dat het recht op het graf vervalt wanneer vijf jaar na constatering en bekendmaking van de verwaarlozing niet in het onderhoud is voorzien. Hierbij wordt rekening gehouden met de termijn van grafrust en de uitgiftetermijn van het graf.
De mededeling dat het college voornemens is om de graven te ruimen wordt gedaan zowel aan de rechthebbenden op particuliere graven als aan de belanghebbenden die kozen voor een plaats in een algemeen graf.
De rechthebbende dient volgens artikel 28, tweede lid van de Wet op de lijkbezorging ten minste een jaar voor het verstrijken van de termijn van het recht op de hoogte te worden gesteld van dit feit, en van de mogelijkheid verlenging van het recht te vragen.
Ook nabestaanden van overledenen die zijn begraven in een algemeen graf dienen, volgens artikel 27a van de Wet op de lijkbezorging, op hoogte te worden gesteld van het verstrijken van de termijn van uitgifte. Deze mededeling dient volgens de wet ‘ten minste zes maanden en ten hoogste twaalf maanden voor het verstrijken van de termijn van uitgifte’ aan de belanghebbende bij dat graf te worden gedaan.
Iedere belanghebbende kan van zijn zienswijze doen blijken, bijvoorbeeld omdat het graf van historische betekenis is.
Aan de rechthebbende op het graf moet ook worden medegedeeld dat hij verlenging van de graftermijn kan vragen. Hij kan ook vragen om de overblijfselen te doen verzamelen om deze weer in dezelfde grafruimte te doen plaatsen, dan wel elders bij te zetten.
Degene die in een algemeen graf heeft doen begraven kan een aanvraag indienen om de menselijke resten indien mogelijk bijeen te doen brengen voor crematie of herbegraving in een particulier graf of elders.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich. Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-hoog-zijn-de-boetes-in-nederland.html
De datum waarop de oude regeling vervalt, is de datum waarop de verordening in werking treedt.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
In de citeertitel wordt een jaartal opgenomen om de betrokken regeling te onderscheiden van de voorgaande regeling.