Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hengelo

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011 3e wijziging

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHengelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2011 3e wijziging
CiteertitelLegesverordening 2011-3e wijziging
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet 219

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2018Redactioneel ingetrokken vanwege oude publicatie

10-11-2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011 3e wijziging

Sector/afdeling: GBT

Nr.:382052

De raad van de gemeente Hengelo,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

(Legesverordening 2011)

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    de attestaties de vita ten behoeve van door publiekrechtelijke lichamen toe te kennen pensioenen, ouderdoms-, invaliditeits-, wezen- of weduwenuitkeringen;

  • b.

    het raadplegen van de dubbelen der leggers en plans van het kadaster met of zonder ambtelijke bijstand en het maken van afschriften daarvan ten behoeve van de rijksdienst, de provinciale dienst, de dienst van een andere gemeente of van een waterschap;

  • c.

    de inzage in stukken dan wel de verstrekking van informatie en/of stukken, welke vallen onder de werking van de Archiefwet en/of de Wet Milieubeheer, voorzover niet elders in de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemd;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke gegevens aan afnemers en bijzondere derden, op grond van artikel 10, lid 2 van het besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • e.

    vergunningen uitsluitend voor een wetenschappelijk of filantropisch doel;

  • f.

    gereserveerd;

  • g.

    voor het in behandeling nemen van een door de gemeente Hengelo ingediende aanvraag tot het verkrijgen van een kapvergunning ingediend;

  • h.

    voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het plaatsen van commerciële sandwichborden;

  • i.

    het aan belanghebbende uitreiken van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • j.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Maatstaven en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de aanslag of kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen één maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2010’ van 11 november 2009, en sindsdien twee maal gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2011, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2011.

     

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Hengelo

in zijn openbare vergadering van 10 november 2010

, voorzitter

, griffier

Vastgesteld in de raadsvergadering d.d. 10 november 2011, publicatie 25-10-2010 gemeenteblad 113;

 

1e wijziging vastgesteld door B&W d.d. 23-10-2011, publicatie 23-12-2010, gemeenteblad nr. 120;

2e wijziging vastgesteld door B&W d.d. 14-12-2010, publicatie 13-1-2011, gemeenteblad 122

3e wijziging vastgesteld door B&W d.d. 25-10-2011, publicatie 1-11-2011, gemeenteblad 129

 

 

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in het stadhuis of het ‘oude stadskantoor’ aan de Burgemeester Jansenstraat 2 t/m 8 op:

 

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag

€ 313,00

 

1.1.1.2

zaterdag

€ 575,00

 

1.1.1.3

de in onderdeel 1.1.1.1 genoemde leges worden niet geheven als de huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap plaatsvindt op een voor kosteloze huwelijksvoltrekking of kosteloze partnerregistratie aangewezen tijd.

1.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een vast aangewezen trouwlocatie anders dan het stadhuis of het ‘oude stadskantoor’ aan de Burgemeester Jansenstraat 2 t/m 8 op:

 

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag

€ 350,00

 

1.1.2.2

zaterdag

€ 450,00

1.1.3

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een eenmalig aangewezen trouwlocatie op:

 

1.1.3.1

maandag tot en met vrijdag

€ 425,00

 

1.1.3.2

zaterdag

€ 525,00

1.1.4

De in 1.1.2 en 1.1.3 genoemde tarieven zijn exclusief de kosten van de trouwlocatie zelf.

 

1.1.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgelijke stand voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk

€ 100,00

1.1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

 

 

1.1.6.1

Een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

€ 15,65

 

1.1.6.2

Een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

€ 35,45

1.1.7

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een huwelijkscertificaat of partnerschapscertificaat

€ 11,50

1.1.8

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een pen bij een huwelijk of partnerschap

€ 13,00

1.1.9

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een cd met de geluidsopname van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie

€ 13,25

1.1.10

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€52,10

 

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€58,20

 

1. 2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€52,10

 

1. 2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in onderdeel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,20

 

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in onderdeel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€21,50

 

1.2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet::

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

€43,85

 

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

€ 9,20

 

1.2.3

De onder 1.2.1 en 1.2.2 genoemde tarieven tot het verstrekken van een reisdocument worden verhoogd indien het eerder afgegeven paspoort en/of de eerder afgegeven identiteitskaart bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd met

€23,60

 

1.2.4

De tarieven genoemd in onderdeel 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€45,00

 

1.2.5

Het tarief als genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in onderdeel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

1.2.6

Het tarief genoemd in 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€21,40

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs voor een periode van 10 jaar

€48,20

1.3.1.2

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs voor een periode van korter dan 10 jaar op grond van leeftijd en/of medische redenen

€43,20

1.3.1.3

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 en 1.3.1.2 wordt bij een spoedlevering verhoogd met

€33,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 11,50

 

1.4.2.2

tot het verstrekken van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoongegevens

€ 11,50

 

1.4.2.3

tot het verstrekken van een persoonslijst

€ 11,50

1.4.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, ter verstrekking van gegevens, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 9,70

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van persoonsgegevens, wanneer onvoldoende gegevens worden overlegd om de benodigde persoonsgegevens direct te kunnen achterhalen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 9,70

1.4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het optreden door de gemeente als 'doorgeefluik' volgens artikel 6, lid 4 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens per brief

€ 0,60

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€11,50

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€ 0,27

 

 

met een maximum per bericht van

€ 5,35

 

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

€27,10

 

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,35

 

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 27,10

 

1.6.1.4

Indien voor hetzelfde bericht op grond van onderdeel 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.6.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 5,35

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting

46,00

 

1.7.1.2

een afschrift van de produktenraming

€ 7,00

 

1.7.1.3

Een afschrif een afschrift van het jaarverslag

€ 46,00

 

1.7.1.4

Een afschri een afschrift van de produktenrekening

€ 7,00

 

1.7.1.5

eenee een afschrift van de kadernota

€ 5,35

 

1.7.1.6

een afschrift van de 1e berap

€ 5,35

 

1.7.1.7

een afschrift van de 2e berap

€ 5,35

 

1.7.1.8

Een afschrift van het burgerjaarverslag

€ 8,10

1.7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering:

 

 

1.7.2.1.1

indien dit wordt toegezonden aan de aanvrager

€ 12,15

 

1.7.2.1.2

indien dit wordt afgehaald door de aanvrager

€ 10,40

 

1.7.2.2

een afschrift van de agenda van een raadsvergadering met een lijst van ingekomen stukken:

 

 

1.7.2.2.1

indien dit wordt toegezonden aan de aanvrager

€ 0,50

 

1.7.2.2.2

indien dit wordt afgehaald door de aanvrager

Nihil

 

1.7.2.3

een afschrift van de aan de leden van de raad toegezonden stukken ten behoeve van een raadsvergadering, met uitzondering van de gemeentebegroting, het verslag van een raadsvergadering, en de raadsstukken, die vertrouwelijk aan de leden van de raad werden toegezonden:

 

1.7.2.3.1

indien dit wordt toegezonden aan de aanvrager

€ 9,80

 

1.7.2.3.2

indien dit wordt afgehaald door de aanvrager

€ 8,00

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van:

 

1.7.3.1

een abonnement voor een kalenderjaar:

 

 

1.7.3.1.1

op de afschriften van de verslagen van de raadsvergaderingen:

 

 

1.7.3.1.1.1

indien deze worden toegezonden aan de aanvrager

€ 120,50

 

1.7.3.1.1.2

indien deze worden afgehaald door de aanvrager

€ 48,00

 

1.7.3.1.2

op de afschriften van de agenda’s van de raadsvergaderingen met de daarbij behorende lijst van ingekomen stukken:

 

 

1.7.3.1.2.1

indien deze worden toegezonden aan de aanvrager

€ 11,90

 

1.7.3.1.2.2

indien deze worden afgehaald door de aanvrager

Nihil

 

1.7.3.1.3

op de afschriften van de aan de leden van de raad toegezonden stukken ten behoeve van een raadsvergadering, met uitzondering van de gemeentebegroting, het verslag van een raadsvergadering, en de raadsstukken, die vertrouwelijk aan de leden van de raad werden toegezonden:

 

1.7.3.1.3.1

indien deze worden toegezonden aan de aanvrager

€ 99,40

 

1.7.3.1.3.2

indien deze worden afgehaald door de aanvrager

€ 38,80

1.7.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.4.1

een afschrift van het verslag van een raadscommissie en de aan de leden van een commissie ten behoeve van een vergadering van die commissie toegezonden stukken, met uitzondering van de stukken die vertrouwelijk aan de leden van die commissie worden toegezonden:

 

1.7.4.1.1

indien deze worden toegezonden aan de aanvrager

€ 4,85

 

1.7.4.1.2

indien deze worden afgehaald door de aanvrager

€ 3,25

 

1.7.4.2

een afschrift van de agenda van een vergadering van een raadscommissie:

 

 

1.7.4.2.1

indien deze worden toegezonden aan de aanvrager

€ 0,50

 

1.7.4.2.2

indien deze worden afgehaald door de aanvrager

Nihil

1.7.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van:

 

1.7.5.1

een abonnement voor een kalenderjaar:

 

 

1.7.5.1.1

op de afschriften van de verslagen van een raadscommissie en de aan de leden van een commissie ten behoeve van een vergadering van die commissie toegezonden stukken, met uitzondering van de stukken die vertrouwelijk aan de leden van die commissie worden toegezonden:

 

1.7.5.1.1.1

indien deze worden toegezonden aan de aanvrager

€ 38,75

 

1.7.5.1.1.2

indien deze worden afgehaald door de aanvrager

€ 11,60

 

1.7.5.1.2

op de afschriften van de agenda’s van de vergaderingen van een raadscommissie:

 

1.7.5.1.2.1

indien deze worden toegezonden aan de aanvrager

€ 12,10

 

1.7.5.1.2.2

indien deze worden afgehaald door de aanvrager

Nihil

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verstrekken van informatie uit het gemeentelijk kadastraal systeem omtrent uitleg over de ligging van kadastrale grenzen, per kwartier

€17,20

1.8.2

tot het verstrekken van informatie uit de “gemeentelijke kadastrale balie (Kadaster online)” per raadpleging

vermeerderd per kwartier of gedeelte daarvan met

€ 2,20

€17,20

1.8.3

tot het verstrekken van een afschrift, uittreksel of verklaring uit de gemeentelijke beperkingenregistratie en het gemeentelijk beperkingenregister, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€20,80

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€30,05

 

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€11,50

 

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening, diploma of fotokopie

€11,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1.1

voor het doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor het eerste halfuur

€ 6,55

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken langer dan een halfuur, per halfuur of gedeelte daarvan

€ 19,65

1.10.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het behulpzaam zijn bij nasporingen in de gehouden archieven voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 4,15

1.10.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van fotokopieën van stukken uit het gemeentearchief voor:

 

1.10.4.1

A-4 formaat per afdruk in zwart-wit

€ 0,32

 

1.10.4.2

A-3 formaat per afdruk in zwart-wit

€ 0,64

 

1.10.4.3

A-0 formaat per afdruk in zwart-wit

€ 3,84

 

1.10.4.4

A-4 formaat per afdruk in kleur

€ 0,64

 

1.10.4.5

A-3 formaat per afdruk in kleur

€ 1,28

 

1.10.4.6

A-0 formaat per afdruk in kleur

€ 7,68

De beheerder van de gemeentelijke archiefbewaarplaats is bevoegd te bepalen dat van bepaalde archiefbescheiden een bepaald soort reproductie vervaardigd mag worden. De tarieven zijn inclusief administratie, verzend- en verpakkingskosten.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige

woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid,

onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ 172,00

1.11.2

tot het verkijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de

Huisvestingswet

€ 110,25

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€104,50

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 31,00

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€70,55

 

1.13.1.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€72,10

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of de Verordening Winkeltijden Hengelo 1997

€84,00

 

1.15.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€42,00

 

1.15.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing

€42,00

Hoofdstuk 16 Wet op de kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, een basisbedrag

€ 22,50

en voor iedere kansspelautomaat

€ 34,00

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van vijf jaar of voor onbepaalde tijd

€ 84,00

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van vijf jaar of voor onbepaalde tijd, een basisbedrag

€ 84,00

en voor ieder kansspelautomaat

€ 84,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

 

1.16.2.1

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 4 500, doch niet groter dan € 45 000

€42,00

1.16.2.2

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 45 000, doch niet groter dan € 450 000

€ 84,00

1.16.2.3

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 450 000, doch niet groter dan € 4 500 000

€168,00

1.16.2.4

indien de prijzen en premies gezamenlijk een grotere waarde hebben dan € 4 500 000

€252,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Niet van toepassing

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren op grond van artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€280,00

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 35,70

 

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1

€ 19,45

 

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Rgeling Voertuigen

€ 35,70

 

1.19.1.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 44,10

 

1.19.1.5

tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge de Wet vervoer personen te water

€ 87,40

 

1.19.1.6

tot het verkrijgen van een éénmalige ontheffing voor een termijn van maximaal 3 maanden als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€141,60

 

1.19.1.7

tot het verkrijgen van een ontheffing voor een termijn van 1 tot 3 jaar als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€141,60

 

1.19.1.8

tot het verkrijgen van een verlenging van een ontheffing voor een termijn van 1 tot 3 jaar als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 94,35

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Verordening Verblijfsrecreatie

€210,00

 

1.20.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Verordening Verblijfsrecreatie

€ 39,25

 

1.20.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot het verkopen van vuurwerk ingevolge de Wet gevaarlijke stoffen en artikel 2.6.2, lid 1, van de Algemene Plaatselijke Verordening

€459,00

 

1.20.3.1.

als bedoeld in artikel 2.12.2 van de Algemeen Plaatselijke Verordening

€938,00

 

1.20.3.2

voor een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 2.12.2 van de Algemeen Plaatselijke Verordening

€469,00

1.20.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.20.1.1

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

1.20.1.1.1

per pagina op papier van A4-formaat in zwart-wit

€ 0,12

 

1.20.1.1.2

per pagina op papier van A3-formaat in zwart-wit

€ 0,18

 

1.20.1.1.3

per pagina op papier van A0-formaat in zwart-wit

€ 1,44

 

1.20.1.1.4

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 0,24

 

1.20.1.1.5

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 0,36

 

1.20.1.1.6

per pagina op papier van A0-formaat in kleur

€ 2,88

 

1.20.1.2

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€17,45

 

1.20.1.3

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

A. Uitgangspunten “standaard” bouwwerken:

Bij het berekenen van de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt voor in onderstaande tabel genoemde bouwwerken voor de legesbepaling het legesbedrag afgeleid van de kubieke meters of de oppervlakte berekend volgens NEN 2580 (oppervlakte- en inhoudsberekening bouwwerken) vermenigvuldigd met de in onderstaande tabel naar de aard van het bouwwerk opgenomen standaardbouwkosten exclusief BTW:

BOUWKOSTEN .

Woningen :

Rijtjeswoningen

€ 200,= per m3

Twee onder één kapwoningen

€ 225,= per m3

Vrijstaande woning tot en met 600 m3

€ 260,= per m3

Vrijstaande woning > 600 m3

€ 290,= per m3

Appartement, één of meer bouwlagen

€ 260,= per m3

II. Bijgebouwen bij woningen:

Latere aanbouw zoals een erker

 

€ 350,= per m3

Garage / berging / tuinhuisje

Hout

€ 95,= per m3

 

Halfsteens met plat dak

€ 125,= per m3

 

Halfsteens met kap

€ 135,= per m3

 

Spouw met plat dak

€ 150,= per m3

 

Spouw met kap

€ 170,= per m3

Dakkapel

 

€ 1.000,= per m breedte

Carport

 

€ 150,= per m2

Schuttingen en hekwerken

 

€ 100,= per m

III. Agrarische bouwwerken:

1.Stallen

€ 43,= per m3

2.Werktuigberging / schuur Damwandprofiel

€ 25,= per m3

Metselwerk

€ 48,= per m3

3.Mestkelders onder de stallen

€ 83,= per m3

4.Kassen

€ 31,= per m2

IV. Niet agrarische bouwwerken:

1.Opslagloodsen (plaatstaal damwandprofiel)

€ 19,= per m3

(metselwerk)

€ 52,= per m3

2.Kantoren / showroom / winkel / horeca

€ 273,= per m3

3.Scholen / sporthal / verkoophal (grootschalige detailhandels vestiging)

€ 258,= per m3

4.Noodschool / kleedgebouw (sportvereniging) / semi-permanente unit

€ 185,= per m3

5.Industriehal (plaatstaal geïsoleerd)

 

€ 62,= per m3

(metselwerk)

€ 105,= per m3

 

B. Uitgangspunt “niet-standaard” bouwwerken:

Voor bouwwerken die niet in bovenstaande tabel Bouwkosten zijn genoemd worden de bouwkosten (exclusief BTW) als uitgangspunt genomen. Onder bouwkosten wordt in deze gevallen verstaan de aan een derde te betalen aanneemsom als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de “Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken ”U.A.V.”, van het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de aan een derde te betalen bouwkosten berekend op de wijze als bedoeld in normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd (exclusief BTW).

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.1.5

Conceptaanvraag: voordat een aanvraag wordt ingediend tot het verlenen van een vergunning om een bouwwerk te bouwen, kan aan de hand van een schetsplan worden gevraagd naar het oordeel van het bevoegd gezag omtrent de kans op het verlenen van een vergunning voor het bouwen van een, op basis van dat schetsplan, uitgewerkt bouwplan.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit:

€100,=

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Het tarief inclusief 1e Welstandstoets indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo bedraagt:

2,4%

 

 

 

 

van de bouwkosten als bedoeld in artikel 2.1.1.2 met een minimum van;

€ 200,=

 

en een maximum van:

€750.000

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 300,=

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

10%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum van € 1.000,=.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 1.390,=

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

10%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 175,=;

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

10 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.500,=

indien de bouwkosten meer dan € 150.000,- bedragen, wordt dit bedrag verhoogd met:

van de bouwkosten boven de € 150.000 met een maximum van

0,42%

€ 40.000

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

10%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 175,=;

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

10%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 175,=;

 

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

25%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 175,=;

 

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

25%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 175,=;

 

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

10%

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 175,=.

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 250,-;

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 250,-;

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 

 

bij een perceel van maximaal 1.000m²

bij een perceel groter dan 1.000m² en maximaal 5.000m²

bij een perceel groter dan 5.000m²

€ 3.500

€ 5.000

€ 7.000

 

 

 

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 250,-;

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 250,-;

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 625,-;

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 625,-;

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 250,-;

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerstel id, onder d, van de Wabo bedraagt het tarief

Dit bedrag wordt als volgt verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte volgens NEN 2580

€ 223,--

 

0 tot en met 100 m² met een vast bedrag van

€ 223,-

 

101 tot en met 500 m² met een vast bedrag van

€ 106,50

 

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 1,17

 

501 tot en met 1000 m² met een vast bedrag van

€ 343,-

 

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 0,70

 

1001 tot en met 1500 m² met een vast bedrag van

€ 497,-

 

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 0,54

 

1501 tot en met 2500 m² met een vast bedrag van

€ 861,-

 

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 0,29

 

meer dan 2500 m² met een vast bedrag van

€ 1.109,-

 

Vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 0,20

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

 

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 237,-

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 237,-.

2.3.7.1.3

Voor een “paraplusloopvergunning” als bedoeld in artikel 8.1.2 lid 7 van de Bouwverordening, wordt eenmalig het tarief genoemd in artikel 2.3.7.1.2 in rekening gebracht.

 

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 0,-

 

 

 

2.3.8

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 resp. 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 270,-

 

De aanlegkosten worden afzonderlijk in rekening gebracht.

 

 

 

 

2.3.9

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 100,-.

2.3.10.

Handelsreclame

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.7.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief:

 

2.3.10.

indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo:

€ 100

2.3.10.

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder i, van de Wabo:

€ 100,-

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien een aanvraag betrekking heeft op een omgevingsvergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg of een openbare plaats, in strijd met de publieke functie daarvan zoals bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening dan bedraagt het tarief:

-indien minder dan 50m2 gemeentegrond in gebruik wordt genomen:

€42

 

-indien meer dan 50m2 gemeentegrond in gebruik wordt genomen:

€126

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

2.3.13.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

2.3.14.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 250,--

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 330,--

 

 

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Gereserveerd

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 of meer activiteiten:

5%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen één jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 150,= wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.5.6

Teruggaaf als gevolg van het niet behandelen van een aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een aangevraagde omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, niet behandelt op grond van artikel 4:5 Awb, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

75%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.7

Teruggaaf als gevolg van het van rechtswege verlenen van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Indien de aangevraagde vergunning niet binnen de daarvoor wettelijk gestelde termijn wordt verleend (vergunning van rechtswege), bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Gereserveerd

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als genoemd in onderdeel 2.2, met dien verstande dat zij niet minder dan

€100,--.

 

zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

2.8.1

(Partiële) herziening/ wijziging/ uitwerking bestemmingsplan

 

2.8.1.1

Het verschuldigde bedrag bedraagt, onverkort het bepaalde in onderdeel 2.3.1., voor het behandelen van een aanvraag, vanaf het moment van indienen, tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening en van een aanvraag tot wijziging of uitwerking van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a of b:

minimaal:

en maximaal:

€3.500,-

€50.000,-

2.8.1.2

Het ingevolge het bepaalde in onderdeel 2.8.1.1. verschuldigde tarief wordt, indien van toepassing, verhoogd met de externe advieskosten, met een maximum van:

€25.000,-

2.8.1.3

Het ingevolge het bepaalde in onderdeel 2.8.1.1. en 2.8.1.2. verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het verlenen van de aldaar bedoelde medewerking aan de aanvrager schriftelijk medegedeeld middels een begroting welke ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. De aanvrager dient de begroting schriftelijk te aanvaarden.

 

2.8.1.4

Indien de aanvraag wordt afgewezen bedraagt het tarief voor de in onderdeel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 vermelde diensten:

€ 500,-

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€0,=

Hoofdstuk 10 Overig/administratief

2.10.1

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit) waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 2.5.8, 2.5.14, 2.5.28 en 2.5.29 van de Bouwverordening wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

€ 175,-

2.10.2

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), waarbij uitsluitend ten behoeve van die aanvraag, tevens een procedure tot vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden toegepast, wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

€1.500,-

2.10.3

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), waarvoor een bouwveiligheidsplan als bedoeld in artikel 2.7 lid a van de Ministeriële regeling omgevingsrecht door de aanvrager ingediend moet worden, wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

€ 200,-

2.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende vergunning of ontheffing als bedoeld in titel 2 van deze tarieventabel

€ 100,-

2.10.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 100,-

Titel 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

3.1.1

een vergunning op grond van artikel 3, van de Drank- en Horecawet

 

 

3.1.1.1

voor de exploitatie van een horecabedrijf

€247,50

 

3.1.1.2

voor de exploitatie van een slijtersbedrijf

€192,50

 

3.1.2

een vergunning ingevolge artikel 3, juncto artikel 4 van de Drank- en Horecawet

€225,50

 

3.1.3

een wijziging van de Drank- en Horecavergunning ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€110,00

 

3.1.4

een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 60,50

 

3.1.5

een verlof op grond van artikel 5.2 van de Drank- en Horecaverordening (verstrekken van alcoholvrije dranken voor gebruik ter plaatse in een besloten ruimte anders dan om niet)

 

 

3.1.5.1

voor coffeeshops

€938,00

 

3.1.5.2

voor overige bedrijven

€247,50

 

3.1.6

een wijziging van een verlof als bedoeld onder 14.1.5.1

€469,00

 

3.1.7

een terrasvergunning

€ 46,00

 

3.1.8

Een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4. vijfde lid, van het in 2.3.1.4, vierde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening genoemde tijdstip, ten behoeve van de in artikel 2.3.1.1, eerste lid van de algemene plaatselijke verordening genoemde inrichtingen

€171,50

 

 

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.2.1.1

Een vergunning of ontheffing als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor een kleinschalig enkelvoudigniet commercieel evenement zoals een buurtfeest of straatfeest, een optocht, straatspeeldag, muziekvoorstelling, straatartiest, rommelmarkt, snuffelmarkt, fancy fair, etc.

€ 21,00

3.2.1.2

Een vergunning voor tweevoudigeendaags (op- en afbouw vindt op dezelfde dag als het evenement plaats) evenement als bedoeld in art. 2.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening, waarbij 2 beleidsaspecten of ontheffingen aan de orde zijn zoals:

-wegafsluitingen,

-openbare orde en veiligheid,

-ontheffing geluidshinder,

-ontheffing sluitingstijden

-ontheffing Zondagswet,

-ontheffing Winkeltijdenwet,

-ontheffing drank en horecawet,

-ontheffing bestemmingsplan,

-plaatsen van voorwerpen/ podia, op of aan de weg,

-evenemententerrassen,

-standplaatsen

€ 42,00

3.2.1.3

Een vergunning voor een meervoudigeendaagsevenement (op- en afbouw vindt op dezelfde dag als het evenement plaats) als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening, waarbij meer dan 2 beleidsaspecten of ontheffingen aan de orde zijn zoals:

-wegafsluitingen,

-openbare orde en veiligheid,

-ontheffing geluidshinder,

-ontheffing sluitingstijden

-ontheffing Zondagswet,

-ontheffing Winkeltijdenwet,

-ontheffing drank en horecawet,

-ontheffing bestemmingsplan,

-plaatsen van voorwerpen/ podia, op of aan de weg,

-evenemententerrassen,

-standplaatsen

€ 84,00

3.2.1.4

Een vergunning voor een meervoudigmeerdaags (op- en afbouw vindt op dezelfde dag als het evenement plaats).evenement als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening, waarbij meer dan 2 beleidsaspecten of ontheffingen aan de orde zijn zoals:

-wegafsluitingen,

-openbare orde en veiligheid,

-ontheffing geluidshinder,

-ontheffing sluitingstijden

-ontheffing Zondagswet,

-ontheffing Winkeltijdenwet,

-ontheffing drank en horecawet,

-ontheffing bestemmingsplan,

-plaatsen van voorwerpen/ podia, op of aan de weg,

-evenemententerrassen,

-standplaatsen

€168,00

 

Een vergunning voor een grootschalig meervoudig evenement waarbij een verhoogd risicoprofiel geldt waardoor een calamiteitenplan vereist is en waarbij meerdere beleidsaspecten of ontheffingen aan de orde zijn zoals:

-wegafsluitingen,

-openbare orde en veiligheid,

-geluidshinder,

-ontheffing sluitingstijden

-ontheffing Zondagswet,

-ontheffing Winkeltijdenwet,

-ontheffing drank en horecawet,

-ontheffing bestemmingsplan,

-plaatsen van voorwerpen op of aan de weg,

-evenemententerrassen,

-standplaatsen

Er moeten meerdere specialistische adviezen worden opgevraagd waaronder advies van de regionale hulpdiensten.

€252,00

3.2.1.5

een herdenkingsplechtigheid

€ 21,00

3.2.1.6

Een vergunning voor een tijdelijke standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor niet-commerciële doeleinden; per standplaats per dag:

€ 21,00

3.2.1.7

Een vergunning voor een eendaagse standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor commerciële doeleinden; per standplaats per dag.

€ 63,00

3.2.1.8

Een vergunning voor een tijdelijke meerdere dagen aaneengesloten standplaats (maximaal 3 dagen) als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor commerciële doeleinden.

€ 84,00

3.2.1.9

Een vergunning voor een tijdelijke, meerdere dagen aaneengesloten standplaats (3 tot max 12 dagen) als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor commerciële doeleinden.

Op grond van de precariobelasting verordening wordt ook precario in rekening gebracht.

€ 84,00

3.2.1.10

Een vergunning voor een tijdelijke , structurele standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor commerciële doeleinden. Tijdelijk structureel is 1 dag per week voor de duur van maximaal 3 maanden. Op grond van de precariobelasting verordening wordt ook precario in rekening gebracht.

€ 84,00

3.2.2

Bij:

-intrekking door de aanvrager voor afgeven van de vergunning;

-buiten behandeling laten van de vergunningaanvraag;

-weigeren van de vergunningaanvraag,

als bedoeld in titel 3, hoofdstuk 2 vindt restitutie van het legesbedrag plaats voor 50% van de kosten.

Bedragen lager dan € 21,00 komen niet voor restitutie in aanmerking.

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.3.1

als bedoeld in artikel 3.2.1 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 928,00

 

3.3.2

als bedoeld in artikel 2.1. van de nadere regels seksinrichtingen en escortbedrijven wordt het in onderdeel 3.3.1. genoemde legesbedrag verhoogd met:

 

3.3.2.1

bij een inrichting met 1 tot 5 werkkamers

€ 550,00

 

3.3.2.2

bij een inrichting met 5 tot 10 werkkamers

€ 1.050,00

 

3.3.2.3

bij een inrichting met 10 of meer werkkamers

€ 1.555,00

Hoofdstuk 4

3.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van inrichtingen zoals bedoeld in artikel 2.1.1. lid 1-A,C,D van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt voor een inrichting met een oppervlakte van

 

 

 

van 0 tot en met 100 m2 met een vast bedrag van

223,00

 

van 101 tot en met 500 m2 met een vast bedrag van

106,50

 

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

1,17

 

van 501 tot en met 1.000 m2 met een vast bedrag van

343,00

 

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,70

 

van 1.001 tot en met 1.500 m2 met een vast bedrag van

497,00

 

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,54

 

van 1.501 tot en met 2.500 m2 met een vast bedrag van

861,00

 

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,29

 

meer dan 2.500 m2 met een vast bedrag van

1.109,00

 

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,20

3.4.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 lid 1 A en B van het Besluit brandveiligheid bouwwerken en in artikel 2.1.1 lid 1 A,C en D van de Brandbeveiligingsverordening voor het in gebruik hebben of houden van een inrichting voor de maximale duur van 30 dagen bedraagt voor inrichtingen met een oppervlakte van

 

 

 

van 0 tot en met 100 m² een vast bedrag van

55,00

 

van 101 tot en met 500 m² een vast bedrag van

82,00

 

van 501 tot en met 1.000 m² een vast bedrag van

165,00

 

van 1.001 tot en met 1.500 m² een vast bedrag van

247,50

 

van 1.501 tot en met 2.500 m² met een vast bedrag van

413,00

 

van 2.500 tot en met 5.000 m² een vast bedrag van

743,00

 

voor oppervlakte van meer dan 5.000 m² wordt voor elke 2.500m² of een gedeelte daarvan het bedrag vermeerderd met

206,50

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€21,00

Behorende bij het raadsbesluit van 10 november 2010.

De griffier van de gemeente Hengelo,