Organisatie | Eemnes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand van de gemeente Eemnes |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2013 | 01-03-2013 | Intrekking | 05-02-2013 De Rotonde 22-2-2013 | Collegebesluit 05-02-2013 | |
21-07-2011 | nieuwe regeling | 10-08-2010
| Collegebesluit 10-08-2010 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemnes;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand.
Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau burgerlijke stand.
a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);
b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb. 900);
c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek);
d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijkedienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek);
e. gemeentehuis: is het als zodanig in gebruik zijnde gemeentehuis en voorts iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen die geschikt is of geschikt te maken is, echter slechts voor zolang de daadwerkelijke huwelijksvoltrekking aldaar plaatsvindt.
Het college kan op verzoek in specifieke gevallen eenmalig een locatie als zodanig aanwijzen onder de volgende voorwaarden:
- de eigenaar dan wel gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;
- de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;
- de huwelijksvoltrekking ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;
- de trouwlocatie dient volgens artikel 1, lid 63 BW de openbaarheid te waarborgen en toegankelijk te zijn;
- vanwege de zorg voor de veiligheid en overschrijding van de gemeentegrens moet een locatie zich bevinden op vaste grond. De aanvragen zal bijvoorbeeld geen toestemming krijgen voor huwelijken in een luchtballon, vliegtuig, boot en dergelijke;
- open vuur tijdens een huwelijk op locatie is niet toegestaan;
- de locatie dient rookvrij te zijn;
- de locatie waar het huwelijk gaat plaatsvinden, moet beschikken over een gebruikvergunning of een gebruiksmeldingsplicht, tenzij redelijkerwijs gelet op de aard van de locatie en de omstandigheden waarbinnen de huwelijksvoltrekking plaatsvindt, die niet kan worden verlangd. Dit is niet van toepassing indien het huwelijk wordt gesloten in een particulier woonhuis;
- de eigenaar is verantwoordelijk voor de inrichting van de gewenste locatie, conform de aan deze locatie te stellen eisen, zoals o.a. een tafel en stoelen;
- wordt aan één van de gestelde eisen niet voldaan dan kan dat reden zijn om niet tot voltrekking over te gaan;
- voor schade of eventuele andere kosten die voortvloeien uit het trouwen op de gekozen locatie wordt de aanvrager aansprakelijk gesteld.
Artikel 5 Leiding burgerlijke stand
De teamleider van de afdeling publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand, ondergebracht bij de afdeling Publiekszaken.
Artikel 6 Vormen huwelijksvoltrekking
De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4, lid 1:
b. er mogen maximaal 10 personen aanwezig zijn exclusief de getuigen;
c. kent geen persoonlijke toespraak;
d. wordt verricht door een door de gemeente aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van
de burgerlijke stand, niet zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand,
benoemd voor één, nader in het benoemingsbesluit omschreven huwelijksvoltrekking.
De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Eemnes.
a. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend:
op maandag om 10.00 uur voor huwelijken als bedoeld in artikel 4, lid 1;
in het gemeentehuis en op iedere andere locatie als bedoeld in artikel 4, lid 2: maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op de hele uren en op zaterdag om 11.00 uur en 12.00 uur;
b. voor overige werkzaamheden op maandag t/m vrijdag tussen 08.30 uur en 12.30 uur en op maandagmiddag vanaf 13.30 uur tot 20.00 uur.
Op verzoek van een belanghebbende of in bijzondere gevallen kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.
Openstelling vindt plaats als genoegzaam wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden of de voltrekking van het huwelijk niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.