Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Epe

Beleidsregel dwangsomhoogte bouw-, milieu- en kapactiviteiten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Epe
Officiële naam regelingBeleidsregel dwangsomhoogte bouw-, milieu- en kapactiviteiten
CiteertitelBeleidsregel dwangsomhoogte bouw-, milieu- en kapactiviteiten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpruimtelijke ordening

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 125
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 5:32
  3. Wabo, art. 2,1 en 5.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-02-201114-05-2013nieuwe regeling

20-01-2011

Veluws Nieuws, 22-02-2011

2011-00674

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel dwangsomhoogte bouw-, milieu- en kapactiviteiten

Inhoudsopgave

Artikel 1. Algemeen: nut en noodzaak beleidsregel

Artikel 2. Richtlijn; indicatief, niet uitputtend

Artikel 3 Verlagende en verhogende factoren

Artikel 4. Toelichting tabellen

Beleidsregel dwangsomhoogte

1. Algemeen: nut en noodzaak beleidsregel

Aan de gemeente is o.a. door de Commissie voor de Bezwaarschriften enkele keren de vraag gesteld waarop de hoogte van een opgelegde dwangsom in bouwzaken was gebaseerd. Op 24 juni 2009 is de beleidsregel “dwangsomhoogte in bouwzaken” vastgesteld. De invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is aanleiding voor de aanpassing van de beleidsregel “dwangsomhoogte in bouwzaken”, zodat niet alleen de voor de activiteit bouwen beleid is vastgesteld, maar ook voor de activiteiten milieu en kappen.

Om gebruik te maken van de dwangsombevoegdheid is het geen wettelijke eis dat het college daarvoor een beleidsregel/richtlijn heeft vastgesteld. Om reden van uniforme handhavingspraktijk, rechtszekerheid en transparantie richting alle belanghebbenden heeft dit echter wel de voorkeur van het college.

Deze beleidsregel geeft het team Vergunningverlening en Handhaving houvast bij het bepalen van de hoogte van een dwangsom en het maximum te verbeuren bedrag.

2. Richtlijn; indicatief, niet uitputtend

In het algemeen is de hoogte van de dwangsom afhankelijk van de aard van de overtreding en is niet bij voorbaat exact aan te geven hoe deze wordt berekend.

Samengevat heeft het college bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en het maximum van het te verbeuren bedrag een ruime mate van beleidsvrijheid. De dwangsomhoogte moet op de ernst van de overtreding worden afgestemd (evenredigheid) en tot doel hebben de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (effectiviteit, art. 5:32 Awb).

Verder is de hoogte van de dwangsom afhankelijk van verschillende factoren:

  • -

    de dwangsom moet voldoende pressie voor de overtreder tot gevolg hebben om de overtreding op te heffen of te beëindigen;

  • -

    de (geschatte) kosten die de overtreder moet maken om de overtreding op te heffen; de dwangsom moet hoger zijn dan het door de overtreding door de overtreder behaalde (geschatte) financiële voordeel;

  • -

    het wegnemen van ongerechtvaardigd voordeel dat de overtreder heeft behaald met de overtreding;

  • -

    voorkoming van herhaling, beperking van schade en herstel in de oorspronkelijke toestand;

  • -

    de bevestiging van normen gesteld in het belang van o.a. regelgeving en ruimtelijke ordening;

  • -

    de financiële draagkracht van de overtreder.

De beleidsregel geeft voorbeelden van de meest voorkomende gevallen en is niet uitputtend bedoeld.

De in de dwangsombeschikking gekozen hoogte van de dwangsom moet steeds voldoende onderbouwd zijn in die zin, dat de hoogte van de dwangsom gebaseerd/afgestemd is op de inhoud van deze beleidsregel/richtlijn.

De beschikking kan dan i.h.a. volstaan met verwijzing naar deze beleidsregel, tenzij er in het concrete geval aanleiding is om een aanvullende motivering in de beschikking zelf op te nemen, bijvoorbeeld bij afwijking (naar beneden/boven) van de dwangsomhoogte volgens de tabel.

3 Verlagende en verhogende factoren

Een situatie waarbij de overtreding zelf klein is kan leiden tot bijstellen naar beneden (de tabel is indicatief). Ook naar aanleiding van ingediende zienswijzen of heroverweging in de bezwaarprocedure kan de hoogte naar beneden worden bijgesteld.

Als de overtreding is begaan door een bedrijf, kan bij bepaling van de hoogte van de dwangsom(men) gekeken worden o.a. naar rechtsvorm, kapitaal, draagkracht (financiële positie), het aantal werknemers, de omzet en de winst van de onderneming.

Voor grotere bedrijven kunnen genoemde bedragen in het concrete geval eventueel tot max. 30% worden verhoogd mits deugdelijk onderbouwd (gebaseerd/ afgestemd op de inhoud van deze beleidsregel).

De hoogte van de gekozen bedragen en het maximum te verbeuren bedrag hebben primair tot doel de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (reparatoir karakter van de dwangsom), waarbij het gaat om maatwerk van geval tot geval; in het handhavingsbeleid van de gemeente Epe is dit ook steeds uitgangspunt. De dwangsom mag dus niet het karakter van een straf krijgen (niet punitief).

Een maximum te verbeuren bedrag is gekozen omdat de overtreding waarvoor de dwangsom wordt verbeurd wel telkens door de eenheid Handhaving geconstateerd en vastgelegd moet worden.

Mocht de overtreding niet ongedaan zijn gemaakt, of verdere overtreding dan wel herhaling niet kunnen worden voorkomen dan kan het zijn dat de hoogte van de dwangsom te laag is gekozen.

Het is dan mogelijk om na het bereiken van het maximum een nieuwe (hogere) last onder dwangsom op te leggen. Ook de hoogte van deze hogere dwangsom moet in de dwangsombeschikking gemotiveerd worden. In dat geval bijv. in de beschikking vermelden dat uit onderzochte/ geconstateerde feiten/omstandigheden is gebleken dat de eerder opgelegde en verbeurde dwangsombedragen niet hebben geleid tot het beëindigen van de overtreding(en).

De eerder verbeurde dwangsommen blijven natuurlijk wel verschuldigd als (binnen 6 maanden na de dag waarop het bedrag is verbeurd) de invordering is aangevangen.

4. Toelichting tabellen

Bij dwangsombeschikkingen gelden voor het bepalen van de dwangsomhoogte de in de onderstaande tabellen genoemde indicatieve dwangsomhoogten per soort activiteit. De tabellen vermelden de meest voorkomende overtredingen, de indicatieve dwangsomhoogten, de daaraan verbonden maxima en herstel- c.q. begunstigingstermijnen. De tabellen vermelden richtinggevende voorbeelden: in het concrete geval moet de geschikte hoogte van het dwangsombedrag worden bepaald aan de hand van deze beleidsregel (zie de toelichting onder de tabellen). De dwangsommen voor de activiteit milieu zijn gebaseerd op het “zakboek Milieuwetgeving 2010”.

De tabellen worden ook gebruikt voor de zgn. vooraanschrijvingen. Voor kap- en bouwovertredingen geldt in de regel een zienswijzetermijn van twee weken. Voor milieuovertredingen is de termijn bedoeld als een hersteltermijn (termijn hangt af van de overtreding). In geval van feitelijke aanschrijvingen geldt de gegeven termijn voor bouw- en milieuactiviteiten als een hersteltermijn, terwijl voor kapactiviteiten –naast de beboeting voor de onherstelbare schade van illegale kap- de termijn wordt gesteld waarbinnen aan de herplantplicht moet zijn voldaan.

De geconstateerde feiten/omstandigheden zijn bepalend voor de individuele vaststelling van de hoogte en het maximaal te verbeuren bedrag. Afwijkingen naar boven/beneden van de dwangsomhoogte volgens de tabellen, waarvoor in het concrete geval goede reden kan zijn, moet steeds goed onderbouwd zijn en in de beschikking worden gemotiveerd.

Deze tabellen kunnen niet leiden tot calculerend gedrag van (mogelijk) overtreders (bedrijven of personen): aan deze tabel kunnen geen rechten worden ontleend in die zin dat het college van burgemeester en wethouders in een concreet geval niet rechtens gehouden kan zijn om op grond van de tabel een bepaalde dwangsomhoogte te bepalen.

Met betrekking tot de activiteit kappen moet nog het volgende opgemerkt worden. Als er sprake is van illegale kap, dan wordt zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk opgetreden. Dit betekent dat naast een dwangsombeschikking ook proces verbaal wordt opgemaakt. Dwangsombeschikkingen onder de Wabo worden als een WKPB besluit geregistreerd en gelden dus ook voor rechtsopvolgers.

Tabel indicatieve dwangsomhoogten, activiteit bouwen

Overtreding / PrioriteitAfmetingenHoogte dwangsom per 4 wekenmaximumBegunstigingstermijn
Bouwen/ vergroten woning/ gebouw/ zonder/ in afwijking vergunning:        
LichtMax. 10 m2€ 1.500,-€ 7.500,-Min. 8 weken
MatigMax. 30 m2€ 3.000,-€ 15.000,-Min. 8 weken
ErnstigMin. 30 m2€ 5.000,-€ 25.000,-Min. 8 weken
buitencategorie> 50 m2€ 10.000,-€ 50.000,-Min. 8 weken
         
Reclame object zonder bouwvergunning  € 1.500,-€ 15.000,-Min. 6 weken
         
Strijdig gebruik RO        
LichtMax. 20 m2€ 1.500,-€ 7.500,-Min. 6 weken
MatigMax. 30 m2€ 3.000,-€ 15.000,-Min. 6 weken
ErnstigMin. 50 m2€ 5.000,-€ 25.000,-Min. 6 weken
buitencategorie > 100 m2€ 10.000,-€ 50.000,-Min. 6 weken
         
Cumulatie illegaal gebouw/ bouwwerk en strijdig gebruik RO        
 Als bovenAls boven + 30%als boven+ 30%Min. 8 weken
         
Bouwen ander bouwwerk  € 700,-€ 3.500,-Min. 6 weken
         
Permanente bewoning recreatiewoning, bijgebouw of ander gebouw niet geschikt voor bewoning (eigenaar/derde)  € 5000,-€ 50.000,-Min. 26 weken, redelijke termijn zie verder tabel hieronder
         
Overtreden opgelegde bouw-/sloop stillegging  € 2.500,- per dag€ 12.500,-Per dag
         
Overtreding woningen inzake overbewoning (Bouwverordening)  € 1.500,-€ 7.500,-Min. 6 weken
         
aanleg-activiteiten in afwijking/ zonder vergunning  € 1.500,-€ 7.500,-Min. 6 weken
         
Tekortkoming/ afwijking woningen/ (woon)gebouw op Bouwbesluit + bouwverordening (o.a. brandveiligheid) (niet ruimtelijk)  per overtredingper overtredingMin. 3 weken. bij ernstige tekortkoming/ gevaar kan termijn korter
Licht  € 500,-€ 2.500,-  
Matig  € 1000,-€ 5.000,-  
Ernstig  € 5000,-€ 25.000,-  

Termijn permanente bewoning

Periode bewoning Termijn
Alles voor 31 oktober 2003Berekening o.g.v. overgangsregeling
1 november 2003 tot en met 31 december 20051 jaar
1 januari 2006 tot en met hedenZes maanden

Overgangsregeling

Overeenkomstig het beleid geldt bij daadwerkelijke permanente bewoning van de recreatiewoning voor 1 november 2003 een minimum begunstigingstermijn van 2 jaar en een maximum termijn van 5 jaar, afhankelijk van het aantal maanden dat er reeds voor 1 november 2003 permanent in de recreatiewoning werd gewoond. Hierbij hanteren wij een rekenformule die het beste aan de hand van een voorbeeld kan worden toegelicht.

Stel dat iemand kan aantonen dat hij/zij reeds op 1 januari 1999 een recreatiewoning permanent bewoont, dan bedraagt de periode 1 januari 1999 tot 1 november 2003, 58 maanden. Het aantal maanden wordt gedeeld door twee. In het voorbeeld is dat 29 maanden oftewel 2 jaar en 5 maanden. De begunstigingstermijn bedraagt dan 2 jaar en 5 maanden. Dit is de termijn die degene heeft om de permanente bewoning te beëindigen en beëindigd te houden.

Tabel indicatieve dwangsomhoogten, activiteit milieu

Milieucom-partimentOmschrijving overtredingDwang-som (€)per ….Max. dwangsom (€)Hersteltermijn
veiligheidGasflessen niet beveiligd tegen omvallen50per fles/week2502 weken
veiligheidGasflessen niet gekeurd100per fles/week5004 weken
veiligheidAfstandseisen dieseltank niet in orde2.500week12.5004 weken
veiligheidOpslag gevaarlijke stoffen niet conform voorschriften2.500week12.5004 weken
veiligheidBordjes (roken en open vuur) ontbreken500week2.5002 weken
veiligheidOpslag gasflessen niet conform PGS 152.500week12.50012 weken
veiligheidAfstandseisen LPG vulpunt niet in orde5.000week25.00012 weken
veiligheidBrandblusser niet gekeurd (vergunningpl. Bedrijven)500week2.5004 weken
AfvalOntbreken afgiftebewijzen afval200week1.0004 weken
AfvalOpslag niet overeenkomstig voorschriften500week2.5004 weken
AfvalGevaarlijk afval niet correct afvoeren500week2.5004 weken
AfvalNiet vergunde opslag gevaarlijk afval5.000week25.0002 weken
AfvalVerbranden afval500 - 2.500overtreding2.500 - 12.5002 weken
AfvalNiet scheiden afval1.000overtreding5.0004 weken
AlgemeenOntbreken jaaroverzichten nutsvoorzieningen100week5002 weken
AlgemeenNiet melden calamiteiten/ongewone voorvallen2.500overtreding12.5001 dag
AlgemeenOverlast, in werking buiten vergunde uren1.000overtreding5.0001 dag
AlgemeenNiet indienen of tijdig indienen van rapporten500week2.5004 weken
Algemeenverplichte melding niet ingediend (nieuwe/gewijzigde activiteiten; vergunning/type B/type C)1.250week6.2504 weken
Algemeenaanvullende stukken bij verplichte melding niet tijdig ingediend500week2.5004 weken
AlgemeenInrichting niet schoon500week2.5004 weken
AlgemeenAfleveren vuurwerk < 16 jaar500overtreding2.5001 dag
AlgemeenMestbassin niet conform bouwtechnische richtlijnen2.500week12.5004 - 12 weken
bodemGeen PBV verklaring aanwezig500week2.5004 weken
bodemGeen lekbak aanwezig300week1.5004 weken
bodemMestopslag niet in orde500week2.50012 weken
bodemKeuring aanwezigheid water in tanks500week2.5004 weken
bodemKeuring tank niet uitgevoerd500week2.5008 weken
bodemGeen vloeistofdichte c.q. -kerende vloer aanwezig1.750week8.7504-12 weken
bodemGeen verklaring vloeistofdichte voorziening aanwezig1.750week8.7504-12 weken
bodemStoffen in bodem brengen vervuilend en spoedeisendPV + bestuurs-dwang  nvt1 week
bodemVloer niet aangelegd door een erkende instantie1.000week5.0004-12 weken
bodemGeen vloeistofdichte vloer rondom afleverzuil1.000week5.0004 weken
bodemVaatwerk/accu's niet in lekbak500week2.5004 weken
bodemtank niet tegen aanrijden beschermd1.000week5.0004 weken
bodemOndergrondse tank niet gesaneerd2.500week12.50012 weken
bodemtank niet boven lekbak1.000week5.0008 weken
bodemGeen grondwatermonitoring1.750week8.7504 weken
bodemVerkennend bodemonderzoek niet uitgevoerd1.000week5.00012 weken
bodemNul- en eindsituatie niet uitgevoerd1.750week8.75012 weken
bodemFinanciële zekerheid1.750week8.7504 weken
bodemBodemverontreiniging niet gemeld ikv zorgplicht Wbb1.750week8.7504 weken
bodemMest niet afgevoerd2.000week10.0004 weken (situatie afhankelijk)
bodemGeen absorptiemiddel/incidentmanagement aanwezig100week5004 weken
bodemVloeistofkerende vloer voldoet niet1.000week5.0008 weken
bodemBovengrondse tank buiten gebruik maar niet gesaneerd500week2.5008 weken
geluidGeluidsvoorzieningen niet aangebracht / geluidhinder1.750week8.7504-12 weken
luchtOntbreken gegevens koelinstallatie200week1.0004 weken
luchtGeen onderhoud CV200week1.0004 weken
luchtOverschrijding emissie-eisen2.500dag25.0002 weken
luchtSchoorsteen niet op hoogte1.750week8.7504-12 weken
luchtOnderzoek emissiebeperkingen niet uitgevoerd1.750week8.7504-12 weken
luchtStankhinder/geuroverlast1.750week8.7504 weken
luchtStofoverlast (ontbreken stoffilter)500overtreding5.0004 weken
luchtOntbreken filterinstallatie1.750week8.7504-12 weken
luchtOntbreken dampretour stage II1.000week5.0008 weken
luchtOntbreken geurinstallatie1.000week5.0008 weken
luchtOntbreken CFK logboek250week1.2504 weken
WaterOnderhoud vetafscheider niet in orde500week2.5004 weken
WaterCapaciteit verafscheider niet voldoende1.750maand3.5004 weken
WaterLozen afvalwater zonder vergunningPV + bestuurs-dwang  nvt1 dag
Watergeen olie/vet-afscheider aanwezig1000week50008 weken

Tabel indicatieve dwangsomhoogten, activiteit kappen

OvertredingDwangsomTermijnMax.dwangsom
1) Niet naleven herplantplicht, zoals gesteld in de omgevings-vergunningAantal te herplanten bomen x kostprijs boom per stuk o.b.v. taxatie extern bureau Per week, over gedurende max. 5 wekenaantal x kostprijs x 5 weken.
2) Illegale kap (niet naleven herplantplicht na illegale kap)Aantal illegaal gekapte bomen x waarde per boom, o.b.v taxatie extern bureauPer week, over gedurende max. 5 wekenAantal x kostprijs x 5 weken

Als er sprake is van illegale kap, dan wordt zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk opgetreden. Dit betekent dat naast een dwangsombeschikking ook proces verbaal wordt opgemaakt.

De ernst van de overtreding bepaalt mede de hoogte van de dwangsom. Om die reden zal de last onder dwangsom bij de formule van overtreding 2 hoger uitvallen als die van overtreding 1. Illegale kap is de meest ernstige overtreding, want die situatie is immers onomkeerbaar en de beeldbepalendheid van de vergunningsplichtige boom is nooit te evenaren door plaatsing van een vervangende (jongere) boom.