Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Hart voor je Buurt 2010 |
Citeertitel | Beleidsregels Hart voor je Buurt |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Deze regeling vervangt de beleidsregels Hart voor je Buurt 2007 en de Beleidsregels Flexibele Buurtbudgetten 2009.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-08-2011 | 25-08-2011 | Intrekking | 05-07-2011 Het Stadsblad Breda, 24-08-2011 | 38302 | |
01-01-2010 | 25-08-2011 | Nieuwe regeling | 22-12-2009 Het Stadsblad Breda, 13-01-2010 | 35572 |
Burgemeester en wethouders van Breda;
Gelet op artikel 4:81 Awb, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Breda 1998
Met instemming van de wijk- en dorpsraden, de volgende beleidsregels Hart voor je Buurt 2010 vast te stellen ter uitvoering van de Algemene Subsidieverordening Breda 1998 en mede ter besteding van de door het ministerie van VROM beschikbaar gestelde gelden voor bewonersinitiatieven.
Artikel 1 Doel van de subsidie
Hart voor je buurt geeft de mogelijkheid, een incidentele subsidie te ontvangen voor buurtgebonden bewonersactiviteiten (geen stedelijke activiteiten) ter stimulering van maatschappelijke en sociale participatie in de woonomgeving dan wel het verbeteren van de leefbaarheid, de veiligheid en/ of het woongenot.
Artikel 3 Niet subsidiabele kosten
Kosten die in elk geval niet voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
Artikel 8 Uitvoeringsovereenkomst
Ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening kan het college een overeenkomst sluiten.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Breda, gehouden op 22 december 2009
De burgemeester,
De secretaris,
In principe is Hart voor je Buurt bedoeld als eenmalige of incidentele subsidie in een kalenderjaar. Het is echter wel mogelijk om meerdere jaren achter elkaar hetzelfde initiatief te steunen. Daarbij moeten de wijk- en dorpsraden zelf aandacht besteden aan een goed evenwicht tussen nieuwe en bestaande initiatieven.
Hart voor je Buurt is bedoeld om bewonersinitiatieven uit de wijk met een groot sociaal karakter die in een relatief korte periode kunnen worden gerealiseerd te ondersteunen. Ook kan/mag er sprake zijn van cofinanciering (bijvoorbeeld door een woningbouwcorporatie.).
Initiatieven die het gemeentelijk beleid doorkruisen, zoals verkeersmaatregelen en ingrijpende herinrichtingen, komen niet voor subsidie in aanmerking.
Veranderingen aan de openbare ruimte
De gemeente is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de openbare ruimte. Speelplekken en groenvoorzieningen mogen niet zomaar op een willekeurige plek verrijzen en speeltoestellen moeten aan wettelijk verplichte kwaliteits- en veiligheidseisen voldoen. De gemeente werkt daarom veelal met een vaste selectie leveranciers en aannemers die hieraan voldoen.
Als u een idee voor in de openbare ruimte heeft, mag u dus niet zomaar zelf aan de slag. Maar de directie Buitenruimte (voorheen dienst Stadsbeheer) kan u en uw buurtbewoners wel helpen met het plannen van uw idee, kiezen van beplanting of meubilair en het begroten van de kosten. De speelplekken moeten daarnaast voor het publiek toegankelijk zijn.
Voor het plaatsen van poorten is het van belang om te weten of het huur of koopwoningen betreft. Als het om huurwoningen gaat dan ontvangt u 1/3 deel van de kosten, 1/3 deel moeten de huurders betalen en het resterende deel moet worden betaald door de woningbouwvereniging. Als het om koopwoningen gaat dan krijgt u de helft van de kosten vergoed; de andere helft moet door de bewoners/eigenaars worden betaald. Hierbij dient tevens advies te worden gevraagd bij en afspraken te worden gemaakt met de betrokken directie van de Gemeente Breda en/of Brandweer.
Algemene doelstelling van de regeling is de realisering van bewonersinitiatieven, waarbij de criteria zoals deze in artikel 2 zijn opgenomen worden gehanteerd. Bewoners(groepen) moeten dus ook echt iets van de realisatie van de aanvragen kunnen merken binnen een zo kort mogelijke periode. Om deze reden kunnen second opinions en haalbaarheidsonderzoeken niet via deze middelen gefinancierd worden.
Overwogen is om de kosten van drank en etenswaren en de aanschaf van materialen en eventuele vergoedingen aan vrijwilligers uit te sluiten van de subsidie. In een enkel geval kan het echter zo zijn dat juist de vergoeding van deze kosten noodzakelijk is voor het succes van het bewonersinitiatief. Beoordeling van het wel of niet vergoeden van deze kosten wordt om die reden overgelaten aan de werkgroepen Hart voor je Buurt.
Vanuit het oogpunt van rechtszekerheid en eenduidigheid voor iedere bewoner is de aanvraagprocedure in de beleidsregels opgenomen. Voor zover aanvragen rechtstreeks worden ingediend bij de verschillende werkgroepen Hart voor je Buurt, worden deze zo snel mogelijk doorgeleid naar het college.
De formele beslissingsbevoegdheid omtrent subsidies ligt bij het college van burgemeester en wethouders en is gemandateerd aan de directeur Maatschappelijke Ontwikkeling. De ambtelijke ondersteuning wordt door de directie Maatschappelijke Ontwikkeling gerealiseerd.
Het College vraagt advies bij de werkgroepen Hart voor je Buurt. Deze werkgroepen bestaan uit afvaardigingen van de wijk- en dorpsraden ingedeeld naar gebied. Deze werkgroepen worden geadviseerd en ondersteund door de sociaal gebiedsmanagers van de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling. Voor zover er andere directies betrokken zijn bij een aanvraag worden deze door de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling ingeschakeld.
De werkgroepen beoordelen of een aanvraag voldoet aan de in deze beleidsregels gestelde eisen. De werkgroep kijkt naar een evenwichtige spreiding van de initiatieven over de wijken en dorpen en naar een evenwichtige spreiding over de verschillende groepen in de samenleving van de in de werkgroep deelnemende wijken en dorpen. Het advies van de werkgroep is een niet-bindend advies. Het college kan echter alleen in naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden van dit advies afwijken na consultatie van de desbetreffende werkgroep.
Mogelijk heeft een subsidieverlening gevolgen voor andere beleidsvelden in de gemeente Breda.
Ideeën voor de openbare ruimte worden bijvoorbeeld aan de Directie Buitenruimte (voorheen dienst Stadsbeheer) voorgelegd en plannen met een cultureel karakter worden voorgelegd aan de afdeling Cultuur (onderdeel van de directie Maatschappelijke Ontwikkeling).
Onder de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geldt als uitgangspunt dat subsidies in de vorm van beschikkingen worden verstrekt. Ter uitvoering daarvan kan op grond van artikel 4:36 Awb een overeenkomst worden gesloten. De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat de subsidieontvanger meewerkt aan de totstandkoming van de uitvoeringsovereenkomst (artikel 4:33, aanhef en onder a, Awb).