Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Edam-Volendam

Verordening werkwijze commissie kerntakendiscussie Edam-Volendam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEdam-Volendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkwijze commissie kerntakendiscussie Edam-Volendam
CiteertitelVerordening werkwijze commissie kerntakendiscussie Edam-Volendam
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-11-201101-11-201101-01-2018nieuwe regeling

27-10-2011

Stadskrant, 14-11-2011

66a/c-2011B, nr. 11

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkwijze commissie kerntakendiscussie Edam-Volendam

 

 

Artikel 1 Doelstelling

Besluitvorming voor de raad voorbereiden rekening houdend met de structuurvisie en toekomstvisie Edam-Volendam om het gemeentelijk takenpakket -met in acht name van wettelijk verplichte taken- af te stemmen op de behoeften en vragen van burgers en vervolgens kritisch kijken wie de taken kwalitatief het beste, het slimste, het meest efficiënt en/of goedkoper kan uitvoeren: de gemeente zelf of andere partijen onder regie van de gemeente.Artikel 1 Doelstelling1.

 

Artikel 2 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de commissie kerntakendiscussie;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    commissie: de commissie kerntakendiscussie van de gemeente Edam-Volendam.

     

 

Artikel 3 commissie kerntakendiscussie
  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de commissie kerntakendiscussie.

  • 2.

    De commissie kerntakendiscussie onderzoekt de vraag voor welke taken en in welke mate de gemeente verantwoordelijkheid moet blijven nemen en welke van die taken zij zelf moet blijven uitvoeren.

  • 3.

    De commissie bestaat uit maximaal zes leden uit de fracties met uit hun midden een voorzitter, die

    tevens lid is.

     

Artikel 4 Benoeming leden
  • 1.

    De raad benoemt de leden en plaatsvervangende leden van de commissie op voordracht van de in de raad vertegenwoordigde fracties, alsmede de voorzitter.

  • 2.

    De leden en hun plaatsvervangers worden specifiek voor de periode die het voeren van de kerntakendiscussie vergt benoemd doch maximaal voor deze zittingsduur van de raad, behoudens het bepaalde in het derde en vierde lid van dit artikel. .

  • 3.

    a. een lid of plaatsvervangend lid kan te allen tijde ontslag nemen.

    b. een lid of plaatsvervangend lid verliest zijn lidmaatschap wanneer hij ophoudt raadslid dan wel fractielid te zijn.

  • 4.

    De raad kan een lid ongevraagd en met onmiddellijke ingang ontslag verlenen of op non-actief stellen, indien de raad in meerderheid of de overige leden van de commissie unaniem van oordeel zijn, dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de commissie te vervullen.

  • 5.

    In de gevallen, bedoeld in het derde en vierde lid, wordt zo spoedig mogelijk in de ontstane vacature voorzien

Artikel 5 Voorzitter
  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor:

    a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    b. het leiden van de vergaderingen;

    c. het opstellen van degelijke opdrachtformulering;

    d. het bewaken van de doelstelling, de uitgangspunten en werkwijze;

    e. het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming en het

    f. presenteren van onderzoeksuitkomsten in de raad;

    communicatie door of vanwege de commissie;

     

  • 2.

    De voorzitter brengt een maal per kwartaal verslag uit in de raad.

  • 3.

    Het voorzitterschap eindigt:

    • a.

      Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het voorzitterschap;

    • b.

      Wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is de functie van voorzitter te vervullen;

    • c.

      En voorts kan de raad de voorzitter, gehoord de commissie, met onmiddellijke ingang ontslag verlenen of op non-actief stellen, indien de raad in meerderheid van oordeel is, dat de voorzitter niet langer geschikt is de functie van voorzitter te vervullen.

Artikel 6 Ambtelijk secretaris.
  • 1.

    Het secretariaat van de commissie wordt ondergebracht bij de griffie.

  • 2.

    De secretaris draagt in afstemming met de voorzitter zorg voor de agendaplanning, de opdrachtformulering, de verslaglegging, de vorming van dossiers en budgetbewaking.

Artikel 7 Werkwijze
  • 1.

    De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van de kerntakendiscussie binnen de door de raad gesteld kaders.

     

  • 2.

    De commissie beoordeelt wanneer het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

     

  • 3.

    De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen te (laten) inwinnen en dossiers of andere informatiedragers op te (laten) vragen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De commissie is bevoegd alle informatie en documenten die berusten bij het gemeentebestuur en het ambtelijk apparaat in te zien en te onderzoeken, voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

     

  • 5.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek naar kerntaken.

  • 6.

    De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. Raadsleden kunnen via de voorzitter inzage vragen in stukken waaromtrent door de commissie geheimhouding is opgelegd.

  • 7.

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

     

  • 8.

    Voor de uitvoering van onderzoek en overige werkzaamheden kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 9.

    De commissie stelt de in haar rapportage genoemde en/of bedoelde betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op

    een conceptrapport aan de commissie kenbaar te maken. De commissie bepaalt verder wie als betrokkenen worden aangemerkt.

     

  • 10.

    Na vaststelling door de commissie wordt het rapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen drie maanden onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 8 Budget
  • 1.

    De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de gemeentebegroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      externe deskundigen die door de commissie zijn ingeschakeld;

    • b.

      kosten van publicatie, informatievoorziening en communicatie;

    • c.

      kosten voor training en opleiding;

    • d.

      kosten van leden van de commissie in de taakuitoefening

  • 3.

    De commissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 november 2011.

 

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “verordening werkwijze commissie kerntakendiscussie Edam-Volendam”.

 

Aldus besloten door de gemeenteraad van

Edam-Volendam in zijn openbare vergadering

d.d. 27 oktober 2011

 

De griffier,                                   De voorzitter,