Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso Breda 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso Breda 2010
CiteertitelBeleidsregels automatische incasso Breda 2010
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbelastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels automatische incasso Breda 2009 .

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verordening onroerende zaakbelastingen Breda 2010, art. 7
  2. Verordening afvalstoffenheffing Breda 2010, art. 7
  3. Verordening rioolheffing Breda 2010, art. 10
  4. Verordening hondenbelasting Breda 2010, art. 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-2009Nieuwe regeling

24-12-2009

Het Stadsblad Breda, 30-12-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso Breda 2010

Het hoofd van de afdeling Belastingen van de gemeente Breda:

 

gelet op het bepaalde in:

  • artikel 7 van de ‘Verordening onroerende-zaakbelastingen Breda 2010’;

  • artikel 10 van de ‘Verordening rioolheffing Breda 2010’;

  • artikel 9 van de ‘Verordening hondenbelasting Breda 2010’;

  • artikel 7 van de ‘Verordening afvalstoffenheffing Breda 2010’;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende:

 

Beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso Breda 2010.

Algemeen

De in de aanhef genoemde artikelen van de desbetreffende verordeningen bieden de mogelijkheid om in afwijking van de hoofdregel (betaling in twee termijnen), het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen in tien gelijke termijnen te betalen. Om voor het voorgaande in aanmerking te komen dient echter wel door belastingschuldige een machtiging tot automatische incasso te zijn verleend. Indien echter twee van de tien voornoemde termijnen niet zijn betaald omdat automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige niet mogelijk blijkt dan wel binnen acht weken na afschrijving wordt gestorneerd, vervalt de mogelijkheid van gespreide betaling door middel van automatische incasso voor het desbetreffende aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.

 

Deze beleidsregels zijn opgesteld met als doel een uniforme uitleg en toepassing op het gebied van automatische incasso te geven.

Artikel 1 Gevallen waarin automatische incasso wordt verleend

Op grond van de in de aanhef genoemde artikelen van de desbetreffende belastingverordeningen wordt het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen in tien gelijke termijnen betaald indien de belastingschuldige uiterlijk binnen drie weken na dagtekening van het voornoemde biljet de gemeente schriftelijk heeft gemachtigd om via automatische incasso het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen te innen.

Artikel 2 Machtiging geacht niet te zijn verleend

  • 1.

    De machtiging automatische incasso wordt geacht niet te zijn verleend indien er twee termijnen worden gestorneerd.

  • 2.

    Indien op grond van het eerste lid de machtiging geacht wordt niet te zijn verleend, wordt dit zo spoedig mogelijk aan de belastingschuldige schriftelijk medegedeeld.

Artikel 3 Nieuwe betaaltermijn

  • 1.

    Indien een termijn niet is kunnen worden geïncasseerd of is gestorneerd wordt dit schriftelijk medegedeeld aan de belastingschuldige, aan welke mededeling tevens een acceptgiro is bevestigd. Het bedrag van de niet-geïncasseerde of gestorneerde termijn dient binnen 14 dagen na dagtekening van de mededeling te worden voldaan.

  • 2.

    In de op grond van artikel 2, tweede lid, van deze beleidsregels aan de belastingschuldige te sturen schriftelijke kennisgeving - waaraan tevens een acceptgiro is bevestigd - wordt teruggevallen op de reguliere betaaltermijnen. Indien deze reguliere termijnen reeds zijn vervallen, dient het nog openstaande bedrag van het biljet gemeentelijke belastingen, binnen één maand na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving te zijn voldaan.

Artikel 4 Automatische incasso niet met terugwerkende kracht

Indien de belastingschuldige de gemeente binnen de door artikel 1 van deze beleidsregels gestelde termijn schriftelijk heeft gemachtigd, geldt deze machtiging uitsluitend voor het desbetreffende biljet gemeentelijke belastingen en de daaropvolgende biljetten gemeentelijke belastingen.

Artikel 5 Intrekken machtiging automatische incasso

  • 1.

    Indien de belastingschuldige de machtiging als bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregels wil intrekken, dient dit schriftelijk danwel digitaal te gebeuren.

  • 2.

    Indien de op grond van het eerste lid genoemde intrekking ertoe leidt dat nog niet alle tien verschuldigde termijnen zijn geïnd, wordt teruggevallen op de reguliere betaaltermijnen en dient de belastingschuldige er zelf voor zorg te dragen dat het nog openstaande bedrag binnen de reguliere betaaltermijnen is voldaan. Indien deze reguliere termijnen reeds zijn vervallen, dient de belastingschuldige er zelf voor zorg te dragen dat het nog openstaande bedrag van het biljet gemeentelijke belastingen, binnen één maand - na de datum waarop de laatste termijn via automatische incasso is geïnd - volledig is voldaan.

Artikel 6 Vermindering van het totaalbedrag

Indien het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen om welke reden dan ook wordt verminderd, wordt - indien het ten onrechte te hoge totaalbedrag nog niet volledig is voldaan - het resterende openstaande bedrag naar evenredigheid verdeeld over de nog resterende incassotermijnen en vervolgens als zodanig geïnd met de nog resterende termijnen.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De ‘Beleidsregels automatische incasso Breda 2009’ van 8 april 2009 worden ingetrokken met ingang van de in het eerste lid genoemde datum.

  • 3.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als 'Beleidsregels automatische incasso Breda 2010’.

Breda, 24 december 2009

Het hoofd van de afdeling Belastingen van de gemeente Breda.