Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement op de Regionale Commissie Zelfstandigen Breda 2006 |
Citeertitel | Reglement op de Regionale Commissie Zelfstandigen Breda 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | sociale zaken |
Geen
Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2005 | Nieuwe regeling | 15-12-2005 Breda.nl, 07-12-2005 | 25874 |
Hoofdstuk 3 Samenstelling en benoeming
Burgemeester en wethouders benoemen, op voordracht van de commissie, uit het midden van de commissie een voorzitter en een vice-voorzitter.
Als secretaris van de commissie treedt op een door de vakdirecteur Sociale Zaken van de dienst, aan te wijzen ambtenaar.
De leden van de commissie ontvangen per vergadering een presentievergoeding op grond van de circulaire d.d. 30-11-2004 van de minister van Binnenlandse Zaken “Onkostenvergoeding, vergoeding en eindejaarsuitkering wethouders, raadsleden en commissieleden” (nummer
De commissie heeft, bij monde van de voorzitter, de bevoegdheid ambtenaren die belast zijn met de voorbereiding van besluiten die betrekking hebben op de Ioaz en het besluit, uit te nodigen de vergadering bij te wonen en van hen inlichtingen met betrekking tot hun werkzaamheden te vragen. Deze personen zijn verplicht aan de uitnodiging van de commissie te voldoen.
Toelichting op het Reglement op de Regionale Commissie Zelfstandigen Breda 2006.
In dit artikel is een begrippenlijst opgenomen.
In dit artikel staat een opsomming van de adviserende taken van de commissie. Op verzoek van de gemeente brengt de commissie (een niet bindend) advies uit over de toepassing in individuele zaken van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.
In de dagelijkse praktijk zal de gemeente de commissie voornamelijk advies vragen over aanvragen met betrekking tot het verstrekken van bedrijfskredieten en de mogelijke bezwaarschriften die daarop betrekking hebben.
Over de aanvragen met betrekking tot het verstrekken van levensonderhoud neemt de Commissie sociale zekerheid als uitgangspunt een besluit zonder advies van de commissie.
In tegenstelling met de huidige praktijk heeft de commissie met betrekking tot een bezwaarschrift uitsluitend als taak het adviseren over de inhoud ervan.
Het horen van de bezwaarde gebeurt, om inhoudelijke en principiële redenen, door de Commissie sociale zekerheid zelf.
In dit artikel is de samenstelling van de commissie geregeld.
De commissie bestaat uit 5 leden. Om de mogelijkheid van belangenverstrengeling uit te sluiten, is bepaald dat de leden niet werkzaam mogen zijn bij organisaties die - in het kader van de uitvoering van de bijstandsregeling voor zelfstandigen – in individuele zaken bedrijfseconomische of bedrijfstechnische onderzoeken verrichten.
In dit artikel is geregeld dat de benoeming van de voorzitter en de vice-voorzitter plaatsvindt op voordracht van de commissie zelf en wel uit haar midden.
De secretariële ondersteuning van de commissie vindt plaats door een ambtenaar van Sociale Zaken.
In dit artikel staat op welke manier de hoogte van de presentievergoeding wordt vastgesteld.
In het eerste lid van dit artikel wordt aangegeven in welke procedures, op het terrein van de uitvoering van de bijstandsverlening aan zelfstandigen, een lid van de commissie niet mag optreden namens een cliënt.
In het tweede lid wordt aangegeven welke maatregel door burgemeester en wethouders genomen kan worden wanneer de in het eerste lid genoemde regel niet wordt nageleefd.
In dit artikel wordt aangegeven welke actie er ondernomen dient te worden na het ontstaan van een vacature binnen de commissie.
De zittingsduur van de commissieleden en de verschillende mogelijkheden van beëindiging van het lidmaatschap van de commissie worden in dit artikel geregeld.
Dit artikel handelt over aspecten die betrekking hebben op de organisatie van de commissievergaderingen. Daarnaast wordt vastgesteld dat deze vergaderingen niet openbaar zijn.
In dit artikel is geregeld op welke manier de besluiten van de commissie tot stand komen.
De geheimhoudingsplicht van (ex) commissieleden is in dit artikel vastgelegd. Daarnaast is aangegeven welke maatregel burgemeester en wethouders kunnen treffen wanneer deze geheimhoudingsplicht wordt geschonden.
De commissie is bevoegd ambtenaren van Sociale Zaken uit te nodigen voor het bijwonen van een vergadering. Het gaat met name om ambtenaren die de Ioaz en het besluit uitvoeren.
In dit artikel wordt de verantwoordingsplicht van de commissie aan burgemeester en wethouders geconcretiseerd.
In verband met de toezichthoudende taak van burgemeester en wethouders, rust op de commissie de plicht om desgevraagd alle informatie aan dit college te verstrekken.
In dit artikel is geregeld dat het college van burgemeester en wethouders de commissie om advies dient te vragen met betrekking tot wijziging of intrekking van het reglement. Tevens is geregeld binnen welke termijn de commissie uiterlijk op dit verzoek moet reageren.
In dit artikel is de inwerkingtreding en de naam van het reglement vermeld.