Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit |
Citeertitel | beleidsregel voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Lijst normatieve bouwkosten gemeente Haaren 2013 |
Geen.
Dit is gedelegeerde regelgeving van de legesverordening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | overzicht bouwkosten 2013 ingevoerd | 08-10-2012 De Leije, 19 december 2012 | B&W voorstel, 8 oktober 2012 | |
01-01-2013 | 01-01-2013 | overzicht bouwkosten 2013 ingevoerd | 08-10-2012 De Leije, 19 december 2012 | B&W voorstel, 8 oktober 2012 | |
06-01-2011 | nieuwe regeling | 21-12-2010 De Leije, 05-01-2011 | B&W voorstel, 21-12-2010 |
Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht, het bepaalde in artikel 9 van de geldende legesverordening en Titel 2 van de tarieventabel behorende bij de geldende legesverordening;
Vast te stellen de volgende beleidsregel;
Beleidsregel voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit
Op grond van de legesverordening bestaan de leges voor een bouwactiviteit uit een percentage van de bouwkosten van het betreffende bouwplan.
De bouwkosten* vormen de maatstaf om de leges te kunnen vaststellen. Om te kunnen bepalen welke grondslag moet worden gebruikt, wordt aan de aanvrager van een omgevingsvergunning verzocht om op het aanvraagformulier een opgave van de bouwkosten van het bouwplan te geven. Om de aannemelijkheid van deze opgave van de bouwkosten te kunnen toetsen is een lijst met kengetallen ontwikkeld (bijlage 1). De kengetallenlijst maakt het mogelijk, om voor ieder bouwplan te bepalen hoe hoog de gemiddelde/normale bouwkosten zijn. In het navolgende wordt deze uitkomst de normberekening genoemd. Omdat de normberekening een weergave is van de gemiddelde/normale bouwkosten zal de opgave van de bouwkosten hier in de regel iets van afwijken. Binnen bepaalde, hieronder aangegeven grenzen is dit acceptabel. Bij een grotere afwijking zal op basis van een meer gedetailleerde toetsing door de aanvrager moeten worden bepaald of de opgave van de bouwkosten aannemelijk zijn.
Onder bouwkosten wordt verstaan de aanneemsom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, vermeerderd met de omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (vermeerderd met de omzetbelasting) bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt onder zelfwerkzaamheid verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het in stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
Afdeling 1 Bepaling hoogte bouwleges
Ten aanzien van het vaststellen van de maatstaf gelden de volgende regels:
1. Als maatstaf voor de berekening van de leges wordt de opgave van de geraamde bouwkosten gebruikt tenzij de opgegeven bouwkosten meer dan 10 % afwijken van de normberekening.
2. Indien de afwijking van de normberekening groter is dan 10 % of indien bij de aanvraag geen opgave van de geraamde bouwkosten wordt gedaan, wordt de aanvrager verzocht om een onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten. Dit wil zeggen dat de opgave dient te worden aangeleverd zoals beschreven in NEN 2631 (bijlage 2).
3. De termijn voor het aanleveren van een onderbouwing van de opgegeven bouwkosten bedraagt vier weken.
4. Indien niet tijdig wordt gereageerd op het verzoek om een onderbouwde opgave van de bouwkosten wordt de definitieve leges berekend op grond van de normberekening.
De alsnog aangeleverde dan wel nader onderbouwde gegevens worden, indien tijdig aangeleverd, wederom getoetst aan de normberekening. Indien de afwijking van de normberekening te groot blijft, dat wil zeggen meer dan 10 %, wordt een inhoudelijk oordeel gegeven over de aannemelijkheid van de opgave. Voor de toetsing van de alsnog aangeleverde dan wel nader onderbouwde gegevens dienen de volgende regels:
5. De leges worden berekend op grond van de onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten en bij de definitieve aanslag vastgesteld indien:
a. de onderbouwde opgave niet meer dan 10% afwijkt van de normberekening of;
b. de onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten aannemelijk is.
Of de opgegeven bouwkosten aannemelijk zijn, moet worden beoordeeld door minimaal 2 vergunningverleners. Er zal dus een zogenaamde collegiale toets moeten plaatsvinden.