Organisatie | Montferland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | geen |
Geen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-11-2005 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 17-11-2005 Montferland Journaal | geen |
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Artikel 2. Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Publiekszaken of diens vervanger;
Artikel 3. Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden de in bijlage 1 genoemde gegevens verstrekt door de afdeling Publiekszaken ten behoeve van de gemeentelijke basisregistratie (BRS). De verwerkingen worden beheerd door de applicatiebeheerder van de BRS.
Artikel 4. Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA kunnen de in bijlage 3 vermelde gegevens systematisch worden verstrekt aan genoemde sectoren/afdelingen, voor zover nodig voor de uitoefening van hun taak.
Artikel 6. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan de in bijlage 4 genoemde instellingen de in deze bijlage genoemde gegevens op verzoek worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het beveiligingsplan.
Het college van Burgemeester en wethouders kan wijzigingen aanbrengen in de bijlagen bij deze verordening. De raad wordt geïnformeerd over deze wijzigingen.
(behorende bij artikel 3 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)
Verbanden met andere administraties
Met het oog op het met elkaar in verband brengen van registraties worden door de afdeling Publiekszaken ten behoeve van het bijhouden van het Basis Registratie Systeem (BRS) de onderstaande gegevens verstrekt:
(behorende bij artikel 4 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie
Op grond van art. 96 wet GBA hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
Overzicht van binnengemeentelijke afnemers die rechtstreeks toegang hebben tot de
Alle medewerkers van bovengenoemde sectoren, de stafafdeling, het gemeentebestuur, de gemeentesecretaris en de brandweer van de gemeente Montferland kunnen t.b.v. de uitvoering van de aan hun opgedragen werkzaamheden, via verschillende raadpleegfuncties rechtstreeks toegang krijgen tot de basisadministratie.
Deze verschillende raadpleegfuncties zijn:
Afhankelijk van een van de gekozen voorgaande functies komen de persoonsgegevens in beeld.
Van de personen die aan de gekozen criteria voldoen, kunnen, onafhankelijk van de gekozen functie, de volgende kenmerken worden geraadpleegd:
(behorende bij artikel 5 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)
Verstrekking mutaties aan binnengemeentelijke afnemers.
Voor zover nodig voor de uitoefening van hun taak kunnen de hierna vermelde binnengemeentelijke afnemers periodiek de in onderstaand overzicht aangegeven mutaties ontvangen.
(behorende bij artikel 6 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)
In deze bijlage zijn de verstrekkingen, die het college van burgemeester en wethouders toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier worden alleen derden opgenomen en gegevens aan hen verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
Derden waaraan ingevolge artikel 100 van de wet gegevens worden verstrekt zijn:
Doel van de verstrekking: het bijhouden van een actuele (leden)administratie.
2.Besturen openbaar en bijzonder onderwijs;
Doel van de verstrekking: het informeren van ouders/verzorgers van kinderen die de leeftijd van 4 jaar bereiken in het eerstvolgende schooljaar over het onderwijs in de gemeente Montferland middels een selectie.
3.Centrum Indicatiestelling Zorg.
Doel van de verstrekking: het actueel houden van de cliëntenadministratie met betrekking tot overleden personen.
Op grond van art. 100 lid 2 wet GBA mogen alleen de volgende gegevens worden verstrekt::