Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Beleidsregel carports

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel carports
CiteertitelBeleidsregel carports
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp
Externe bijlageLocaties carport

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding is bij benadering vastgesteld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-11-2003nieuwe regeling

03-11-2003

Onbekend

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel carports

 

 

Inleiding

In februari 2002 is het bestemmingsplan Wonen-West vastgesteld. Op dat moment waren carports in de Woningwet (WW) voor de voorgevelrooilijn vergunningvrij, mits aan een aantal voorwaarden werd voldaan (max. 20 m2 oppervlakte, max. 2,70 m hoogte, open constructie, minder dan de helft van het bouwperceel dient onbebouwd te blijven).

Sinds 1 januari 2003 is de Woningwet gewijzigd, met als gevolg dat het bouwen van een carport voor de voorgevelrooilijn niet langer vergunningvrij is. Dit was verrassend, aangezien het aantal vergunningvrije bouwwerken in totaliteit toenam door de wetswijziging.

Voor ons heeft dit echter wel consequenties. De voorschriften in het bestemmingsplan Wonen-West zijn geënt op de oude Woningwet. Het gevolg is dat bepaalde bouwplannen nu onmogelijk worden, terwijl de gemeente gewoonlijk wel medewerking verleende aan dergelijke plannen. Ook is het nu niet meer mogelijk om carports in de voortuin te realiseren, terwijl dit voorheen (onder voorwaarden) wel mogelijk was. Al met al is dit reden om een beleidsregel op te stellen.

Doel van deze beleidsregel is om de bouwmogelijkheden die onder de "oude" Woningwet en in bestemmingsplan Wonen-West mogelijk zijn, te behouden. Bijgevoegd is een aantal foto's met voorbeelden van situaties waar op basis van huidig beleid geen carport meer mag worden gebouwd, terwijl dit aanvankelijk wel mogelijk was. Tevens zijn foto's bijgevoegd van situaties waar carports wel aanwezig zijn. Dergelijke situaties zijn op zeer veel plaatsen in het dorp te vinden.

Onderverdeling in soorten carports

Voor een goed begrip van de dit voorstel is het nuttig de soorten carports te kunnen onderscheiden:

  • 1

    carports achter de voorgevelrooilijn

  • 2

    carports op de gearceerde locaties (zie plankaart Wonen-West)

  • 3

    overige carports voor de voorgevelrooilijn

Juridisch kader Wonen-West

Het bestemmingsplan Wonen-West bevat de volgende bepalingen die voor dit voorstel van belang zijn:

In de begripsbepaling (artikel 1, lid aa) staat dat niet voor de voorgevelrooilijn mag worden gebouwd:

aa. voorgevelrooilijn: de op de plankaart aangegeven lijn, die behoudens toegelaten afwijkingen krachtens deze voorschriften, bij het bouwen aan de wegzijde de niet mag worden overschreden;

Onder bouwen (artikel 1m) wordt onder meer verstaan het plaatsen van een bouwwerk (artikel 1o), dus ook een carport:

  • a.

    bouwen: het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk;

  • b.

    bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die, hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond;

De conclusie is dat er geen carports (bouwwerken) voor de voorgevel rooi lijn mogen worden gebouwd, tenzij het bestemmingsplan hierover andere bepalingen bevat.

Dit is alleen het geval ten aanzien van erkers en aan- en bijgebouwen (aanduiding op de plankaart).

Andere overschrijdingen van de voorgevelrooilijn zijn niet toegestaan. In de voorschriften is geen mogelijkheid opgenomen om carports te realiseren voor de voorgevelrooilijn.

Onder de oude Woningwet konden er wel carports worden gerealiseerd voor de voorgevelrooilijn, mits aan de voorwaarden voor vergunningvrij bouwen werd voldaan. Wanneer een carport bijvoorbeeld groter was dan 20 m2 werd deze vergunningplichtig en moest dus worden getoetst aan het bestemmingsplan.

Aangezien het bestemmingsplan geen carports voor de voorgevelrooilijn toestaat, werden alleen vergunningvrije carports gerealiseerd.

Wonen-West achterhaald door gewijzigde Woningwet

Op basis van bestemmingsplan Wonen-West was het mogelijk om op bepaalde locaties voor de woning bergingen en carports te bouwen. Daartoe is een aanduiding (arcering) opgenomen op de plankaart voor gebieden waar dit mogelijk is (zie uitsnede plankaart). Door de vast te stellen beleidsregel blijft het mogelijk om carports op deze locaties te realiseren.

Locaties waar geen carport mogelijk is voor de voorgevelrooilijn

Locaties waar onder voorwaarden wel een carport mogelijk is

1.1 Essentie van 'Wonen-Westbeleid" blijft

Omdat het niet wenselijk is dat in iedere voortuin een carport wordt gebouwd, wordt voorgesteld om aan te sluiten op de systematiek van bestemmingsplan Wonen-West. Dit betekent dat alleen carports/overkappingen mogen worden gerealiseerd in voortuinen waar al een aan- of bijgebouw aanwezig is, danwei is toegestaan. In het plangebied van bestemmingsplan Wonen-West zijn dit de percelen met een aanduiding "aan- en bijgebouwen toegestaan". Deze systematiek zal ook worden gehanteerd in nieuwe bestemmingsplannen, zoals bijvoorbeeld bestemmingsplan Bunschoten-Zuid.

1.2 Wens om beleid te continueren is aanwezig

De wens om medewerking te verlenen aan dergelijke bouwplannen blijft aanwezig. Daarbij zijn de voorwaarden van de vroegere vergunningvrije carport uitgangspunt. Het is noodzaak een concreet beleidskader te hebben. Dit betekent dat in de meeste gevallen een artikel 19 lid 3 WRO-procedure moet worden gevoerd om de bouw van carports mogelijk te maken.

2.1 Direct achter voorgevelrooilijn carports toestaan

Nadere verduidelijking is ook nodig ten aanzien van het gebied direct achter de voorgevel rooilijn.

Aanbouwen dienen 1 meter terug te liggen ten opzichte van de voorgevelrooilijn. Voor carports stellen wij echter voor om -in lijn met de WW die gold tot 1 januari 2003 ten tijde van de totstandkoming van het bestemmingsplan Wonen-West- carports toe te staan achter het verlengde van de voorgevelrooilijn.

3.1 Publicatie nodig

Om de beleidsregel rechtskracht te geven is publicatie van uw besluit noodzakelijk. Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (afdeling 3.4) dient dit besluit te worden gepubliceerd.

4.1 Uniformiteit in beleid nastreven

De werkeenheid ruimtelijke ordening is al enige jaren actief met de actualisering van de bestemmingsplannen. Daarbij streven wij naar maximale uniformiteit van de voorschriften, oftewel: iedere bewoner heeft dezelfde bouwrechten, ongeacht de locatie. In dit kader is het belangrijk om beleidsregels op de gehele gemeente van toepassing te verklaren en bij herziening van bestemmingsplannen op te nemen in de voorschriften. Door de gewijzigde Woningwet is het nu nodig om het bestemmingsplan Wonen-West op deze wijze uit te leggen, in de toekomst zal deze beleidsregel in de nieuwe bestemmingsplannen worden opgenomen.

Kanttekening

Deze beleidsregel heeft geen direct raakvlak met de discussie over parkeren in voortuinen, omdat die discussie zich richt op percelen met voortuinen waar überhaupt geen bebouwing mogelijk is. Die discussie wordt door deze discussie dus niet vertroebeld.

Overleg met portefeuillehouder

Dit voorstel is aangekondigd in het overleg met wethouder Huijgen.

Bijlage

Voorgestelde beleidsregel/artikel:

  • 1

    In het bestemmingsplan "Wonen-West" carports alleen voor de voorgevelrooilijn toe te staan waar een aanduiding "aan- en bijgebouwen toegestaan" is opgenomen, waarbij de essentie van het vergunningvrij bouwen van de oude Woningwet, zoals deze voor 1 januari 2003 gold, in acht wordt genomen.

  • 2

    Carport toestaan achter het verlengde van de voorgevelrooilijn.

  • 3

    Deze beleidsregel publiceren

  • 4

    Deze beleidsregel verwerken in de nieuwe bestemmingsplannen.