Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2011 |
Citeertitel | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Geen.
Artikel 2, Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2011 | 01-01-2011 | 02-03-2013 | nieuwe regeling | 16-12-2010 Veluws Nieuws, 08-02-2011 | bw-besluit 2010-30446 |
Het college van burgemeester en wethouders
Overwegende dat de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011 vastgesteld bij besluit van de raad d.d. 20 januari 2011, het college opdraagt de verordening nader uit te werken;gelezen het collegevoorstel;gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010;
1.Vast te stellen het volgende Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2011.
2 in te trekken het Reglement gemeentelijke basisadministratie 2010.
Met inachtneming van het bepaalde in de artikel 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 3 Beheer van de basisadministratie gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder g.
Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet in de bijlage bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden; zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet GBA worden aan de in de bijlage II genoemde binnengemeentelijke afnemers, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens genoemd in de bijlage aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in genoemde bijlage aangegeven doeleinden of worden de gegevens systematisch verstrekt voor de daarbij genoemde doeleinden.
Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid, van de wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan de in bijlage IV bij dit reglement aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet GBA worden telefonisch geen inlichtingen verstrekt.
Als er collega’s van andere gemeente bellen en het verzoek is terecht, dan wordt er teruggebeld op het algemene nummer van de betreffende gemeente. Dan wordt gevraagd naar de vragende collega en de gegevens worden dan telefonisch verstrekt.
Verder worden er gegevens verstrekt aan aangewezen medewerkers van de Politie. Zij zijn met name genoemd op een lijst. Deze lijst wordt bewaard in een map bij de balie van de Publiekswinkel.
Artikel 10 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 6, 7, en 8, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 13 Wijze van verkrijging aangehaakte gegevens
Aangehaakte gegevens in de basisadministratie worden verkregen uit de basisadministratie op aangifte van de burger of middels verzoek tot plaatsing van een afnemersindicatie van de binnengemeentelijke afnemers.
Artikel 15 Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt
Aan afnemers en derden kunnen op hun verzoek de in bijlage IV genoemde aangehaakte gegevens worden verstrekt voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taak en de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene of geregistreerde daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 16 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 4 weken.
De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt.
Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van aangehaakte gegevens, als bedoeld in artikel 36, lid 1 Wet bescherming persoonsgegevens worden ingediend bij de verantwoordelijke.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens artikel 10 van de verordening vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 22 Protocollering/verstrekking gegevens aan de burger
De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikel 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden.
Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn aan interne afnemers, moet hij het bij de eenheid Publiekswinkel opvragen van de gemeente van inschrijving.
Epe, 16 december 2010
Burgemeester en wethouders van Epe,
de burgemeester (wnd.), Ir. H. van der Hoeve MPA
de secretaris, T. Peeters
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid.
De medewerkers van de volgende eenheden van de gemeente Epe hebben rechtstreeks toegang tot gemeentelijke basisadministratie personen:
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte inzage.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar gegevens aan worden verstrekt uit de GBA:
De wijzen van verstrekking kunnen zijn:
spontane verstrekking per mutatiesoort; 2. ad hoc selecties van gegevens.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Lijst van vrije derden, waaraan ingevolge artikel 100, lid 2 van de wet GBA gegevens ad hoc (schriftelijk) kunnen worden verstrekt zijn: