Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montfoort

Verordering behandeling bezwaarschrift personele aangelegenheden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordering behandeling bezwaarschrift personele aangelegenheden
CiteertitelVerordening inzake de behandeling van bezwaarschriften personele aangelegenheden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Onbekend

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-2000Onbekend

13-02-2000

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften personele aangelegenheden

Nr. 2000/2

 

De raad van de gemeente Montfoort;

 

Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 13 januari 2000;

 

gelet op de Algemene Wet Bestuursrecht;

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen de: "Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften personele aangelegenheden", gemeente Montfoort 2000.

 

 

 

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen

Artikel 1  

In deze verordening wordt verstaan onder:

A. wet : Algemene wet bestuursrecht;

B. verwerend orgaan : het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

C. commissie : vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften personele aan- gelegenheden;

D. bezwaarschrift : een bezwaarschrift zoals bedoeld in artikel 6:4, eerste lid, van de wet;

E. beschikking : een beschikking zoals bedoeld in artikel 1:3, tweede lid, van de wet;

F. belanghebbende : degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken (artikel 1:2, eerste lid, van de wet) of diens gemachtigde.

 

HOOFDSTUK 2 Behandeling van de bezwaarschriften

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5, eerste lid, van de wet.

2. De commissie is slechts bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten betrekking hebbend op het terrein van personele aangelegenheden.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

1. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

2. De commissie wordt als volgt samengesteld:

a. een lid aan te wijzen door burgemeester en wethouders;

b. een lid aan te wijzen door de vertegenwoordiging vanuit de werknemersorganisaties in de commissie voor Georganiseerd Overleg; c. een lid, tevens voorzitter, aan te wijzen in overleg tussen de leden genoemd onder a. en b.;

3. Het college van burgemeester en wethouders benoemt tevens een plaatsvervanger voor ieder lid, waarvan het plaatsvervangend lid van het lid als bedoeld in het tweede lid onder b wordt benoemd op voordracht van de werknemersdelegatie uit de commissie voor Georganiseerd Overleg.

4. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van de gemeente Montfoort.

Artikel 4 Secretaris

1. De secretaris van de commissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

2. Burgemeester en wethouders wijzen tevens een plaatsvervangend secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

1. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

2. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.

 

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt uiterlijk binnen vijftien werkdagen in handen van de commissie gesteld.

3. Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld dat de commissie over het bezwaar of beroep zal adviseren.

Artikel 7 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

· 2:1, tweede lid;

· 6:6, voor wat betreft het de indiener in de gelegenheid stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van het niet voldoen aan het gestelde in artikel 6:5, of aan enig ander bij de wet gestelde vereiste, kan worden hersteld;

· 6:17 voorzover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

· 7:4, tweede lid;

· 7:6, vierde lid;

· 7:18, tweede en zesde lid, en

· 7:20, vierde lid,

van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.

Artikel 8 Vooronderzoek

1. De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 9 Hoorzitting

1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbende en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

2. De voorzitter beslist op de toepassing van de artikelen 7:3 en 7:17 van de wet.

3. Indien de voorzitter op grond van de in het tweede lid genoemde artikelen besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan:

a. de belanghebbende;

b. het verwerend orgaan.

Artikel 10 Uitnodiging hoorzitting

1. De voorzitter deelt de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan tenminste drie weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

2. Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbende(n) of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

3. De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval twee weken voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan medegedeeld.

4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijkingen toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede of derde lid.

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting

De zitting van de commissie is niet openbaar.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

1. Het verslag als bedoeld in de artikelen 7:7 en 7:21 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

2. Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

3. Indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

4. Het verslag wijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

6. Het verslag wordt toegezonden aan belanghebbende, alsmede aan de degene die het verwerend orgaan in de hoorzitting vertegenwoordigde. 7. Het verslag is niet openbaar, maar wordt wel meegezonden als een beslissing van het verwerend orgaan wordt gevraagd.

Artikel 15 Nader onderzoek

1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

2. De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n) toegezonden.

3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n) kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

4. Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies

1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

2. a. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

b. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

c. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

4. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen advies

1. Het schriftelijk advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

2. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 10 weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing verzoekt hij het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbende(n) een afschrift.

HOOFDSTUK 3 Slotbepalingen

Artikel 18 Onvoorziene gevallen

Voor gevallen, waarin deze verordening niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden.

Artikel 20 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften personele aangelegenheden 2000".

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Montfoort, gehouden op 31 januari 2000.

De secretaris, De voorzitter,