Organisatie | Montfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling |
Citeertitel | Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling gemeente Montfoort 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Onbekend
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-09-2009 | 01-08-2009 | Functiewaardering | 08-12-2009 Publicatiebord en Intranet | Onbekend |
Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling
Burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort,
overwegende dat het in het kader van een goed personeelsbeleid vereist is een regeling voor het beschrijven, waarderen en indelen van functies vast te stellen;
gelet op artikel 107e en artikel 160 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 3:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst voor de sector gemeenten;
gelet op de instemming van de commissie voor Georganiseerd Overleg van …… 2009;
vast te stellen de ‘Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling gemeente Montfoort 2009.’
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 1.2 Niveaubepaling en conversietabel
Het niveau van de functies zoals deze zijn beschreven in de functiebeschrijving wordt bepaald volgens de door het college vastgestelde methode van functiewaardering, het ODRP-functiewaarderingssysteem versie 2004. De conversietabel is vastgesteld door het college, met instemming van de commissie voor Georganiseerd Overleg.
Artikel 1.3 Functies van griffier en griffiemedewerkers
Voor de functies van griffier en griffiemedewerkers die rechtstreeks in dienst zijn van de raad is deze regeling onverkort van toepassing, met dien verstande dat overal waar in deze regeling wordt gesproken over vaststelling van functiebeschrijvingen, functiewaarderingen en functie-indelingen ‘het college’ vervangen moet worden door ‘de raad’.
Artikel 2 Functieboek, functiewaardering en functie-indeling
Artikel 2.1 Functiebeschrijvingen
Lid 1: De functiedeskundige stelt de conceptfunctiebeschrijvingen op in samenspraak met het management van de organisatie (afdelingsmanagers en algemeen directeur/gemeentesecretaris).
Lid 2: Daarna stelt het college de functiebeschrijvingen voorlopig vast.
Lid 3: De functiebeschrijvingen worden alleen gewijzigd voor nieuwe of gewijzigde functies welke duurzaam moeten worden vervuld en welke niet op basis van het dan geldende functieboek kunnen worden ingedeeld.
Lid 4: Het college is verantwoordelijk voor het actueel houden van de functiebeschrijvingen.
Artikel 2.2 Functiewaardering en toetsingscommissie
Lid 1: De functiedeskundige vervaardigt aan de hand van de voorlopig vastgestelde functiebeschrijvingen een concept waarderingsadvies ten behoeve van de toetsingscommissie.
Lid 2: Zowel de voorlopig vastgestelde functiebeschrijvingen als het concept waarderingsadvies worden getoetst door de toetsingscommissie.
Lid 3: De functiedeskundige stelt, indien nodig, de concept conversietabel op.
Lid 4: Het college stelt de functiebeschrijvingen, het waarderingsadvies en de conversietabel vast.
Artikel 2.3 Toetsingscommissie
Lid 1: De toetsingscommissie bestaat uit:
Aan de toetsingscommissie wordt ter ondersteuning zonder stemrecht een secretaris toegevoegd.
De functiedeskundige treedt op als adviseur van de toetsingscommissie.
Lid 2: De taak van de toetsingscommissie bestaat uit het toetsen van en adviseren over:
Lid 3: De toetsingscommissie legt haar werkwijze vast in een reglement.
Lid 4: De vergaderingen van de toetsingscommissie zijn niet openbaar. De leden, de secretaris en de functiedeskundige zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen uit de stukken of de beraadslagingen bekend is geworden.
Lid 5: De toetsingscommissie toetst de voorlopig vastgestelde functiebeschrijving en het concept waarderingsadvies in een voltallige vergadering.
Lid 6: De toetsingscommissie stelt een gemotiveerd advies op voor het college. Indien het advies niet unaniem is, worden in het verslag desgewenst ook de minderheidsstandpunten verwoord.
Lid 7: De toetsingscommissie kan de algemeen directeur/gemeentesecretaris uitnodigen voor het geven van een toelichting.
Lid 8: Het college stelt de voorlopig vastgestelde functiebeschrijvingen en het waarderingsadvies vast met inachtneming van het advies van de toetsingscommissie. Het college kan gemotiveerd van het advies van de toetsingscommissie afwijken.
Lid 1: Het management stelt in samenspraak met de functiedeskundige een gemotiveerd concept functie-indelingsadvies op tot indeling van een (nieuwe of gewijzigde) functie in een bandbreedte binnen een functiefamilie op basis van de grondslag/ het takenpakket. De manager betrekt de medewerker bij het opstellen van het takenpakket/ de grondslag.
Lid 2: Toetsing van de concept functie-indeling wordt gedaan door de afdeling P&O en in het Management Overleg.
Lid 3: Het college stelt de concept functie-indelingen voorlopig vast.
Lid 4: De vastgestelde functiebeschrijvingen en de functiewaarderingen en de voorlopig vastgestelde concept functie-indeling worden aan de betrokken ambtenaar, zowel schriftelijk als mondeling, bekend gemaakt door zijn/haar afdelingsmanager.
Artikel 2.5 Bedenkingen tegen de conceptfunctie-indeling
Lid 1: Indien de ambtenaar het niet eens is met de voorlopig vastgestelde concept functie-indeling kan hij/zij dat binnen vier weken na de dag van verzending van het voorgenomen besluit bespreken met zijn/haar afdelingsmanager en de afdeling P&O.
Lid 2: Op het moment dat na één of meerdere gesprekken de ambtenaar en zijn/haar afdelingsmanager niet tot overeenstemming zijn gekomen zullen zij gezamenlijk een advies opstellen richting het college. Het advies zal zowel het standpunt van de ambtenaar als van zijn/haar afdelingsmanager bevatten.
Artikel 2.6 Definitieve vaststelling functie-indelingen
Lid 1: Het college stelt de functie-indelingen binnen een termijn van acht weken na verzending van het voorgenomen besluit inzake de concept functie-indeling al dan niet gewijzigd vast.
Lid 2: Het besluit tot functie-indeling wordt aan de betrokken ambtenaar, zowel schriftelijk als mondeling, bekend gemaakt door zijn/haar afdelingsmanager.
Artikel 2.7 Mogelijkheid tot het maken van bezwaar
Lid 1: Indien de ambtenaar die de functie vervult het niet eens is met de vastgestelde functie-indeling, kan hij/zij dat in een bezwaarschrift kenbaar maken bij het college binnen zes weken na schriftelijke bekendmaking van dit besluit.
Lid 2: Het college legt het bezwaarschrift ter behandeling voor aan de bezwarencommissie.
Lid 3: De taak van de bezwarencommissie bestaat uit:
Artikel 2.8 Vaststelling van de functie-indeling na bezwaar
Lid 1: Vaststelling van de functie-indeling na bezwaar vindt plaats bij afzonderlijk besluit van het college binnen tien weken na ontvangst van een bezwaarschrift. Deze termijn kan na een daartoe strekkend verdagingsbesluit worden verlengd tot veertien weken.
Lid 2: De beslissing als bedoeld in lid 1 wordt aan de indiener van het bezwaarschrift schriftelijk bekendgemaakt, met overlegging van het uitgebrachte advies van de bezwarencommissie.
Artikel 3 Slot en overgangsbepalingen
Artikel 3.1 Slot en overgangsbepalingen
Lid 1: Deze regeling kan worden aangehaald als Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling gemeente Montfoort 2009.
Lid 2: Deze regeling treedt in werking op 1 augustus 2009 onder intrekking van de Regeling organieke functiewaardering 2003 gemeente Montfoort.
Lid 3: De onder vigeur van de Regeling organieke functiewaardering 2003 gemeente Montfoort vastgestelde beschrijvingen en waarderingen blijven van kracht tot zij zijn vervangen door beschrijvingen en waarderingen op basis van deze regeling.
Aldus vastgesteld in de vergadering van X.
Burgemeester en Wethouders van Montfoort,