Organisatie | Hendrik-Ido-Ambacht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inzake de commissie herbenoeming burgemeester. |
Citeertitel | Verordening inzake de commissie herbenoeming burgemeester |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2005 | 18-05-2017 | Onbekend | 06-02-2006 De Kombinatie, 17-02-2006 | Onbekend |
De raad van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 februari 2006, nr.: 05010760;
gelet op artikel 61, derde lid, artikel 61a en artikel 147 van de Gemeentewet, de Circulaire
procedureregels benoeming burgemeester van 2 november 2005 en de Archiefwet;
Artikel 7 Bevindingen van de commissie
De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester, met dien verstande dat de profielschets in beginsel daarvoor het toetsingskader vormt. Door ontwikkelingen binnen de gemeente kan het verwachtingspatroon ten aanzien van de specifieke rol van de burgemeester wijzigen. Voor een goede beoordeling is het zaak de gewijzigde eisen duidelijk te formuleren en kenbaar te maken aan de burgemeester. Naast de profielschets kunnen deze geëxpliciteerde gewijzigde eisen vervolgens het kader vormen om het functioneren van de burgemeester te toetsen.
De raad zendt een aanbeveling tenminste vier maanden voor de eerste dag van de maand waarin de herbenoeming dient in te gaan, aan de Minister van Binnenlandse Zaken en oninkrijksrelaties, door tussenkomst van de commissaris. De raad verstrekt bij zijn anbeveling de rapportage van de commissie, de rapportage van de beraadslagingen van de aadsvergadering waarin de aanbeveling is vastgesteld, alsmede overige voor de beoordeling van e aanbeveling relevante informatie. De raad verstrekt de burgemeester afschriften van voornoemde stukken.
Na ontvangst van de aanbeveling zendt de commissaris deze zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen één maand door naar de minister vergezeld van zijn advies daarover. Tevens rapporteert de commissaris over zijn bevindingen met betrekking tot de inhoud en het verloop van de procedure. Daarbij gaat hij in op zijn overleg met de raad en op het gesprek dat hij met de burgemeester heeft gehad, indien de aanbeveling daartoe aanleiding geeft.
Artikel 11 Ontbinding vertrouwenscommissie
De voorzitter en de commissiegriffier van de commissie dragen er zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt, op last van het college onverwijld in verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de navolgende leden van dit artikel.
Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, onderdelen a. en c. van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden
In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht in zijn openbare vergadering van 6 februari 2006.
De griffier, De voorzitter,
B.Poiesz. H.H. Jonker.
Toelichting op de Verordening inzake de commissie herbenoeming burgemeester
In deze verordening wordt de procedure geregeld met betrekking tot het aanbevelingsrecht van de raad in verband met de herbenoeming van de burgemeester. Er zijn specifieke bepalingen opgenomen ten aanzien van de taken en bevoegdheden van de vertrouwenscommissie. In het kader van de Wet dualisering gemeentebesturen wordt het secretariaat en de ambtelijke ondersteuning opgedragen aan de commissiegriffier. Gelet op deze wet is het gewenst de positie van de secretaris van een raadscommissie ten opzichte van de ‘reguliere’ ambtelijke organisatie en de griffie goed wordt geregeld. Om aan te geven dat de secretaris van een raadscommissie onder de griffier is ervoor gekozen om de commissiesecretaris vanaf nu commissiegriffier te noemen, naar analogie van de raadsgriffier. Opgemerkt zij dat de Circulaire procedureregels benoeming burgemeester tevens in acht dient te worden genomen bij de toepassing van de verordening.