Organisatie | Montfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Ziekteverzuimprotocol |
Citeertitel | Ziekteverzuimbeleid Gemeente Montfoort |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Onbekend
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2003 | 01-01-2020 | Ziekteverzuim | 12-03-2003 Publicatiebord en Intranet | Onbekend |
ZIEKTEVERZUIMPROTOCOL: Wat te doen bij ziekte?
Voorkomen en beperken van het ziekteverzuim is alleen mogelijk als daaraan door alle betrokkenen wordt gewerkt. De manager, de personeelsconsulent, de bedrijfsarts en uzelf werken samen bij het voorkomen van ziekte én bij het begeleiden tijdens ziekte. De Wet Verbetering Poortwachter geeft hiervoor concrete richtlijnen.
In dit ziekteverzuimprotocol werken wij uit wat wij van elkaar verwachten bij ziekteverzuim
Puntsgewijs treft u de volgende onderwerpen aan:
Voor medische klachten gaat de medewerker in eerste plaats instantie naar de eigen huisarts. Deze kan alleen adviseren over de werksituatie. Dit advies bespreekt de medewerker met de manager of met de bedrijfsarts.
Op verzoek van de manager en/of arbocoördinator wordt de medewerker bij langdurig of frequent verzuim opgeroepen voor het spreekuur van de bedrijfsarts. De uitspraken van de bedrijfsarts (bijvoorbeeld niet of gedeeltelijk werken, aanpassingen van de werkplek) zijn de richtlijnen voor de manager bij de re-integratie.
Indien de medewerker en de werkgever van mening verschillen over de arbeidsgeschiktheid
kan zowel de medewerker als de werkgever vanaf de eerste ziektedag een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.
2. Consult op eigen verzoek bij de arbodienstverlener, Adfys
Als de medewerker van mening is dat de gezondheidsproblemen samenhangen met de situatie op het werk of het werk zelf, kan hij/zij een beroep doen op de bedrijfsarts. De medewerker kan dan een afspraak maken voor het spreekuur van de bedrijfsarts, via P&O (toestel 483) of rechtstreeks bij Adfys (telefoonnummer 0345- 524068).
U kunt hiervan uw manager op de hoogte stellen, maar u mag het bezoek ook vertrouwelijk houden.
Hieronder staat beschreven hoe u zich ziek en hersteld meldt en wat de regels hierbij zijn.
1. De medewerker dient zich bij voorkeur voor 09.00 uur, maar uiterlijk om 10.00 uur, bij de manager ziek of hersteld te melden. Indien het een ziekmelding betreft, geeft de medewerker daarbij een inschatting van de verzuimduur en het (verpleeg)adres en telefoonnummer waarop hij/zij bereikbaar is.
2. Bij afwezigheid van de manager meldt de medewerker zich ziek of hersteld bij de plaatsvervangend manager. Bij afwezigheid van de plaatsvervanger heeft de melding plaats bij de receptie.
3.De manager geeft de ziek- en hersteldmelding zo spoedig mogelijk door aan P&O én aan de receptie en de collega’s binnen de afdeling.
4. P&O registreert de melding.
5. Indien de medewerker ziek wordt tijdens de werkdag ziek meldt hij/zij dit zo spoedig mogelijk aan de manager. Ook in dat geval geldt: de manager geeft de ziekmelding door aan P&O en de receptie.
6. De medewerker hervat de werkzaamheden zodra hij/zij zich daartoe in staat voelt. Toestemming/opdracht van de bedrijfsarts is daarvoor in beginsel niet nodig.
4. Bereikbaarheid tijdens ziekte
Om het voor de manager mogelijk te maken contact te houden met de medewerker, wordt de medewerker geacht tenminste op de volgende tijdstippen (telefonisch) bereikbaar te zijn op het (verpleeg)adres:
Dit geldt tenzij er onderling uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt óf een bezoek aan een medisch specialist plaats heeft.
A. Ziekte tijdens een vakantie
Ziekte tijdens een vakantie geeft de medewerker zo spoedig mogelijk door aan de manager. Om de verlofdagen terug te krijgen, toont de medewerker een medische verklaring aan de bedrijfsarts.
B. Ziekte voorafgaand aan een vakantie
Na overleg met en instemming van de bedrijfsarts én met toestemming van de manager mag de medewerker op een (buitenlands) vakantieadres verblijven.
De medewerker vraagt de toestemming van de bedrijfsarts en de leidinggevende minimaal één week van tevoren aan en krijgt van de manager een schriftelijke reactie.
Als de medewerker 100% arbeidsongeschikt is, dan hoeft hij/zij geen verlofuren in te leveren.
Is de medewerker gedeeltelijk aan het werk, dan levert hij/zij verlofuren in alsof hij/zij volledig werkt (CAR/UWO art. 6.2.3 lid 4).
6. Verlofopbouw tijdens ziekte
Als de ziekte niet te wijten is aan schuld of nalatigheid van de medewerker, heeft de medewerker tijdens een ziekte van langer dan zes maanden, verlofopbouw over de laatste 6 maanden van de arbeidsongeschiktheid. De korting op het verlof kan pas achteraf worden vastgesteld, bij herstel van de medewerker. Voorbeeld: een medewerker is 8 maanden ziek. Over de eerste 2 maanden van zijn ziekte heeft hij geen verlofopbouw, over de laatste 6 maanden wel. Hij moet dus voor 2 maanden verlofopbouw inleveren.
Als een medewerker voor 45% of meer arbeidsgeschikt is, vindt geen korting op de verlofopbouw plaats. De periode van meer dan 45% werken telt ook niet mee bij de bepaling van de periode van een half jaar. Voorbeeld: een medewerker is 8 maanden ziek. De laatste 2 maanden werkt hij 50%
De laatste 2 maanden tellen niet mee bij de vaststelling van de periode van een half jaar, omdat hij 45% of meer gewekt heeft. Over de periode van 6 maanden is er volledige verlofopbouw. Deze medewerker hoeft dus geen verlofopbouw in te leveren.
7. Opbouw compensatieverlof tijdens ziekte
Bij een aaneengesloten ziekteperiode van 5 werkdagen wordt, conform artikel 4 lid 1 van de ‘Regeling ADV, gemeente Montfoort 2006’ geen compensatieverlof meer opgebouwd.
8. Loondoorbetaling tijdens ziekte
In de CAR/UWO (artikel 7.3) is vastgelegd dat het salaris van de medewerker na 6 maanden ziekte wordt verlaagd naar 90%. Als de medewerker 50% of meer hersteld is, ontvangt hij/zij een bonus van 5% (artikel 7.3 CAR/UWO).
Na 12 maanden ziekte wordt het salaris verlaagd naar 75%.
Na 24 maanden ziekte wordt het salaris verlaagd naar 70%. De medewerker krijgt wel het volledige salaris over de uren waarop hij/zij: a. arbeid verricht; b. passende arbeid verricht; c. werkzaamheden in het kader van re-integratie verricht; d. scholing volgt in het kader van rei-ntegratie.
Ook wordt volledig salaris uitbetaald als de ziekmelding het gevolg is van een dienstongeval.
9. Procedure bij langdurig ziekteverzuim en reïntegratie
Sinds de invoering van de Wet Verbetering Poortwachter heeft de medewerker de plicht om samen met de manager te werken aan herstel.
Op de volgende bladzijde wordt in chronologische volgorde de procedure betreffende ziekteverzuim en reïntegratie over de eerste 24 maanden beschreven.
Procedure bij langdurig ziekteverzuim en reïntegratie
Als het duidelijk is dat het ziekteverzuim en de re-integratie lang gaan duren, moet er veel gebeuren en zijn er meerdere partijen bij de procedure betrokken. Iemand moet overzicht houden over de lopende afspraken, uitgezette acties en data waarop iets geregeld moet zijn. Het bewaken van de procedure is de taak van de casemanager.
In principe is dit de taak van de manager van de afdeling. Als de medewerker hiermee niet instemt, kan ook gekozen worden voor de personeelsconsulent of de arbocoördinator.
10.Gevolgen van niet meewerken aan herstel
Als de medewerker onvoldoende meewerkt aan zijn/haar re-integratie, is er sprake van verwijtbaar verzuim. Er kunnen (disciplinaire) maatregelen worden getroffen om dit aan te pakken. Dit betekent bijvoorbeeld een schriftelijke berisping of in het ergste geval ontslag.
11. Wat verwachten we van elkaar
- Actief meewerken aan herstel en meedenken over mogelijkheden om het werk zo snel mogelijk te kunnen hervatten
- Nakomen van gemaakte afspraken;
- Meewerken aan het opstellen en uitvoeren van het Plan van aanpak en bijstellingen;
- Gehoor geven aan de oproep voor het spreekuur van de bedrijfsarts;
- Relevante informatie tijdig verstrekken;
- Geen andere werkzaamheden of nevenwerkzaamheden verrichten zonder toestemming van de manager;
- Passende of gangbare arbeid bij (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid verrichten
- Signaleren van problemen en zonodig verwijzing naar bedrijfsarts.
- Onderhouden van contacten met de zieke medewerker;
- Ieder 6 weken houden van een evaluatiegesprek, voortvloeiend uit de Wet verbetering poortwachter en verslaglegging. Bewaken van de termijnen hiervoor (casemanager);
- Gespreksverslagen ter archivering aan P&O aanbieden;
- Verantwoordelijk voor alle aspecten die kunnen bijdragen aan de re-integratie van de medewerker.
- adviseren van de manager op organisatorisch, samenwerkings- of rechtspositioneel vlak;
- signaleren van knelpunten (preventief);
- doorgeven aan de manager van de termijnen voor de te houden gesprekken bij langdurig ziekteverzuim en reïntegratie;
- aanleggen van een ziekteverzuimdossier (re-integratiedossier);
- op verzoek optreden als casemanager
- begeleiding van verstoorde samenwerking (bemiddeling/advisering).
- adviseren over te treffen maatregelen op arboterrein;
- onderhouden van contacten met de arbodienstverlener, inclusief de organisatie van het (strategisch) SMT;
- op verzoek optreden als casemanager.
- leveren van een bijdrage aan de re-integratie, waaronder: het begeleiden van de zieke medewerker, het bepalen van belasting en belastbaarheid van de medewerker;
het onderhouden van contacten met de leidinggevende en de arbocoördinator;
- hulp aanbieden in situaties waarin medewerkers moeilijkheden ondervinden of dreigen vast te lopen;
- opsporen verzuimoorzaken en aandragen van oplossingen ter verbe